Dordrecht 1618 - VOC retourschip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door *Hans*, 6 apr 2015.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    In het algemeen vindt je hier bouwers die beginnen met de hobby, of al enige ervaring hebben. De schepen die gebouwd worden zijn dus vrijwel altijd schepen van bekende leveranciers. Deze hebben een vast assortiment waar niet zo vaak een nieuw model bij komt. Schepen zoals de Delft vindt je dus niet of nauwelijks.
    Wanneer er tekeningen beschikbaar zouden zijn (weet je dat toevallig?) ben je al een stap verder in het maken van een model.
     
  2. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Hoi Hans,
    het duurde even voordat ik kon antwoorden, want ik moest het antwoord op je vraag of er tekeningen van de Delft zijn zien te vinden. Maar ik heb het gevonden: ja dus, er zijn tekeningen! Zie onderstaande passage uit het 500 + blz. boek over de Delft. Die hobbel lijkt dus genomen....:)

    groet,
    Marcel
    DSCF3679.JPG DSCF3680.JPG
     
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Marcel, dat is dan het eerste hobbeltje wat genomen is - tekeningen zijn er of zijn er geweest. Maar weet je ook of iemand deze tekeningen daadwerkelijk nog heeft liggen?
     
  4. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Hans, ik weet niet of de tekeningen er nog zijn, maar die zullen toch niet zomaar verdwenen zijn? Ik ging er van uit dat jij, als professional in de modelbouw;), de personen die in de bovenstaande passage uit het boek genoemd worden, kende en hen daarover zou kunnen bevragen. Ik hoop binnenkort weer eens in de gelegenheid te zijn bij het museum/de werf De Delft langs te gaan. Ik zou er dan natuurlijk eens naar kunnen vragen, maar ik kan het je ook aanbevelen om eens langs te gaan, want dat model op schaal 1:48 is werkelijk prachtig. Aan de hand van dit model was men begonnen de replica te bouwen.

    gr.
    Marcel.
     
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ach, zo'n professional ben ik niet hoor - dat is teveel eer. De bouwer van het model is overleden, zover ben ik al, en de andere persoon die je noemde ken ik ook niet. Het boek over de Delft zie je nog wel te koop, maar tegen relatief hoge prijzen.

    Ik wil als ik even tijd vind zeker wel eens op de werf in Rotterdam gaan kijken. Ga er in elk geval een mailtje aan wagen aangaande de tekeningen.
     
  6. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Top Hans! Ik ben erg benieuwd of je mailtje wat oplevert.
    Overigens ben je veel te bescheiden, want ik heb in Duizel met eigen ogen kunnen hoe mooi de Batavia is: vakwerk!

    DSCF3586.JPG
     
    boris279, hgb1967 en *Hans* vinden dit leuk.
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
  8. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Hans, op de foto met de spiegel van de Dordregt valt me opeens het Amsterdamse wapen op...:confused: Is dat bewust gedaan? Ik dacht namelijk dat de Dordregt viel onder de admiraliteit de Maze te Rotterdam of zit ik er naast en zeg ik iets heel stoms (heel goed mogelijk hoor:D!)?
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2015
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ehhhh.... Moet ik na gaan kijken. Bij mijn weten was de Dordrecht (of Dordregt) van de admiraliteit van Amsterdam....
     
  10. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    ik heb nog even een bescheiden "onderzoek" gedaan (bepaald niet een wetenschappelijk onderzoek; ik heb slechts 1 papieren boek m.b.t. dit onderwerp, te weten het eerdergenoemde boek over de Delft...:rolleyes:) en daar kwam ik de volgende passages over de Dordrecht tegen:

    foto 1 (2).JPG foto 2 (2).JPG foto 3 (1).JPG foto 1 (3).JPG foto 2 (3).JPG foto 3 (2).JPG

    Dit lijkt aan te tonen dat de Dordrecht - in ieder geval in 1792 - onder de Admiraliteit van de Maze te Rotterdam viel. Dat hoeft overigens misschien niet automatisch te betekenen dat er een Rotterdamse vlag op de spiegel te zien geweest is. Zover strekt mijn kennis niet:).
     
