De bouw van CATERPILLAR 385C LRE

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 1 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    PAP lager zijn geen gesinterde lagers. Het zijn net opgerolde stukjes plaat van staal en brons. Die worden veel in de zware machine bouw gebruikt.
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Vandaag heel even de ijskast opengedaan om iets toe te voegen.

    Ik wilde de sprockets en de span-voorwielen uit messing rond draaien, maar een stuk messing van 65mm rond is nogal knap prijzig, dus heb ik geen messing 65 mm rond besteld.

    Vandaag bij de Aldi geweest en wat zie ik daar staan ??

    Aanbieding deurstoppers : 1,99 Euro per stuk

    Even de deurstoppers bekeken en wat blijkt deze zijn van massief RVS 65 mm rond.
    Precies de maat die ik zoek.
    Gelijk maar 4 van die deurstoppers gekocht, want dit is echt een koopje !!

    [​IMG]

    [​IMG]


    Zo, de deurstoppers staan inmiddels in de ijskast bij de andere reeds bestelde materialen en kunnen rustig invriezen ! :cool: ;) :cool: ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    :( Hallo allemaal,

    :( :( :( :( :(
    Helaas is de aanvang van de bouw van de Caterpillar 385 CL RE is voorlopig uitgesteld tot januari 2011 en blijft dus voorlopig nog even in de vrieskast !! :( :( :(
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Een beetje pech !

    Update : 001


    Hallo allemaal,


    De eerste kleine update van de Caterpillar 385 CL-RE


    Ik heb een beetje pech, ik wil binnenkort beginnen met het maken van de sprockets voor de onderwagen van de rupskraan.

    Ik had dus deurstoppers gekocht bij de Aldi, maar die blijken nu te klein te zijn !

    In het service-onderhoudsboek van de Caterpillar 385 CL staat dat de tekeningen 1:100 zijn, maar dit klopt voor geen meter !

    Gisteren gemeten bij de echte rupskraan en blijkt dat de sprockets omgerekend groter zijn dan opgemeten in het service onderhoudsboek.
    De maat van de sprocket van 1:1 maat is 95cm.

    Volgens het boek zou de buitenmaat, gemeten op de tanden van de sprockets omgerekend 63 mm moeten zijn, maar dit moet 67,85 mm zijn, volgens de opgemeten sprockets van de 1:1.

    Dus heb ik nu een klein probleempje !

    Maandag maar even naar de oudijzerboer gaan voor een afvalstuk van staal 45 met een diameter van 70 of 80 mm rond voor de sprockets en voor de span-voorwielen.

    De reeds al aangekochte rupskettingen met rupsplaten hebben een steek van 8mm.

    Vandaag een berekening gemaakt op basis van 67,85 mm buitenkant van de sprockets 1:14, kom ik uit op 25 tanden per sprocket met een steek van 8mm. en een buitendiameter van 67,5mm
    Dit is 0,35mm kleiner dan de maat 1:14.
    Hier kan ik wel mee leven.
    Als ik voor 27 tanden ga, worden de sprockets te groot !!

    Als ik het materiaal binnen heb, kan ik beginnen met het draaien en frezen van de sprockets

    Even een paar foto's van de rupskettingen met een lengte van 465mm, iets langer om gerekend naar de de 1:1.
    De rupskettingen hebben ieder 61 schakels/rupsplaten
    De 1:1 rupskettingen zijn 650cm lang

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]


    Tot zover deze update.

    Wordt t.z.t vervolgd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Jullie zullen wel denken, begint hij nu in eens met de Caterpillar 385 CL-RE rupskraan ???
    Terwijl de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker nog niet klaar is !

    Helaas ligt de bouw van de Volvo F16 voorlopig stil,want ik heb weer last gekregen van mijn buik, sommige forumleden weten wel wat mij is overkomen in 2005.

    Sinds 4 weken moet ik absolute rust houden van de specialist/chirurg, ik mag geen arbeids-intensief werk verrichten tot het einde van dit jaar.
    Dus ben ik om toch wat te doen te hebben begonnen met de voorbereidingen van de Caterpillar 385 CL-RE rupskraan, div. tekeningen maken, metingen verrichten. omrekenen en materialen bestellen, want helemaal stil zitten kan ik niet !
    Een beetje tekenen en achter de computer zitten dat lukt redelijk goed.

    Dus doe ik maar alvast veel voorbereidend werk voor de CAT 385 CL-RE rupskraan, dan hoef ik dat straks niet meer te doen en kan ik gelijk beginnen met bouwen
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Christiaan en Stefan,

    Ik ga de postings en foto's van jullie even apart zetten, anders wordt mijn topic te veel vervuild !!
     
  7. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    hallo piet

    wij kijken er naar uit om de bouw te volgen.
    veel beterschap toegewenst.

    gr
     
  8. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo piet
    heb ik iets gemist ofzo in de afgelopen dagen en in 2005??!!!
    MAAR IN ELK GEVAL BETERSCHAP GEWENST!!!!!!

    bestaat er geen tandwiel wat u er over heen kunt fabriceren op de deurstoppers??!!
    achtertandwiel van fiets daar heb je diverse maten op zitten,
    ik probeer maar wat te bedenken voor u,
    maar als u daadwerkelijk gaat beginnen kunt u het topic denk ik beter met schone lei/topic beginnen,
    mvg markioo
     
  9. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Draaikrans

    Piet, ik heb de reactie uit Christiaan zijn topic even hier geplaatst.

    Ik heb het even opgezocht, maar een dubbelrijig hoekkontaktlager met een inwendige diameter van 60 mm, wat de mijne ook heeft, heeft een uitwendige diameter van 110 mm en een dikte van 36.5 mm.

    Mijn tandwiel is 120 tands moduul 1, dus buitenmaat 122 mm, dan hou je weinig vlees over om het tandwiel te monteren. Mijn hoogte is echter 14 mm, minder als de helft, en dat is compleet in elkaar, een lager moet je nog in een vatting plaatsen.

    Nou heb je bij een graafmachine meer hoogte als bij een kraan, maar als je een inwendig vertand tandwiel gaat gebruiken heb je ook nog een grote diameter nodig.

    Ik denk dat je met een groot enkelrijig kogellager ook al kan werken.
    Enig nadeel is dat deze vaak wat speling hebben waardoor je kraan een beetje op en neer gaat, bij een graafmachine natuurlijk niet echt een mooi gezicht, maar het lager zal voor een model zeker sterk genoeg zijn.
     
  10. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Er bestaan ook nog 4puntslagers of kruisrollenlagers. Die hebben ze in hele slanke vormen, 105x130x13mm is er een geloof ik.
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan en William,

    Bedankt voor de tips.

    Kijken wat ik hier mee kan.

    Omdat ik toch een vrij grote draaikrans nodig heb met een uitwendige buitenmaat van 170mm en een hoogte van 28,5mm heb ik nogal wat ruimte in de draaikrans voor een lager. (schaal 1:14, omgerekend van de 1:1)

    Maar waarschijnlijk laat ik de draaikrans maken door Christiaan, want ik kan zo'n grote draaikrans niet in mijn 3 of 4 klauwplaat op mijn draaibank krijgen.
    Ik heb het er al met Christiaan over gehad en hij is wel bereid om voor mij een draaikrans te maken, want hij kan op zijn werk wel zo'n grote draaikrans draaien.
    In overleg met Christiaan wat er dan mogelijk wat voor lager we kunnen toepassen voor deze draaikrans.

    @ Stefan,

    Hoe heb jij dat opgelost met jou draaikrans ?? Heb jij deze draaikrans op jou eigen draaibank gedraaid ??
    Of heb jij dat op het werk gedaan ??
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2010
  12. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    mijn draaikrans gemaakt door christiaan heeft een hoogte van 31mm.
    gebruik zelf een naaldlager en een normaal lager in het vorige ontwerp zat wel een hoek contact lager.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    het tandwiel zelf is maar 8mm hoog en daardoor erg compact te houden tussen het frame.

    lagers: binnen, buiten, dikte
    55x90x11mm
    70x95x4
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Alwin,

    Waarom heb je nu gekozen voor 2 lagers, i.v.p. 1 hoekcontactlager ?

    Waarom heb je gekozen voor schroefdraad om de draaikrans in elkaar te zetten, i.p.v boutjes ???
     
  14. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hallo piet,

    de 2 lagers aangezien 1 lager de druk opvangt en de ander de axiale krachten (als ik het goed zeg).

    waarom ik een grote moet met schroefdraad gebruik is omdat met deze de draaikrans te spannen is. hoe strakker hoe zwaarder die draait maar hoe minder speling je hebt.

    naast het schroefdraad gebruik ik inbusjes welke de moer vast drukken in het schroefdraad om los trillen te voorkomen. dit deed ik al met het oude ontwerp.

    het eerste ontwerp was gebaseerd op het ontwerp van stefan, het 2de ontwerp heb ik ook mijn eigen ervaringen in meegenomen.
     
  15. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hier het lager wat Stefan bedoeld:

    "[​IMG]

    Om eerlijk te zijn had ik deze ook kunnen gebruiken, maar ik heb toen op de site van SKF zitten zoeken en die leveren deze niet.

    Staat hier Crossed roller bearings - SX

    Reken wel op een aardige prijs, maar deze lagers zijn beresterk.
    En je hebt er maar 1 nodig, want deze vangt zowel radiale als axiale krachten op.
    Dit principe word ook in de echte draaikransen gebruikt.
     
  16. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Piet, ik neem aan dat je hier een dubbelrijig lager bedoeld, want als die enkel is moet je er twee tegenover elkaar zetten.
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo William,

    Ja, ik bedoel hier een 2 rijig hoekcontactlager, deze is geschikt voor de axiale en radiale krachten.
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo William,

    Een kruisrol-lager met een buitenmaat van 150mm en 16mm hoog kost, schrik niet, 74,79 euro exl. BTW 19% = 89,00 euro incl. BTW 19%
    Maar dan heb je wel een toplager met een geringe hoogte, die uitermate geschikt is voor een draaikrans.
     
  19. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hoi Piet,

    Dat is inderdaad niet goedkoop, maar de prijs valt mij nog mee.
    Ik had gedacht dat die duurder zou zijn. Voor jouw graafmachine wel een mooie oplossing, deze word zo groot en zwaar, dat dit soort onderdelen hem wel sterk en betrouwbaar maken.

    Ik heb filmpjes gezien van een hijskraan met zware last en die draaide als een jojo omdat er een minipruts draaikrans opzat, zonde en gevaarlijk als die afbreekt.

    Hij zal maar over drie vrachtauto's heen vallen, dan kan je gelijk je verzekeringsagent bellen.
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina