Dordrecht 1618 - VOC retourschip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door *Hans*, 6 apr 2015.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    De regelmatige bezoeker van dit forum zal gemerkt hebben dat ik de laatste tijd niet zoveel meer gepost heb in mijn topic over de Trireme - het Griekse oorlogsschip. Ik heb ondertussen echter niet stilgezeten.

    Nadat de Batavia gereed was ben ik aan de Trireme begonnen, ook weer grotendeels scratch. Tijdens het bouwen hiervan bleef me wel de gedachte in het achterhoofd meer met de Batavia te gaan doen. Een echt Hollands schip, maar eigenlijk ondervertegenwoordigd ten opzichte van alle Engelse schepen die er gebouwd worden. Het maken van een modelbouwdoos van de Batavia leek me wel een leuk avontuur.

    Van het een komt dus het ander. Na in september in Barneveld het werk van Erik Agterhuis gezien te hebben heb ik samen met hem het idee wat meer opgepakt en zijn we aan de slag gegaan. Erik is tekeningen gaan maken, ik ben de markt opgegaan om naar toeleveranciers van verschillende producten te zoeken, en december afgelopen jaar hebben we voor de eerste proefmodellen spanten laten lasersnijden en een proefpakket samengesteld.

    Dit proefmodel is de DORDRECHT uit 1618. Het is het zusterschip van de Batavia en het schip waarop Pelsaert gezagvoerder was voordat hij op de Batavia kwam. Samen met de Batavia en nog een aantal andere schepen voer ze in oktober 1628 uit naar Nederlands Indië. De Batavia kwam daar nooit aan, de Dordrecht wel.

    Het schip is sterk vergelijkbaar met de Batavia, 10 jaar eerder op dezelfde werf gebouwd, en vermoedelijk door dezelfde scheepsbouwmeester.

    Het bouwen van de Dordrecht is tevens de basis voor de bouwbeschrijving van het bouwpakket, op foto's gebaseerd. Momenteel zijn we zover dat medio juni het bouwpakket op de markt zal komen. Afgelopen donderdag hebben we een goed gesprek gehad met de Bataviawerf over verkoop via hen, en afgelopen zaterdag in Duizel hebben we ook het nodige laten zien.

    Uiteraard is de Dordrecht een pakket wat zal komen, maar het is vooral de werkboot geweest voor het maken van de bouwdoos van de Batavia:

    Batavia doos.jpg
    Batavia Box contents 2.jpg
    Batavia model.jpg


    De doos bevat het volledige pakket spanten (lasergesneden), alle latten voor dekken, beplanking, masten etc., alle ornamenten in een gegoten kunststof, insteekkanonnen, blokken enz. enz. enz. Duidelijke tekeningen erbij en een op foto's gebaseerde bouwbeschrijving.

    Als gezegd: medio juni leverbaar - geïnteresseerden kunnen een pb sturen.:)
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2015
    marcelvdl vindt dit leuk.
  2. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    ben zeer benieuwd, kom maar op! :)
     
  3. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Wouw, ik ben ook zeer benieuwd!
     
  4. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    De Kit ziet er netjes en verzorgd uit Hans.
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit ziet er leuk uit Hans.
    Komende zomer zouden wij toch al eens naar de bataviawerf toegaan, ben heel benieuwd naar dit bouw pakket
     
  6. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Mooie doos Hans. Knap, erg wat jullie hebben gemaakt
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    ben ik ook mee eens ziet er allemaal mooi uit ,

    erg knap gemaakt.

    grt timberwolf
     
  8. ThomJ

    ThomJ

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Wognum/Eindhoven
    wauw! Wat een mooi pakket. Ik vind ook de vormgeving en maat van de doos erg mooi.

