Druppelladen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jacques, 15 jul 2004.

  1. jacques

    jacques Guest

    Weet iemand wat nu precies de laad hoeveelheid moet zijn voor druppel laden :?:

    100/C of zo :?:
     
  2. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    volgens mij C/10

    bv 500 mah accu
    Batterijcapaciteit = 500 mAh
    500 mAh : 10 X 1,4 = 14u op 50 mA

    groeten
    tim
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    c/10 is langzaamladen, daarmee kun je 'onbeperkt' lang laden. Zoals de term 'druppel' al aangeeft, ishet geen continu laadproces. Getallen ken ik niet.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Druppelladen is NOG LANGZAMER laden dan langzaam laden. Meestal wordt hier een getal van C/30 tot C/100 voor gebruikt.
    Langzaamladen is de "oude" manier van laden die ook nu nog gebruikt kan worden maar een paar nadelen heeft. De belangrijkste is wel dat er meer kristalvorming door ontstaat waardoor de capaciteid uiteindelijk achteruit gaat. Als het gebeurd dat je vergeet de lader van je accu te halen als hij vol is dan is er nog weinig aan de hand. Vrijwel alle cellen zijn zodanig geconstrueerd dat ze dit extra vermogen zonder veel problemen kwijt kunnen zonder te heet te worden en te ontploffen. Dat wil echter niet zeggen dat je onbeperkt en dus zonder gevaar je accu aan de lader kan laten hangen. Het is absoluut niet goed voor je accu, de levensduur zal dramatisch minder worden als je dat doet.
    Juist om dat te voorkomen werden (worden?) er laders gemaakt die stopten met laden als de accu vol is en dan overgingen op druppel laden. Het voordeel hiervan is dat de druppellading de zelfontlading tegen gaat zodat je altijd een volle accu van de lader haalt. In de loop van de jaren is gebleken dat dit systeem niet altijd even goed is voor de cellen. De cellen worden er "lui" door en er treed veel kristalvorming op. De vorming van kristallen is een functie van de laadtijd en veel minder van de laadstroom. Een hogere laadstroom helpt zelfs enigszins bij het afbreken van de kristallen. Dat wil niet zeggen dat je alle eenmaal gevormde kristallen weg kan krijgen. Dat lukt helaas niet.
    Druppelladen is dus een manier van laden die steeds minder gebruikt wordt en eigenlijk ook niet aan te raden is.

    Voor de meeste cellen is gebleken dat versneld laden beter resultaten geeft en veel minder kristalvorming tot gevolg heeft. Versneld laden doe je als je laad met een stroom van maximaal 1C. Met een goede lader die stopt als de accu vol is zijn er ook geen gevaren aan deze manier van laden.
    Je kan nog sneller laden maar dan kom je in een heel ander gebied. Hier wordt het goed in de gaten houden van de accu tijdens het laden heel erg belangrijk net als het op tijd stoppen met laden.

    Een paar tips om je NiCad accu's goed te laden:
    Gebruik een goede lader, hij betaalt zichzelf uiteindelijk terug.
    Laad het liefst versneld, max. 1C laadstroom.
    Laad je accu kort voor gebruik dan is hij op z'n best als je hem gaat gebruiken.
    Laad geen hete accus op. Laat je accu eerst afkoelen dan kan hij meer lading opnemen.
    Als je accu tijdens het laden erg heet wordt dan laad je te snel. Dit is niet best voor de levensduur en verminderd ook de bruikbare capaciteid. De meest ideale temperatuur schijnt rond de 40oC te zijn.
     
  5. jacques

    jacques Guest

    Aha :roll:

    Het feit dat de accu te allen tijde vol is, is wel interessant. :D

    Maar gewoon laden is toch beter. :)
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    "ten alle tijde vol" heeft de door Ernst beschreven nadelen.
    Als je echt wilt, koop dan goedkope stekker timer voor je adapter. Elke dag even uurtje met c/10. Zit je gemiddeld weer aan lage stroom.

    Beter:
    Koop een X-peak 3. Daarmee kan je de accu ontladen om te testen en te cyclen en ook om versneld (of nog sneller) te laden.

    Als ik ga vliegen dan cycle ik even de ontvanger accu met de schulze lader. Ontladen, snelladen. Duurt een uurtje en de accu is helemaal vers en getest.

    Denk ook eens aan Lipo's (met 5V regelaar). Nauwelijks zelf ontlading, dus die blijven na laden vol.
     
  7. jacques

    jacques Guest

    Het gaat meer om de startaccu die ik gebruik.

    De startmotor gebruikt meer dan een Lipo kan leveren.
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    OK, een startaccu. Is dat een loodaccu of NiCad (zeg dat er gerust even bij hoor)? Ik dacht dat je het over NiCad of NiMh voor ontvangeraccu of zender had.

    [klaag]
    "Hoe moet ik mijn loodaccu voor de startmotor druppelladen" was een betere title geweest.
    Zie ook:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10329
    [/klaag]

    Ga ik even uit van loodaccu:
    Gewoon op een 13.6 - 13.8 voeding zetten. Altijd vol. Bij loodaccu's mag dat toevallig, want die laad je niet met een bepaalde stroom (xx C), maar (op de simpelste manier *) met constante spanning en begrensde stroom.

    Koop de kleinste 13.6 - 13.8 volt voeding bij conrad of elektronica winkel en je bent klaar.
    13.6V is de juiste spanning als het echt warm is, 13.8V voor lagere temperaturen.

    Meeste accu's die je in startboxen vind staat zelfs op "designed for standby use", want die dingen worden meestal gebruikt voor noodstroom apparaten bij alarmen en electronica.

    (*) Zoek maar op forum voor meer complexe manier om loodaccu te laden.
     

Deel Deze Pagina