Een goede drone met zender, camera en beeldscherm voor beginner?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door ycdlawip, 27 okt 2015.

  1. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Hallo,

    Ik heb een tijdje terug een kleine goedkope simpele mini drone gekocht voor binnen. Dit ding bevalt me prima alleen wil ik eigenlijk ook buiten vliegen. Echter heb ik nog erg veel problemen met oriëntatie. Wanneer ik de drone draai dan zijn natuurlijk de controls omgekeerd. Dus eigenlijk wil ik wel een leuke drone die een camera heeft en een beeldscherm op te zender.

    Alleen is er zo veel keuze ik weet niet zo goed waar ik mee moet beginnen en ook als ik de topics lees op dit forum dan kom ik er ook nog niet echt uit.

    Wat ik zoek is dus

    - Drone met camera
    - Zender
    - Beeldscherm (eventueel kan het ook met smartphone maar liever een los beeldscherm zoals sommigen hebben)
    - Redelijk verre afstand (ik vind er veel van 30m en dat vind ik echt bar weinig. Ik heb liever 100 meter of zelfs 300 meter indien mogelijk)
    - Redelijke vliegduur of in ieder geval een 2e accu (makkelijk te verwisselen en [onderweg] op te laden)
    - Rond de 100 euro (ietsje meer mag wel)

    Ja dit zijn natuurlijk nogal wat eisen, en het zal waarschijnlijk ook wel ietsje duurder uitpakken maar dat is op zich niet zo erg tenzij het echt 200 euro wordt of zo.

    Hier is een voorbeeldje van wat ik bijvoorbeeld vond: http://www.miniinthebox.com/nl/chee...117219131115&gclid=CN3y1sDT4sgCFUbmwgod718FaA
    Alleen hier is de afstand (30 meter) natuurlijk weer onacceptabel.

    Nog een voorbeeld: http://www.lightinthebox.com/nl/wl-toys-v686s-rc-helicopter-4ch-met-ja-rtf_p2793705.html
    Deze schijnt een erg goede afstand te hebben (500m video en 100 tot 150m drone besturing)

    Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen of me hier wat advies in kan geven, ik zal het heel erg op prijs stellen!

    Alvast bedankt
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2015
  2. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    De voorbeeld multicopters zijn gebaseerd op video transmissie via Wifi. Hier zul je nooit meer dan 30 meter mee kunnen halen en besturing en video zender op 2.4Ghz is niet aan te raden. Mijn advies besturing op 2.4Ghz en video zender op 5.8Ghz. Maarrrrr dan kom je er niet met € 100,-. of zelfs € 200,- vaak is het proberen met goedkoop spul en later upgraden naar beter spul dat je veel duurder uitkomt dan gelijk kijken naar wat beters. Gelukkig is er genoeg 2e hands te koop op dit forum en willen mensen je graag helpen. Bij de voorbeelden die je noemt is het vaak zo dat de zenders niet te gebruiken zijn op andere modellen als je ooit is verder wil.
    wat is een redelijke vliegduur? 10min? 15min?
     
  3. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Maar dat 2e voorbeeld (De WL Toys 686g)gebruikt volgens mij geen wifi en toch een bereik van 150 meter. Tot nu toe staat die op #1 bij mij om mogelijk te kopen alleen schijnt het beeldscherm heel slecht te zien te zijn. Dat is het enige wat me tot nu toe een beetje tegenhoudt.

    En qua redelijke vliegduur denk ik dat 10 tot 15minuten inderdaad wel redelijk is. Ik ben wel van plan een 2e accu erbij te kopen (hoe dat moet en welke ik nodig heb weet ik nog niet maar dat vraag ik later wel). Dus het is wel belangrijk dat de accu makkelijk te verwisselen en op te laden is.

    Heb jij misschien voorbeelden/alternatieven?

