dry fit accu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door easy2, 20 jun 2004.

  1. easy2

    easy2 Guest

    ik heb thuis zo'n dry fit accu van de conrad voor m'n gloeiplug. 2 volt 10A. geen idee of het nicd, nihm of lipo ofzo is(mischien weet een van jullie het?)
    nou is mijn vraag, mag/moet je die helemaal(diep)ontladen, of tot een bepaalt voltage, (voor je hem oplaad)of mag je die gewoon halverwege weer opladen?
    en met wat voor een weerstand kan ik hem ontladen?
    en het laatste, als ik hem voor een lange tijd niet wil gebruiken, moet ik hem dan ontladen of geladen wegleggen?
    alvast bedankt

    gr easy
     
  2. Delcam

    Delcam Guest

    Dryfit accu's zijn zgn. lood-gel-accu's. te behandelen als loodaccu's en zeker niet diepontladen want dan zijn ze kapot....... Laden met een constante spanning van iets meer dan 2 volt. Ongeveer 2,4 tot 2,6 volt max moet goed zijn.

    hHans Delemarre
     
  3. easy2

    easy2 Guest

    betekend dit dat je ze gewoon halverwegen op kan laden? (gebeurt in de auto ook) en dan moet ik hem dus vol wegzetten?
    iig bedankt voor de info!

    gr easy
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hans, de stroom zal ook begrensd moeten zijn. Op hoeveel?
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Over het laden van lood (gel) accu's is al heel veel geschreven. Gebruik de zoek functie even om die draadjes op te zoeken.
    In het kort komt het hier op neer:
    Loodaccu's NOOIT te ver ontladen, dat betekend heel snel het einde van je accu. De absoluut minimum spanning is 1,8V per cel. In jou geval is er maar 1 cel dus niet onder de 1,8V komen!
    Een loodaccu moet je ook nooit leeg wegzetten. Als hij leeg is dan zo snel mogelijk weer opladen.
    Loodaccu's ontladen vanzelf, dus als je accu langdurig niet gebruikt wordt moet je hem toch elke 3 a 4 maanden opladen.
    Deze accu's moet je laden met een constante spanning (2,4V per cel) met stroom begrenzing. Bij deze accu is de maximum laadstroom ongeveer 4Amp. Dit is niet zo heel erg kritisch maar een te hoge laadstroom vinden deze accu's niet zo fijn. Ga daarom liever niet hoger dan die 4Amp.
    Accu aan de lader laten hangen tot er minder dan 100mA laadstrrom loopt, dan is hij echt vol! Een goede (nieuwe) accu is vrij snel vol, binnen 4 a 5 uur. Als de accu slechter wordt gaat dat langer duren.
    Als de accu vol is kan je hem zonder gevaar langer aan de lader laten hangen. Als je er voor zorgt dat de laadspanning niet hoger is dan 2,4V per cel is overladen niet mogelijk.
     
  6. easy2

    easy2 Guest

    aha, erg bedankt voor de info
     

Deel Deze Pagina