    Je zegt dat de bouw voor de bouwbeschrijving foto's moet gaan leveren én dat jullie het medio juni op de markt willen hebben. Ben je van plan alles in die periode ook te bouwen? :p
     
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Het schip is al een keer door mij gebouwd, en nummer twee (de Dordrecht) is ook al voor een groot deel af. De bouwbeschrijving schiet dus ook al op.:p
     
  10. ThomJ

    ThomJ

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Wognum/Eindhoven
    Oh dus je hebt bij de Batavia al genoeg foto's gemaakt. Ga je van de Dordrecht ook nog dingen met ons delen? :)
     
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Is wel het plan - maar ik heb het een beetje druk nu, dus dat gaat niet zo snel.
     
  12. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Dat is heel mooi nieuws Hans :p Zou er zo aan beginnen :p maar zal een aantal jaar moeten wachten heb namelijk "Le-Soleil-Royal" van Sergal al in de kast staan :cool: Iemand geïnteresseerd >?
     
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Foto's

    Aan iedereen dank voor de bemoedigende woorden :)

    Hieronder een aantal foto's die in een vlot tempo even de voortgang van half januari tot nu aangeven:

    Samenbouwen van de gelaserde spanten - inclusief controle op afwijkingen tijdens de bouw:[​IMG]

    [​IMG]

    Plaatsen van het eerste berghout. Geschutpoorten zijn reeds aangebracht:

    [​IMG]

    Romp grotendeels dicht - beplanken ging probleemloos - slechts zeer geringe afwijkingen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Spiegel krijgt ook zijn vorm:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ornamenten van de Dordrecht aangebracht. Dezelfde afbeelding bevindt zich ook in het Groothoofdspoort in Dordrecht:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Ziet er goed uit Hans
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    zeker heel goed.
     
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Foto's zijn sinds het nieuwe forum verdwenen. Hieronder opnieuw een paar:

    Batavia doos.jpg Batavia Box contents.jpg Cimg8217.jpg Cimg8250.jpg Cimg8322.jpg Cimg8402.jpg
     
    marcelvdl vindt dit leuk.
  17. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Prachtig!
    ik hoop ooit er aan toe te komen, maar wil dan eerst meer ervaring opgedaan hebben.
     
  18. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    of in het assortiment zou opeens 's Lands Schip van Oorlog De Delft (tja...ik ben nu eenmaal een ouwe Rotterdammert :cool:) opgenomen moeten worden, dan leg ik al het andere opzij....:)
     
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Marcel,
    In een keer een schip in het assortiment opnemen gaat helaas niet. Er zit altijd ontwikkelingstijd aan die best lang kan zijn. Waarbij ik wel moet zeggen dat de Delft wel een mooi schip is, dus misschien in de verdere toekomst?

    Hangt er ook vanaf hoever de werf in Rotterdam uiteindelijk komt met hun schip.

    De_Delft.jpg
    "De Delft" by Targaryen
     
  20. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Ooit was ik "vriend van De Delft" in een tijd dat het er op leek dat het schip nog wel eens het water zou gaan raken. Inmiddels heb ik daar geen vertrouwen meer in :(. Men is in Rotterdam kennelijk niet meer in staat de oude glorie te doen herleven. Onbegrijpelijk dat een stad met een groot maritiem verleden (en uiteraard ook nog heden) niet een historisch schip als De Delft kan (of wil?) bouwen en huisvesten. Ook van het prachtige ramschip De Buffel hebben we inmiddels al afscheid moeten nemen. Desalnietemin blijft het leuk om in het Museum De Delft te Rotterdam rond te lopen en een vleugje historie op te snuiven. En ik moet zeggen dat ik, toen ik in december j.l. voor het eerst op dit het Modelbouwforum verzeild raakte, erg verbaasd was dat er niets te vinden was over De Delft. Ik had wel verwacht dat, mede gelet op de geschiedenis van dit schip, er veel animo zou zijn om dit schip als model te bouwen. Bovenstaande foto laat zien wat een prachtschip het is.
    Uiteraard snap ik dat je niet zomaar even De Delft in je assortiment kunt opnemen, maar als je het in je achterhoofd zou willen houden, heel graag! Mocht het er dan ooit van komen, dan ben dan ik je eerste klant... :)
     

Deel Deze Pagina