Downthrust Piper J3 Hangar 9

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Algysy, 3 jul 2014.

  1. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Beste vliegers,

    Ik ben de Piper J3 van Hangar 9 aan het bouwen (de 2 mtr versie).
    Deze is oorspronkelijk voor verbrandingsmotor maar ik ga hem uitvoeren met electro aandrijving.

    Nu zit er een keurige metalen motormount bij voor verbrandingsmotoren maar die komt volkomen recht te staan als je hem monteert, de motor dus ook.

    Hij lijkt dus geen side en downthrust te hebben.

    Nu moet ik een motormount maken voor electro maar zit nu dus met de vraag: motor recht vooruit of wel side en downthrust ? en dan hoeveel?

    Iemand een idee of vliegt er misschien iemand met dit toestel?

    ..... en andere tips voor dit toestel zijn uiteraard ook welkom.

    Alvast bedankt voor de info en het meedenken.

    Grtz,
    Jan
     
  2. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Jan,

    Als er op de bouwtekening een aanduiding zit voor de down en sidethrust is, moet je die gebruiken. Heb je die al gevonden ? Staat het ook niet in de handleiding ervan?
     
  3. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Nee Theo, de handleiding zegt er niets over, vandaar ook mijn vraag hier.
    Als je de originele, bijgeleverde motormount voor verbrandingsmotoren gebruikt komt alles recht te staan.
    Ik kan me echter nauwelijks voorstellen dat het echt niet hoeft.

    Grtz,
    Jan
     
  4. johnnyoss

    johnnyoss

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    394
    Locatie:
    om de hoek bij de tovenaar
    volgens mij is bij de meesten kitjes het motor schot al met de nodige side en down trust in gelijmd
    dus zou je de motor steun er zo op kunnen schroeven
     
  5. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Het is een ARF toestel toch Jan? dan denk ik dat de instellingen er al in zitten, aangezien het voor brandstof is. Maar hoe dat met electro gaat , geen idee even.

    John, jij enig idee?
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Volgens mij zit het er ingebouwd.
    Ik heb de 1/4 hangar 9 piper en vliegt perfect met de motor recht op het spant.
    Brandstof of elektro maakt trouwens geen verschil.
     
  7. spit

    spit

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Zuiderburen
    Afwijking

    Beste,

    Ik bezit een Grasshopper van 2.3m en deze is uitgevoerd met electro motor waarvan de righttrust op 0° staat, was zo voorzien in de handleiding

    Vliegt er perfect mee, downtrust mag max 2° hebben.
     
  8. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Allen bedankt voor de info, ik houd de sidetrust op 0 en een heel klein beetje downthrust. (paar graden)

    Grtz,
    Jan
     

Deel Deze Pagina