DX6i- ailerons als flaps gebruiken, kan dat-hoe?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door beemer-san, 21 sep 2010.

  1. beemer-san

    beemer-san Guest

    hoi allemaal!

    ik vlieg al enige tijd rond met een grote cargo, twee brushless motoren enz...
    heb daar ook een klein postje gedaan en filmpje gemaakt:
    [URL=" - twin cargo plane.wmv[/URL]

    ik gebruik de spectrum DX6i zender en ontvanger. nu heb ik gezien dat er verschillende mix mogelijkheden zijn, schakelaars te over op de zender ed...;)
    mijn vraag is de volgende:

    kan ik het zo gemixt krijgen dat mijn ailerons ( welke op 1 kanaal staan-AIL), via de schakelaar flaps op de zender bij het opstijgen kunnen gebruikt worden om meer lift te krijgen?

    anders ben ik misschien genoodzaakt om mijn hele vleugel open te gooien en twee extra servo's in te bouwen voor beide flaps aan te sturen- en dat probeer ik nu juist te vermijden.

    zou er iemand kunnen helpen aub?
    hartelijk dank.

    groetjes!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Nee, met 1 servokanaal zal dat niet lukken vrees ik.
    Het ligt niet aan de zender; het probleem is dat je twee verschillende opdrachten naar die servo's wil sturen (tegengesteld voor ailerons, zelfde kant op voor flaps). Daar zal je dus twee kanalen voor moeten gebruiken.
    Als je de kabeltjes van beide aileronservo's allebei in de ontvanger kan steken dan kan het zonder probleem. Het staat in de DX6i manual beschreven hoe het moet (maar ik wil het hier ook wel herhalen hoor...)
     
  3. beemer-san

    beemer-san Guest

    beste bart....

    mocht je me even kunnen verhalen hoe het juist moet met die twee kabeltjes en de nodige instellingen ben ik je eeuwig dankbaar+2 dagen extra!

    vrees alleen dat ik je antwoord pas morgenvroeg zal kunnen lezen, maar ik hoop dat je echt een oplossing hebt voor mij.
    het staat idd in de maual, maar die ligt door omstandigheden momenteel enkele 100km van huis uit ( vergeten op vakantie).

    vriendelijke groeten.
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    De DX6i manual zou online hier moeten staan:
    http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/Files/SPM6600-Manual_DX6i.pdf
    Maar op dit ogenblik werkt dat niet - misschien heb je er nog wat aan later. (edit - een half uurtje later deed-ie het alweer)

    Om de ailerons als flaps te kunnen gebruiken:
    -Ga in de Setup list naar Wingtailmix (6) en activeer Dualaile.
    Sluit nu de linker aileronservo aan op de Aile uitgang van de ontvanger, en de rechter aileronservo op de AUX uitgang.
    Waarschijnlijk zal je nu het FLAP kanaal moeten reversen; dit kan in de Setup list, maar als je het in de Adjust list doet, bij Travel adjust, dan kan je ook instellen hoe groot de uitslag moet zijn. Begin met een bescheiden uitslag...

    Een waarschuwing: je toestel heeft grote ailerons, uiteraard aan de tippen. Als je ze nu naar beneden stelt bij het starten creëert dat extra lift. Met die lift kan je steiler klimmen.
    Maar: het betekent wel dat als je het te bont maakt en je klimt té steil, dan zal het toestel juist bij de tippen overtrekken, waarschijnlijk maar één tip, en het toestel zal over die tip wegvallen. (Vandaar dat normale flaps niet bij de tippen zitten maar juist in het middendeel, dan overtrekt hooguit het midden van de vleugel en draait-ie niet zo scherp weg.)
    Probeeer het dus op veilige hoogte uit. En mocht je een tip overtrekken: niet proberen op te trekken; eerst ailerons en rudder neutraal, dan duiken, en dan pas optrekken (er moet eerst voldoende luchtsnelheid zijn over de hele vleugel.) Ja, dan moet je wel hoogte hebben natuurlijk...

