EeZeBilt Beaver

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door setsunakaede, 22 jul 2013.

  1. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zoals in mijn vorige EeZeBilt draadje beloofd (dacht ik toch...) ben ik van de vakantie, eind juni, weer begonnen aan een EeZeBilt. Deze keer is de keuze gevallen op het laatste ontwerp van Dodgy Geezer, de eigenaar van de site http://eezebilt.co.vu waar ik ook de vorige ontwerpen vandaan heb en die geregeld ook in het topic reageerde.

    En zoals altijd ga ik er lekker mijn eigen draai aan geven :D
    In dit geval betekent dat in ieder geval dat hij gebouwd wordt als AHTS - naar een grove idee-schets die DG me gemaild had maar die (nog) niet op de site staat.
    Daarnaast krijgt de boot een dubbel roer, en wordt hij iets groter uitgevoerd... Ongeveer 140% om precies te zijn; ik heb de A4 plannen op A3 uitgeprint.

    Omdat ik gebouwd heb in de bungalow van CenterParcs, moest er natuurlijk wel wat voorwerk gedaan worden, onder andere de roertjes bouwen:
    [​IMG]

    En natuurlijk hout uitzoeken. Ik heb wat dikker hout gebruikt om een sterker bootje te bekomen.
    In CenterParcs dan vervolgens:
    Plannen grof uitknippen, opplakken en uitsnijden/zagen (6mm balsa snijdt rottig...):
    [​IMG]

    Begin maken met de boel in elkaar te lijmen:
    [​IMG]

    Een dekluikje gemaakt dat uiteindelijk toegang tot de roeren moet gaan geven:
    [​IMG]

    ...En daarna het dek geplaatst.
    [​IMG]

    En dan zijn we al toe aan het plaatsen van de huid!
    [​IMG]

    Ik ben inmiddels al iets verder, de romp is van onderen dicht op de achterkant na en het eerste deel van de boeiing zit er al op.

    De bouw zal verder weer wat rustiger aan gaan, want ik heb hier thuis weer meer dan genoeg projecten liggen, maar de boot loopt niet weg en het is een leuk ding om te zien, al zeg ik het zelf :D

    Voor wat ik er tot nu toe van gezien heb, is deze boot een leuke aanvulling op de ontwerpen die er tot nu toe waren. Ik ben benieuwd hoe dit straks, op een mooie langzaamlopende outrunner, gaat varen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  2. koekje

    koekje

    Lid geworden:
    3 okt 2011
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Maassluis
    Lekker bezig .! Je had nog een extra koffer met je bouw spullen ? :)

    Als ik op de bouw tekeningen klik zie ik dat er eg veel op een a4 zit bv http://eezebilt.hobby-site.com/Cresta.html en dan bv. lines 2 moet je hem vergrootte ? En de laatste vraag waar koop jij je balsa?
     
  3. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    Dit bootje ga ik volgen.
    Wat zijn de afmetingen nu?
     
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Koekje,

    Ik haal mijn balsa bij Quartel in Pijnacker, of hier in de stad bij RC-Pitstop. En als het moet, kan ik ook nog bij een bouwmarkt hier in de buurt terecht, de Bouwhof.

    De plannen van de boten zijn in principe 1:1 als je gewoon de plannen op A4 uitprint, de EeZeBilt bootjes zijn in de basis klein. Ergens tussen de 30 en 35 cm lengte. Precies groot genoeg om een (compacte!) RC-installatie in te bouwen, en ruimschoots klein genoeg om in een fietstas mee te nemen. Zoek anders mijn andere EeZeBilt topic maar even op, dan kan je een idee krijgen hoe groot ze "normaal" zijn, of kijk bij de foto's op de EeZeBilt website.

    @RCjeffrey: De boot tikt nu ongeveer de 50cm aan. Dit omdat het origineel al een ruime 30cm lang was, en de AHTS-conversie er zomaar 5cm bij plakt achteraan. En ik heb de plannen dus "te groot" uitgeprint. Waar je overigens ook niet zomaar mee weg komt, je zal wat moeten gaan rommelen om het allemaal passend te krijgen als je gaat verschalen.

    Overigens had ik niet echt een aparte koffer mee. Wél had ik een constructie van twee triplex platen mee met randjes en bouten om de boel bij elkaar te houden, met daartussen het balsa plaatmateriaal, en een klein boorkoffertje met gereedschap, spelden, lijm etc.
    Die triplex platen gaan als eerste in de auto, op de bodem, heb je geen last van. En de EeZeBilts zijn met verrassend weinig gereedschap te bouwen, dat is juist het hele idee van de serie :)
     
  5. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    je gaat weer mooi Diede, toppie
     
  6. koekje

    koekje

    Lid geworden:
    3 okt 2011
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Maassluis
    Ooh dan zal het aan mij liggen dan zijn ze gewoon niet zo groot . Ik gaa je topic opzoeken. Volgende. Bedankt!

