Durafly Tundra 1300mm bush plane info + review

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Justapoke, 10 dec 2015.

  1. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Tja.. wie begint er nou over bodemplaatjes?

    Ik geef toch duidelijk aan dat ik het persoonlijk voor de Tundra niet nodig vind. En geef daarna wat voorbeelden.
    Of een ander het belangrijk vind mag ie rustig voor zichzelf uitmaken. ;)
     
  2. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Ik zou geen bodemplaat doen.
    Goede klitteband en UHU Por dan zit het bij de Tundra muurvast.
    Ik vlieg mijn Tundra'tje best sportief, daar horen soms best wat negatieve G's bij, ik heb mijn Lipo nog niet door de voorruit zien komen...

    Gewicht mag dan geen probleem zijn, maar het is een STOL kistje, elke gram die je er niet hoeft in te proppen kan je weer trager vliegen, korter opstijgen en landen, ...

    In mijn optiek is alles meer dan good-old velcro overbodig voor dit kistje.
     
  3. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Nieuwe kleur Tundra @ Rozenburg ?

    Zat net de "live" feed op facebook te kijken, helaas geen tijd gehad dit weekend om er heen te gaan.

    Gebruik normaal geen facebook dus kan geen directe link posten, maar de video staat onder post:

    Hobbyking tent tour Saturday.

    https://www.facebook.com/HobbyKing/

    Tevens wat nieuwe warbirds, en een V2 Skymule?

    Tom weet vast meer ;)

    Purple Tundra.jpg
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Er was idd een paarse Tundra, als try-out. Ik vond het niets, maar dat ligt aan mijn persoonlijke aversie voor de paars-witte kleurencombinatie (voetbal gerelateerd...)

    Er was een nieuwe b-17 die wel mooi was. Was een beetje teleurgesteld in de Excalibur.

    De nieuwe skymule heet bushmule. Dikkere wielen en ik geloof dat ze de motorgondels aangepakt hebben.
     
  5. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Op het eerste oog vond ik de paarse kleur ook niet alles, in een andere video zag het er echter al een stuk beter uit. Maar het vertrouwd groen heeft zeker mijn voorkeur.

    Was wel benieuwd wat je tegen vond vallen aan de Excalibur? Wat ik er van gezien heb (foto's en video) vind ik alleen de neus wat tegenvallen. Ziet er een beetje plastic / goedkoop uit.

    De B-17 zag er wel gaaf uit ja, en de Bush Mule is een leuke update. Baal er wel van dat ik Skymule in de doos heb liggen, had liever de Bush gehad i.v.m. ons veld. Maar kan ook nog best een tijdje duren voordat die verkrijgbaar is.
     
  6. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Quote van Steward Warne op rcgroups:

    - This is not a new version of the Tundra, we simply wanted to see what people thought of an alternative color option and we're not done yet! We'll be putting more out to gauge peoples reaction. We thought it would be cool to see how people react to different colors as the Tundra is such an establish and well love model already.

    - Minor tweaks/improvements are always being made where possible, based on feedback etc, that's what we do [​IMG] . For example, we've added more plastic to the wing mounting screws to give them more 'bite', plus another more obvious addition that Tundra customers will start to see in the next batch, but you'll have to wait to see what that is [​IMG]

    - The Candy dropper originally recommended for the Tundra is out of production (and this happened after the Tundra was released), some WH's around the world may still have some residual stock however. Ours used this weekend we've had for a while. A new and improved Candy dropper is in the works, but I will give no ETA at this point in time.
     
  7. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Vond de lipo vast zetten met alleen een klittebandje op de bodem geplakt eigenlijk maar niks.
    Tijdens de vakantie een beetje aan de brainstormen geweest. Met dit als V1 resultaat.;)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gebruikte matriaal is gewoon een plaat 3mm multipex bij de lokale bouwmarkt.
    De "lipotray" weegt iets van 12gram, wat eigenlijk ook nog wel meevalt.
    Gisteren wezen test vliegen en het werkt naar mijn mening best wel goed.:D

    Zo'n paarse Tundra is leuk. Maar vind de groene mooier.

    Grtz Marco.
     
  8. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Vwb het Paars heeft Dries je al van de juiste info voorzien...

    De BushMule wordt leuk.
    Heeft differential thrust en reverse thrust (met een beveiliging tegen activatie mid-flight, kan pas ingeschakeld worden als je throttle een seconde lang in idle staat).
    Verder heeft íe cargo doors voor candydrop en volgens mij ook standaard verlichting aan boord.
    Ook komt 'ie net als de Tundra standaard met floats
    Zag er leuk uit!
     
  9. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Mooie constructie Marco, maar...

    Ik zit nu rond de 200 vluchten met de Tundra.
    Ik raad iedereen af om gewicht toe te voegen.
    HobbyKing Velcro, Uhu Por, done.

    Je zegt dat je het niet vertrouwt maar de praktijk wijst uit dat het toch echt werkt met enkel velcro.

