De zoveelste.... F18

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Mondiaan, 15 sep 2009.

  1. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Met dank aan Hans de Vries [TITA] voor het ter beschikking stellen van de tekeningen en mij nieuwsgierig maken in de wereld van de vliegende planken.

    Zo, afgelopen week moest het maar eens gebeuren… nadat de plannen en het nodige research materiaal al enige tijd op de werktafel hebben gelegen, ben ik eindelijk begonnen met de bouw van mijn eerste vliegtuig ooit (op papieren vliegtuigjes na dan).

    Ter info: Depron wordt schaars, maar volgens zeggen komen/zijn er wel weer alternatieven.

    Ik zeg altijd, plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden dus kijk en huiverrrrrrrr
    Enneh mensen wees niet te streng, het is voor het eerst dat ik Depron in mijn handen heb, laat staan een vliegtuig heb gebouwd. Om maar niet te spreken over het vliegen ervan, maar ik ben druk doende op de sim. Volgens mij kan het niet veel moeilijker zijn dan een TREX :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, dat waren 3 avondjes zwoegen.... tot snel!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    dat doe je heel goed voor iemand die dat voor het eerst probeert :p

    ben benieuwd naar het resultaat!!!
     
  3. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    1e keer met depron? Ziet er goed uit zeg!
     
  4. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Zo, dat gaat zeker goed, ziet er erg netjes uit!
     
  5. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit ziet er zeker goed uit en nu eens iemand die wat netter met depron om gaat.
    Goed afgewerkt, dat komt alleen ten goede met het schilderen.

    Hans.
     
  6. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    ik wou eigenlijk nog even kritiek leveren....

    Alleen ik kan niks vinden want het ziet er goed uit!
    Ik geloof alleen niet dat dit een beginnersmodelletje is dus een grote kans dat hij snel in de prak ligt.
    Als ik jou was zou ik hierna even snel een simpel hoogdekkertje maken en daar de elektronica in schroeven zodat je eerst wat kunt oevenen voordat je deze het luchtruim in stuurt.
    gr. Luppie
     
  7. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Voor de mensen die het nog niet wisten, ook Snipes heeft er aan meegeholpen dat ik met dit virus besmet raakte. Hij heeft mij overgehaald om gewoon eens te beginnen met bouwen! Ik zeg, "Lang leve de parkjets" [http://parkjets.hyves.nl/] leuke bezigheid kan ik zeggen :D
     
  8. Mondiaan

    Mondiaan Guest


    Daar heb ik wat op gevonden :D

    1. Simmen met Phoenix model flight simulator | News
    2. En een EDF AMX Jet van Robbe om in het eggie te oefenen
    [​IMG]
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Volgens mij heb ik ooit exact dezelfde F18 gebouwd.
    Filmpje van mijn eerste vluchten:


    Bij deze eerste vlucht lag het zwaartepunt te ver naar achteren. Later met een iets voorlijker zwaartepunt vloog het ding uitstekend, helaas heb ik daar geen beelden van. Ik had helaas wel problemen met veel storingen en te weinig koeling van de motor, maar ik had destijds nog maar zeer weinig bouwervaring. Mijn elektronica is tegenwoordig allemaal wat netter. De tekening en bouwbeschrijving vond ik erg goed en het is een solide vliegtuig.
    Ik heb ervoor gekozen om de optionele rudders wel in te bouwen. Zonder vliegt hij prima, maar bij gebruik van het rudder kan je nog een stuk sneller rollen en wat mooiere hoge bochten vliegen.

    Leuk om te proberen: aanvliegen voor de landing, gas dicht en vol up trekken. Het vliegtuig maakt dan een soort 'cobra' beweging en valt met snelheid nul zachtjes in het gras.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  10. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Leuk verhaal... zie je wel, de zoveelste hand made F18 ;)
    Goede manier om te landen overigens, het spaart je in ieder geval een prop uit. Hoe noemen ze dat, een "High Alfa"?

    En nu... is de F18 ter ziele?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2009
  11. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Haha, graag gedaan hoor!

    Dit was mijn eerste parkjet:

    [​IMG]

    Die ging bij de eerste vlucht meteen de grond in, te zenuwachtig en een bouwfout gemaakt.

    Nu vlieg ik regelmatig met deze zelfde F-18, ook van de site van Hans.
    Gaat super, is erg snel!

    [​IMG]

    We houden je draadje in de gaten en ik zal proberen bij de maiden te zijn, dan neem ik 'm ook mee ;)
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ja, al een tijd. De F18 was in de tijd dat ik vele depron projecten bouwde. De een leefde wat langer dan de ander, maar alles werd weer gesloopt om de spullen voor iets nieuws te gebruiken. En zoals ik al schreef had de F18 veel last van storingen. Toch is de F18 wel een van de mooiste depron projecten geweest (na mijn ASK21), en ook een van de best vliegende.
     
  13. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Oh Earl, let er goed op dat je de motor goed aansluit, anders trek je dalijk de F-18 achteruit, ipv dat je 'm vooruit pushed ;)
     
  14. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    ha ha, ja dat zal wat zijn zeg! Nee, bedankt voor de tip, we gaan hem uiteraard voorzichtig proef draaien.
     
  15. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Gisterenavond heb ik de hoogteroeren geplaatst.

    De gaten zijn verstevigd met aluminium busjes en verdikt met een stukje hout.
    Zoals jullie kunnen zien heb ik tot het laatst gewacht met het inlijmen van de motor-mount unit aangezien het anders prutsen wordt met de servo. Tja en als je er nu dan toch nog bij kan.... alvast even een tipje verf op die plaatsen geven waar je later niet meer gemakkelijk bij kunt, dus binnenzijde uitlaat en zijkant romp, daar waar de hoogteroeren later geplaatst worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 sep 2009
  16. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bekijk even of je boven de servo een luikje kan maken i.v.m. vervangen van de servo.
    Je kan het ook wel later in snijden als je problemen mocht krijgen.

    Hans.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2009
  17. Mondiaan

    Mondiaan Guest


    Dan denk ik dat ik voor het laatste ga... is wél een gok maar ik ga er vanuit dat het nog niet nodig is... Bedankt voor de tip Hans!
     
  18. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Gisteren alle electronica gesoldeerd, accu voorzien van Dean's en het geheel aangesloten... incl aileron servo's.

    Ook heb ik gekozen voor de (op maat) Control Horn's van de tekening die overigens van kunststof i.p.v. hout zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Wat mij opvalt, is dat ook bij vele andere bouwers de koolstaafjes aan de buiten opp. worden
    gelijmd. Waarom niet 2 X 3mm depron en dan er tussen in lijmen.
    Voordeel is dat je de staafjes niet meer ziet en ten tweede de vleugel constructie
    door 2 X 3mm depron veel sterker is geworden.

    Hier zie je hoe ze er tussen in zitten.
    [​IMG]

    Hans.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2009
  20. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    hmmm zit zeker wat in Hans, laat ik nou nog een hele berg 3mm hebben liggen... Ik heb de staafjes nu aan de onderzijde verlijmd (een staafje uit één stuk en twee losse, volgens tekening) en daarna afgedekt met tape.

    Het is redelijk, maar niet zo mooi als jou systeem :worship:, maar die neem ik zeker mee naar het volgend project :D. Waarom heb ik daar nou niet aan gedacht?
     

Deel Deze Pagina