electronica saudade deels aanwezig

Discussie in 'Model elektronica' gestart door PeterV, 12 jan 2017.

  1. PeterV

    PeterV

    Lid geworden:
    11 jan 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    diemen
    Goedemorgen...

    Eerste post op dit forum!

    Ik heb een incompleet exemplaar van de Saudade ontvangen. Vroeger een zelfde gemaakt maar die is een aantal jaren geleden onherstelbaar geraakt.

    Deze versie is echter afwijkend van mijn oude. Zitten ook nog een paar spinnakers bij maar daarvan ontbreekt info hoe dat op deze boten gebruikt werd -zeg dertig jaar geleden-
    Kan geen bediening vinden die dit regelbaar maakt, heeft misschien ook nooit gefunctioneerd. Op dit moment ook niet van belang.

    Qua elektronica zitten er een aantal servo's en een schakelaar met meerdere aansluitingen.
    Een zeil winch van Robbe met een rondlopende trekdraad naar de boeg onderdeks tbv grootzeil. redelijk bekend

    Een stuurservo, (ligt los maar dat is geen probleem)

    Een tweede zeil servo met een as door het achterdek waar blijkbaar de fok op wordt geschoot.
    (moet nog uitzoeken hoe) Op de as kan een trommel worden geplaatst, zit er bij.
    Deze winch wordt blijkbaar via een normale servo aangestuurd. Hierop zit een print met ik neem aan een stuureenheid voor de grotere "powerservo" door het achterdek.

    Ik mis dus de accu(s), ontvanger en de eventueel bijbehorende zender. Omdat dit best weleens erg oud materiaal kan zijn vraag ik me af of hiervoor nog iets verkrijgbaar is en zo ja wat ik zou moeten zoeken.
    Ideeën welkom...

    Groet,

    Peter
    IMG_0463.JPG IMG_0464.JPG IMG_0465.JPG IMG_0466.JPG
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dit zijn Multiplex servo's en een mechanische regelaar uit eind jaren '70 of begin jaren '80.

    Als je de servo's en de winch wil blijven gebruiken zul je ze moeten voorzien van andere servosnoertjes. Deze oude Multiplex snoertjes worden niet meer gebruikt.

    Tegenwoordig heeft alle apparatuur Uni- of Futaba-stekertjes en als je de servo's daarvan voorziet zullen ze zondermeer werken. Het enige, dat je moet doen is het nulpunt bijstellen en dat kun je van buitenaf doen. De uitgaande as van de servo's heeft een vierkante nok. Als je de servo op een moderne zenderset laat werken zal deze nok in de nulstand zo'n 10⁰ verdraaid zijn. De as, waarop deze nok geklemd zit kun je met een schroevendraaier verstellen als de servo bekrachtigd staat.
     
  3. PeterV

    PeterV

    Lid geworden:
    11 jan 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    diemen
    ah, duidelijk.
    Dank voor je reactie.
    Zoeken naar een zender ontvanger van meer dan dertig jaar oud lijkt me niet handig...

    Ik weet niet of zeilboten jouw ding zijn,
    Heb je een idee welke zender / ontvanger hiervoor geschikt is en welke accu er doorgaans gebruikt kan worden voor boten van dit formaat?
    Die stuurservo zal geen probleem zijn om die te vervangen, kost een gering bedragje.
    Maar die zeilservo met externe regelaar is denk ik een ander verhaal. Neem aan dat daar betere alternatieven voor zijn tegenwoordig. Enig idee waar dat te zoeken?
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Voor een zeilboot heb je geen ingewikkelde zender nodig, maar eentje met wat instelmogelijkheden is best wel handig, zeker als je met de hobby verder gaat.

    De servo met mechanische regelaar kun je vervangen door een elektronische regelaar voor een koolborstel motor. Je hebt dan meteen geen ontvangeraccu meer nodig omdat tegenwoordig praktisch elke regelaar een voorziening heeft om de ontvanger en de roerservo van spanning te voorzien.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  6. PeterV

    PeterV

    Lid geworden:
    11 jan 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    diemen
    Okee dank.
    Ik zal eens kijken wat de verschillende modelbouwshops te bieden hebben. Die grote Robbe servo zal dan nog roet in het eten gooien, moet ze beiden misschien vervangen.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Multiplex (paar jaar geleden overgenomen door Hitec)
    • rood = plus/positief
    • zwart = min/negatief
    • geel = signaal/puls

     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kun je foto('s) plaatsen van je ontvanger en je accu? Welke frequentieband gebruikt je ontvanger? Waarschijnlijk 27MHz, maar het zou ook 30, 35 of 40MHz kunnen zijn. 35MHz is gereserveerd voor vliegen.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Ron Peter schrijft:
    ;);)
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Die S110 zeilwinch zou ik maar blijven gebruiken als ik jou was. Zo worden ze namelijk niet meer gemaakt. De winch mag gevoed worden met een accu van 6 Volt en er een ander servosnoertje aan zetten is bepaald geen heksentoer.
     