    En p.s. kan je gewoon een andere accu erin zetten? Zolang het voltage hetzelfde blijft kan je dan bijvoorbeeld dubbel aantal mah erin doen? Hoe zit het eigenlijk met gewoon een extra batterij parallel aansluiten? Hij wordt dan ietsje zwaarder maar je krijgt wel meer vliegduur is dat niet beter?
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2015
  4. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Omtrent de accu's Lipo moet ik je waarschuwen om hier heel voorzichtig mee om te gaan. Het zijn niet zomaar accu's maar dienen met zorg behandeld en geladen te worden met speciale Lipo lader. Echt, ik weet zelf wat er mis kan gaan. Een flinke brand is kan zo gebeuren. eerst goed verdiepen op het gebied van Lipo is een must! vaak wordt een type Lipo met aantal cellen, aantal Mah en C opgegeven. ook de afmeting is vaak belangrijk. wanneer je je hier aan houd kun een ander merk Lipo gebruiken.
    Voorbeelden kan ik je later wel geven, zit nu nog op mijn werk.
    Een simpele vliegsimulator is ook aan te raden. daar leer je leuk mee vliegen en is leuk tijdens de donkere dagen.
     
  5. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Ok bedankt ik kijk uit naar je voorbeelden
     
  6. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Ik heb al een dag niks gehoord, ik vraag me af of iemand nog een leuk advies voor mij heeft.

    Hartelijk bedankt!
     
  7. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Heb het op dit moment ff druk. Sorry dat ik nu ff niks kan adviseren. Zal vd week ff een opgave doen. Wordt vervolgd
     
  8. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Zal morgenavond ff kijken. Helaas drukken dag voor me... komt goed!
     
  9. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Drechterland
    Google is op deze , veel goede dingen over gelezen & gezien . (in deze prijsklasse)( met "headless"mode)
    SYMA X8W
    Arno,
     
  10. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Bedankt ik zal het zo bekijken als ik thuis ben!
     
  11. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Bedankt ik heb even gekeken naar de "Syma X8W" maar het schijnt echt dat Wifi FPV echt heel slecht is. En ook de footage die ik ervan gezien heb is echt schokkend en soms mist het gewoon 2 seconden beeld. Iets wat dus funest kan zijn als je FPV vliegt en je ziet je drone niet vliegen.

    Verder is de prijsklasse wel erg aangenaam (voor rond de 100 euro) en de drone zelf schijnt erg goed te zijn. Ik heb bewijs op youtube gezien dat die wel 400meter ver kan en heeft zo 11 minuten vliegtijd op 3 uur opladen. Met een extra accu of 2 kan dit dus heel leuk zijn denk ik.

    Alleen ja die wifi fpv daar zie ik dus heel erg tegenop. Is er niet dezelfde drone maar dan met betere camera en zonder wifi? Daar zou ik best wel 150euro voor over hebben dan mits de camera wel echt goed is.

    Alvast bedankt!
     
  12. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    En hoe zit het eigenlijk als je zelf een fpv systeem wilt maken? Eentje die dan ook wel meer dan 100m kan? Ik ben op zich wel handig (als er een handleiding is om te volgen) misschien kan je voor 30 of 50euro wel een betere fpv systeem in elkaar knutselen dan die standaard wifi camera.

    Ik heb begrepen dat de controls altijd 2.4ghz zijn dus dan moet de fpv systeem of 5.8ghz of 1.3ghz. 1.3ghz schijnt het beter te doen.

    Heeft iemand hier meer verstand van?

    P.s. welke is de beste uit deze lijst: http://www.rchelicoptershop.nl/quadcopters/filters/fpv

    Ze zijn in Amerika wel bijna 2x zo goedkoop maar ik zie dat verzenden naar NL niet zo zitten i.v.m. lange wachttijd en mogelijk defecten
     
  13. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Drechterland
    Als je echt serieus wil gaan FPV vliegen , dan laat je al die site's met de "speelgoed" drones voor wat het is . en ga je naar een modelbouwzaak en
    laat je eigen voorlichten .
    Let wel dat gaat niet lukken beneden de 100Euro

    Gr,
    Arno
     
  14. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Ja ik snap dat je best voor 1000 euro een phantom kan halen die wel 1km bereik heeft maar de enige ervaring die ik heb is met een kleine nano drone en zoveel geld heb ik helaas ook niet voor deze hobby. Mits het natuurlijk een hobby blijft.


    Is het misschien een beter idee of gewoon een goede deugdelijke drone van 100 euro te zoeken en dan bijvoorbeeld de overige 50 euro aan een goede wifi camera uit te geven? Eentje die dus losstaat van de drone als het ware.

