Duyfken Kolderstok

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 23 nov 2016.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jij schiet ook lekker op Hans, je schip wordt mooi:beer:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Update--
    Het touwwerk is verder aangebracht. Boven de zalingen zijn voor de fokkemast de weeflijnen aangebracht. Ook is het toppenant van de fokkera aangebracht. Deze start met en lus om de mast en gaan door een-4-1 blok over de ra-einde. De lijnen werden belegd op de pinnen van het braadspil. Later zal ik hier nog extra touw omheen hangen om extra lussen touw te visualiseren. Om het zeil bol te kunnen trekken zijn de boeilijnen aangebracht. Zo schiet dit zeiltje ook weer op. Ik ga nu verder met het anker maken. deze kunnen straks worden getakeld via een blok welke aan de zaling wordt vastgemaakt. Om te zien wordt het mt het aanbrengen van dit touwwerk een indrukwekkend scheepje. En ook hier spreken de foto's weer voor zich. zeil fok 002.JPG zeil fok 004.JPG zeil fok 005.JPG
     
    SjorsZ en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  3. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    Hillegom
    Groenenberg,
    Ik zie dat er lijnen lopen van ergens van de fokkera naar het braadspil. Die lijnen knikken tegen de rand van het voordekje aan.
    Is dat zo de bedoeling? Dat lijkt mee een zeer kwetsbaar punt voor die lijnen voor doorschuren. Schavielen in vaktermen.
     
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat klopt Jan, Ik zie hiervoor eigenlijk ook geen oplossing. Om dit te voorkomen zou het gehele braadspil richting de grote mast moeten verschuiven. Zeker wel een 13 mm en dat laat het luik en verdere dekinrichting niet toe. Dus ik weet nu niet hoe ik dit schavielen zou moeten voorkomen? Ook de mast is op de juiste positie geplaatst.
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je zou met enkele geleide blokjes kunnen werken, die kun je in principe overal plaatsen om het schavielen te voorkomen. Ik weet niet wat de bouwbeschrijving hierover zegt.....?
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het is nu volgens de bouwbeschrijving zo gemaakt en ik zie dit schavielen ook gebeuren bij andere bouwers. Inderdaad kan ik hiervoor geleideblokjes plaatsen. Ik verwacht door het plaatsen van het voorsmanzeil er nog meer van dit soort knikken gaan ontstaan.
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2017
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Het is een "probleem" wat het origineel in Australiƫ ook heeft. In principe moet je dan de braadspil en het luik wat naar achteren verplaatsen en het voordek iets korter maken om het op te lossen.

    PC161113.JPG
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Bedankt Hans voor deze afbeelding.
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    De Duifken wordt mooi Hans
     
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Een gedeelte van het galjoen is omkleed met touw. Op dit gedeelte komt straks het getakelde anker tegen te hangen voor het beschadigen. takel 009.JPG
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De ankers zijn gehesen. Dit takelen gebeurt via een blok aan de zaling. Door een haak te maken aan een 4-2 blok is het mogelijk deze vast te pikken aan de ring van het anker. Uiteindelijk wordt het anker geborgen en vastgezet tegen het galjoen. Weer een klusje geklaard. takel 010.JPG takel 014.JPG
     
    robertnl100, TIMBERWOLF en *Hans* vinden dit leuk.
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    moooi hoor
     
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Nog even wat gefreumel gedaan met emmertjes en kogels en geplaatst op het dek. Gelijk maar even een overzichtfoto van de boot gemaakt met de stand tot nu toe. tuig 004.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Pingu57 en robertnl100 vinden dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het voormarszeil is gehesen en al het touwwerk voor de fokkemast is hiermee voltooid. voormanszeil 001.JPG voormanszeil 003.JPG
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2017
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het lastige was hierbij om de stag in een vloeiende lijn te laten lopen zonder deze te "lichten" niet helemaal gelukt. Maar ik ben tevreden op naar het hijsen van de volgende zeilen. 20170314_211307.jpg 20170314_182859.jpg
     
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het probleem van het schavielen is hierbij echter nog niet verholpen. Het gaat hier dus om behoorlijk veel touwwerk wat nu het bovendek raakt.
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ga je nog iets aan het schavielen doen Hans??
     
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik had het idee om over de volledige breedte van het dek rondhout te maken zodat het touw dan geen scherpte tegen komt. Het wordt er dan allemaal niet mooier op. Ik denk dat ik het zo laat. Het zijn 7 touwen die de bovenrand raken. En om deze allemaal van blokken te voorzien is ook niet realistisch.
     
    shipbuilder en Pingu57 vinden dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Het zal in elk geval wel een opmerking worden die ik in de huidige dozen erbij ga voegen, en in toekomstige dozen ga proberen op te lossen - zoals gezegd luik en braadspil ca. 5 mm naar achteren en dek ca. 5 mm korter.
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik denk dat je volkomen gelijk hebt om het zo te laten, want allerlei aanpassingen komen waarschijnlijk niet ten goede van je model.
     
    Hans Groenenberg en shipbuilder vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina