De bouw van een Mini Zone

Vorig jaar is er op RC-Groups een Mini vleugel ontworpen, door Gerald Taylor. Dat dat vleugeltje potentie had om voor een Mini DLG gebruikt te worden is opgemerkt door Berrie en Dennis.

Zij hebben op basis van dit ontwerp een aantal Mini's gemaakt. Dennis werd bijna winnaar hiermee in Odoorn 2010 (als hij geen aanvaring had gehad) en heeft de F3K wedstrijd in Elburg gewonnen! Ook Berrie is zeer tevreden over dit kistje. Zo tevreden zelfs dat ze nu op bestelling gemaakt worden. Ik was op zoek naar een rolroer-mini dus heb ik bij hem een vleugel, staartvlakken, staartboom en rompje besteld. Vandaag kwam de romp binnen en is alles compleet :D

Ik wil een poging wagen hier een mooi bouwdraadje van te maken, compleet met foto's. Mijn bouwtempo zal niet hoog liggen. Ik ben geen heel ervaren bouwer en ik heb ook geen bouwhok. De keukentafel is de werkbank :rolleyes:

Verder wil ik hiervoor een mooi transportkistje maken. Ook die bouw daarvan gaat hier beschreven worden.

Dan nu de foto's:

Vleugel (werpstift aan de goede kant):
full

Mooi koolstof rompje:
full

Staartvlakken:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk kistje, ik heb die van Berrie op de sleepmeeting zien vliegen en was zeer onder de indruk.

Veel plezier met de bouw en het vliegen straks.

Groeten,

Johan

Beste Wubbe,

Ik wil de pret natuurlijk niet bederven maar.......... Van diezelfde Gerald Taylor is een nieuwer profiel beschikbaat. The Edge. Zie ook rc-groups.com

Met vriendelijke groet,

Hans Knippels

Ik wil de pret natuurlijk niet bederven maar......
Nee hoor. Dat doe je niet. Er is altijd een betere, mooiere in ontwikkeling of net af. Zo blijf je bezig ;)
Of de Edge een betere opvolger is van de Zone moet deskundige Berrie maar beoordelen. Daar ga ik niet over.

Hoi Leon,

Die van mij heeft gisteravond voor het eerst gevlogen...

full

123 Gram Schoon aan de haak!!!

full

Hij vliegt echt echt echt heel leuk...

full

Deze moet er even bij, Berrie met een happy face voor weer een geslaagd project!!!

Als je vragen hebt ivm het bouwen dan hoor ik het wel.

Succes,

Dennis

Het is begonnen!

Zo, eindelijk heeft Leon dan zijn onderdelen van de Mini Zone. Dan ben je al verder dan ikzelf........

Voordat ik onder de berichtjes bedolven wordt in de trant van: wat'ie kost, of dat ik a.s. zaterdag rompen/staartbomen en vleugels in alle kleuren van de regenboog kan leveren wil ik even een kleine toelichting geven hoe e.a. tot stand gekomen is.

Ik ben inmiddels 5 jaar bezig met vacuumbaggen. Mijn zoektocht begon hier:
vacuum-bagging-wat-voor-zuigapparatuur-gebruik

Nu dus 5 jaar verder is mijn eigen vloot op redelijk niveau. Samen met Dennis heb ik de Supergee gemaakt, ieder 1 model, waar we onzettend veel fijne vlieguren mee gemaakt hebben. Het afgelopen jaar hebben we gepielt aan de Mini Zone, het eindresultaat is te zien in de foto's van Dennis. Ondertussen kwam ik op het idee om drie Mini Zone vleugels te produceren en te verkopen aan geinteresseerden. Als je eenmaal alle mallen etc hebt is dat (relatief) snel te doen. Nog voor ik goed en wel begonnen was, waren de vleugels al verkocht. Ik vindt dat leuk, maar ook spannend. Want hoe zal een ander naar mijn 'producten' kijken? In het dagelijks leven ben ik QA/QC engineer bij een middelgrote apparatenbouwer, en weet maar al te goed hoe klanten soms zijn.. ;)

Het leuke is als je enthousiaste, verraste reacties krijgt over hoe iets boven verwachting vliegt. Leuk is ook dat ik de hobbypot wat kan aanvullen, al komt het uurloon omgerekend nog niet eens in buurt van dat van een Fillipijnse havenarbeider...