    Moet ik wel weten of de drone een beetje gewicht kan tillen en of het makkelijk te monteren is.

    Ik kan natuurlijk later ook altijd uitbouwen mits de hele hobby me ligt. Iets wat misschien beter is voor mij in plaats van in één keer een heleboel geld uit te geven aan iets wat ik mogelijk snel stukmaak.
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2015
  15. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Ik vlieg regelmatig met iemand die vliegt een quadcopter van het type 350QX van Blade. Ik heb deze voor hem afgesteld en vliegt echt super. Dit vind ik echt een goed beginners model. Met een simpele 5 kanaals zender kun je heel leuk vliegen. Kosten € 250,- Ern 5 kanaals zender Spectrum Dx5 € 90,- Een simpel 5,8Ghz zender en ontvanger setje zijn tegenwoordig niet duur. € 40,- (Banggood). Schermpje € 25,- (Ebay). Camera € 35,- Maar dan komen je lipo's en lipo lader er nog bij.... Al met al red je het niet jou budget wanneer je verder wilt dan 100 meter. Wil je echt lowbudget fpv vliegen dan kun je een Hubsan H107D van Banggood kopen. € 119,- alles wat je nodig hebt. Scherm zit in de zender ingebouwd. Maximaal afstand 100meter.
     
  16. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Volgens mij wil je een combinatie die niet bestaat. Een goede FPV setup kost wel iets meer dan 100 euro. Of je met 1000 euro de 1km haalt is nog maar de vraag want het gaat niet om geld alleen. Je kunt met een los FPV setje (+/- 50 euro) best wel goedkoop de 1km halen, maar je besturing moet die afstand ook halen en voor een goede ervaring heb je eigenlijk een FPV-bril nodig. Daarnaast vind ik dat je ook zou moeten investeren in kennis m.b.t. radiozenders, frequenties en regels. Zomaar een zender aanschaffen en gaan vliegen is eigenlijk niet echt verantwoord. Als je door onkunde ergens schade veroorzaakt dan wordt het waarschijnlijk heel wat duurder dan een paar honderd euro. Ik wil je niet ontmoedigen, maar als een fietser b.v. schrikt van jouw drone en valt en daarbij z'n arm breekt dan kost dat zo duizend euro. Even los van wie dat betaalt (verzekering?)

    Misschien moet je eerst bepalen wat je nou echt wilt. Goedkoop een beetje rondtuffen op korte afstand gaat best wel. Maar zulke setjes zijn vaak niet goed uitbreidbaar. Als je dat niet erg vindt, dan heb je voor heel weinig geld een leuk speeltje. Als je alles los koopt dan ben je flexibeler en kun je onderdelen makkelijker vervangen. Maar het kost ook heel wat meer en je moet zelf uitzoeken wat goed met elkaar werkt en wat niet. Je kunt ook rustig beginnen en steeds verder uitbouwen. D.w.z. eerst een goed toestel zonder FPV, later uitbreiden met een los FPV setje en goedkoop scherm en nog later een FPV-bril en andere zaken. Het is net wat je wilt en wat je ervoor over hebt.

    Martin
     
  17. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Ik denk dat ik je spijtig genoeg uit je droom zal moeten halen. Fpv en goedkoop (100 euro) gaat naar mijn mening niet echt samen.Wel als je zoals eerder gezegd bij de "speelgoed" modellen blijft, maar niet als je verder wilt gaan.Ikzelf vlieg met een relatief goedkope set maar dan nog zit ik aan een prijs van 4x jou budget.
    Met 300 euro kan je het net redden eventueel als je al een lipo lader en zender zou hebben.

