E36

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door treat, 21 dec 2015.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb voor het testen van de timer de propeller van mijn vliegtuig gehaald. Kon uren testen met één accu en het is een stuk veiliger.
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Is ook een goed idee. Nou ja ik kijk wel hoe of wat.

    Enig idee wanneer de prototypes beschikbaar komen?

    Bernard
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Nee Hans,

    De daalsnelheid is totaal onvoorspelbaar!!! Na een DT kan deze variëren van dalen met max 6 á 8 meter/sec tot nog steeds stijgen met laten we zeggen max 3 meter/sec. (waarbij tijdens één daling het hele spectrum kan voorkomen)

    Aangezien een bel van 5 meter zo ongeveer het maximale is wat we in Nederland kunnen hebben is voor een E 36 met een max van 2 minuten na 90 sec 500 meter te halen. Dus bv bij een max van 2 minuten mag je een hoogte van 500 meter instellen. Je kunt dan niet binnen de 2 minuten aan de grond zijn. Bij 3 minuten max en bv na 90 sec op 500 meter zijn zou je wel binnen de 3 minuten beneden kunnen zijn.

    We maken de gekste dingen mee... het knalt naar boven...je trekt aan de noodrem (RDT) na bv 2 minuten ( in paniek) en plots zakt de kist als een baksteen...en je komt 2 seconden te kort...echt waar!!

    Of DT na bv 180 sec , hoogte bv 500 meter, daaltijd 10 minuten...ja ja VV elke vlucht is een avontuur!!
     
    crins vindt dit leuk.
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Met --- 5 prototypes zijn "cleared for takeoff". --- bedoelde ik te zeggen dat deze 5 nu beschikbaar zijn.
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Juist...

    Na het weekend contact over verzenden e.d. Eerst vrijdag bezig met de andere hobby.

    Bernard
     
  6. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Hans,

    Ik zou ook graag 1 willen testen...

    Thanks Bart
     
  7. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    ? Deze begrijp ik niet. Test je de timer met een motor zonder prop? Ik dacht dat zoiets juist niet mocht/ een motor zonder belasting juist maximaal stroom zou trekken -> accu direct leeg en de boel oververhit...
    Maar dat kan dus wel veilig?
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Bij mij op de vliegclub doet iedereen dat zo. De enige keer dat het mis gaat is juist als ze vergeten zijn de prop er af te halen en dan aan hun zender gaan zitten configureren.
    Even het modelgeheugen resetten en.........hopla... vol gas gaat de kist door de kamer of erger. O ja.....dat servokanaal 3 was gereversed.....even vergeten.
     
    l shems vindt dit leuk.
  9. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Enkele dagen geleden kreeg ik het prototype met 4 rijen pootjes binnen (rode print).
    De eerste poging om 'm in te stellen mislukte... :(
    Fout van mijn kant. In mijn enthousiasme las ik de handleiding verkeerd en wilde ik alles instellen met de configuratieknop..... Na beter lezen en uitvoeren werkt alles prima!

    Ik gebruik nu servo-connectoren om alles aan te sluiten.
    Een10amp 'plush' esc, 2S 300mAh 35-70C (korrel zout?), 2403 2100kV outrunner en een D47 sevo.

    Nog netjes leren solderen op die smalle pootjes en alles is klaar om in te bouwen in en E-36!
     
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Erik,
    Die pootjes waren bedoeld om juist niet te hoeven solderen.
    Maar als je, om gewicht/ruimte te besparen, die pootjes niet wil, dan kun je ze eenvoudig weer los solderen. Leg je soldeerbout voor je neer, met de punt naar je toe. Pak een pootje beet met een tangetje en het printje met je andere hand. Druk de voet van het pootje (aan de onderkant van de print) tegen de soldeerbout terwijl je aan het pootje trekt. Dan komt hij los. Bij het laatste pootje, komt het plastic stripje ook mee. De draadjes kun je dan direct aan de print solderen.

    Ik merk wel op dat een soldeerverbinding mechanisch veel minder kan hebben dan de krimp stekkerverbindingen. Snoeren met lijm fixeren tegen de print is dan een aanrader.
    Hans
     
  11. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    :)
    Ik laat de weegschaal van doorslaande invloed zijn...
     