    P.s de volgende eEzebuilt is van mij ik wil na de vakantie ook maar eens gaan bouwen
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2013
  7. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Tijd voor weer een klein updatetje, het gaat niet erg hard want ik heb heel veel andere dingen aan mijn hoofd (werk, klussen aan het huis, opruimen van de garage, mijn hobby-auto, vrouw, kinderen...) maar rustigaan boeken we een beetje vooruitgang.
    De boot is inmiddels "dicht" en de verschansing is compleet geplaatst, deze wordt op maat gesneden zodra ook het hek er volledig in zit, en de waterkering waar later de opbouw overheen gaat vallen zit ook in de boot. De binnenkant staat voor het grootste deel in de G4:
    [​IMG]

    En ik heb besloten dat het luik in het achterdek toch echt te klein is; ik kan met geen goed fatsoen bij de roerkoningen. Dus die hebben we open gesneden en een nieuwe flens in gelijmd:
    [​IMG]

    Tot zover weer. Langzaam maar zeker...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    We zijn weer wat verder!

    Achterkant in vorm, magneetjes om het luik in het achterdek op zijn plaats te houden ingelijmd (5st):
    [​IMG]

    Aangezien ik bezig ben met het dekluik te beplanken en dat nogal langzaam gaat - enkele latjes per avond, zodirect meer daarover - een begin gemaakt aan de opbouw. Tekeningen uitgeknipt en opgeplakt:
    [​IMG]

    ...En alweer voor een aardig stuk in elkaar:
    [​IMG]

    En ondertussen vordert het dekluik ook een aardig stuk:
    [​IMG]

    Ik heb het dekluik voor een flink deel uit een oud sigarenblik geknipt en daarna met bisonkit papier geplakt aan beide zijden, zodat ik vanaf daar met houtlijm verder kon. Vervolgens aan de onderzijde de balsa plug die in het gat in de romp valt vastgelijmd, van 0,6mm triplex het achterste stukje er aan gefabriekt (onderkant wordt op zijn plek gehouden door het papier, bovenkant door de plankjes) en vervolgens van IKEA-roerhoutjes de beplanking gaan maken. De zijkanten zijn met een stift zwart gemaakt om de naden te maken. Aangezien elk latje 30-60 minuten moet drogen, is dit een klusje van de langere adem en elke avond een paar latjes...

    Tot slot heb ik alle gaten die ik zo snel kon vinden dichtgesmeerd met een mengsel van houtlijm en balsa-schuursel, bij wijze van elcheapo plamuur/vloeibaar hout. Binnenkort maar eens schuren, en dan de boel in de G4.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  9. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik ben weer een stukje verder. Het achterdek is compleet beplankt en pas gemaakt, en rondom in de G4 gezet, dus dat is op een laagje matte blanke lak na klaar.
    Ik heb ook de opbouw in ruwbouw klaar en ben bezig met de brug:
    [​IMG]

    ...Met vulling, nu nog in ruwbouw:
    [​IMG]

    ...En ondertussen staat ook de romp bijna helemaal strak, nog een paar kleinigheidjes bijschuren en dan kan er spuitplamuur overheen:
    [​IMG]

    Tot zover voor nu weer;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  10. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    goed bezig!!!!!!!
     
  11. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Klein, maar fijn!
    Wordt heel mooi denk ik.
    Wanneer de techniek?
    Groetjes,
     
  12. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Echt klein is deze al niet meer ;) Kleine 50cm lang...
    De techniek komt als de romp in de verf staat, de schroef- en roerassen zitten er al in.
    Komt een mooi buitenlopertje in als motor.
     
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zo... Weer een update: De romp en opbouw staan in de spuitplamuur, en de dekken zijn groen geschilderd. De laatste plankjes voor het achterdek ben ik aan het leggen en de verschansingen moeten zeer binnenkort (lees: vanavond of morgenavond) beige geschilderd gaan worden:
    [​IMG]

    En de brug heeft een dakje gekregen (hier een eerder gemaakte foto, opbouw en kapje staan inmiddels in de spuitplamuur en hebben groene dekken waar van toepassing):
    [​IMG]

    Rustig aan gaat het werk aan dit bootje door. Ik heb alleen nu wel een dilemma; ik weet niet welke kleuren ik hem ga geven. Zwarte romp met witte opbouw is netjes, maar wel érg 31-in-een-dozijn. Iemand leuke ideeën die ook realistisch ogen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Misschien zoiets?