    Mijn spullen:

    250 size quadcopter frame, motoren, regelaars, props 150 euro
    Fatshark teleporter setje (bril, camera, video zender, cloverleafs, ontstoorder) 320 euro

    Lipo's 3x 8 euro per stuk
    Lader 40 euro
    Zender/ontvanger 2dehands 75 euro
    Flightcontroller 20 euro

    Goedkoper dan dit denk ik dat moeilijk wordt, wil je een beetje degelijk materiaal wat verder kan ipv speelgoed. Ik weet niet hoe ver deze setup kan maar 300m moet haalbaar zijn, misschien meer. Een 2dehands quad kan de prijs drukken of een Chinese clone frame maar goedkoop frame is meestal na 1 crash gebroken.Al de rest heb ik ook in China besteld dus goedkoper ga je haast niet vinden. Een degelijk vliegende quad die geschikt kan zijn voor fpv betaal je zo al 100 euro zonder al de rest erbij.Crashen doe je ook zoizo, dus extra props e.d. komen daar dan ook nog eens bij. Allemaal kleine dingen maar die lopen ook op.Met 400-500 euro kom je er net als je iets of wat kwaliteit wilt hebben,maar toch nog niet de duurste dingen.


    Ook zou ik niemand een dji met alle snufjes enz aanraden maar das dan weer persoonlijk. Heb 2 kennissen die ermee "vliegen" sinds een jaar of iets langer. Allemaal leuk wat dat spul kan, maar als ze mijn quad in hun handen krijgen boren ze hem binnen de 2 seconden de grond in want dit ding vliegt zichzelf niet, hiervoor moet je echt zelf leren en kunnen vliegen.Alle respect voor dji want de technologie is fantastisch mooi, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om 1000+ uit te geven en na een jaar nog niet eens zelf degelijk kunnen sturen. Tuurlijk, je kan alles afzetten maar waar ben je dan mee bezig ;)
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2015
  18. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Ok bedankt allemaal. Dus eigenlijk kan ik het beste eerst voor een goede deugdelijke en uitbreidbare quadcopter kijken van rond de 100-200 euro en dan later gaan kijken voor een fpv setje van 100 euro erbij?
     
  19. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Eerste deel klopt, dat fpv setje van 100 euro niet, Dit is juist het duurste van allemaal. Je kan besparen als je alles zelf samen stelt maar het blijft een grote hap uit het budget. Ikzelf moet zeggen dat ik wel tevreden ben over de teleporter v3 bril/set maar misschien had ik effe wat meer moeten sparen en gelijk een dominator bril kopen en de rest zelf samenstellen. Maar zo'n bril alleen kost 400+ euro dus...En om ineens zoveel uit te geven om te kijken of ik het leuk genoeg vind was wat teveel van het goeie. Misschien ooit wel, maar momenteel niet echt nodig. Een vliegende quad met een lipo en zender erbij vind je wel voor 150-200 euro 2dehands als je effe zoekt.Mijn eerste echte quadcopter was een dji f450 frame met naze 32 acro. Heb deze voor 120 euro kunnen overnemen. 3s lipo had ik al en zender/ontvanger was een dx6i voor 75 euro 2dehands.Schrik ook niet van de naze in te stellen, dit lijkt allemaal Chinees de eerste keer maar er staan enorm veel filmpjes van op youtube over hoe en wat.Banggood heeft wel wat frames, al dan niet met elektronica erbij. Mooi geprijsd maar kwaliteit van het frame daar twijfel ik aan.Dan heb je enkel nog een zenderset nodig en zit je toch weer wat goedkoper.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2015
  20. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Om te vergelijken zet ik mijn setup er ook even bij:

    ZMR250 quadcopter frame: $22
    motoren, regelaars, props: $75
    videobril: 100 euro (2e hands)
    Lipo's: 3x $8 = $24
    Lader: $25
    Zender/ontvanger: 100 euro (2e hands)
    Flightcontroller: $25
    Camera: $10
    Video zender/ontvanger, antennes: +/- $50
    Draden, stekkers e.d.: +/- $20
    Koffer voor zender.: $10
    Statief: 30 euro

    Goedkopere alternatieven:
    LCD scherm i.p.v. videobril: $20
    Eenvoudige lader: $5
    4 kanaals zender $25 (2e hands)

    Dus qua materiaal zit dit tussen de 200 en 350 euro. Maar ik moet erbij zeggen dat ik vaak voor goedkope en/of 2e hands spullen kies en een hoop onderdelen zelf in elkaar knutsel. Soldeerspullen, meetapparatuur, gereedschap e.d. tel ik maar even niet mee want dan kun je er zo weer 350 euro bij optellen.

    Martin
     

Deel Deze Pagina