Eerste project (budget)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Cousteau, 11 dec 2016.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Is mode 1verplicht tegenwoordig? Moet ik hard aant werk!
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, maar als hij bij die dichtsbijzijnde club gaat vliegen waar -zoals Max zei- iedereen Mode1 vliegt, is het wel zo handig om dan niet nu met Mode 2 te beginnen.

    Overigens ben ik in het - zeer donker- grijze verleden ooit met Mode2 begonnen en dat ging uiteraard prima.
    Totdat ik ontdekte dat er ook zoiets was als Mode 1.
    Dat geprobeerd hebbend, subiet de zaak omgebouwd, omdat het veel makkelijker bleek, precieze controle te hebben.
    Wel lang genoeg Mode 2 gevlogen om het nu nog steeds te kunnen. Maar lekker sturen is anders.....
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Bruno, ik heb de handleiding van de Flysky zender die Cousteau gebruikt opgezocht en nagekeken, en daar gaat het heel anders aan toe. De hele knuppel-units worden verwisseld en daarbij 180 graden verdraaid, en daarna wordt er een brugje in een andere positie omgestoken waardoor de software weer weet waar alle functies zitten.
    En niet iedereen bij mij in de club vliegt mode 1, maar veel wel en ik ook.
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Neen hoor,
    ik denk dat jij ondertussen genoeg beslagen bent om een prachtige carriere uit te bouwen in Mode 2 :confused::p

    Zelf vlieg ik ook mode 2, en de helft van m'n club vliegt eigenlijk ook mode 2...
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is wel hééééél erg ouderwets, Bruno.... de laatste zender waar ik mee vloog, die dat nog had, was een Robbe Mars, geloof ik.... Daarna kocht ik een FC-16 en die had dat al niet meer. Die FC-16, die kocht ik toen ik nog bij mijn ouders thuis woonde....
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Typisch....:weetnie: Vorig jaar nog een nieuw gekochte zender op die manier voor iemand omgebouwd.
    Vandaar dat het voor mij nog actueel is....:worship:
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat klinkt heel handig, heb het zo nog niet in de praktijk gezien.
    Tuurlijk, er blijven altijd uitzonderingen.;)
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan me niet voorstellen dat het een computerzender was dan.
    Computerzenders moeten vanwege de mixers weten welke stick het hoogteroer bedient, welke richtingsroer, welke ailleron etc etc, en die sturen (voor bijvoorbeeld Futaba) het hoogteroersignaal altijd naar ontvangeruitgang 2, rudder naar 4, ailleron naar 1 en throttle naar 3, ongeacht de stickmode.

    Als je bij een computerzender op de door jouw beschreven manier de boel ombouwt (dat je dus bijvoorbeeld in mode 2 gas op links en hoogteroer op rechts hebt, gasservo op uitgang 2 en hoogteroer op uitgang 3) werken de mixers niet meer correct: een elevon (delta) mixer gaat nu opeens het rolroer en het gas mixen in plaats van het hoogteroer.
    Want hij weet niet beter dan dat voor elevon, de signalen die voor ontvangeruitgangen 1 en 2 bestemd zijn, moet mixen...
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2017
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat was het inderdaad niet. Verwacht ik ook niet van zo'n supergoedkoop chinees setje.>Assumption is the mother of all f#ck#ps....:oops:

    Helemaal correct! :thumbsup:
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :eek: zijn die er nog dan? niet-computer zenders????
     
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Niet alle computerzenders Brutus, dit is typische Futaba ideologie. Mijn Multiplex zenders baseren alles op de naam, zoals hoogte, richting, gas, etc. ongeacht waar dat signaal door bediend wordt of waar het naar toe gaat of met wat of het gemixt wordt, dat is allemaal vrij instelbaar.
    Maar met mijn Turnigy/Flysky zendertje ligt het inderdaad wel allemaal vast.
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2017
  12. Cousteau

    Cousteau

    Lid geworden:
    3 dec 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Dank voor de tips omtrent mode1 danwel mode2. Persoonlijk vind ik mode 2 logischer dan mode 1. Het gas links en lekker sturen met rechts. Maar eerst een nieuw vliegtuig bouwen voordat ik daar echt over na ga denken. Ik ga weer voor hetzelfde model, maar nu met minder uitslag op het roer.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Logisch.... :rolleyes: Zo dacht ik er ook over toen ik mijn eerste zender met twee dubbelwerkende sticks had gemaakt. Vandaar mijn start met Mode 2.
    Maar na de eerste keer sturen met Mode 1 bleek dat degenen die me dat aanraadden, gelijk hadden: Veel preciezere controle over de twee hoofdassen van het vliegtuig. :yes: En de rest ging nog steeds even goed als eerst.

    Zou ik eerst met een heli beginnen dan lijkt me 2 handiger. Maar omdat ik al met 1 vloog hield ik het voor heli ook daarbij.
    Uiteindelijk is het enige logische criterium: 'Welke mode vliegt mijn instructeur'. Andere zaken doen er eigenlijk niet zo toe.
    Hoezo nieuw? Gewoon even repareren.
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Twee kabeltjes toch in elk geval
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mode 2 kan goed voor een vliegtuig, en er vliegen er genoeg zo. Maar het gaat niet om "logisch"....

    Maar het probleem heet "koppeling", en houd in dat het tamelijk lastig is in het begin, om een beweging met het hoogteroer te maken zonder dat het richtingsroer (of de aillerons) onbedoeld ook wat beweegt of andersom. En da's best lastig als je een vliegtuig vliegt met rudder (of ailleron) en hoogteroer, maar NET niet tegelijk... Het hoogteroer komt nét een haartje later, maar door die twee "hoofdfuncties" op één stick te hebben, is het lastig(er) om éérst met rudder het toestel in de bocht te leggen, en daarna pas met elevator het ding mooi op gelijke hoogte de bocht door te trekken.
    Dat gaat, zeker voor een beginner, stukken makkelijker met deze twee functies verdeeld over twee sticks.

    Overigens: bij mode 1 zit met een 3 kanaals toestel het richtingsroer op de rechter stick (en links/rechts met de linker stick doet domweg helemaal niks) maar met een vierkanaals toestel zit de ailleron op rechts en het richtingsroer op links.
    Het verschil tussen mode 1 en 2 is waar het gas en het hoogteroer zitten....

    Ik vlieg mijn heli's overigens ook in mode 1, vanwege de exact zelfde reden als Bruno: véél preciezere controle toen ik nog beginner was (en toen ik begon, waren er geen simulators, geen trainer heli's, geen buddyboxen en al helemaal geen instructeurs, dus ieder beetje voordeel was welkom...).
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Niet weer een discussie over wat de zogenaamd betere mode is he jongens.... dat plaatje is ondertussen al oeverloos grijs gedraaid, en word ik eerlijk gezegd een beetje moe...
    Neem de mode aan die door je instructeur gebruikt wordt...
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor een beginner, en zeker eentje die het zelf gaat proberen, is dat dus GEEN grijsgedraaid plaatje, he?
     

Deel Deze Pagina