De Spider heeft vandaag zijn luchtdoop van na de restauratie gehad! Wat eerst de bedoeling was op de LB dag van vorige week, is vanmorgen op een Almere wat zich van een geheel andere kant liet zien, gelukt!
Eerst de 'voor' foto's:
[
En dan nog een laatste controle:
De motor had pakweg 38 jaar niet meer gelopen, was vorig jaar door Erik gereviseerd, en noch Bruno noch ik hadden ervaring met het type, de Veco 45. Het duurde daarom even voor hij aan de praat kwam. Het bleek uiteindelijk het beste te zijn om hem op de kop te starten; het model dan wel te verstaan, zodat de motor rechtop stond. Dit bracht ons terug in onze Fox 35 tijd. We voelden ons beiden weer erg jong, maar het is wel veel gemakkelijker om een model niet met lopende motor weer om te hoeven draaien! De eerste vluchten hadden we de motor voorzichtigerwijs rijk afgesteld, we wilden het arme gereviseerde ding niet meteen over de kling jagen! Erik zou ons aan zien komen. Maar, het gaf wel al een beeld van het vliegbeeld:
Het model oogt erg mooi in de lucht!
Het valt echter niet altijd mee om een vliegend LB model met een digitale camera te fotograferen...
En toen Bruno met de Spider vloog, leek hij ruzie te krijgen met één van de vele windmolens in de polder.
Het lukt me echter niet om de foto rechtop in dit bericht te krijgen....
Na een 5tal vluchten hadden we de motorafstelling wel goed, maar de snelheid van het model was te langzaam (6 sec per ronde op 20 meter lijnen). Hiermee waren er loopings, rugvlucht en een enkel vierkantje te vliegen, maar dat kon eigenlijk alleen in dit prachtige vliegweer met weinig wind. De TopFlite nylon 10x6 drieblads, die er op zit, heeft duidelijk te weinig spoed. Volgende vluchten worden gedaan met een Graupner nylon 10x7 drieblads (deze prop heeft in werkelijkheid geen 7 inch spoed, maar meer iets van 5,5). Verder moesten de flaps iets bijgesteld worden omdat de buitenvleugel iets omhoog wees. Ik was blij dat de nieuwe tank, die ik had gesoldeerd, goed werkte. Het was al weer eeuwen geleden dat ik een blikken stunttank gemaakt heb. Ten slotte vliegt de Spider met de buitenvleugel iets naar achter (je kunt in de lucht het buitenste wiel achter het binnenste zien). In zo'n geval doe je de lead-outs naar voren, maar de Spider heeft geheel naar de gewoonte van de jaren 70 vaste lead out posities in de tip in plaats van verstelbare.
Voorlopig oordeel is dat de restauratie gelukt is; dat de motor prima loopt maar dat we er nog wat meer ervaring mee op moeten doen; en dat de kist nog wat meer getrimd moet worden...