De rugzak vleugel groupdesign/build

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door hunter58, 2 sep 2008.

  1. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Beste HLG-ers, DLG-ers, cracks en starters,

    Ingegeven door het draadje van Wubbe over de backpack Glider, mijn eigen DLG Bird uit balsa en het draadje over de Dizzy Bird ......

    Er is nogal wat animo voor een werpzwever die je flink kan smijten zowel HLG als DLG, die tegen een stootje kan ook bij het vervoer, die het leuk doet op de hang maar ook gewoon lekker kan zweven.

    Aanvullend dan ook nog eens een kistje dat in je rugzak past met een deelbare vleugel en simpel te maken en te repareren is. Nu heeft Wubbe daar ideen over en Sietse geloof ik ook, ik zelf ook al en er zijn er vast nog wel meer.

    Ongetwijfeld gaat zo'n kistje nooit wedstrijdprestaties halen, maar dat hoeft ook niet voor een kistje dat bedoeld is overal effe lekker te kunnen vliegen. Maar de prestaties moeten natuurlijk wel zo goed mogelijk zijn.

    Als we nu eens in dit draadje ontwerp ideen neerzetten en het ontwerp dan langzaam uitbouwen tot een of twee ontwerpen die we in de praktijk eens kunnen uitproberen. Aan het eind zijn er dan twee moeglijkheden:

    Of we laten het idee van een backpack glider vallen als niet haalbaar of en daar hoop ik op natuurlijk we hebben een kistje dat nationaal en internationaal popolair gaat worden. :):)

    Wie bijt de spits af :confused:

    Ruud
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    jaja, ben nog bezig... bureau is bijna af... hele tijd aan het verhuizen geweest...
    Leon heeft contact met Peter Wick, die kan goed rekenen aan profielen enzo. Uit die communicatie is een ontwerp ontstaan wat ik binnenkort wil testen. Vleugeltje uit schuim snijden dus. Ondertussen heb ik dit ontwerp toevallig ook in een frans magazine gevonden... Best apart...
    Maar zodra ik mijn snijspullen weer aan de praat heb komt dat vleugeltje als eerste!

    Ieder vleugeltje in de vorm van een Boomer vliegt trouwens prima. Dat zou ook prima uit depron kunnen. lekker licht in ieder geval! Rechte Trailing edge en niet te groot maken, dan vliegt het al snel prima. flinke 3 hoekige staart in het midden tussen de 2 vleugelhelften schuifen en dan moet het werken!
     
  3. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Abonnementje!

    Als iemand een goed ontwerp heeft en een extra vleugeltje kan en wil snijden hou ik me aanbevolen..

    note to self: sparen voor een draadsnijder*!

    * computergestuurd dan wel, breedte een meter en vooral betaalbaar.. Iemand die er eentje over heeft? :D
     
  4. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    balsa zoals bij de OFA kan ook hoor, hoeft toch gen schuim te zijn?

    2 plankjes aan elkaar. Aan beide zijden een malletje en schaven/schuren maar.

    Ruud
     
  5. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ik zie me al uren gaan schuren op een stukkie balsa :D
    Nee bedankt, als ik balsa zou bouwen maak ik ribben (scheelt nogal in gewicht) maar ik kan wel tien soorten schuim krijgen, dan gaat bouwen toch wel een stukje sneller...
     
  6. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    BackPackGlider...

    Heren,

    Zo te zien was ik niet de enige die op zoek is naar een rugzakvlieger. Ik zal jullie 'mijn' ontwikkelingen vertellen en waar ik (we) nu staan.

    Ik heb ontdekt dat tijdens de vakantie ik erg graag vlieg. Maar zo'n vlieger moet je wel makkelijk mee kunnen nemen. Als DLG-er moet zo'n rugzakvlieger wel geslingerd moeten worden. Dus, Google er eens bijgepakt en op zoek gegaan naar een compacte DLG meeneemkist. Je komt dan natuurlijk uit bij een vliegende vleugel. Als je daarop zoekt kom je de volgende modellen en discussies tegen:

    Modellen:
    Discussies:
    Deze discussies zijn een beetje op dood spoor geëindigd. Niemand heeft werkelijk een succesvol model gemaakt. In de Duitse discussie heeft onder andere Peter Wick een bijdrage geleverd door een speciaal DLG/SAL profiel te ontwikkelen. Peter Wick is een deskundige op het gebied van vliegende vleugels, en dan speciaal planken (dat zijn vliegende vleugels zonder pijlstelling). Ik heb contact met Peter Wick gezocht en hij heeft mij geholpen. Daar is het ontwerp van de BPG uit gekomen. Eigenlijk is het het ontwerp van de Alula met het PW1211DLG profiel van Peter.

