Dyneema lijnen

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door CL carrier, 24 jun 2017.

1. CL carrier

CL carrier

Lid geworden:
    5 jun 2014
    Op de Amerikaanse CL-sites kom ik lijnen en lijnensets van Dyneema tegen, in de USA wordt het verkocht onder de naam Spectra.
    Nu ben ik niet onbekend met dit spul want mijn andere hobby is zeevissen, onder andere op de grote jongens.
    Ik heb Dyneema van;
    0,07 mm dik, trekkracht 10 kg +
    0,17 mm dik, trekkracht 19,2 kg
    0,24 mm dik, trekkracht 35 kg
    Het laat zich makkelijk knopen en heeft eigenlijk weinig tot geen rek.
    Nu de vraag; heeft iemand al met deze kunststoflijnen geƫxperimenteerd?

MVG

Max]

Bijgevoegde bestanden:

2. Robert-Jan

Robert-Jan

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Ja ik vlieg er indoor mee.

3. CL carrier

CL carrier

Lid geworden:
    5 jun 2014
    Dan is misschien die 0,07 mm wat voor je.
    Ikzelf dacht eraan om mijn 2,4 GHz modellen tot .25 hiermee te vliegen

MVG

Max

4. Robert-Jan

Robert-Jan

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Ik zal moeten na meten wat ik heb.

5. F2B

F2B

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Een F2B model ondergaat een trekproef van 20kg, stalen lijnen van 0,3mm zijn voldoende.

De elasticiteitsmodulus van Dyneema ligt tussen 106 en 132 GPa, van Staal 210. Daarnaast heeft Dyneema last van kruip al zal dat tijdens een vlucht van 5 minuten geen grote invloed hebben.

Tijdens het vliegen rekt de lijn, als dat veel is zal de besturing zompig aanvoelen. De rek is niet alleen de materiaal rek maar ook de bocht die de lijnen maken, deze is groter als de diameter van de lijnen dikker is.

Bij gelijke rek heb je 0,4mm nodig maar die levert meer weerstand dus bocht, 0,24 zou kunnen werken, meer rek maar minder bocht. Kwestie van proberen, met 34kg is dat een veilige optie.

6. stunthenk

stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Een carrier model moet een trekproef van 15x het modelgewicht doorstaan, net als kunstvlucht modellen. De modellen zijn natuurlijk kleiner en de trend gaat steeds meer naar licht gebouwde modellen. Het lijkt mij dat dikkere lijnen juist gunstig zijn; de weerstand tijdens de snelle ronden zal niet zo veel uitmaken omdat er bij de snelle ronden weinig punten te behalen zijn, en bij de langzame ronden is meer weerstand van de lijnen alleen maar gunstig. Verder is er bij de langzame ronden nauwelijks lijntrek, en hoef je tijdens de snelle ronden weinig te sturen, dus speelt eventuele rek geen rol. Een groot nadeel van Dyneema lijnen is dat je er geen signaal stroom door kunt sturen!

7. FOX35

FOX35

Lid geworden:
    27 sep 2005
    Dyneema werd volgens mij vooral gebruikt voor wat de Amerikanen '1/2A' noemen, ofwel de 0,8cc klasse, Cox en dergelijke.

Deel Deze Pagina