    Ik val in herhaling, maar dit is een STOL kist, elke gram extra doet af aan de lol.
    Met een beetje oefening kan je echt helemaal uit je plaat gaan met dit apparaat.

    Nu ik 'em een beetje begin door te hebben doe ik er High alpha knife Edge, Knife Edge Loops en hovers mee.

    Nooit gedacht dat het zou kunnen met zo'n kistje, maar het heeft natuurlijk alles te maken met gewicht
    Door de hoge vleugel en lichte V-stelling moet je in knife edge best wat tegensturen in op ailerons, maar eens je de sweet spot gevonden hebt is het dikke pret!
    Ik merk dat de prestaties serieus minder zijn met m'n action cam erop, het extra gewicht maakt 'em gewoon minder leuk.
    Ik zou dus eerder extra schuim wegsnijden als hout toevoegen ;)

    By the way, ik vlieg gewoon de stock setup met goeie ouwe trouwe 3s 2200's (25C), heb alleen een spinnertje toegevoegd voor de looks...
    *Edit: laatste stelling is niet helemaal waar, omdat ik 'em best misbruik qua vliegen heb ik de hoogte-, riching- en aileronservo's vervangen door TSS-10MG'tjes. Motor, prop en ESC ben ik afgebleven...
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2016
    Bankzitter vindt dit leuk.
  10. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Dag Tom.
    Zoals beloofd op het TLW treffen de Thundra besteld.
    Jammer nog niet in het paars verkrijgbaar, houden we het maar bij het groen.
    Hoop dat ik er even snel en goed mee kan raggen als jij, maar daar ga ik nog wel een paar jaartjes over doen, mogelijks ook nog een tweede aankopen voor ik zo ver kom.
    Groetjes, en tot volgende ontmoeting.
    Johan.
    Ben die zagevent van vrijdag, zaterdag en zondag. Maar het was leuk.:rolleyes:
     
  11. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    leuke fotos van vandaag tussen de buien door.
    toch mis ik wat power.
    wat is de simpelste oplossing het liefste dat ik geen nieuwe accus hoef te kopen.
    vlieg nooit electro dus inversteer het liefste er niet in ;p
    andere motor? heb een diamond 30a regelaar.
     
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
  13. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Mooie foto's Raymon!

    Heb je wel lipo's met een hoge C-waarde? De Tundra heeft redelijk wat vermogen, maar je hebt wel echt een degelijke accu nodig.
    Minimaal 35C is aan te raden.
    Een andere motor is mogelijk, de 30A diamond regelaar is echter te klein. (de stock ESC is 40A)

    Hier een voorbeeld:

    Motor test:

    Stock:

    Aerostar 900 kV (Length 51mm) 141 gram

    Bench test data: 36A / 429W / 1880gram thrust.



    Upgrade:

    Aerodrive SK3 - 3542-1000kv (Length 49mm +2mm) 155 gram

    Bench test data: 39A / 455W / 2090gram thrust

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/RC_PRODUCT_SEARCH.asp?strSearch=SK3-3542-1000



    Please note that this motor is rated at 45A / 670W

    So there's the option to run it with a bigger prop, or go with 4S



    Update: alternative motor 1185kv (should be perfect on 3S)

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/RC_PRODUCT_SEARCH.asp?strSearch=SK3-3542-1185
     
  14. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Oeps idd 40a

    Accus hebben 45-90c dacht ik. Nanotec.
    En zijn nieuw.
    Ik vind dat ik veel gas moet vliegen. En meskant oid volgas veel tegenwind.
    Of ik vraag gewoon teveel dat kan ook
     
  15. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    2200mAh neem ik aan? 45-90C is prima, moet toch echt voldoende power hebben.

    Ik vlieg zelf het liefste op 1800's (40C)

    Ik denk dat je inderdaad wat te veel vraagt voor een standaard RTF foamie.. de meeste kisten hebben minder power out of the box.
     
  16. Ron

    Ron

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Zevenaar
    Vandaag komt de gisteren bestelde TUNDRA binnen ; ik ben benieuwd naar deze next batch
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Kistje heeft power zat hoor ! Mijn Tundra ging met gemak vertikaal omhoog met een 3s 2200 45C .
    En ja, als je wilt dollen moet het gas flink open en is de accu ook snel leeg. (5 minuten)
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2016
  18. Ron

    Ron

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Zevenaar
    Er zijn 2 losse vellen in de handleiding welke de wijzigingen weergeven :

    1. een 40A regelaar van Aerostar met "reverse/achteruit" stand voor het watervliegen
    2. een Tail-brace om de staart steviger/stabieler te maken



    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2016
  19. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    De tail brace zat bij de mijne ook bij, is tot op heden ongebruikt gebleven..
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat vraagt natuurlijk om het RVS systeem in vlucht te testen. :koud:
     

Deel Deze Pagina