De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Ad Bakker, 3 okt 2012.

  1. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    @HenkHaas Scratchbouw komt uit het engels het betekent vanaf 'niets' of vanaf 'nul' .

    Je gebruikt dus geen kit waar alle (voor gefabriceerde) onderdelen in zitten maar je koopt/regelt een set tekeningen en je koopt hout en je gaat beginnen.

    dat is een beetje wat ik denk dat het betekent.
     
    Herby63 en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
  3. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Ik ben eigenlijk benieuwd over het volgende :

    Ik vroeg laatst aan iemand in een modelbouw winkel of er in de zomer meer verkocht werd als in de winter ( qua model bouwschepen ). Hij gaf als antwoordt dat dat niet echt iets uitmaakte. Omdat er ook mensen bijvoorbeeld in de tuin onder de overkapping bijvoorbeeld aan een schip werken.

    Nu vroeg ik me af of dat echt wel zo is. Ik kan mezelf vooratellen dat mensen in de zomer met mooi weer eerder ook andere dingen gaan ondernemen. Ik heb mijn bestelde schip helaas nog niet binnen. Maar ik ben in de donkere dagen en slechter weer meer aan het schip bezig dan in de zomer. Heeft iemand van jullie dit ook? Of maakt het voor jullie ook niet uit of het nu zomer of winter is dat je meer uren aan een schip werkt?
     
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    ik werk altyd even veel aan mijn modellen , behalve als ik niet thuis ben .
    ongeacht seizoen , en altyd binnen en in dezelfde kamer
     
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    je heb geluk dat je een modelbouwwinkel in de buurt heb dat is hier niet .
     
  6. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Ik ben er achter gekomen dat het voor mij niet echt uit maakt. Ik kijk vooral op internet als ik een schip aan wil schaffen. Of ik hem nu op een foto vanaf internet zie of in de winkel als plaatje op de bouwdoos. Daarbij varieeren de prijzen enorm per winkel.

    De winkel in mijn buurt heeft een mooie grote winkel. Hij heeft ook veel staan...
    Maar voor de klantvriendelijkheid kom ik in iedergeval niet...

    In mijn geval in zo'n winkel in de omgeving handig als je losse latjes of algemene bouw onderdelen nodig zou hebben. Maar dat is voor mij nog niet van toepassing geweest.. Ik was er laatst om te informeren over de prijs van een schip. Maar verder kom ik er niet... Vooral nu niet meer na een onaangenaam bezoek..
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    ik kan latjes en wat hout kopen bij de treinzaak huider heerhugowaard ,voordeel die is 2 min van station heerhugowaard .

    of Quartel pijnakker dat is 5 min fietsen vanaf delft, waar mijn zus woont, die hebben ook veel hout en andere bouwmaterialen.

    echt een groote zaak die veel bouwdozen enz in huis heeft , is hier niet in de buurt , dus moet ik altyd via internet bestellen.

    de laaste keer dat ik een winkel ben geweest die veel had hier in de buurt was bijna 30 jaar geleden
     
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
  9. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Ik heb even in de vlucht de bouwhandleiding doorgrkeken. En het viel mij op dat de romp tot de helft beplankt wordt. Vervolgens wordt er wat detaillering op het dek e.d. aangebracht. En later in de handleiding wordt het onderste deel verder beplankt... Misschien ligt het aan mij. Maar ik vind de volgorde niet echt logisch en praktisch werken. Is iemand hier ook tegenaan gelopen? Ik heb het in mijn geval over de handleiding van de sovereign van mantua ( sergal ). Ik dacht errst nog dat er misschien voor een bepaalde reden yot de helft beplankt wordt. ( b.v. voorhet aanbrengen van de kannonnen) maar dit is niet het geval.. Ik denk dat ik zelf goed vooruit ga kijken en mijn eigen plan trek in de volgorde van gepaalde montage delen.
     
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    pietsan vindt dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Stilletjes, hier op het forum, Zomerstop ??
    Bij mij gaat het op het moment niet om te bouwen, want ik heb een slijmbeurs-ontsteking in mijn rechterschouder, waardoor het pijnlijk is om mijn arm te gebruiken.
    Vrijdag een spuitje in de schouder gehad, dus zal het wel weer beter gaan binnenkort.
     
  12. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Bij mij is het wel stilletjes.. In mijn apartement is het nu 28 graden. Ik verpieter hier zowat. . Dus ik heb even een bouwpauze voordat ik eraan begin
     
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Wij zitten in het voor en najaar op de camping, en als er niet gefietst word dan komt de boot voor de dag. Elk week-eind, vrijdag, zaterdag en zondag word er wel een uurtje of tien geknutseld. Tussen door gaat het thuis in mijn toe geeigende hobby kamer (logeerkamer) gewoon door. Buiten de Bouwvak want dan toeren we door Europa. In de wintermaanden ben ik met andere zaken bezig, de opgenomen eigen films monteren. Dus voorlopig word er nog verder gebouwd aan de Bounty, ben net begonnen aan de masten, dus zo goed als op de helft, denk ik......
     
  14. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Jos (alais kreeft op dit forum) heeft een korte video opname gemaakt van de Santisima Trinidad.

    Weinig wind en van alle kante komende. Moet toch eens gaan proberen met 3 beaufort te gaan varen.

     
    hgb1967, Jaques en Hoosterw vinden dit leuk.
  15. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Gaaf hoor!!!
     
    Herby63 en Jaques vinden dit leuk.
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Van mijn kant inderdaad "stilletjes" komt door mijn werkzaamheden in ons drukke seizoen. Meestal bouw ik tot maart om dit ergens in oktober weer op te pakken. Maar verslagen lezen en berichten volgen we uiteraard wel.
     
  19. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.129
    Locatie:
    Roosendaal
    Met "dank" aan de nieuwe regels van Photobucket zijn helaas alle foto's geblokkeerd en worden pas vrijgegeven na betaling van $ 400,00.

    Hierdoor zijn helaas al mijn postings met foto's onleesbaar geworden.

    Ik ga de komende weken kijken naar een alternatief (forum onafhankelijk) om deze foto's op mijn eigen site te gaan plaatsen en probeer de laatste foto's te herplaatsen.
     
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    heb je dan geen kopieen op je hdd van je pc
     

Deel Deze Pagina