  11. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Dordrecht 1618
    (ook Dordreght, Dort en Maagd van Dordrecht)

    Kenmerken

    Scheepstype spiegelretourschip
    Bouw gebouwd in 1618 voor de Kamer van Amsterdam op een werf in [Amsterdam]
    Gebruikt in gebruik bij de VOC vanaf 1618 tot 30/04/1630 (VERGAAN, ongeveer ter hoogte van Sierra Leone)
    Laadvermogen 300 last (600 ton)
     
    marcelvdl vindt dit leuk.
  12. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Heel goed Erik :)
    Ik had het dus over een veel latere Dordrecht!! Sorry Hans, ik hoop niet dat ik je heb laten schrikken en op de spiegel het Amsterdamse wapen reeds vervangen had voor het Rotterdamse... (alhoewel dat natuurlijk wel mooier is:D...grapje hoor!!!! )
    Zie je wel dat ik nog veel moet leren....:(
     
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik zie wel dat ik toch wat opnieuw moet schilderen, want ik ben de H in Dordreght vergeten...
     
  14. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Hans, gisteren ben ik bij het museum/de werf van de Delft in Rotterdam langsgeweest. Het was leuk om er weer eens te lopen. Wel erg jammer dat men om het hoofd boven water te kunnen houden, nu o.a. ook een voedselbank en een naaiatellier huisvest. Ook containers met onduidelijke inhoud zijn gestald in de werkplaats. Dit gaat allemaal ten koste van het scheepsgebeuren. Van de zeilmakerij is dan ook nauwelijks (maar volgens mij eigenlijk niets) meer iets over. Een schokkende ontdekking was ook dat een medewerker van de werf vertelde dat het schip in de vitrine, afgebeeld op de foto hierboven, niet De Delft is...:(, maar een zusterschip wat vermoedelijk erg veel lijkt op De Delft...
    Ik heb gevraagd of men tekeningen van de Delft + zeilplan beschikbaar heeft, maar dat was niet zo. Daarvoor werd ik verwezen naar het Maritiem museum in Rotterdam alwaar men er wel over zou beschikken. Daar ga ik dan binnenkort ook nog maar eens langs.
    En o ja, ik zou het haast vergeten, bij de replica van de Delft gaat men binnenkort beginnen met het beplanken, zei de medewerker. Ik ben inmiddels zover dat ik zoiets heb van "eerst zien, dan geloven". Ondanks alles was het toch wel leuk om er weer eens te zijn! Het hout(snij)werk is werkelijk prachtig!
    ps: in de erg goed gesorteerde maritieme boekwinkel is Het boek over De Delft met aanzienlijke korting te koop (zie foto)

    DSCF3711.JPG DSCF3706.JPG DSCF3733.JPG DSCF3740.JPG DSCF3723.JPG DSCF3751.JPG DSCF3766.JPG DSCF3818.JPG
     
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Marcel,

    Ik zal binnenkort ook eens gaan kijken. Is de toegang gratis? Lijkt me niet.

    En van internet geplukt:

    ...... Zekerheid dat het de Hercules zou voorstellen hebben we niet. De modelbouwer heeft tekeningen gebruikt die waarschijnlijk door de Britse Admiraliteit zijn gemaakt na de restauratie en het herstel van de schade bij de slag van Kamperduin. Dat deden de Britten vaker, bovendien werkten ze sowieso meer van tekeningen. De Nederlanders, in dit geval de Admiraliteit op de Maze en de ontwerper Pieter van Zwijndrecht, werkten voornamelijk met een spantenraam ( een dwarsdoorsnede waar de hoofdspanten opstaan )en bestek, de volledige beschrijving mat alle afmetingen van de bouw-elementen. Dat deze man dus met tekeningen èn het model aankwam van de Delft deed de wenkbrauwen al fronsen. Dat kon eigenlijk niet kloppen. Er klopt nog iets niet: ik heb recentelijk nagezocht in de studie van Fischer ( onze 'bijbel', ja want ik werk op de werf!) dat er een aantal belanrijke details eerder kloppen met het bestek van de 'echte' Delft ( degene die gezonken is !) dan met de 'omgedoopte' Delft, de oorspronkelijke Hercules! Met name, zeer intrigerend, het aantal geschutspoorten en dus het mogelijke aantal 'stukken' is 56 op het model. De Hercules zou er 68 hebben gehad!!

    Je begrijpt nu misschien de verwarring die er was en nog steeds is! Want, op de werf heb ik dit punt vandaag ter sprake gebracht, niemand had een passende verklaring....
     
  16. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Geweldig! Het mysterie wordt steeds groter. Maar als ik even op de foto de geschutspoorten tel, dan kom ik toch op meer dan 56 poorten...;)
    Toegang is 6 euro.
     
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
  18. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Zeer mooie website, keurig verzorgd! Nadat ik de Batavia had gezien, kon dat ook haast niet anders. KLASSE!
     
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je! Ik zal de credits doorgeven aan mijn zoon - hij heeft de website gemaakt.
     
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    mooie website hans.
     

Deel Deze Pagina