Hallo allemaal, Ik zit met een raar probleem: Ik maak al een tijdje zonder moeilijkheden gebruik van een MLX90217 geartooth sensor als trigger voor mijn ontstekingen. Deze heeft als voordeel dat hij geen magneetje hoeft te zien passeren, hij reageert op het dichterbij komen of afstand nemen van een willekeurig stuk magnetiseerbaar metaal. Dat werkt al jaren goed. Nu wil ik met zo'n sensor een Futaba GV-1 governor aansturen. Het rare is, dat dit totaal NIET werkt. De GV-1 ziet de sensor helemaal niet. De input van de GV-1 is goed (getest met zowel de originele Hall-sensor als door middel van aan plus leggen). Het vreemde is, dat ik op de signaal-output van die MLX90217 helemaal niks meet met de multimeter, terwijl die sensor volgens het gegevensblad probleemloos 25 mA mag leveren via de output, m.a.w. het zou niet moeten kunnen dat ik het signaal naar nul trek met de multimeter. Als ik de meter op het kleinste bereik zet, zie ik de sensor schakelen met een paar honderdste volt. Ik begrijp niet wat hier aan de hand is, volgens mij moet ik gewoon (nagenoeg) volle batterijspanning meten, of nul, afhankelijk van de signaaltoestand. Batterijspanning is binnen de toelaatbare grenzen voor de MLX90217 (en gelijk aan waarmee ik het ding naar volle tevredenheid als ontstekingssensor gebruik). Ik suck hopeloos met dit soort dingen, maar iets in mijn geheigen zegt me dat ik dit mogelijk op kan lossen met een BC547 en een paar weerstandjes om de output te versterken. Maar ik ben alweer volledig vergeten hoe dat zou moeten.... Weet iemand raad (liefst met een aansluit schema voor die BC547, die heb ik nog wel liggen, ergens....)
Zo als eerste gok, zou ik het op pullup/pulldown gooien, dus een 10k weerstandje naar de + of naar de GND. In het datasheet van de MLX90217 gebruikt men een pullup weerstand. Zonder die pullup zal de uitgang of 0v zijn of mogelijk floaten. Voor meting met je multimeter, zet even een 10k weerstandje tussen de output van die chip en de +. Daarna zou je inderdaad óf 0v of het inputvoltage moeten meten als signaal. Wat de Futaba GV-1 op z'n ingang wil, weet ik niet. Maar als bv. daar op de ingang een pullown zit, kun je al rare effecten krijgen. Over het algemeen gaat het niet over vermogen (stroomsterkte), hooguit over voltages (3.3v of 5v). Daar zijn allerlei oplossingen voor, en dit is inderdaad ook op te lossen met een BC547 of equivalent.
Het idee erachter.. die chip schakelt door naar de - met signaal. Zonder signaal is ie 'niet verbonden'. Door de 10k weerstand (5.6k mag ook, volgens het datasheet) zorg je dat hij als hij 'niet verbonden' is, op 5v komt. Zodra de chip doorverbind heb je dus een circuit, maar omdat de weerstand hoog is, is de stroom die erdoor loopt verwaarloosbaar. Daarom dat pullups of pulldowns altijd hoge waardes hebben. https://en.wikipedia.org/wiki/Pull-up_resistor Logischerwijze: een pull-up trekt het 'niet verbonden signaal' naar de + (bv. 5v), een pulldown trekt het 'niet verbonden signaal' naar de GND. Let wel even op wat je Gyro heeft, ik bezit geen gyro's en weet niet wat Futaba doet, maar als je aan de ene kant een pullup hebt en aan de andere kant een pulldown, loopt er dus wel continu stroom. Vergelijk op het plaatje situatie A (geen pullup) met situatie B. Dan is het denk ik wel duidelijk. Bij B moet het natuurlijk GND zijn, typefout.
Ik zou niet weten wat Futaba doet.... Ik weet alleen, dat gewoon een 13 in een dozijn Hall sensor er achter knopen niet werkt, je moet "officiëel" een originele Futaga sensor gebruiken (die rete-duur zijn). Futaba gebruikt een lineaire Hall-effect sensor, zodat je de signaalsterkte kunt aflezen. In het schema van de RcExl zie ik een weerstand van 4,7K zitten die dan wel zo'n pull up zou zijn. Hoe dan ook, ik heb die weerstand van 10K er tussen geplakt, en ik heb nu 85% signaal, ofwel het signaal wat binnenkomt is 85% van de accuspanning. Zou me niks verbazen als 20K nog beter zou werken (meer signaal zou geven), maar in principe is dit goed genoeg (de regelaar accepteert alles boven de 60%). Het heeft een half uurtje staan werken en er kwam geen magische rook uit, dus ik neem aan dat het nu in orde is....
De waarde van die weerstand verandert niet echt iets aan het voltage. Als je 'in circuit' een lager voltage meet, zal er aan gyrokant een pulldown zit, waarmee je een soort van divider gemaakt hebt. Zolang het werkt, en er geen rook uitkomt, afblijven!!!
Gewoon even voor de volledigheid: Sinds de pull-up er in zit, reeds ongeveer 15 functionele uren, geen magische rook, blijft gewoon werken, dus we houden het zo.... Alleen een netter snoertje gesoldeerd.
Kan ook.... Het maakt die GV-1 niet uit waar de puls vandaan komt, als hij maar een aan/uit pulsje ziet In modeltoepassingen ben ik daar nooit zo kapot van: met de onvermijdelijke vettigheid laten die stickertjes wel eens los... En het ding komt in een boot, met een dichte bovenbouw, dus dan moet er ook weer een lampje bij en zo.... Heb het nu zo gedaan: Tien metalen stiften van 1,5 mm, die door een naderingsschakelaar gedetecteerd worden....
Hoe groter de weerstand des te slechter zal de te detecteren puls worden. De puls zal bij een grotere weerstand gaan "zweven", er loopt immers minder stroom. (I=U/R)
Dat is niet helemaal waar, achter de hallsensor MOET een klein magneetje (3x3 mm) aanwezig zijn wil deze hallsensor op metaal reageren (zie datasheeet). Je zal het ijzer moeten magnetiseren wil de sensor uberhaupt het metaal zien, op gewoon metaal werkt de sensor niet.
Ja, Rob... dat wéét ik toch? Ik gebruik ze tenslotte al een jaar of vijf als ontstekingssensors.... Feit is, dat er GEEN magneetje in het vliegwiel hoeft te zitten.... Het werkt al sinds 7 September, en het heeft al ruim meer dan 30 draaiuren probleemloos het vliegwiel uit post 9 staan detecteren....
Ik gaf het aan omdat ik ergens las dat je de "speciale" van Fatuba oid moest gebruiken. Het zijn inderdaad leuk hallsensors, ik gebruik ze ook omdat je anders je vliegwiel uit balans gaat brengen met zo'n magneetje erin.