"das liddle stik" bouwverslag. Kist is gereed!

Hier volgt een bouwverslag van een toestel uit de oude doos.

Ik heb van een clublid een orginele tekening gekregen van een "Das Liddle Stik" deze tekening is de orginele van FMT ergens uit de 70'er jaren.

dsc0195em.jpg

De spanwijdte is 1176 mm en geschikt voor motoren van 3.2cc tot 5.7cc.

Ik ga er een OS Max 4cc met resopijp opzetten, vermogen zat dus en helemaal als je bedenkt dat de moderne motoren meer vermogen hebben dan hun voorgangers uit de 70'er jaren.
Er komen standaard servo's in een de stroombron wordt een pakketje van 5 penlite's van 2100 mAh.
Er is keuze uit een neuswiel of staartwiel, ik ga die met staartwiel maken.
Of nou ja ik, m'n zoon Thomas (10 jaar) gaat het vliegtuig bouwen met een klein beetje hulp van mij, dat wil hij erg graag en zo leert hij het bouwen onder de knie te krijgen.

Nadat ik de tekening heb laten inscannen en af laten drukken om het orgineel niet te beschadigen, heb ik het geheel in autocad getekend om de onderdelen te kunnen frezen.
Ik heb wel een aantal kleine aanpassingen gedaan zodat de rompspanten met nokken in de bodem, zijkanten en bovenkant gezet kunnen worden, het uitlijnen wordt er een stuk gemakkelijker van.

Vanavond de benodigde balsa planken en multiplex gekocht zodat het frezen kan beginnen.

wat heb je nodig aan hout:
multiplex 1mm en 3mm
balsa 1.5, 2, 3, 4, en 5 mm
latjes van 3x3mm en 6x6mm

en verder nog natuurlijk de nodige stuurstangen, scharnieren, landingsgestel, besturing, motor, tank, wielen etc.

zometeen de freesbank maar eens opstarten en beginnen met het maken van de onderdelen.

Gerard.

Laatst bewerkt:
Hallo Gerard,

Da's echt iets uit de oude doos. De Little stick heeft ook nog een keertje in bouwen en vliegen gestaan (Oud KNVvL-blad). Er zijn er toen bij ons (De Sticks Keldonk) ook verschillende gebouwd. Veel lol mee gehad met zo'n betrekkelijk simpel te bouwen vliegtuig. Wel zijn we er achter gekomen dat je met de originele tekening moeite kunt krijgen met het zwaartepunt. Mijn tip zou dan ook zijn maak de romp aan de voorkant iets langer zodat de motor automatisch verder naar voren gaat en je dus beter uitkomt met je zwaartepunt. Een verlenging van 2 cm geeft al een groot verschil.

Veel succes en bouwplezier toegewenst.

Robert,

ik dacht woensdag al waar is gerard, maar die heeft nu natuurlijk geen tijd meer om te vliegen,....... die is nu zijn cnc klaar is alleen maar aan het bouwen en frezen :)
Join the club gerard

woensdag was Gerard bezig met het vernieuwen van het interieur van z'n Eriba Eribette caravan uit 1980 zodat deze straks gebruikt kan worden om naar vliegmeetings te gaan :cool: maar dit terzijde.

bijna alle delen zijn gefreesd, alleen nog de delen uit 5mm balsa moeten nog, dat ga ik a.s. donderdag doen.
Als dat klaar is dan kan er met de vleugel begonnen worden.

verder weinig nieuws te melden.

het bouwen is begonnen, al het freeswerk is klaar.

Thomas is begonnen met de vleugel, keurig elke rib met een blokhaakje rechtzetten.

20110605101910.jpg

vanavond eerst weer vliegen met de funcub, morgen verder met bouwen

Mooie stick, wordt deze vleugel uit 1 deel gemaakt ? of 2 aparte delen die aan elkaar verlijmd worden ?

de vleugel is uit 1 stuk, heeft geen V-stelling, de span is ongeveer 1,17 meter dus deelbaar lijkt me niet zinvol en verzwakt de constructie teveel of maakt het onnodig zwaar.

de hoofdligger aan de bovenzijde zit er inmiddels op, ook is de beplanking aan de onderkant achterzijde gelijmd.
ik schat in dat de vleugel deze week wel ruwbouw klaar is.

Kijk aan, lekker aan de gang :D
De laatste heb ik voor een jaar of 4 terug gezien als elektro en dat ging als de brandweer!

na een weekendje regenachtig Rastede (D) het bouwdraadje maar weer eens opgepakt,
de vleugel is bijna ruwbouw klaar, rest alleen nog de versteviging tussen onder en bovenlijst, de tussenribbetjes aan de voorzijde en de servo bevestiging. dit moet ik nog even bedenken hoe te gaan doen, ik zat te denken aan 2 kleine servo's in de vleugel, voor elk rolroer eentje.

Ook is er een begin gemaakt met de romp, dat schiet al aardig op,
ik heb met het tekenen in autocad een paar minimale foutjes gemaakt waar ik achter kwam bij het assembleren van de romp, er zit 1 sleufje een millimeter te ver naar voren, dit heb ik met een vijltje hersteld en gelijk de tekening aangepast. ook heb ik in de tekening verzuimd om het kielvlak 90 graden te draaien, de houtnerf loopt nu precies verkeerd maar dat los ik wel op door er een hard latje aan de achterkant te lijmen.
ook maar weer aangepast in de tekening.

Morgen zal ik eens een paar foto's maken, dat vrolijkt het geheel weer wat op.

Gerard.

Laatst bewerkt:
de vleugel, bijna klaar.

20110622070816.jpg

nogmaals de vleugel met op de achtergrond de romp

20110622070911.jpg

vanavond maar eens de vleugel helemaal klaarmaken.

Jawel, weer een update.
Het weer buiten is bar en boos dus tijd om met het vliegtuig te bouwen in plaats van garage metselen.

De bevestiging van de rolroer servo's is uitstekend gelukt.
voot het foliën kunnen de servo armen naar binnen gedraaid worden, als ik dan de servo na het foliën op de ontvanger aansluit dan draaien de armen zo naar buiten.

De rechter servo, met en y-kabel verbonden met de linker servo.
dsc0236yb.jpg

Een simpele maar doeltreffende oplossing.

dsc0237h.jpg

Even een leuk plaatje zo door de vleugel heen.

dsc0238x.jpg

De rolroeren heb ik vastgezet met folie, dit is tevens het scharnier.
De onderzijde is al keurig bespannen en kaarsrecht gebleven.
De sleuven waar de servo armen doorheen komen al weer open gesneden en het kabeltje met stekkertje door een gaatje heen gestoken, straks maar eens de bovenkant bespannen en nog een leuk kleuren schema bedenken.

dsc0239bpc.jpg

dsc0240o.jpg

De roeren bespannen was een tijdrovende klus met al die ronde uitsparingen maar ik vind het er wel erg leuk uit zien.

mocht je servo het een keer begeven,, word het wel snijden dat zou zonde zijn.
althans vind ik.

Back