Database electrovliegtuigen

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door PH_AJH, 18 dec 2007.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat weet ik nog zo net niet...het staat al direct in de startpost (daar kan ik de topictitel helaas niet van veranderen). Dit draadje is inmiddels bijna 700 keer bekeken, kan me niet voorstellen dat behalve Airbus en Commander Clumsy niemand daarvan een werkend elektrovliegtuig bezit. Er zal wel een andere reden zijn. Mogelijk denkt men dat zijn setup niet de moeite is. DAT IS DUS NIET ZO! Iedere setup, hoe goedkoop, eenvoudig, duur of hoogstaand die ook is, kan voor een ander van waarde zijn. Maar misschien heb ik het ook wel mis.

    Dus bij deze, als je dit draadje leest maar geen gegevens achter gaat laten wil je dan even de reden geven? Misschien kan ik er wat aan doen.

    Verder @Manuel: ik waardeer je inzet maar ben bang dat het op deze manier verwarrend gaat worden waar je nou je gegevens achter moet laten. Misschien goed om je experiment in een apart draadje te vervolgen. Je kunt mijn gegevens vrij gebruiken, daar heb ik geen enkel bezwaar tegen.

    @Steven Airbus: staat er bij. Dank u!
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2007
  2. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Jongens, hierbij bied ik hosting voor bovenstaande database aan... (en evt. een .nl domeinnaam...

    Laat maar weten.

    Robert
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dank Robert. Mocht deze database een succes worden maak ik er graag gebruik van.
    Tot nu toe loopt het echter bepaald geen vaart. Weer 150 views erbij maar geen gegevens :roll: Wat houdt jullie toch tegen...?
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja, meer electro toestellen heb ik nog even niet... (sta er al met 2 in)
    Bart
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Elektrogliders hebben we al aardig wat Bart (al kan er best nog wat bij), het ging eigenlijk meer over de gewone vliegtuigen. Tot nu toe hebben we 4 setups gekregen. En 4 van mijzelf.
     
  6. Manuel

    Manuel Guest

    :oops:Ik denk dat met een php/mysql database de "drempel" toch wat lager licht:oops:
    Al heb ik daar met www.manuel.nl.nu niet veel van gemerkt:mad:
     
  7. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Je hebt er in ieder geval weer een bijdrage bij. Ik heb je de gegevens van m'n SkyStar gestuurd.
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ..en die staat vanaf nu voor iedereen zichtbaar in de database. Waarmee je de modelbouwwereld een grote dienst bewezen hebt en waarvoor ik je dankbaar ben :p:p.
    Lijkt me trouwens een stoer apparaat. Is hij ergens op het forum te bewonderen of heb je ergens een fimpje staan?
     
  9. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
  10. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Arjan,

    Je zou voor de duidelijkheid voor elke batterijsoort een eigen lijst kunnen maken. Heb even naar de nu al indrukwekkende lijst gekeken, maar als de setups wat minder recent gaan worden is het echt errug lastig om de verschillen tussen NiCd, NiMh, LiPo, Li-ion Mn/ A123 en wat er nog meer aan zit te komen te herkennen en zie er dan nog maar iets bruikbaars uit te halen.

    Succes! Erik
     
  11. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Heren Heren, welke kansen laten wij hier liggen!
    De consultant/sales manager/internetbuitenkansjesaangever in mij :D ziet hier onnoemelijk veel mogelijkheden aan de horizon verschijnen!








    Alles even op een rijtje:

    Geniaal idee:
    PH_AJH bedenkt een database waaruit iedereen zijn setups kan halen.
    Probleemstelling:
    Te weinig invullers van de database wegens een te klein bereik (alleen modelbouwforum).
    Oplossing:
    Maak er een volwaardige .com website van met wereldwijd bereik!
    Zet alles in php/mysql (manuel dus), doe wat aan webdesign, maak reclame op andere fora, een beetje SEO (Search Engine Optimization) en wereldwijd kan iedereen invullen!




    Iedereen kan invullen zonder zich te registreren (laagdrempelig!), dus de site zal wèl gemakkelijk beheerbaar moeten worden om de onzin-resultaten eruit te filteren.
    In dat geval lijkt mij een Free Open Source CMS (Content Management System, bv http://www.joomla.org) aangewezen en PH_AJH als beheerder; het is ten slotte zijn idee. :)
    Manuel dan als de technische man die zorgt voor het perfect werken van de site.
    Als blijkt dat het invullen zonder registratie té veel rotzooi en/of spam opleverd kan er nog altijd gekozen worden voor verplicht opgeven van mailadres of iets dergelijks.

