Bouwverslag Dornier Do Wal ⇨ D-24 | Marine Luchtvaart Dienst

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 17 jan 2016.

  1. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.244
    Locatie:
    Den Haag
    Zal ik nog even goed kijken? :D
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.123
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hahahahaha,... nou eigenlijk...

    Ik vind de antenne masten en antenne kabels op de Spaanse Wal heel erg gaaf staan!
    Te zien op deze afbeelding:

    [​IMG]

    En nog veel duidelijker op deze afbeelding:

    [​IMG]

    Ik vind dat een erg mooi detail en zou dat graag ook op mijn Wal hebben, maar kan ze nergens op foto`s of afbeeldingen van MLD Wal`s vinden.
    Dusss... Henri... Als jij een foto of afbeelding weet te vinden van een MLD Wal met zo`n antenne installatie dan kan ik dat nog verwerken op mijn Wal.

    Moet je wel redelijk snel zijn, want ik begin komend weekend met het schilderen van de Wal.
    En als ik daar mee begonnen ben is het bouwen echt voorbij ("klaar/compleet" of niet)! ;)

    Groeten, Ramses
    .
     
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.123
    Locatie:
    N. Brabant


    De Wal uit de kit zal iets zwaarder zijn dan de Wal die Bart heeft gebouwd in dit forum.
    Dat komt omdat de kit-Wal meer triplex onderdelen heeft dan de "pdf-versie".
    Ik schat dat de kit Wal vliegklaar zo om en nabij de 1800 à 1900 gram zal wegen.

    Mijn Wal is zwaarder omdat ik een aantal andere keuzes heb gemaakt.
    Bart adviseert om de Wal geheel te bekleden met tissue terwijl ik heb gekozen om de Wal geheel te bekleden met 25 en 80 grams glasweefsel en PU lak.


    Even een noot tussendoor, alle advies van Bart is goed en zijn oplossingen volstaan prima!

    Omdat mijn afwerking (en de toevoeging van alle details) zwaarder is, heb ik ook voor een andere sterkere oplossing voor de vleugelstruts gekozen.
    En dat maakt mijn Wal natuurlijk nog weer wat zwaarder... ;)


    Maargoed, het vlieggewicht van mijn Wal zal naar schatting uitkomen op 2,5kg.
    Als ik alleen de oppervlakte van de vleugels tel, dan heeft mijn Wal een vleugelbelasting van iets minder dan 60g/dm2.
    Als ik daarentegen bij het vleugeloppervlak ook de stummels tel (wat volgens mij ook moet bij deze kist), dan kom ik op een vleugelbelasting van 54g/dm2.


    Een stuk zwaarder dan de Wal van Bart, maar nog steeds een zeer schappelijke vleugelbelasting voor een kist met 1500mm spanwijdte.

    Dat is een erg mooi compliment, bedankt kerel!! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    Ramses wat een mooi toestel is het geworden :thumbsup: nu nog de laatste fase maar dat gaat helemaal goed komen .
    Succes daar mee.

    Gr ronald
     
    ramses vindt dit leuk.
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.123
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Ronald, thanks! :)

    Oke... je hebt nog iets langer Henri! Het schilderen is namelijk nog even uitgesteld...

    De MLD (Aviolanda) versie van de Wal is redelijk "kaal" in vergelijking met andere versies van de Dornier Wal.
    Mooie details zoals de antenne installaties ontberen op de MLD Wal`s, net als andere gave details... MAAR...
    Ik ben een detail tegengekomen op enkele Wal`s van de Marine Luchtvaart Dienst welke ik ook graag op mijn MLD Wal heb:

    [​IMG]

    Daar vielen onze landgenoten toentertijd de Japanse oorlogsbodems en onderzeeërs mee aan.
    Ondanks dat de MLD Wal`s al erg verouderd waren in WWII vlogen en vochten onze landgenoten dapper tegen de moderne Japanse krijgsmacht.
    En daar waren ze trots op:

    [​IMG]

    Op deze foto is de gehele "ophangconstructie" (jawel,... drie buizen ;)) goed te zien:

    [​IMG]

