De bouw van de ADAMAS

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 3 aug 2012.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, lastig is dat.
    Aan de andere kant De vliegsnelheid gaat van 11,5 naar 12,1 m/s,
    de daalsnelheid (bij Cl/Cd-max) gaat van 27 naar 29,4 cm/s.
    Poeh poeh. Wat een losers-kist ... :eek:
    Wil je daar nog wel mee gezien worden? :D

    Misschien iets minder op de vierkante mm manoeuvreren? :rolleyes:
    Door wat te schuiven met de onderdelen kom je dan nog wel een stukkie dichter bij de 7 kg...
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2016
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Om meer duidelijkheid te krijgen heb ik de losse delen eens aan elkaar getaped en het samenstel gebalanceerd.

    [​IMG]

    Wat bleek: het zwaartepunt van de vleugel ligt vóór het zwaartepunt van het vliegtuig, dus helpt dat enorm om het geheel de goede kant op te krijgen.

    Om het zwaartepunt op de gewenste 115mm te krijgen waren nodig: 1 klauwhamer, 1 schroevendraaier en 1 schaar. Al met al een krap kilootje. Totaal gewicht nu zo'n 6.5kg. Ik blijf hiermee dus wel onder de 7kg. Dat is een vleugelbelasting van 60 gram/dm^2.

    Dat een dikke 6S5000mAh accu gekozen kan worden is wel duidelijk. De twee ontvanger acccu's moeten ook maximaal naar voren. Dat is eigenlijk wel makkelijk voor het laden....

    Servo's van hoogte en richting kunnen naar voren en leveren daarmee circa 70 gram minder lood op voor in de neus. Dat zet niet echt zoden aan de dijk, dus daar slaap ik nog een nachtje over.

    In ieder geval kan ik op deze manier verder bouwen, zonder heftige ingrepen.

    Gisteren avond trouwens een tip gekregen ivm afwerken. Er zijn 2-componenten spuitbussen te koop, dus als het moment van afwerken daar eindelijk is dan zal ik dat maar eens proberen.
     
    Peral, ISOLA2, TheNorb en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Gaaf Berrie en wat een lel van een kist is het geworden! Kan mij de plaatjes van het ontwerp nog herinneren maar dit is gewoon in het echt
     
    DirkSchipper en Berrie vinden dit leuk.
  4. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hier moet ik ff op reageren :cool:
    Gewicht centreren in het zwp geeft alleen maar voordelen..........
    Het levert "maar" 70 gram op stel jij, maar mijn "maar" is, dat wanneer je een paar keer, een beetje bespaard, je uitkomt op een lichte F5J :) (ware het niet dat deze een beetje te groot is :D)
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2016
    Berrie vindt dit leuk.
  5. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Daar heeft Arno een punt.
    Logische vraag: Waarom zou je de servo's niet naar voren doen?
     
    crins vindt dit leuk.
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Miscchien omdat er een 6S 5000 + 2 ontvanger akku's en nog meer spul voorin zitten :D
     
    Berrie vindt dit leuk.
  7. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Als het zo eenvoudig was hoefde Berrie er geen nachtje over te slapen, toch?
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Je kent Berrie toch ;)
     
    Wubbe en Rick NL vinden dit leuk.
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Misschien geen 6s5000 maar 6s4000 en op die "1000" wat vrijkomt de servo's..............
    dan wordt toch al gauw 70 gram plus bespaart; van dat soort probleemjes wakker liggen is toch helemaal niet erg, of wel Berrie :cool:
     
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Die servos zouden net achter de vleugel moeten komen. Een brokkie van zo'n 70 gram. Circa 1/100ste van het vlieggewicht, dat zou moeten relatiiveren toch? Afstand tot zwaartepunt circa 350mm. Netjes onder een luikje.

    Ze kunnen naar voren, maar dan komen ze onder de opening waar de vleugelkabels de romp inkomen. Ik houdt niet van kabels zo vlak bij bewegende delen.