    Aan Robert dan vragen voor enkele (eenvoudig te vinden) .com domeinnamen, hosting, en heel belangrijk: dagelijkse backups.
    Gooi er een hoop niet-storende (internationale?) advertenties op en die site betaald zichzelf.
    Regelmatige rapportering ivm bezoekersaantallen (Google Analytics) lijkt mij noodzakelijk, al was het maar om de deelnemers en medewerkers gemotiveerd te houden en de verdere strategie te bepalen.




    Voordelen:
    Die staan hierboven beschreven en het kost (bijna) niks, op de hobby-uurtjes na dan.
    Er bestaan volgens mij ook nog geen databases zoals dit (of ben ik mis?), dus dit zou best wel eens een internet-hit in modelbouwland kunnen worden.

    Nadelen:
    Het succes en de populariteit van de site zal staan of vallen met het bekendmaken ervan en aantrekken van (veel nieuwe) bezoekers: erover praten op andere fora, links via bevriende websites en op Modelbouwforum.nl en in mindere mate SEO zullen belangrijk zijn.
    Vooral in het eerste halfjaar!
    Daar staat tegenover dat we nu toch al enorm beperkt zijn in reikwijdte en een beetje vastzitten wat betreft invullers...
    We moeten zeker ook rekening houden met het sneeuwbaleffect: als (of beter: wanneer) de internationale doelgroep deze site vindt en actief gaat gebruiken/invullen (reken op 4-5 invullers per 1000 bezoekers, zie de statistieken van dit draadje) ontploft dit idee gegarandeerd in een mega-succes.
    Dat succes ligt voorlopig in de handen van de medewerkers en deelnemers en fans, een mooi voorbeeld vind ik trouwens http://www.aatoolbox.no-ip.org (niet-interactief voor de bezoekers).
    Verder zullen de afspraken over het beheer heel goed moeten vastliggen: als een van de medewerkers geen tijd of zin meer heeft zal iemand anders heel eenvoudig zijn taak moeten kunnen overnemen.
    Daarom stel ik meteen voor dat Robert 'ueber'-Admin wordt en, in overleg, rechten geeft aan wie hij noodzakelijk vindt. (die heeft toch niks te doen :D )








    Ik ben maar aan het brainstormen en merk dat ik dringend terug aan het werk moet, na 2 weken vakantie :D
    Alle meningen en kanttekeningen zijn welkom!
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2008
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    LOL ik claim geen enkel recht op de database dus ieder is wat mij betreft vrij er mee te doen wat hij wil. Zowel met het idee als de gegevens.

    Een klein "lesje" vooraf; ik ben niet de eerste die dit idee had. Ik heb het niet gejat hoor, het was een eigen idee maar er bleken wereldwijd al heel veel pogingen te zijn gedaan. Er is altijd (en ik heb heel wat contacten hierover gehad) veel belangstelling voor het in zo'n database kijken maar het aanleveren van gegevens is steevast het struikelblok. En geen enkele database overleeft of blijft actueel als je er geen gegevens in blijft zetten. In het geval van deze database moet je dus óf werkzaam zijn in de industrie zodat je steeds gegevens voorhanden hebt (de meeste fabrikanten hebben uitstekende tabellen met setups voor hun eigen modellen) óf de gebruikers moeten bereid zijn mee te doen. Onder de modelbouwers blijkt dat laatste niet goed te lukken.

    Ik kan daar niet goed bij, maar ik heb dan ook een "softe sector" achtergrond (verpleegkundige....). Dat gaat ook meer over "geven" dan over "nemen" :p

    Dit: "Probleemstelling: Te weinig invullers van de database wegens een te klein bereik (alleen modelbouwforum)." is dus volgens mij NIET het probleem. Er zijn hier op het forum écht meer dan 8 vliegende elektrovliegtuigen. En er zijn écht meer dan 3 mensen die dit draadje gelezen hebben die zo'n vliegtuig in hun bezit hebben. Je ziet dat ook aan de inspanningen van Manuel; hoewel zijn opzet misschien nog wel makkelijker is dan de mijne krijgt hij er geen reacties op, terwijl er wel veel mensen naar hebben gekeken.