    Evenals op deze foto:

    [​IMG]

    De foto`s zijn erg vergroot en totaal niet scherp, maar goed genoeg om e.e.a. na te maken.
    Dus toch nog weer een beetje bouwen aan de Wal... ;)
    Maar dit is echt het aller, allerlaatste... dan vind ik de Wal helemaal "af"!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2016
    peter 55 vindt dit leuk.
  6. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.118
    Heel mooi; vakwerk!
     
    ramses vindt dit leuk.
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.123
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dank je Christiaan! :)

    .
    En nog even een update over het kleurenschema...
    Vanaf het moment dat ik met de Wal begon wilde ik graag de kist voorzien van oranje driehoeken.
    Mijn Ryan STM-S2 en Fokker T.VIII W hebben ook oranje driehoeken als nationaliteitstekens.
    Van deze kisten heb ik ook vele authentieke referentie foto`s in die uitvoeringen.

    MAAR, van de Dornier Wal in MLD dienst zijn geen foto`s te vinden van een versie met oranje driehoeken.
    Uit teksten valt op te maken dat er in ieder geval drie tot 5 MDL Wal`s hebben gevlogen met oranje driehoeken.
    Maarja, geen beeld referentie dus... dan maar een eigen interpretatie daarvan maken.
    Bart heeft zelfs speciaal enkele renderings van zijn ontwerp voor mij gemaakt van een Wal met oranje driehoeken...

    En toen kwam ik zeer recent deze afbeelding tegen:

    [​IMG]

    .... Auw... :hammer:
    De MLD versie met oranje driehoeken was... GROEN!! :eek:

    Dat gaat `m zeker niet worden en dus wordt mijn Wal alsnog voorzien van de Nederlandse cocardes ipv de driehoeken.
    Mijn Wal gaat de D-18 worden en qua kleurenschema hetzelfde als de bovenste Wal van de drie in de afbeelding hierboven.
    Ook gelijk aan deze versie (maar dan dus D-18 ipv D-13 en met een witte band op de achterzijde van de romp):

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  8. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Mooi groen is niet lelijk! Ik vraag me wel af of die kleur zelfs in Indonesië als camouflage kan dienen. Of zat er vroeger veel alg in het zeewater?
     
  9. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Ennuh: nice job Ramses. Weet je zeker dat je geen andere details meer gaat vinden/zoeken?
     
    ramses vindt dit leuk.
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.123
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Ha Mark,

    Zelfs de Ryan STM-S2 watervliegers waren er ook in het groen:

    [​IMG]

    Zoeken niet, vinden wel! ;)
    Maar er was hier vroeger op het MBF een bouwer actief met een onderschrift in de strekking van:
    "een schaalmodel is nooit klaar, je stopt gewoon en begint met de volgende"

    Dat punt begint mijn Wal nu te bereiken... ;)

    Groeten, Ramses
    .
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.244
    Locatie:
    Den Haag
    Walvissen zijn grijs.
     
    ramses vindt dit leuk.
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.123
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    JUIST! :D

    Groeten, Ramses
    .
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.123
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Update 23-05-2016

    Een paar stukjes balsa op elkaar gelijmd om de juiste dikte voor de bommen te krijgen:

    [​IMG]

    Ruw in vorm geschuurd en met dunne CA ingesmeerd om een wat harder huidje te krijgen:

    [​IMG]

    Van dun styreen de basis van de vinnen uitgesneden:

    [​IMG]

    Sleuven in de vinnen gemaakt zodat ze in elkaar schuiven en tevens sleuven in de bom gemaakt zodat de vinnen daarin schuiven:

    [​IMG]

    D.m.v. striping tape relief gemaakt op de bommen en met lightweight filler de overgangen naar de vinnen wat aangesmeerd.
    De bommen van een dun laagje witte primer voorzien:

    [​IMG]

    De bommen geschuurd en voorzien van matte zwarte Humbrol:

    [​IMG]

    De vier bommen wegen 13,1 gram totaal, dat is 3,3 gram per stuk...
    Ze zijn iets meer dan 7,5 cm lang en hebben een diameter van 1,6cm.
    Er komt nog een hele dunne (semi-transparante) groene laag overheen en dan zijn ze klaar.

    Verder met de ophangbeugels

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2016
    peter 55 en E.hof vinden dit leuk.
  14. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    :hammer::worship:
     
    ramses vindt dit leuk.
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Wow....boem
     
    ramses vindt dit leuk.
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    GROEN !! interessant ;) gelukkig blijft jou Wal grijs ;)

    Mvg,

    Bart

    even een plaatje ter motivatie ;)

    [​IMG]
     
    ramses en E.hof vinden dit leuk.
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.123
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Prachtige foto Bart! :thumbsup:

    .
    Even een rectificatie.
    Ik schreef in een eerdere post:

    Dat blijkt niet zo geweest te zijn, onze Wal`s waren namelijk al voor WWII uit actieve dienst genomen... :rolleyes:

    En een tweede rectificatie
    ...
    Pffff... zoveel tegenstrijdige informatie op het internet.. o_O
    Het spreekt elkaar steeds tegen, welke bron is betrouwbaar?

    Maargoed, onze Wal`s blijken toch tijdens de tweede wereldoorlog actief geweest te zijn...
    Enkel de latere types, maar dus ook de D-46 welke ik in eerste instantie wilde bouwen.
    Zie enkele postings hieronder voor de complete "dienst" geschiedenis van de MLD Wal`s.
    Dank je Bart voor het posten!

    .
    Tijdens het surfen op internet kwam ik deze mooie afbeelding tegen:

    [​IMG]

    Daar ga ik in photoshop natuurlijk de D18 van maken ;)
    Ik ben bezig om decal vellen voor m`n Wal te maken en daar kan deze mooi tussen.
    Zit er straks een officieel typeplaatje van Aviolanda op de neus! :yes:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2016
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Wat ontzettend gaaf ! goed gevonden ;)

    Bart
     
    ramses vindt dit leuk.
  19. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Gegevens Dornier DO-15 WAL MLD,

    Registratiegegevens

    Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
    ContractÂ*datum 04/02/1926. Besteld bij S.A.I. Costruzione Mechaniche Aeronautiche te Marina di Pisa, Italië. Ze waren voorzien van Lorraine Dietrich-motoren
    D-1 60 1-5-1926 1-5-1939 In dienst mei 1926; mei 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan.
    D-2 61 1-5-1926 1-1-1935
    D-3 62 1-7-1926 1-5-1939
    D-4 63 1-7-1926 1-5-1939
    D-5 64 1-8-1926 1-5-1939
    D-6 74/1 4-11-1927 24-8-1928
    D-7 75/2 13-1-1928 1-5-1939
    D-8 76/3 2-2-1928 1-1-1935
    D-9 4 15-6-1928 1-4-1939


    Besteld bij Aviolanda te Papendrecht op 30-12-1926. Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren.

    D-10 5 28-3-1928 27-12-1937 Verongelukt bij Ambon.
    D-11 6 5-5-1928 1-3-1940 In maart 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-12 7 16-5-1928 1-1-1939 In januari 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-13 8 15-6-1928 1-2-1939 In Februari 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-14 9 20-8-1928 1-3-1940 In maart 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-15 10 26-7-1928 1-9-1939 In september 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-16 11 20-8-1928 1-3-1940 In maart 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-17 12 10-9-1928 1-7-1939 In Juli 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan.
    D-18 13 8-10-1928 1-1-1939 In januari 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-19 14 13-11-1928 1-11-1939 In November 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-20 15 7-12-1928 1-1-1940 Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-21 16 21-3-1929 1-8-1939 In Augustus 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan.
    D-22 17 21-3-1929 2-5-1929 Verongelukt bij Basrah.
    D-23 18 21-3-1929 20-5-1929 Verbrand op Marine Vliegkamp P....


    Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928; waren voorzien van Lorraine Dietrich-motoren.