    Leuk ding dat je hebt gemaakt. Moet ook van balsa kunnen... :D
    Succes!
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2010
  5. beemer-san

    beemer-san Guest

    hoi!
    bedankt voor je antwoord terug met verhelderende uitleg! tof!
    vanavond laat ga ik eens een poging wagen om dat zo te krijgen zoals je beschrijft.
    als ik je uitleg goed volg hou ik alsnog één vrij kanaal over om mijn laadklep achteraan te bedienen...( staat momenteel op de"gearswitch" aangesloten )
    ik heb nu echt geen tijd meer, maar wou toch al laten weten dat je antwoord erg op prijs stel!
    ps: balsa?-moet zeker kunnen. ben nu bezig aan idem model, maar schaal maal 2, iets......groter dus

    groetjes!
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik bedoelde vooral: Depron is niet echt voor de eeuwigheid, balsa benadert dat iets meer... :cool:
     
  7. beemer-san

    beemer-san Guest

    probleem is opgelost!

    aan de hand van de raadgevingen hier en de manual heb ik eerst getracht van het aldus in orde te krijgen.
    De twee aileronservo's welke ik aan elkaar gezet had op één stekker zijn opnieuw afzonderlijk gemaakt.
    maar bij het uittesten viel me op dat ik mijn vrij kanaal kwijt was om de laadklep te bedienen ;-( , en dat is nu juist het leuke aan dit toestel!

    een V-mixer had ik nog op overschot liggen en heb deze dan gebruikt: terug zender ingesteld op één enkele vleugel, en de flaps en aileron uitgang op de zender gebruikt naar de mixer toe.
    werkt als een fluitje van een cent nu.

    ( alleen had ik beter een watervliegtuig gebouwd.... met dit rotweer heb ik nog niet eens de kans gehad om te vliegen....regen, regen en nog eens regen.)

    groetjes en bedankt allemaal!
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik weet niet wat je allemaal nog bedienen kan aan die Cargo... maar behalve de Flaps schakelaar heb je natuurlijk ook nog een Gear schakelaar; die had ook je laadklep kunnen bedienen (of heb je ook nog retracts?)
    Maar, prima dat 't gelukt is... al begrijp ik niet precies hoe...
     
  9. beemer-san

    beemer-san Guest

    hoi!

    ik ben zojuist in een heel winderig weertje wezen vliegen om de ailerons als flaps te kunnen testen.
    als flaps staan ze momenteel ingestels op 15°, doch bij gebruik ervan heeft mijn cargo heeft de neiging om direkt de neus naar beneden te richten bij het aanvliegen om te landen en dat had ik nou niet verwacht!
    doe ik iets fout bij het landen?

    het is zo dat ik de neus optrek op het ogenblik dat ik nog een halve meter van de grond zit en dan met de achterste wielen eerst de grond raak zoals bij een C130.

    groetjes!
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik dacht dat je die flaps wilde gebruiken bij het opstijgen...? (flaps omlaag = meer lift)
    Je kan simpelweg wat UP elevator bijmixen bij die flaps.
     
  11. beemer-san

    beemer-san Guest

    eeeh ja, de flaps gebruiken om meer lift te krijgen bij het opstijgen is nog altijd de bedoeling en dat werkt naar behoren!

    nu dacht ik in omgekeerde richting- bij het aanvliegen dus- moet je dan toch ook meer lift krijgen en iets langzamer kunnen landen.
    ging niet helemaal goed, dat ideetje.

    een stoppie maken op je neuswiel is nu ook geen zicht héé :)

    groetjes!
     
  12. firefly

    firefly

    Lid geworden:
    7 jul 2010
    Berichten:
    79
    :confused:

    Als je op de DX6i dual aileron instelt komt de 2e aileron op het flap (aux) kanaal, vervolens in het FLAPS menu de gewenste uitslag installen. Geen v-tail mixer nodig, geen extra mixer op de zender nodig. Ook verlies je dan differential aileron niet.
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Firefly, lees nou even het hele topic voor je reageert (zoveel is het niet)... hij wilde iets anders doen met de flap uitgang...
     