    [​IMG]
     
  15. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Of een "mooie" Lamnalco blauwe bovenbouw?
    Hoewel dat vast niet zo mooi is met het groen op dek.
    Je kan ook Torm Oranje bovenbouw doen, maar Torm heeft geen slepers... Of Bergesen Groen... Dat van Indoorvlieger lijkt veel op de Mississippi slepers, die hebben ook een typisch, donkerrood schema.
    In ieder geval veel succes met je keuze.
     
  16. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Oef, dat babyblauwe van Lamnalco is wel ...eh, apart, zullen we maar zeggen, net als dat mintgroene van Bergesen... Ik neig zelf naar een kleurenschema zoals ik ook op de Tamar lifeboat heb: Donkerblauwe of zwarte romp, en een oranje opbouw. Of iets dat meer op de Antwerpse tugs lijkt, licht beige opbouw: [​IMG]

    Ik denk dat dit op zich wel een aardig subtiele afwijking is van het standaard zwart met wit (al dan niet met gele en blauwe biesjes ;) )
    Of zoiets:
    [​IMG]
    Wel lekker opvallend...
    Ik twijfel nog even door.

    Ondertussen heb ik alvast de romp van onderen rood gespoten, volgende keer ga ik toch een wat meer bordeauxrood uitzoeken voor onder water maar deze blijft even zo. Binnenkort maar eens de waterlijn uitzetten en dan een knoop doorhakken over de rompkleur boven water:
    [​IMG]

    Tot zo ver ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  17. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Pfoe zeg, even het (schuur-)stof van dit topic af blazen. Ik ben inmiddels al een flink stuk verder, de romp en opbouw hebben hun kleur gekregen en het is geworden (tromgeroffel...): ROOD!
    [​IMG]

    Na flink rondkijken en per ongeluk de hele romp in het rood te hebben gezet - en dat vervolgens eigenlijk wel héél erg mooi te vinden - heb ik besloten voor Kotug-achtige kleuren te gaan. Er komen dus nog zwarte stootstrips tegenaan.
    Verder is, zoals gezegd, ook de opbouw in kleur gezet en de schoorsteen uitlaten geverfd, ik zit nog te twijfelen wat ik met de schoorstenen zelf ga doen. Er moet eigenlijk natuurlijk nog wel een logo oid op.
    [​IMG]

    Ik zit nu alleen wel met een kleine uitdaging en ik hoop op wat input (liefst met foto's of tekeningen) van jullie:
    Ik wil graag een mast boven op de brug, maar dan liefst wel afneembaar of strijkbaar voor transport. En ik wil er uiteraard ook verlichting in, werkend...
    Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  18. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Gezien de hoeveelheid lampjes in de mast van een tug, zou ik niet gaan voor een afneembare mast. Je moet dan een connector gebruiken voor je aansluitingen, en dat gaat opvallen.
    Wat ik zou proberen, (zonder je hut opbouw verder goed bekeken te hebben) is een plastic buisje zo recht mogelijk door de hut naar beneden te laten lopen, en daar de draden voor de verlichting door naar beneden te leiden. Een visdraadje oid mee erdoor als trekontlasting, en op de hut een tweede (korte) buisje aan de andere kant van de hut. De mast voorzien van 2 voetjes die in de beide buisjes vallen, en hij is "strijkbaar". Maak het visdraadje iets korter dan de bedrading, en hij fungeert als trekontlasting, en voorkomt dat je hem kwijtraakt als hij om wat voor reden dan ook loskomt.

    VrGr,

    Theo
     
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Bedankt voor het meedenken Theo, ik heb er met jouw verhaal in het achterhoofd nog eens verder over nagedacht en ik ben er uit hoe ik het ga doen. Het hele dak wordt afneembaar en er komt een vals plafonnetje in te zitten met magneetjes om de boel op de plaats te houden. Verder zoals jij beschreef: pijpje door de cabine (die zat er al), kabeltjes met een beetje overlengte en een stukje visdraad als trekontlasting.
     
  20. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Mini update'tje! Toch, tussen alle feestelijkheden en regeldingen, en opleiding, door, gisteravond nog éven wat kunnen knutselen...
    Het tussendakje is gemaakt, en het "echte" dak heeft een stripje blik zodat het ook aan de magneetjes van het tussendakje blijft plakken.
    En ik ben begonnen met de mast, staander van 10mm messing en steunen van 5mm. Hier bovenop een plateautje en dan met dunnere buis nog een stukje verder omhoog.

    [​IMG]

    De verdere details heb ik nog niet uitgedacht en zijn ook een beetje afhankelijk van wat er allemaal aan lampjes in moet komen:
    In ieder geval top- en heklicht, en de sleeplichten. En verder? Moet ik nog uitzoeken, maar tips zijn welkom.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015

Deel Deze Pagina