    Zelf denk ik dat deze database een heel handig en bruikbaar ding kan zijn. Maar, hoe krijg je mensen zover dat ze hun gegevens beschikbaar stellen? Ik heb een aantal mensen persoonlijk benaderd als ik in een draadje zag dat ze een bruikbare setup hadden, en daar krijg ik eigenlijk altijd een reactie op. Misschien kunnen anderen hier op het forum dat ook eens doen? Als je in een bouwverslag of waar dan ook leest dat iets vliegt, laat dan even vriendelijk weten dat de setup goed in de database zou kunnen.
    Peroonlijke uitnodigingen lijken goed te werken. En ik zou er heel erg vóór zijn het op die manier te proberen, voordat we het groter gaan maken.
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Arjan, als er duizend bezoekers komen en daarvan maar acht hun setup meedelen, dan is dat wel jammer. MAARRR... dat betekent dat als je een miljoen hits hebt, je 8000 setups krijgt.
    Het lastige is, om die miljoen hits te krijgen vóórdat je 8000 setups hebt staan... :) maar, om met een mede-forummer te spreken: "mooie dingen groeien langzaam".

    Bart
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dag Bart,
    Je hebt helemaal gelijk, en ik wens een ieder die dat wil proberen echt alle succes toe. Persoonlijk denk ik (mede door de ervaringen van anderen met een dergelijke database) dat het heel veel tijd en energie kost, en dat je dan moet concluderen dat het toch niet werkt. Als ik er naast blijk te zitten spring ik een gat in de lucht - maar ik heb die tijd en energie niet.

    Ik wil me richten op dit forum, waar m.i. toch een soort gemeenschapszin heerst. Mensen zijn persoonlijk bereikbaar en als het lukt 50 setups bij elkaar te krijgen heb je m.i. al een bruikbare database.
    Mijn voorstel zou zijn dat iedereen die ook graag wat meer gegevens zou willen zien forumleden persoonlijk uitnodigt zijn gegevens in dit draadje te zetten. En dat iedereen die een bijdrage heeft gelevert in zijn handtekening zet:

    "Mijn setups staan in de database! Nu die van JOU nog! zie http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=50641 "
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    ...............
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2008
  16. Manuel

    Manuel Guest

    Ik heb misschien een idee je kan 10 (kan ook 10000keer zijn) keer de database site bezoeken en na die 10 keer moet je zeg maar 1 setup toevoegen anders kan je de database niet meer bezichtigen.
    Misschien niet zo gebruiks vriendelijk maar effectief zeker..
    Je komt bij het punt wat is beter een gebruiks vriendelijke site of een goedgevulde database.
    Oja
    Commander Clumsy, joomla, wordpress en consorten gaan niet werken ben ik bang, dat is allemaal voor heel iets anders...:(
    Waarom denk je anders dat ik van uit het niets ben begonnen ik had graag een stukje open source software willen gebruiken, dat had mij heel wat tijd bespaart...
    Ik was van plan om een compleet adminpannel te scripten maar ik vond het aantal setups die werden toegevoegd nogal tegen vallen (0).
    Dat motiveerde mij niet extra zeg maar :nooo:
    Maar ik ben zeker van plan door te gaan het enige probleem is de layout ik heb zeg maar geen inspiratie :eek:
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    We gaan ineens als een speer :D. 37 zwevers, 15 gewone vliegtuigen.
    Alle inzendingen zijn verwerkt en staan online. Dank!

    Er kan gelukkig nog veel meer bij :cool:
     
  18. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Arjan

    Heb je al de setup van de Sebart Sukhoi 30 en de E Flight Brio 10?

    Anders wil ik gerust mijn setup toevoegen;

    Groetjes

    Stevo
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee, staat er niet bij volgens mij. Kom maar op!
     
  20. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Vliegtuig: Great planes PT60
    -type Trainer
    -span: 200 cm
    -AUW: 4500gram incl. accu
    -categorie: Houtbouw rolroer trainer

    MOTOR
    -merk: Himodel Type A4120
    -type: BLO (outrunner)
    -kV: 660
    -gewicht motor: 309gram
    -vertraging: none

    Overig:
    -regelaar: HiModel Professional Series 40A
    -prop: APC-E 14x12

    ACCU
    merk: Poly-tec
    type: lipo
    aantal cellen: 6S
    capaciteit: 4000Mah 10c

    Voor de prestaties van de setup twee "cijfers": één voor de kracht en één voor de vliegduur.

    Power:
    B= Trainer. In deze setup is er voldoende vermogen. Alleen had ik beter een motor met een hogere KV kunnen kiezen om met en wat kleinere prop hetzelfde vermogen te halen.

    Endurance (vliegduur):
    C= tot 10 minuten volgas 15/18 minuten bij normaal vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2008

Deel Deze Pagina