    Bovendien moet de Central Box nog ergens komen met de twee satelliet ontvangers. Vast nog wat spul aan telemetrie er bij.
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Na talloze keren passen en proberen, met name bij het kielvlak waar de stuurdraden voor rudder en de aansturing van stabilo goed moeten passen, kunnen de twee rompdelen op elkaar.

    Middels veel triplex plaatjes langs de deelnaad moet dat goed komen,

    [​IMG]

    Met name veel plaatjes op het smallere deel wat er toch blijkt te zijn.

    [​IMG]

    De plaatjes zijn met dikke secondelijm verlijmd. (en gaan er natuurlijk later af.) Op enkele plaatsen was de secondenlijm nog niet hard en verlijmde zo per ongeluk de rompdelen op elkaar. Buitengewoon hoe stevig zo'n romp dan al aanvoelt, met slecht twee/drie drupjes lijm op deelnaad en een paar stukjes plakband.

    Het lijkt me daarom dan ook voldoende om als verbinding 1 laag 160grams kevlar te nemen. Komende week de kevlar stroken en te verwachten spullen voorbereiden om de rompdelen daadwerkelijk te verbinden. Ik heb geloof ik ergens nog glasband. Misschien is dat wel handig voor deze toepassing.
     
    TheNorb en Lyckele vinden dit leuk.
  12. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Die laag kevlar. Aan de binnenkant? Met een smalle roller moet dat kunnen, toch?
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Leon, de strook komt inderdaad aan de binnenkant. Om er met de roller te komen wordt erg lastig.
    Het volgende plan moet hier uitkomst brengen:
    - Stroken inharsen, op een strookje plastic dat ik nadien om de ingeharste strook vrij snij.
    - Laten geleren (een tijdje laten harden.)
    - Onderste romphelft de rand insmeren met ingedikte hars.
    - gelereerde stroken in de onderste helft plakken.
    - depron 'spie' (met plakband op de randen tegen het verlijmen met de epoxy) aanbrengen om de strook aan te drukken.
    - Een tweede depron spie er op leggen. Die is dan voor de bovenste romphelft.
    - Met garen de gegeleerde strook naar binnen drukken.
    - Randen van het bovenste rompdeel inharsen.
    - Rompdelen op elkaar plaatsen.
    - garen verwijderen.
    - vast tapen
    - depron aandrukken
    - Warme lucht naar binnen blazen
    - en het zaakje weer onder de elektrische deken.

    [​IMG]

    Op bovenstaande plaatje heb ik e.a. proberen te verduidelijken door een strook rood papier als ware het de verbindingstrook uit te beelden.

    Hopelijk kom ik geen handen te kort tijdens dit karwei....

    O ja, de glasstrook heb ik gevonden. Een afgeknipte meter lengte weegt 17 gram. Keer twee (voor de hars) is 34, en dat aan elke kant van de staartboom is dus 68 gram. Vindt ik erg veel.....
     
    Ariel vindt dit leuk.
  14. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Ja, blijft lastig, nadien samenvoegen van romphelften met een strook glasweefsel.

    Ik heb toendertijd die EON2 rompen uiteindelijk verlijmd door:
    - band in de ene romphelft te positioneren / lijmen met plaatselijke druppeltjes CA-lijm. Het grote voordeel hiervan is dat de band nooit meer verschuift.
    - band met epoxy verzadigen
    - laten geleren (net zolang tot het band niet meer zo makkelijk indekt als je er op drukt)
    - dan de andere romphelft erop
    - dan band aandrukken met lange ballon (GJVO-methode) of met roller....

    Succes in ieder geval!

    :beer:
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2016
  15. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Waarom kun je geen roller gebruiken, Berrie?
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    @Wubbe : De staart is alleen te bereiken via de opening in de voorkant, waar het motorschotje komt. Dan heb ik dus een rolletje op een stokje nodig van zeker twee meter lang. Dat lijkt me wat pielerig werken.