    D-24 19 4-6-1929 1-1-1939 In Januari 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-25 20 4-6-1929 1-3-1940 Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-26 21 5-7-1929 14-4-1932 Verongelukt bij Soerabaja.
    D-27 22 13-8-1929 1-1-1940 Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-28 23 13-8-1929 1-3-1940 Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan.
    D-29 24 1-10-1929 1-1-1939 Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan.
    D-30 25 25-10-1929 1-1-1940 Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-31 26 7-11-1929 1-3-1940 In Maart 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-32 27 19-12-1929 1-7-1939 In juli 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-33 28 25-3-1930 1-3-1939 Maart 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-34 29 20-5-1930 1-1-1940 Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-35 30 13-1-1931 1-1-1939 Is als testbank voor de nieuwe motoren voor de Wal F boten gebruikt en daardoor later afgeleverd. In Januari 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-36 31 1-10-1930 14-8-1939 Verongelukt bij Mapia.
    D-37 32 14-11-1930 1-1-1940 Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan.
    D-38 33 16-2-1931 1-1-1940 Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan.
    D-39 34 22-7-1931 1-1-1939 In Januari 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan.
    D-40 35 26-7-1931 1-1-1939 In Januari 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan.


    Dornier Do-15 Wal F; Dit was een verbeterde versie van de Dornier Wal, onder andere was een kiel aangebracht en de spanwijdte vergroot tot 27 m. Gebouwd bij Aviolanda in Papendrecht. Behalve D-41, zijn ze besteld op 18-12-1930. De toestellen hebben uitsluitend dienst gedaan in Nederlands Oost-Indië.

    D-41 36 25-8-1931 3-2-1942 Besteld op 07-06-1930. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan.
    D-42 37 5-7-1932 1-1-1940 Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-43 38 5-7-1932 3-2-1942 Neergeschoten bij Soerabaja.
    D-44 39 15-9-1932 3-3-1942 Vernietigd bij evacuatie Marine Vliegkamp Morokrembangan
    D-45 40 1-10-1932 5-2-1942 In dienst oktober 1932; Uit dienst na bombardement
    D-46 41 2-11-1932 5-2-1942 Vernield bij bombardement Marine Vliegkamp

    Bron : KW-Jonker

    Mvg,

    Bart
     
    ramses vindt dit leuk.
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.123
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Top, bedankt voor deze post Bart!! :thumbsup:
    Maar brengt het me wel weer aan het twijfelen...

    De D-18 was dus reeds afgeschreven in 1939 en heeft niet gediend in de tweede wereldoorlog.
    En de D-18 was tevens voorzien van roundels ipv de oranje driehoeken.

    De D-46 welke ik in eerste instantie wilde bouwen heeft dus wel degelijk gediend in de tweede wereldoorlog.
    En is volgens sommige teksten ook voorzien geweest van de oranje driehoeken ipv roundels...

    MAAR was deze D-46 met oranje driehoeken nou grijs of groen??

    Ik neig nu weer naar de D-46 ipv de D-18...
    Dan kloppen de bommen waarschijnlijk ook qua uitvoering.
    Maar ik wil geen groene Wal maken! :confused:

    Dusss... als blijkt dat de D-46 aan het einde van zijn dienst ook GRIJS was en niet groen, dan wordt mijn Wal alsnog de D-46.
    En natuurlijk met de oranje driehoeken! :yes:

    Maar als blijkt dat de D-46 groen was met oranje driehoeken, dan ga ik toch voor de grijze D-18 voorzien van roundels en witte band op de romp.
    Maar hadden de pre-WWII Wal`s ook bommen aan de romp of was dat een improvisatie uit de oorlogsdagen?

    En de laatste types Wal, de D-41 t/m de D-46 waren type F Wal`s.
    Die hebben o.a. een grotere spanwijdte!
    En mijn Wal heeft de "standaard" spanwijdte...

    Lastig, lastig...
    Maar de keuze is inmiddels wel gereduceerd tot twee versies.
    Het wordt of de D-18 met roundels, of de D-46 met driehoeken!
    Maar wel GRIJS! :D

    .
    Ik ga weer verder met de bommen ophang beugels...
    Even wachten op meer info over de Wal`s tijdens WWII uit een andere betrouwbare bron! ;)
    Bedankt ook daarvoor Bart!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2016
    peter 55 en Bart83 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina