electro: motor houd in bij 3/4 gas ??

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Peter Den, 21 jan 2018.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Iemand enig idee: bij een nieuwe setup houd de motor bij 3/4 gas in en stopt.
    Alle instellingen zijn overgenomen van een ander model met een zelfde setup.
    Eenvoudige Chinese motor en regelaar.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Vermoedelijk gebruikt de motor te veel stroom en schakelt de regelaar uit. Meten is weten dus meet de stroom eens dan weet je meer.
    Een andere mogelijkheid is dat de spanning van de accu te ver inzakt en dat de regelaar daarom uitschakelt. Ook hier geldt, meten is weten.
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    welke motor, regelaar, propeller (Bij klapprop welk middenstuk), en welke accu? je kan die info zelf ook invoeren in motorcalc ( http://www.motocalc.com/ ) of ecalc (https://www.ecalc.ch/) om te kijken of de setup wel werkt en niet teveel stroom trekt.
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Eerste simpele vraag: is je regelaar gecalibreerd op je zender

    Bij de meeste regelaars ongeveer zo:

    1) Prop eraf
    2) Controleren of de prop eraf is
    3) Zender op, throttle cut uit (dus gas actief), gas stick volledig open
    4) Lipo connecteren met de regelaar

    Nu hoor je normaal gezien een of enkele beeps vooraleer hij de programmeermodus ingaat.
    Breng tijdens die beeps je throttle curve volledig naar beneden.
    Lipo eraf en weer erop en testen.
     
    Rsv Mille vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vaak als de motor hoger dan half gas stopt is de timing niet goed.
    Maakt hij voordat hij stopt rare krijsende geluiden?
    Dan is de timing niet OK.

    Een ander ding kan zijn (kleine kans) dat je lipo instort en de regelaar onder de minimale spanning komt.
    Misschien staat het aantal cellen dan niet goed ingesteld op de regelaar?

    GJ
     
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Alle adviezen bekeken en geprobeerd, maar uiteindelijk andere (oude) regelaar er in en het werkt als vanouds.

    Toch nog even:

    @Ernst Grundmann : op moment van uitschakelen 8A 10,0v (3s) op een 30A regelaar: zover ik het snap is dit ver van overbelast (?)

    @TC01 Theo, setup is gelijk aan mijn andere motor-res kisten: moet gewoon goed zijn: het enige ''nieuwe'' element was een nieuwe regelaar.

    @dries_neyrinck : geprobeerd, maar geen verschil.

    @GJVO Gert Jan: Meerdere lipo's geven geen krimp..

    Geen krijsende geluiden. Het is een eenvoudig setje waar niet zo veel aan af te stellen valt.

    Toch nog even:

    de originele regelaar stond op cut-off (geen soft cut of)

    Cut of voltage: middle

    Tuning: low(niet middle of high)

    Tijdens het testen merkte ik dat als hij bij ¾ afsloeg hij pas weer aansloeg als de knuppel eerst weer naar 0 gegaan was.

    Na wat heen en weer programmeren overigens deed de regelaar helemaal niets meer maar ging bij aanzetten piepen met een blijvend doorgaande reeks korte piepjes, wat betekent dit?

    Conclusie???

    Goedkope Chinese regelaar in de prullenbak ? (nb: de vervangende regelaar is ook een goedkope Chinees, meestal gaat het goed.

    Allen bedankt voor het meedenken en naveeg-kommentaar nog steeds welkom.:)
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Tsja, dan kun je nog beginnen uitvissen met oscilloscoop etc. Of gewoon vuilbak en klaar!
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het lijkt op een YGE probleem.
    De eerste YGE regelaars hadden ook deze kuren, dat was een software probleem.
    Alleen liepen die ook slecht aan.
    Ik denk dat de kliko de beste plek is, als het een heel goedkoop regelaartje is.

    GJ
     
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Kan je het aantal cellen programmeren in de regelaar? Ik het zoiets wel eens gehad als ik per ongeluk het aantal cellen had geprogrammeerd naar 4 terwijl ik een 3s lipo gebruikte. Hij gaat dan gewoon in de onderspanningsbeveiliging.
     
  10. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    En 10 volt uit 3s klinkt ook niet rijkelijk veel bij een belasting van 8A. Gaat hij daarvan niet in de beveiliging?
     
  11. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Gisteren had ik dat ook met een motor.
    Was vergeten de ontvanger aan te zetten. Motor wel stroom maar geen signaal van de ontvanger. Gevolg piepen.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Een stroom van 8A is echt niet overbelast maar dat de spanning van een 3S accu dan maar 10V is duidt toch wel op een lege of slechte accu. Normaal gesproken zou de spanning tussen de 11V en 12V moeten zijn en bij 11V begint de accu al leeg te raken.
     
  13. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Testje nu overgedaan met een werkende regelaar (30A regelaar) en 90% accu:
    start accuspanning (3s)=12V, Bij vol gas belast met propeller=9,6V , restspanning na test van 1 minuut=11,2V
    Vol gas trekt het spul 19A.
    Is dit raar? Ik weet niet beter (maar ben in elektronica een sukkel) dat dit normale waardes zijn?
     
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    9,6V onder belasting is toch wel weinig. Van 12 naar 9,6 is 2,4 volt spanningsval. Bij 20 Ampere levert dit een inwendige weerstand vd accu van 2,4/20=0,12 Ohm. Dat is wel veel en duid op een slechte accu. Bij de spanning schakelt je regelaar gewoon de motorstroom uit om ervoor te zorgen dat er nog iets overblijft om je ontvanger van spanning te voorzien via de bec.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De waarden die je hierboven geeft zijn vrij normaal.
    Ik neem aan dat de accu niet zo'n hele grote capaciteit heeft en flink koud was, anders zou de belaste spanning wat hoger moeten zijn.
    Die restspanning van 11,2V zegt niets, dat is onbelast en spanning moet je altijd belast meten.

    Maar als het op deze regelaar wel werkt en op de andere niet dan grijpt de andere regelaar heel snel in wegens te lage spanning of de software is gewoon niet goed of niet goed ingesteld.

    GJ
     
  16. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Ik aarzel ook een beetje om 6 accu's te vervangen die ik voor dit doel heb.
    Ik weet niet beter dan dat dit setje (accu motor regelaar prop) op het veld prima werkt dus...?
    Accu's zijn 1000mAh en vertonen allemaal dit spanningsverloop.
    En inderdaad vrij koud.
    Heb op het veld al gemerkt dat deze accu's (maar wellicht alle accu's) extreem gevoelig zijn voor lage temperaturen: heb dan ook een verwarmingszak gekocht.
    De eerste regelaar is al naar de kliko trouwens (ik kan er volgens mij een heleboel kopen voor de prijs van een oscilloscoop :) )
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    even voor het idee..
    Ik heb 3s 2200 mah accu's, 45C (nieuw)

    De setup op 1 van de vliegtuigen is wat enthousiast. 2200 kv motor (ntm), 7x4 apc. 60 amp regelaar (beter overkill dan wat tekort..)
    deze setup trekt bij stevig raggen in 4 minuten de accu naar 20%.
    Volgens de rekenmodellen trekt dit iets minder dan 40Ampere maximaal.
    Het toestel kan volgas ook gewoon langere tijd verdragen zonder gekke gedragingen, met een goede accu.
    Een oude of slechte accu, en hij begint vrij vlot in te houden en te stotteren. of ik moet halfgas vliegen..
    maar daar heb ik hem niet voor ;-)

    In vergelijking met de heli (zelfde accu's) klopt dit wel redelijk, de heli zit (via logger gemeten) op 25 ampere continu.
    heli vlieg ik op dat toerental +/- 6 minuten.
    Maar ook hier, oude/slechte accu erop, en ik kan een minuut van de vliegtijd af halen omdat de pieper gewoon eerder af gaat. Die pieper staat op 3,3 volt..

    Restspanning, onbelast zit altijd boven de 11 volt, in rust
    In de regelaar stel ik de onderspanningsbeveiliging in de heli in op 3volt/cel (heb je een kleine waarschuwing dat de regelaar binnen korte tijd uitvalt als de pieper afgaat..), vliegtuigen op 3,3 per cel.
    reden is dat je in een vliegtuigen kunt kiezen hoeveel stroom je door de motor trekt, bij een heli is dat wat meer een vast gegeven.

    Maar...
    Koud weer, slechte accu: haal maar gerust een paar minuten van de vliegtijd af..
    accu is veel minder belastbaar, practisch gesproken gaat de C waarde omlaag.
    dus als die accu's origineel 20C waren, zijn ze na een jaar misschien nog 15C? (geen idee hoe hard dit zakt), en met de kou kun je daar nog een aantal C's vanaf halen.
    heb je een zwaar belaste setup, trek je op zo'n moment vlot meer C's uit een accu dan hij op dat moment heeft, en sloop je hem dus eigenlijk.

    20 ampere op een 1000 mah accu is 20C.. in de kou, ze zijn misschien niet nieuw, kan dat net ff teveel zijn voor die accu.
    Je kan voor de test even 1 accu in je binnenzak stoppen. wordt hij ook 20 graden, en is hij in ieder geval voorverwarmd. wie weet gaat het dan beter?
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nog wel een Fluke scoopmeter voor je.... maar dan zou je inderdaad beter wat Castle of Kontronik regelaars voor kunnen kopen.
    Wat Student schrijft, als ze koud zijn stort de spanning behoorljk in en het is niet zo goed voor de accu's om ze koud te belasten.
    En dat geldt voor alle lipo's.
    Ik heb 1x een gloednieuwe koude lipo gebruikt om even de motor van mijn F5B kissie te testen.
    Die kon daarna meteen de vuilnisbak in, die had ik binnen 10 seconden om zeep geholpen.

    Investereer even in een koffertje met warmte element, als je zoiets zelf maakt zal het incl koffer een euro of 40 zijn.
    Als het binnenin een graadje of 35 is dan haal je veel meer uit je lipo's.

    GJ
     

Deel Deze Pagina