  11. PeterV

    PeterV

    Lid geworden:
    11 jan 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    diemen
    Ah, dat is nog eens een shop met spullen en nette prijzen!
    Ik wil het allemaal wel vernieuwen, denk zo tezien dat er met 200 euro al heel veel is vervangen en dat heb ik er wel voor over. Moet wel een goede winch selecteren, maar daar kom ik wel uit.
    Dank allemaal voor de info!
     
  12. PeterV

    PeterV

    Lid geworden:
    11 jan 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    diemen
    oh, Dat is die grote servo voorin? zat even aan die tweede aansluiting te denken en dat daar een aparte accu aan moet? klopt dat? Als die kan blijven met een eigen voeding scheelt dat weer een hoop geknutsel. Solderen zie ik niet tegenop hoor...
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Je kunt in de boot met één accu volstaan. De winch heeft inderdaad een eigen voedingsaansluiting en moet daarmee rechtstreeks op de accu worden aangesloten. Wat de motor-met-vertraging moet doen, die met een as door het achterdek steekt, weet ik niet. Deze kun je aansturen met een elektronische regelaar, die voorzien is van een zogenaamd bec-systeem. Dit bec-systeem geeft dan via het servosnoer van de regelaar een 5 Volt spanning aan de ontvanger, de roerservo en het stuurdeel van de winch.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Peter, welkom.
    Wellicht worden fok en grootzeil met één schootlier aangehaald en gevierd en diende de tweede "schootservo"/motor-met-vertraging om de spinaker te bedienen.
    Kijk eens of dat logisch zou kunnen zijn, gezien de bouw.
    Grootzeil en fok kunnen op een model van deze grootte prima met één schootlier bediend worden, middels het "eindeloze lus-systeem" waar beide schoten aan vast zitten.
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    dubbel... hikje van het forum.
     
  16. PeterV

    PeterV

    Lid geworden:
    11 jan 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    diemen
    Dank voor de reacties, prettig forum dit...

    De schootvoering hoort misschien niet in dit topic thuis.
    Mijn eigen model had een boomfok met 1 servo voor twee zeilen. Zoals de Micro Magic (waar ik een aantal exemplaren van heb).
    Deze versie heeft 1 servo voorin onderdeks voor de grootschoot. Dat is duidelijk en ziet er werkend uit.

    Omdat er geen doorgang door het dek is voor de fokkeschoot neem ik aan dat deze bediend wordt met de servo op het achterdek, maar dat vind ik wel een wat onlogische constructie, zo te zien met een losse "eindeloze lus" met allerlei schijfjes en met daaraan kennelijk twee schoten.
    Een boomfok bedien je met 1 lijn omdat de schoothoek vanzelf naar beneden wordt gehouden.
    Deze andere constructie heeft misschien andere voordelen maar ik zie nog niet echt hoe. (je kunt er mogelijk een Genua op voeren) Moet nog uitvlooien hoe dat werkt. (Of ik zit tegen spinnaker constructies aan te kijken)

    Ik zal voordat ik iets definitiefs doe een ander topic starten met foto's van de aangetroffen situatie en het dekbeslag, misschien dat iemand daar een AHA idee bij krijgt.
    Ik ben overigens niet onbekend met zeilen en modelbootjes, maar soms verzinnen mensen prachtige constructies die nauwelijks te achterhalen zijn.
    Of -kan ook- is het halverwege de ontwikkeling in goede ideeën blijven steken, en omdat ik de vorige eigenaar niet ken is de informatie niet te achterhalen.
    Maar varen zal ze!
     
  17. PeterV

    PeterV

    Lid geworden:
    11 jan 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    diemen
    Update:
    Ik heb alle onbruikbare stekkers afgeknipt en tijdelijk de servo's gekoppeld aan een ontvanger en zender van een micromagic en geloof t of niet: Het werkt!
    De zeilwinch voor t grootzeil gaat als een speer, de winchdoor het achterdek draait met weinig toeren links of rechtsom. Geen versnelling of vertraging en klinkt wat rauw door de tandwielen maar het functioneert gewoon.
    Dat maakt het in de vaart brengen weer een stuk realistischer.

    Zoek ik alleen nog een drie of meerkanaals zender en ontvanger (suggesties?) en ik moet de schootvoering nog uitvlooien. Maar het begin is er in ieder geval.
    Leuk!
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2017

Deel Deze Pagina