    Het ontwerp van de BPG is als volgt:
    • 1 meter spanwijdte, de gewone MiniDLG maat
    • koorde aan de wortel: 240 mm
    • koorde aan de tip: 140 mm
    • rechte voorlijst
    • zwaartepunt 46 mm van de LE
    • elevons aan de wortel 20%, aan de tip 30%
    • staart is 240 mm lang en 180 mm hoog
    • 3 graden V-stelling om beter te kunnen thermieken

    Misschien was een negatieve pijlstelling van -5 graden beter geweest. Peter twijfelde daar nog over. Als mensen hem willen nabouwen, ga je gang! Ik zou willen aanbevelen om hem wel negatieve pijlstelling te geven en hem zo licht mogelijk te maken. De filmpjes van de Raptor-SAL laten zien dat het gewoon mogelijk is.

    Ik vond mijn BPG iets te zwaar en ben hem nu lichter aan het bouwen. Hij vloog echter al prima en vooral de SAL-start waar ze in het Duitse forum zo'n moeite mee hadden ging prima, kaarsrecht omhoog! (die Duitsers konden dus gewoon niet gooien)

    Sietse heeft een ge-bagde versie van de BPG gemaakt. Vliegt aardig maar het kan beter. Ik ben nu met Peter en Sietse dit ontwerp verder aan het ontwikkelen. Peter heeft een nieuw ontwerp gemaakt wat Sietse gaat snijden. Peter heeft ons gevraagd dat ontwerp voor onszelf te houden. Misschien gaat er nog een commercieel model uit komen dus hier vertellen we nog even niks over :rolleyes:

    Als je trouwens aërodynamische berekeningen wilt doen, dan is Nurflugel van Frank Ranis essentieel. Je kunt daar alle mogelijke berekeningen doen. Ik snap er niks van, maar het schijnt heel makkelijk te zijn.

    Zo, tot zover mijn verhaal over de BPG en zijn ontstaansgeschiedenis. Je bent van harte uitgenodigd om te bouwen. In de genoemde forums staan ook de gegevens van het PW1211DLG profiel, en anders heb ik wel het .dat bestand voor in Profili.

    Houd wel altijd Sietse zijn onderschrift in gedachten: "Alles is goed, als je maar anders bouwt dan anderen". En gelijk heeft hij ;)

    Leon
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2008
  7. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Leon,

    Hebben jullie het nog over de vleugelbevestiging/deelbaarheid gehad?
    Daar zit een flinke uitdaging om hem licht te houden. Zeker met V stelling

    En verder: Nee Leon je bent niet de enige die zoekt naar een, die neem ik effe mee, smijt vlieger. Als je alleen al ziet hoeveel reacties een draadje over een vliegende vleugel op welk forum dan ook los maakt, weet je genoeg.
    Een vlieger die je in hapklare stevige delen in je rugzak kan stoppen, snel in elkaar steekt, makkelijk vleigt en nog eenvoudiger is te bouwen/repareren, wie wil dat niet.

    Daarnaast DLG is meer dan leuk. Ik zou het heel wat vinden om gewoon overal even snel te kunnen gooien, maar je weet zelf hoe lastig een conventionele DLG kist is mee te nemen. De eerste indrukken van mijn DLG Bird zijn zo goed dat het rugzak idee weer hoog op de verlanglijst staat.


    Ruud
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2008
  8. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Sparen voor een draadsnijder???
    uuhm een draadsnijder is niet meer dan een gespannen draadje die je aansluit op een voeding. Ik heb een houten framepje gelijmd, weerstandsdraad er tussen en een oude treintrafo erop. Klaar!
    Staat ook wel wat over op het forum dacht ik, gewoon even zoeken!

    Leon, thnx voor de opsomming :).
    Met deze info kunnen veel weer aan de slag en ik ben idd vooral benieuwd watvoor ideeën daar uit komen. Dus niet iet puur kopieren, maar gewoon zelf nadenken en dit topic maar vol spammen met bouwsels en ideeën, dan moet er vanzelf wel iets unieks en moois uitkomen lijkt me :D.
     
  9. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Ik zie een groot enthousiasme, leuk, blijkbaar delen we dat dus al ;)

    Maar waarom gelijk allerlei speciale profielen en schuimpjes snijden?

    Ik zat meer te denken aan iets heel basics om mee te beginnen. Bijvoorbeeld iets zoals de Dizzy Bird is opgebouwd.

    Neem een pook van een meter. Deel die in tweeën, vouw er 3mm depron omheen en bouw servo's in voor elevons. Zet de delen met een kleine negatieve pijlstelling en een beetje V stelling aan elkaar een Staart ertussen of evt een kleine romp met staart om lood in de punt te kunnen plaatsen en de ontvanger / lipo kwijt te kunnen. Lijm haaks op een uiteinde van de pook een blade of stift of je pakt hem gewoon bij de tip, maak van balsa elevons en het eerste brouwsel is klaar.

    Volgens mij zou dat al eens heel aardig kunnen vliegen, of denk ik nu te simplistisch :confused:

    Waar ik nog geen antwoord op heb is het demontabel maken en toch licht houden :neutral:

    Ruud
     
  10. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Opvouwen...

    Als je balsa ribben maakt, en het model in Profili het PW1211DLG profiel geeft moet het lukken.
    Ik heb bij de BPG koolstof buisjes in mijn vleugel gelijmd (6 mm), en daarin een koolstof buisje (4 mm) gestoken. Dat lijkt mij een goede methode, alleen ervoor zorgen dat je tijdens het slingeren de vleugel niet uit elkaar trekt heb ik iets te zwaar gemaakt (zadels met kunststof schroeven).
    De Sputnik DLG (is ook deelbaar) heeft hiervoor een eenvoudige oplossing gevonden: plakband :confused:

    Ander voorstel: Maak hem 'dubbelklapbaar' met het scharnier aan de onderkant en maak bovenop een verbinding met klittenband.

    Leon
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Mooi idee... alleen klitband heeft het nadeel dat het altijd wat speling heeft (ik gebruik wel eens Duolock van Conrad, dat heeft geen speling maar dat klit weer heeeel erg sterk en dat zou in dit geval moeilijk los te krijgen zijn). Ik zou een andere vergrendeling zoeken, maar dat scharnier spreekt me aan. (nylon roerscharnieren?)
    Pushrods aan de bovenkant maken, anders zitten die tegen elkaar als de zaak dubbelgeklapt is.
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Mijn eerste die best leuk vloog had de afmetingen van de boomer. (vorm vooral) profiel was een zagi dacht ik.. Dat was gewoon piepschuim met plakband. Alles in de vleugel verwerkt en een balsa fin die ik tussen de 2 vleugels propte. Deelbaarheid kwam doordat ik de onderkant helemaal met plakband had vastgeplakt op het redelijk rechte deel, bovenkant 2 plakbandjes en klaar. Had zelfs geen ligger...

    Dus jouw idee van een dizzy boomer kan prima lijkt me. Verzin een mooie vorm, snij het depron uit en smijten maar! Moet zeker vliegen.
    Leuke is dat als je het profiel als de dizzy bird houd, dat het nog best kan werken, alleen niet optimaal natuurlijk...

    Bouw en verbaas :D
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Delen of opvouwen kan ook zo als ik dat al gedaan heb met een Zagi. de-bouw-van-misbaksel-5-wink

    Nu voor jullie alleen nog maar een profiel zoeken en een duidelijke vorm kiezen en znijden maar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Grapig, net onder de douche had ik een soortgelijke oplossing bedacht maar dan met hout en carbon. Onder de douche heb ik wel vaker verfrissende ideeën :) Ik vraag me wel af of coroplast het DLG geweld kan weerstaan en of je voldoende verticale stabiliteit hebt om de V stelling constant te houden. Maar volgens mij is dit wel de richting waar we de oplossing moeten zoeken.

    btw: ik denk dat ik voor dit draadje toch ook maar even een schuimsnijder in elkaar pruts ;) Wel veel makkelijker met experimenteren.

    Ruud
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja ik vond Misbaksel-5 destijds al erg aardig, alleen die dikke platen coroplast boven en onder bederven voor een zwever wel een groot deel van het vleugelprofiel. (Voor een motormodel weer niet zo'n punt).
    Voor een DLG vleugel zou een dunnere scharnier de moeite lonen. Ik suggereerde hierboven al roerscharnieren, die kan je in alle maten krijgen; aan de bovenkant zou je net zo'n scharnier kunnen plaatsen waarvan je de pen eruit kan halen, dat is dan de vergrendeling.
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    met dat coroplast is wel erg dik en groot idd, moet wel licht blijven :).
    Zoals gezegd, bij mij werkte 2 simpele plakbandjes al, dus het hoeft niet veel te houden...

    Kijk maar eens bij de boomer beschrijvingen. Het draait echt voor een erg groot gedeelte om lichtgewicht. Het probleem is namelijk o.a. het gebrek aan staart... Door een flinke driehoek te gebruiken kan je best wat opvangen, maar minder dan met een echte DLG. Licht houden is dus erg belangrijk.
    depron vleugeltje lijkt me dus niet eens een slecht idee.
    Maar goed, de wind is nu toch te hard, dus ik ga weer lekker windsurfen :) hehehe
     
  17. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Heeft er iemand wat aan een 3-view van een Weasel? heb ik hier nog op een A4'tje liggen.. wil hem ook nog wel in autocad zetten.. kon je ook prima mee DLG'en! en zweeft ook erg goed, de mijne is een jaartje geleden opgesleept en nooit meer naar beneden gekomen :grin:
     
  18. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Ja daar ben ik wel in geïnteresseerd :)

    Kom net terug van de materialenboer met de spullen voor een schuimsnijder

    Ruud
     
  19. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Count me in ...... Dit lijkt mij ook wel interesant.

    Gr Ferdy
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat vind ik wel interessant... heb nog zat andere projecten, maar de Weasel vind ik een mooi ding.
     

Deel Deze Pagina