niet windstil, maar het kwam echt niet boven de 2 bft Frans, meestal minder. Maar, ik ben er gelukkig mee
Volgende week zal 'ie vast niet vliegen Martijn.. we zitten in zeeland en als je naar de wind van de afgelopen weken kijkt zal het wel wapperende broekspijpen worden Bob
Yeey, vandaag tijdens de benelux cup met de Kappa mijn persoonlijk beste score nog net iets scherper kunnen zetten (91,8%) Best groos op zo in het eerste seizoen zonder verdere wedstrijd ervaring Bob
Altijd GJ, of ik het haal is een 2e Slecht begonnen met de kappa, ik vloog 'm veel te snel. Anders had er nog wel wat meer ingezeten.
Zondagmiddag op het veld bleek het toch weer 3-4 Bft te waaien .. ook nog redelijk turbulent. In een gekke bui toch eerst de Kappa uitgepakt... Ik moest hem even goed vasthouden, fladderde bijna zelfstandig uit mijn handen Op dat moment vroeg ik me even af waar ik mee bezig was, toen toch maar gestart! Ik moet zeggen... dat viel alles mee! Het zal de slankere vleugel waarschijnlijk zijn, maar de kappa bleef redelijk steken en ik heb zelfs het idee dat de kappa iets minder heftig op turbulentie reageerd. Teveel snelheid er uit trekken word genadeloos afgestraft in een korte bocht maar als je hem goed door laat lopen valt het eigenlijk niet eens op dat je zo'n lichte kist vliegt. Gezien de licht gebouwde romp zal ik met dat soort weer toch liever de Supra pakken, maar het is beter te doen dan ik had verwacht Toch blij dat ik niet te voorzichtig ben geweest, nu weer een ervaring rijker Bob
Nu mijn SSL is verkocht (vanwege te veel gedoe met de vleugel waar ik zelf niet meer mee uit de voeten kon) is de zoektocht naar een vervanger heftig bezig. Een Xplorer2 is geen optie omdat de levertijd gewoonweg veel te lang is. De kappa is ook zeker in de overweging. Hoe zijn de ervaringen nu? Als ik een kappa koop, betekent dit dan dat ik op wat winderige dagen gewoon niet kan vliegen? Je schrijft dat je liever de supra pakt. Is die zo veel zwaarder? Zijn er ballastmogelijkheden voor de kappa?
Jaap, de Kappa is 1340 gram, de Supra (classic) bijna 2 kilo. Naast het gewicht is de supra ook sterker.. (als in zwaarder gebouwd) De Kappa zie ik geen ballast mogelijkheiden voor zoals de setup nu ingebouwd zit, maar als ik deze richting 2 kilo zou kunnen ballasten vrees ik het ergste voor de vleugels... Ik beschouw de Kappa als te licht gebouwd om daar een paar honderd gram aan toe toe voegen :shock: Anderen zullen hier vast anders over denken maar ik wil het niet eens overwegen Ik ben er blij mee en neem op de koop toe dat ik de kappa niet altijd kan inzetten. Recent heb ik overigens wel met wat meer wind (4bt) gevlogen en dat viel helemaal niet tegen eigenlijk. Meer dan dat is echt niet plezierig meer en voel ik me prettiger met de Supra. Ik betwijfel of de Kappa als enige zwever de beste keuze is in Nederland. Overigens is er nog een Xplorer te koop bij pnevel in belgie.. wel de wat zwaardere volgens mij. edit: gevonden http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-vliegtuigen/217941-xplorer-2-st-3-5m-f5j.html Bob
Ik ben met Eroplan bezig om een ballast tube van 10mm diameter in de vleugel te laten lamineren. Een extra 400 gram in het zwaartepunt zou dan mogelijk zijn (dmv messing of stalen ballaststukken). Ik ben het nu 3D aan het tekenen en de uitwerking doen ze dan bij Eroplan. De krachten op de vleugel zijn volgens hun niet zo'n probleem, breken zal hij niet bij normaal gebruik. Het is echter geen F3J kist die je aan de lier kan hangen en omhoog sleuren. Maar heeft iemand nog wat dingen die veranderd moeten worden aan de Kappa? Ze zijn nu heel erg op mijn hand en daar moeten we gebruik van maken... GJ
De ballasttube zou de kist interessanter maken. Enig idee van termijn? Offtopic Bob, die explorer is eigenlijk precies wat ik zoek. Dat t allemaal wat zwaarder is interesseert me dan niet. Dank voor de tip. Nu maar hopen dat deze nog beschikbaar is. Jaap
Ballastube kan bij de eerstvolgende Kappa ingebouwd worden. Eind van de week krijgen ze de tekening van me en dan laat ik hem op 94mm van de neuslijst inbouwen, dat is zo rond het CG. Begin januari krijg ik ook een Kappa 20 binnen om te testen. Beter te vervoeren en veeeeeel goedkoper. Ongeveer 395 euro voor een volgfk 2 meter model en dus ook weer superlicht. Is voor een buitenlopertje ontworpen. GJ
Jaap, ik heb ook gereageerd op de kist.. als jij interesse hebt laat ik hem voor jou passeren. Ik zal Pieter zo even een bericht sturen. ( en al gedaan ) GJ, ik zou zelf de aansturing van hoogte en richting met een carbon staaf betrouwbaarder vinden. Niet dat deze met stalen aansturing in mantel stroef loopt maar ik ben niet overtuigd van de 0 stelling aangezien de buitenmantel op te weinig punten vast zit. Ik heb er geen hinder van maar overweeg toch om dit komende winter aan te passen. Bob
Ik heb de volgende veranderingen gevraagd aan de Kappa 35. Een ballasttube in het middendeel van de vleugel. 50cm lang, 10mm binnendiameter, opening in het midden en ingelijmd op 94mm van de neuslijst. Er kan dan zo'n 450 gram extra ballast mee. Windje 5 moet dan geen probleem meer zijn. Ook een verbetering zou een kevlar deel in de carbonromp zijn waar de ontvanger zit. Dus onder of net voorbij de vleugel. Je kan dan de antennes binnenboord houden. Ook Bob zijn idee, de stuurstangen naar achteren, of op meer punten fixeren of vervangen door carbon stuurstangen heb ik doorgegeven. Als laatste eigen inbreng heb ik ook nog gevraagd of de neus 2cm langer kan, dan kan er een lichtere motor in en kom je beter uit met het zwaartepunt. Volgende stap die ik met ze wil maken is een F5B model dat ik hem wil laten bouwen en dan ook nog een F3F. GJ