Ik kan geen bergen van die dingen maken. Dat lukt niet. Zoveel tijd heb ik niet. Het is maar een hobby, en daar wil ik weinig of geen druk in ervaren.

Mijn plannen zijn, voor het komende halfjaar,
1) zelf een vollkunststof Mini Zone maken.
2) twee full size DLG's, Edge vleugel, Supergee rompconstructie, met mogelijkheid ballast INWENDIG snel aan te brengen.

Of ik daarnaa nog een serie van drie Mimi Zone's maak? Vast wel.

Maar eerst de ervaringen aankijken van de andere Mimi Zone gebruikers om verbeteringen in de constructie aan te brengen.

Leon, succes!!!!!!!!

Leon,

Aan deze ga je heel veel plezier beleven. Berrie had voor mij ook een vleugel gemaakt (romp en staart delen heb ik zelf gemaakt) mijne weegt 140 gram schoon aan de haak.

Heb er vandaag heerlijk mee staan vliegen, stunten en een thermiek vlucht van 20 min :)

En wat de Edge betreft, daar is berrie al mee bezig...

Grt Lyckele

Berrie,

Proficiat met een mooi resultaat.
Als het ding net zo vliegt als die eruit ziet zit het wel snor.
Kijk uit naar zaterdag om ze live te mogen aanschouwen.

Frans

Ow heb ik niet zo goed gelezen cool zeg die mini zone doe je goed berry!

berry, gaan de servo's bij de zone in vleugel of in de romp?

grt jasper

Laatst bewerkt:
Beste Jasper,

de vleugels voor de flaperons gaan in de vleugel. In de romp zitten de servo's voor hoogte en richtingsroer.

Eindelijk...

(Weer) wat aan de Mini Zone gedaan.

Berrie heeft een prachtig steuntje gemaakt van balsa en koolstof om het stabilo op te monteren. Als je het stabilo afneembaar wilt maken moet je daar nog wel wat aan veranderen...

Dus eerst 2 'hardpoints' gemaakt voor een koolstof pennetje en een busje met m3 schroefdraad er in. Berrie had als draadbusje een zg. holniet meegeleverd. Die heb ik doorgezaagd en flink afgeslankt door te vijlen. Daarna alles lijmen met epoxy/glasbubbels.

Dit is het resultaat:
full

Volgende stap wordt het inbouwen van de servo's in de vleugel.

Zo, eindelijk vliegklaar, mijn eigen Mini Zone met kunststofromp..

Eerst even een citaat uit een mailtje naar Wubbe, dan hoef ik niet steeds mijn 'postvak uit' door te scrollen:

Zwaartepunt: 55-60mm
> Ailerons: + en - 8mm.
> Speedstand; zoals de vleugel gemaakt is.
> Cruise: -1.5mm
> Thermiek: -3-4mm (echt, je kan ook nog snapflap bij mixen dat je bij full up -6mm flaps down hebt!)
> Uitslag hoogte en richting moet je maar op gevoel doen. Voor hoogte + en -8mm, richting zoveel als je kan, en dan steeds minder nadat je aan het kistje gewend bent, en dus weet wat je maximaal nodig hebt.

Dan verder.

Nu ik zelf zo'n rompje verwerkt hebt kan ik je misschien helpen met aanvullende info.

Ontvangeraccu, voltageregulator, jackswitch, servo's en ontvanger kun je zo oplijnen:

Dat "pakje" apparatuur moet je zo ver mogelijk de romp in proppen. Breek dan niet het cockpitkapje af, zoals ik gedaan heb.

Het servoplankje ingeharst, met het gat voor de switchjack:

Het inbouwen van de staart is nu als volgt gedaan:

Staartboom in de romp uitlijnen en met secondenlijm fixeren. Dan het gat boren waar het buisje met schroefdraad door past. Eerst een gaatje van een millimeter. Dat kost niet zoveel kracht waardoor de lijmverbinding van staart aan romp intact blijft. Stap voor stap het gaatje groot genoeg maken. Overigens, niet door de onderzijde van de romp boren. Als alles past, kan je het vast zetten met een mix van katoen vlokken en epoxy. Romp en staart wegen zo ongeveer 17-18 gram. Ik zit nu op een vlieggewicht van 123 gram. Waarvan 4 gram lood.
De diameter van het buisje is niet zo belangrijk. Ik heb een 4mm pijpje, dat ik toch had liggen, voorzien van M3 schroefdraad. Hiervoor heb ik het pijpje omwikkelt met glasvezeltape. Een scherpe M3 tap smeren met spiritus en stukje bij beetje het draad erin snijden. Steeds een paar gangen, dan weer de tap schoonmaken.

