De bouw van Misbaksel-5 :wink:

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Theo Coenen, 29 jul 2007.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nadat ik in deze draad een leuke optie gezien had om snel met een model in de rugzak naar de helling te fietsen of naar mijn vliegveld. Hier maar eens over nagedacht en daarna heel snel een probeersel gemaakt met EPP kernen en enkele stukjes coroplast en het systeem werkt perfect en is gewoon weg geniaal gevonden.

    Hier dan de beelden van Misbaksel-5 (jaja, ik gebruik de naam maar zelf iemand anders wilde die niet gebruiken)
    Nu nog alles een beetje afwerken, rolroeren eraan en de electronica erin en testen maar of het aan de helling wil vliegen.

    [​IMG]
    uitgeklapt met een spaak als spie om te borgen.

    [​IMG]
    scharnier aan de onderzijde in halfopen toestand.

    [​IMG]
    opgevouwen en klar om in een tas of rugzak te gaan..................

    [​IMG]
    wingletje open gevouwen

    [​IMG]
    en zo dichtgevouwen en vergrendeld met een metalen U vorm in de flutes gestoken.

    Voor dit test model is alles nog veel te groot gehouden. Ik merk nu al dat het scharnier en het koppelstuk kleiner kunnen.

    Dit was de stand van zaken tot gisteravond.
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Afgelopen nacht en vanmorgen maar bedacht dat het model multi inzetbaar moet worden. Dit betekend dat het model dus op de helling moet kunnen vliegen zonder de electroaandrijving erop/in, maar ook hier op het normale vliegveld gebruikt moet kunnen worden door er een electromotor op te zetten. na heel lang puzzelen is mij dat dan uiteindelijk gelukt. Helaas moest hiervoor wel gewerkt worden met extra gewicht om het zwaartepunt in beide configuraties in balans te hebben.

    [​IMG]
    Zo ziet het er dan uit als het model opgevouwen is. Deze verbinding is sterk zat om ermee te vliegen. Die 2 koolstof staafjes in de coroplast houden alles netjes bij elkaar.

    [​IMG]
    Zo zit alles ingebouwd als het model opgevouwen is. De motor komt dan inclusief de koolstofstokjes helemaal los van het model. helaas heb ik wel een kleine 70 gram lood in de neus moeten proppen om het zwaartepunt redelijk goed te krijgen. Ook zoder electroaandrijving klopt het zwaartepunt nu redelijk. Het model is dus nu dubbel te gebruiken. Als hellingzwever zonder motor en als motorkistje voor op het vlakke land.


    [​IMG]
    Ook de motor is demontabel. De motor komt met tape vast aan die 2 koolstof staafjes die in de coroplast wordt geduwt. Dit is meer dan sterk genoeg om de motor op zijn plaats te houden.


    [​IMG]
    Servokabels moeten naar de rechterzijde waar de ontvanger nog moet komen. De accukabels blijven buitenop om naar de regelaar te gaan die ook buiten op komt te liggen.

    [​IMG]
    Alles erin gepropt op de ontvanger en de regelaar na.
     
  3. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Haha.. Geweldig idee Theo! :D Ben erg benieuwd naar de vliegeigenschappen van het toestel. :)
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Let wel, dit is niet mijn idee, maar afgekeken van een ander.
     
  5. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    Mooie koolstof / kevlar staafjes THeo.... :wink:

    Dat maakt het net af, en mocht hij niet lekker vliegen dan ligt het daar zeker niet aan ! :D

    gr Gert

    Klopt, aan dat materiaal zal het helemaal niet liggen, maar nu kan ik niet meer verder, mijn vezeltape is helaas op.
     
  6. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    Ziet er niet slecht uit.
    het verbaast me dat die opstelling sterk genoeg is...
    Gebruik je geen magnetjes om het voorste stuk bij elkaar te houden???

    Ik kan aan nemen dat die sluiting het bij een zever houd, maar ik twijfel toch dat de sluiting gaat houden met die motor, Als je eens full speed up/down geeft denk ik dat ze snel gaat lossen... Maar als het werkt gaat ik er ook zoeen bouwen :D . Het zou goed vanpas komen op de fiets...

    Grtz Matanza
     
  7. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    Veghel
    Leuke toepassing van die EPP kernen die we hebben gesneden Theo.
    Is het de slipkill profiel-variant of de zagi?

    Kom je hem bij ons ook showen?
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dit is de Sipkill variant. Als alles werkt zoals ik wil/hoop dan missschien wel.
     
  9. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    nog nieuws over dit wingetje ???

    Ik ben benieuwd :D :D :D

    Grtz Matanza
     
  10. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    ah kijk aan echt ideaal... kan zo in de handtas van m'n vriendin dat beetje extra gewicht zal ze toch niet merken :wink:
    dit gaan we weer volgen, ben benieuwd naar de stevigheid van het geheel onder het vliegen straks er komt toch wel een filmpje he?

    groet,

    Roy
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vandaag worden de ontvanger en de regelaar geplaatst en de roeren helemaal bekleed. Dan is het wachten op de tape om het model verder in te tapen. Als alles meezit dan vanavond nog de eerste vlucht, anders morgen of donderdag.
     
  12. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    :) Waar is EPP te vinden???

    Moet dik genoeg zijn voor een ZAGI of zo...


    groetjes

    Dirk
     
  13. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    niet vergeten te filmen hé :p :D

    Grtz Matanza
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    En het vliegt. Rollen loopings en wat nog meer mogelijk si is geen probleem. De vleugel en de verbinding is sterk genoeg voor deze setup. Snel ismhij niet, maar dat hoeft dan ook niet. De zweef eigenschappen met de motorsetup erop is goed. Ben benieuwd hoe het model zich gaat gedragen als hellingzwever. Dus zodra het harde westenwind is ga ik op de fiets naar de huishelling om hem daar uit te proberen.

    Zondag gaat hij overigens mee naar de electromeeting bij de Pioniers.
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Eindelijk een filmpje weten te maken. Nu nog zien te bewerken, is maar 31 MB groot en .mov bestand.
     
  16. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

  19. aviador

    aviador Guest

    Leuk filmpje! 8)
    Vloog toch niet echt langzaam vond ik :)
    Jammer van de wingtip op het einde :wink:
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Schijnbaar niet het hele verhaaltje gelezen.......
    [​IMG]
    [​IMG]

    Opvouwbaar dus. Alleen heb ik deze tip eigenlijk net verkeerd om opvouwbaar gemaakt. Nu zie je dus dat bij een verkeerde landing de tip wegbuigt. De andere die dwars op de flutes (kanaaltjes van het coroplast) gevouwen wordt heeft dat niet.

    Wel ga ik een van de staafjes waar de motor op zit inkorten, dan hoef ik niet steeds de hele motor te demonteren voordat ik het model opvouw.
     

Deel Deze Pagina