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ik wil er alvast graag een bestellen. Doe maar geen proto, ik heb op dit moment super weinig tijd om te bouwen en al helemaal geen tijd om iets nieuws te testen helaas.
     
  13. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Het verschil met prototype en definitief is sowieso alleen de software. Aan de hardware verandert niks meer. Ook het IC voetje laat ik er op. Dan kan hij eventueel nog aangepast worden naar de wensen van de gebruiker. Als die bijvoorbeeld een gereversed servosignaal voor de DT servo zou willen.
     
  14. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Na het weekend kan ik de startknop in orde maken en dan eindelijk testen. Mooi op tijd aangezien eind februari het bouwpakket uit amerika aankomt.

    Bernard
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Juist bij een te grote prop zal de stroom toenemen en mogelijk zover dat de motor heet wordt en overlijd.
    Een electro motor trekt minder stroom als de belasting lager is. Zonder prop zal de stroom dus erg laag zijn.
    Het toerental zal toenemen, wanneer een motor mét prop dicht bij zijn maximum toeren komt zou dat een probleem op kunnen leveren. Maar zeker voor de motoren die voor E36 worden gebruikt worden zal het geen probleem zijn.
    Je kunt dan veilig testen zonder prop.

    Rick
     
  16. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Hans,

    Ik ben als een kind zo blij. Wat een mooi product zeg. :feli::yes::beer:

    Zonet wat testjes gedaan en super simpel in te stellen, werkt als een trein en mooie duidelijke feedback van de servo. Was beetje klooien met het calibreren van de ESC aangezien er verder niemand thuis is behalve de 7 poezebeesten. Dus had eigenlijk nog 2 handjes nodig maar het is gelukt. Nu snel de boel in het model. Ga wel eerste het model invliegen met een ontvanger en zender. Is iets veiliger. Kan ik eventueel na een paar seconden de motor uitzetten maar vooral het model "redden" door meteen de dt in laten komen. Daarna de timer erin en vliegen maar.

    Het kan zijn dat ik binnenkort een versie nodig zal hebben waar ik de motorloop kan instellen per 1 seconde per indrukken van de startknop is dit mogelijk? Aangezien dit model ook mee mag doen in een andere klasse, alleen dan komt het voor dat de motorloop bijvoorbeeld op 11 of 12 seconden ingesteld moeten worden.


    De opstelling. Heb de startknop door iemand laten solderen, was wel wat ijverig met de krimpkous. :hammer:o jee alleen maar gewicht extra. Dus die gaat er nog af.

    Bernard
     
    crins vindt dit leuk.
  17. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Mooi te lezen dat het je vooralsnog bevalt.
    Een versie maken, waarbij het instellen van de motor per seconde kan, is geen probleem. Realiseer je dan wel dat je voor 20 seconden motorloop 20x de startknop moet indrukken in plaats van 4x. Het maximum is in dat geval dan 253 seconden motorloop. Als je dan even wil controleren hoe je motortijd staat, gaat ook de DT servo 20x heen en weer.
    "elk voordeel heeft dus z'n nadeel".
    Hans
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2016
    crins vindt dit leuk.
  18. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Dat kan ik me voorstellen. Ik gebruik daarvoor ook speciaal onderstaand calibratiegereedschap, om de configuratieknop ingedrukt te houden, terwijl ik de accu aansluit.
    Calibreren.jpg
     
    crins en l shems vinden dit leuk.
  19. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Dat nadeel nemen we voor lief. Wellicht valt t mee en hebben we geluk dat we precies op 10 of 15 seconden uit komen. Wat betreft die knijper, goed idee. Alleen dat weet ik zeker dat ik de printplaat kwijt ben. Hoef alleen de bak knijpers maar te pakken en ben de helft zeker al kwijt. Stelletje raven. :mad:
     
  20. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Zat gisteren de timer aan vrouwlief uit te leggen(die moet er uiteindelijk mee vliegen) en kwam nog met een vraag. Als de ESC uitslaat omdat de spanning van de accu te laag is, blijft de timer dan wel doortellen en uiteindelijk wel z'n dt uitvoeren?

    Bernard
     

Deel Deze Pagina