eigen ontwerp 3D

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door wingman, 6 jan 2007.

  1. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    hallo,
    ik ben bezig met de bouw van een eigen ontwerp. je weet wel, zo'n model met een platte romp en een symetrische vleugel. zoiets als de Burrito.
    ik wilde een model wat er best flitsend uitzag, maar toch simpel te bouwen was, omdat dit het eerste toestel is wat ik zelf bouw.

    specs:
    spanwijdte: 800mm
    lengte: 1000mm
    gewicht: onbekent
    motor: 8.5cc

    ik ben zo'n 1,5 week geleden begonnen aan de bouw ervan. snel mijn vader overgehaald even naar een modelbouw winkel te rijden. moest ervoor wél de hele onderverdieping stofzuigen.

    foto's
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    hier staan een aantal dingen van het toestel, de staartdelen zijn al bespannen, maar nog niet helemaal glad, ik ben er later nog een keer met de strijkbout overheen gegaan en nu ziet het er strak uit.

    heeft iemand nog tips voor het buigen van 3mm staaldraad voor het landingsgestel? onderdelen heb ik er al voor.

    alvast bedankt :wink:
     
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Het buigen van staaldraad doe ik altijd in een bankschroef. Gewoon koud, alleen oppassen dat de randen van de bankschroef niet te scherp zijn. Is dit welzo dan even een plaatje blik oid. ertussen doen.
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    8O 80cm span en dan een 8.5cc? :roll:
     
  4. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Dat gat eerder een Race bakje worden :?
     
  5. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    ik heb nu een vliegtuigje van 1.4 m met een 7.5 cc dat zal meer dan genoeg zijn denk ik..
     
  6. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    oh ok, maar Jorrit had op de burrito ook een 10cc, vandaar dat ik er een 8,5 geringd op zet.
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wat jij wilt :wink: Wel de eerste vlucht filmen dan hoor! :) Jorrit had trouwens een 8.5cc magnum op de burrito.

    Grt.
     
  8. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Ik ben ook bang dat je door het hoge vlieggewicht, niet fatsoenlijk langzaam(3D) kan vliegen...
     
  9. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    oh ik dacht dat Jorrit een 10cc had.
    of ik de eerste vlucht ga filmen... ik denk het niet. als ik vlieg, zou mijn vader evt moeten filmen, maar die gaat nooit mee.
    ik ga namelijk altijd zelf met de fietskar.
    of iemand anders moet filmen, maar dan heb ik de tape weer niet, om het filmpje te uploaden.

    what to do :?: :!:
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    7,5cc lijkt mij voldoende hoor jeron.......
     
  11. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    een beetje extra power is altijd handig danny :wink:, je kunt altijd nog minder gas geve :oops:
     
  12. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    en stationair door de geluidsbarriere :wink:

    [edit] en ik had een 7,5cc op mijn four-star 40 zitten, een toestel van bijna 2keer zo groot als jouw burrito, taco, tortilla....

    ik weet niet jeron, maar dit lijkt mij echt niet slim.... maar je moet het zelf weten. :wink:
     
  13. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    ik durf later echt wel iets voor de staart te zetten terwijl de motor vol gas draait zonder dat ik bang ben dat de staart eraf wordt getrokken. :wink:
     
  14. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    en verder...

    [​IMG]
    hier de twee vleugelhelften al bespannen naast elkaar

    [​IMG]
    hier de rechter vleugelhelft

    bij de gaten voor de servo's moet ik nog even de bespanning weghalen

    hij lijkt zo wel weg te willen vliegen
    [​IMG]
    ok, ok, het hoogteroer ligt er nog niet bij, maar het gaat om het idee
    de romp moet ik nog bespannen, de motorsteun nog vastmaken en het landingsgestel, maar
    het komt al een heel eind

    waarom doen die foto's het niet?
    als je ze wil zien... ga dan naar: http://www.mijnalbum.nl/Album=QVHSXEDL

    gr wingman
     
  15. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    ik heb pas het vliegtuig droog in elkaar gezet, en zit in over het kleine vleugel oppervlak tov de romp.
    ik denk dat ik een andere romp ervoor ga maken die kleiner is en dan kan ik gewoon het hoogteroer
    gebruiken die ik nu heb, het richtingsroer weet ik niet of ik die kan/ga gebruiken. als ik de romp kleiner
    maak, komt er wel een 4cc op te zitten. dit moet dan meer dan genoeg zijn. wie weet er welke prop ik
    dan moet gebruiken. waarmee ik toch een goede gas respons houd

    de komende tijd zal ik minder kunnen bouwen omdat mijn fourstar neer is gegaan door storing, en ik dus
    geld nodig heb daarvoor. ook zal ik minder tijd hebben om te bouwen ivm school.
    MAAR(!), het bouwen is nog lang niet klaar :wink:
     
  16. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Heb het topic even opgeruimd. :)

    Ziet er goed uit, moet ook wel gaan vliegen denk ik zo. :) Alleen die 8,5cc zou ik van af zien. Op mijn Burrito zit ook een 8,5cc (Magnum, zoals Alexander al aangaf), maar de Burrito heeft wél een spanwijdte van 120 of iets dergelijks. Denk dat 80cm een veel te grote vleugelbelasting geeft bij het gewicht van een .50 2T motor. Als je er aan beide kanten een centimeter of 15 aan plakt moet dat wel lukken. Maar als je er een 4cc op zet moet dit ook wel helemaal goed komen verwacht ik zo! Daarvoor is deze 80 centimeter wel goed.

    Als prop zou ik een grote diameter nemen, en een kleine spoed. 10x3, 10x4? Zal bij 4cc een beetje trail and error zijn. Er is niet echt een bewezen 3D prop voor dit formaat motor helaas.


    Zet de foto's anders op http://foto.modelbouwforum.nl, dan werken ze wel. :) Of op iedere andere FTP, als de URL van de foto's maar eindigt op .jpg.
     
  17. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    bedankt jorrit voor het opruimen.

    ik denk wel bijna zeker dat ik er een nieuwe romp voor ga maken. dit ziet er ook niet echt uit zo
    met deze kleine vleugels tov de romp

    moet ik voor een 4cc dan gewoon een normale propeller opzetten?

    ook bedankt voor de link naar upload site. ik zal even kijken of ik de foto's daarnaar kan uploaden
     
  18. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Je hebt geen 3D wideblade propellors voor een 4cc. Je bent dus genoodzaakt om een normale propellor te kiezen. Wel een die qua karakteristiek aardig in de buurt komt, dus een 10x3 of 10x4 denk ik zo.

    Foto's uploaden: Kijk bij je laatste upload, klik op de foto en kies properties/eigenschappen. Kopieer deze URL (eindigend op .jpg dus) en zet hem tussen [​IMG]
     

Deel Deze Pagina