In de vleugel komt overigens een kort stukje pijp dat over het pijpje in de romp/staart verbinding zit.

p.s. sorry voor de 'zware' bitmap afbeeldingen. Imageshack pikt mijn jpg's niet (meer).

Laatst bewerkt:
Nu verder.

Zo, net terug van vakantie. Ik heb mijn Tantalus in de Morvan in de thermiekbellen gegooid en in de Auvergne is hij van de Banne d'Ordanche af gegooid. Heerlijk!

Nu kan ik door met het bouwen van de Zone. Ik was van plan om een dun plaatje triplex aan beide zijden van koolstof te voorzien en met behulp van dit plaatje de staartboom in de romp te fixeren. Nu lees ik dat je een gat boort om de staartboom te fixeren :confused: hoe zit dat precies? Gebruik jij geen plaatje?

Nu lees ik dat je een gat boort om de staartboom te fixeren :confused: hoe zit dat precies? Gebruik jij geen plaatje?

Wellicht helpt de volgende schets (even op de schets klikken, dan is hij beter leesbaar):

1) Staartboom
2) Romp
3) Pijpje met draad (M3 is voldoende)
4) Pijpje/busje gelijmd in de vleugel
5) Boutje (M3 is voldoende) Kan natuurlijk een boutje zijn met verzonken kop.
6) Lijm verbinding
7) Lijmverbinding

Ik zal proberen de werkvolgorde duidelijker uit te leggen. Eerst moet de staartboom (1) door het luikje van de romp (2) naar binnen gedrukt worden.

De maatvoering is als volgt:

De staartboom moet zover de romp in dat er tussen de achterlijst van de vleugel en de voorlijst van het rudder zo'n 388mm zit.

Dan moet de BOVENKANT van de staartboom GELIJK liggen met de BOVENKANT van de vleugeloplegging van de romp. Om dat voor elkaar te krijgen moet je het OP ZIJN KOP uitlijnen. Dat ziet er ongeveer zo uit:

De staartboom moet natuurlijk, van bovengezien, ook recht liggen. Dwz hartlijn van de romp en hartlijn van staartboom liggen in 1 lijn.

Je moet ook opletten of de uitsparing voor het richtingsroer goed is. Dus, HAAKS op het uitlijnvlak. En de BOLLE ZIJDE VAN HET PROFIEL aan de WERPPENKANT. In jouw geval aan de 'verkeerde kant' ;)

Als je er van overtuigd bent dat alles goed zit, dan kan je de lijmverbinding bij puntje 7 maken. Bij mij lukte dat met dunne secondenlijm. Misschien kan jij het beter met dikkere secondenlijm doen. Nog beter is met epoxy, maar dan moet je lang wachten.

Als lijmverbinding 7 vast zit, kan je het gat gaan boren waar draadbuis (3) komt. Het is prettig om niet gelijk de volledige diameter te boren, maar de boortjes steeds groter te nemen. Zo belast je de lijmverbinding (7) nauwelijks.
Draadbuis (3) kan je het beste vastzetten (6) met een fijn epoxy mixje van katoenvlokken en tixotropiermiddel. Dat laatste is tegen het uitzakken van de verdikte epoxy.

Draadbuisje (3) steekt een millimeter of 4 boven de romp uit. Net onder de bovenzijde van de vleugel. In de vleugel komt busje (4). Zo krijg je een vormpassing die ervoor zorgt dat afschuifkracht tussen vleugel en romp niet voor rekening van de schroef (5) komt. Dit zit lekker stevig zonder dat je de schroef erg strak hoeft te zetten. Een kunststof schroef van M3 volstaat.

Is het zo duidelijk?

[edit] Voordat je lijmverbinding (6) maakt, nogmaals de uitlijning van het geheel controleren.

Laatst bewerkt:
Ik snap hem helemaal :)
Ik heb nog koolstof buis met een binnendiameter van 3 mm liggen dus dit gaat helemaal goed komen. Wordt vervolgd ;)

Back