  14. firefly

    firefly

    Lid geworden:
    7 jul 2010
    Berichten:
    79
    Ik lees dat hij een bedienbare laadklep wil, dat kan sowieso met het gear kanaal. Hij gebruikt nu het flap kanaal om flaperons aan te sturen, alleen via een complexe omweg.
    Maar blijkbaar ben ik blind, dus zou je me aan kunnen wijzen waar hij iets anders wil doen met het flap kanaal?
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ziedaar.
    En hoe je met een DX6i ailerons aanstuurt via 2 kanalen heb ik ook al uitgelegd (post #4)
     
  16. firefly

    firefly

    Lid geworden:
    7 jul 2010
    Berichten:
    79
    Ik leg toch precies uit hoe hij zowel flaperons als zijn laadklep kan bedienen? Wat valt er dan beter te lezen?

    Je hebt inderdaad uitgelegd hoe je dual aileron aanzet, vandaar ook mijn verbazing dat hij een v-tail mixer gebruikt om flaps aan te sturen, terwijl alles wat hij wil gewoon standaard in de zender zit.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2010
  17. beemer-san

    beemer-san Guest

    jongens... geen ruzie maken hee :-(

    laat ik dit stellen: toen ik met de bouw van de cargo begon had ik totaal geen plannen om achteraf te experimenteren met flaps en dergelijke.
    't is pas nadien dat ik erover begon te denken......

    edoch!
    intussen was mijn hoofdvleugel mooi dichtgemaakt, en daar steekt namelijk ook de ontvanger in!
    wat komt er dus uit?- verlengsnoertjes voor richtingsroer en hoogteroer, en eentje voor de optionele laadklep op de gear.
    ook nog een kabel om mijn lipo aan te sluiten.

    ik weet het intussen: de volgende zal anders gebouwd en aangestuurd worden, deze cargo is immers een vliegend testobject dat het al bij al héél goed doet!
    maar om verder te gaan: ik heb de goede gewoonte om mijn vleugels te verstevigen met van die brede tape met polyestervezeltjes in kruisfiguur.
    alle elektronica zit in een mooie box welk juist in de romp valt als ik de vleugel bevestig met elastiekjes.
    daarom ook dat ik ergens vertik om die hele zwik even terug te gaan opensnijden. ik heb al met veel moeite opnieuw mijn ailerons kunnen opsplitsen naar opnieuw één aansluiting per servo, maar dat wil nog niet zeggen dat ik daarmee ook vlot aan de ontvanger geraak.
    ik kon met een pincetje nog juist die v-mixer aangesloten krijgen, anders was het gewoon snijden en ten dele opnieuw beginnen.
    flauw excuus misschien, maar heb ook niet elke dag tijd om er aan te werken... zie ook de frequentie van mijn berichtjes, dus......ben ik nog zo blij om van jullie te leren hoe ik het dan in het vervolg wél moet doen waarvoor mijn eeuwige dank en 2 dagen extra!
    fijn dat jullie er zijn en persoonlijk heel blij dat ondergetekende soms rare vragen mag stellen waarop steevast een bruikbaar antwoord komt!
    vind ik heel fijn, want een vliegclub is hier niet direkt in de omgeving en dus moet het sinds het begin jaren geleden gaan met vallen, vliegen en opnieuw proberen.
    maar zo leer je wel iets.

    vele groetjes!
     
  18. Timmerken

    Timmerken

    Lid geworden:
    6 okt 2010
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Kampenhout - België
    Hej Bart,

    Thx voor deze info, ik had een ander probleem dat met deze uitleg ook van de baan is :)
    Ik heb 2 servo's vooor ailerons,
    en ingesteld volgens handleiding.
    Maar als ik mijn flaps inschakelde, gingen mijn ailerons als elevators werken als ik input gaf, en als ik niets deed stonden ze in een tegengestelde opstelling (Rolls à volenté als ik dit in de lucht zou getest hebben...)

    Door simpelweg de linker aileron aan te sluiten op AIL en rechts op de AUX1 (wat OMGEKEERD STAAT IN DE HANDLEIDING) was alles van de baan (wel ff flaps reversen idd ;) )

    Thx man !
     

Deel Deze Pagina