    @TheNorb : je tip om de strook met secondenlijm vast te zetten vind ik zo goed dat ik hem maar direct heb opgevolgd. Om de strook kevlar niet vast te harsen tegen de triplex schotjes eerst nog een tape over de volle lengte tegen de schotjes geplakt. (Die trek ik na het harsen en voor het sluiten van de rompdelen weg):

    [​IMG]

    Ik ben toch maar voor de diagonale kevlar strook gegaan. Middels de bakpapiertransfer spuitlijm methode aan de achterzijde van het diagonale kevlar 25 grams recht aangebracht. Zo houd je de kevlar strook bij elkaar.

    [​IMG]

    Na het knippen met de strijkbout de lijm, tussen bakpapier in, extra opgewarmd zodat het echt vast komt te zitten.

    [​IMG]

    Het resultaat is een prettig te hanteren strook (nu de kleverige epoxy nog ontbreekt....) diagonaal kevlar.

    [​IMG]

    Als ik morgen niet vergeet smalle glasvezeltape te kopen en niet over hoef te werken kunnen de rompdelen op elkaar. Ik zie deze stap wel als de laatste grote hobbel!
     
    Theo P, Ariel en Japie.G vinden dit leuk.
  17. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Slim om op dat diagonale weefsel weer 25gr/m2 haaks te plakken!
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    De rompdelen zijn verlijmd. Gelukkig heeft Dennis mij een handje geholpen. Anders was het wel een erg lastige bouwstap geweest. Ik was erg blij met zijn hulp. Foto's zijn in deze bouwfase lastig te maken.

    De in vorige post besproken kevlar/glasstrook is niet te zuinig ingeharst. De strook hebben we een poosje laten harden. Daarna verdikte epoxy op het andere rompdeel. Vervolgens de delen op elkaar plaatsen met de strook aan de binnenkant. Dat was een lastige stap en een behoorlijk gewriemel. Maar het is gelukt. De strook zit overal prima aan! De truuk met de depron wiggen werkte erg goed. Daar waar openingen in de romp zitten was de strook dan ook makkelijk aan de drukken.

    Een 2150mm lange 'regenpijp', veel triplex stripjes en tape:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eenmaal uitgehard was ik natuurlijk erg nieuwsgierig naar de stevigheid. Het enige dat ik er over kwijt wil is dat déze romp niet zal buigen bij 2x de minimum vliegsnelheid.....:yes:

    Het motorschot van Reisenauer zat ook snel op zijn plek geharst, en dan snel eens passen met de klapprop:

    [​IMG]

    Dat kan met andere motor/prop combi's wel strakker passen, maar ja, het is al weer twee jaar geleden dat dit setje gekocht is.

    Daarna ben ik de romp gaan schuren (korrel 60 droog, 150nat, 400nat). Het gewicht zat na het schuren op 877 gram, met de nodige tussentijdse plamuur/schuurstappen.

    Erg veel tijd is gaan zitten in het meten en puzzelen rondom de staartsectie. Inmiddels is het kielvlak geplaatst. Om het goed uit te richten heb ik de woonkamertafel moeten gebruiken en een kast opgeschoven om voldoende ruimte te maken..

    [​IMG]

    Nu rest nog de afwerking van het stukje romp onder het rudder. Dit rudder scharniert op een klein kogellagertje, zodanig dat de trekspanning van de kabels opgevangen wordt.

    [​IMG]

    Als het laatste stukje is afgewerkt kan de primer gespoten worden.

    Bij CROP heb ik grijze 2K spuitplamuur gekocht. Als eindkleur een 2K epoxy hoogglans RAL9010.

    Ben heel benieuwd hoe dat werkt.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2016
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Het gaat best hard nu ... :thumbsup:
     
    Berrie vindt dit leuk.
  20. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Complimenten!

    Die 2k 9010 is dat ook een spuitbus, of hoe ga je dat doen?
     
    Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina