EPP snijden met mijn CNC snijder

Discussie in 'CNC' gestart door Apfpv, 8 mrt 2016.

  1. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    Kleine correctie op mijn eerdere post ik snij op 2.35 ampère en 35 volt met 0.4mm titanium/ koper plated snijdraad. Ja de spanning is hoger maar als gezegd ik gebruik de stroom om de warmte accuraat te controleren. Veel lapvoedingen zijn te onstabiel gebleken voor dit. Die schommelen als een gek en dat resulteerde in een niet stabiele snij kerf.
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.641
    Locatie:
    Utrecht
    Krijg je wel een mooi snijresultaat met zo'n dikke draad?
    Ik snij met bijna hetzefde voltage (32 V) maar met een veeel dunnere Wolfram-draad (0,14 mm).
    Mijn ervaring (en anderen) is dat dunnere draad fraaier snijdt.
     
  3. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    Dirk, de resultaten zijn zeer strak te noemen. ik heb een mooi glad oppervlak en snij gemiddeld ergens tussen 0.05 en 0.1 nauwkeurige passingen. een te dunne draad is nadelig te noemen om de volgende reden. Je hebt warmte afstraling nodig van je draad om het schuim weg te snijden. dit noemen we de kerf en deze is met mijn settings 1.5mm. deze kerf maakt dat het schuim niet aan elkaar verkleefd het heeft namelijk tijd nodig om weer te stollen en daar je in een blok epp snijd wat thermisch natuurlijk veel warmte vasthoud is het fijn als deze kerf wat groter is. daarnaast is een .4mm dikke titanium draad veel sterker dan wolfram en zo kun je bij grotere industriële snijtafels zoals ik zelf hier heb ook meer spanning op de draad houden wat weer resulteert in een rechte snede. Een dunne draad is te slap om echt recht te trekken en dit geeft vervorming tot gevolg.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.641
    Locatie:
    Utrecht
    Ik snap hoe het werkt, ik heb zelf een cnc-schuimsnijder.

    Grappig: die kerf is altijd zo'n 1,5 mm ongeacht snijsnelheid, draaddikte, ...

    Kennelijk heeft jouw titaniumdraad veel meer weerstand dan mijn draad, want we snijden beiden met pakweg hetzelfde Voltage, maar mijn draad heeft slechts 1/3de van de dikte van jouw draad. Ik zou dus niet met een dunnere versie van jouw draad kunnen snijden want dat kan mijn hardware niet aan (stroomregeling tbv. de snijsoftware GMFC).
    Ik snij ook geen EPP, ik snij uitsluitend XPS.

    Mijn Wolframdraad mag dan relatief minder sterk zijn dan jouw Titanium-draad. Hij is sterk genoeg. Ik houdt de draad op spanning mbv. een gewicht. 0,75 kg. Ik heb in het begin een keer getest: warm (licht rood gloeiend, normaal snij ik lang niet zo heet) hield hij iets meer dan 1,5 kg. Dat is meeeer dan voldoende voor een draadje van 0,14 mm dikt en 750 mm lang.

    Een dunne draad te slap om recht te trekken lijkt me sterk. Het gaat alleen om het eigen gewicht van de draad. Snijden gaat contactloos (als het goed is).
     
  5. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    Dirk, xps en eps is een totaal ander verhaal dan epp snijden. en de meeste industrie machines snijden met dikkere draad in epp.
    voor epp en 1.5 meter snijdraad heb je minstens 2 a 3 kg nodig op de draad om de boel strak te houden.
    wat is het grote verschil met epp snijden? ten eerste het heeft een soort van smelt traject waardoor het draden kan vormen en bij slechtere kwaliteiten kunnen er hardere stukjes inzitten daar een dunne draad direct op zou breken. ander probleem is dat epp platen soms veel vocht kunnen bevatten waardoor een te dunne draad te weinig warmte capaciteit heeft en dus direct vastvriest in het schuim. zoals ik al eerder aangaf is epp niet zo makkelijk te snijden als xps/ eps. en je zult een heel goede machine en voeding nodig hebben om een constante kwaliteit te behalen. daarom zie je ook steeds meer epp verzend huizen komen omdat veel hobbyisten zich er niet meer aan wagen.
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.641
    Locatie:
    Utrecht
    Harde stukjes kom je ook tegen in bagger kwaliteit XPS en EPS. Helaas!

    De kreet 'hele goede voeding' hoor ik vaker (ook mbt. XPS/EPS snijden), maar ik twijfel daar sterk over. Ja, de stroom moet constant zijn, maar hoe dikker de draad, hoe trager de warmtefluctuaties. En of de aangegeven 1,5 A in werkelijkheid 1,6 A is boeit niet zo. Zolang hij maar niet teveel wisselt. En dan bedoel ik traag wisselt, want een draad met gelijk- of wisselstroom verwarmen maakt niets uit. 50 Hz is veel te snel voor de warmte verandering.

    En ja, EPP snijdt lastig. Het moet veel heter dan EPS/XPS. Vervolgens is EPP veel lastigen aan te schaffen. reden waarom ik daar nooit aan ben begonnen.
     
  7. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    Dirk,
    tja dat van de voeding dacht ik ook. helaas ben ik inmiddels 5 voedingen verder en ben ik daar volledig van terug gekomen en ja er is wel degelijk een enorm verschil in kwaliteit van zowel de voeding als in het uiteindelijke snij resultaat te zien. De betere voedingen hebben ook de mogelijkheid om aan de draad te meten en direct bij te regelen en dit is cruciaal voor een perfect resultaat. en dc of ac maakt voor de warmte niets uit maar voor hele grote snijtafels is eigenlijk alleen wisselspanning nog te doen.
    epp in snijkwaliteit, dus zonder harde stukjes, en de juiste snijdraad lever ik met regelmaat aan hobbyisten en clubs door echter omdat het een lastig proces is om onder de knie te krijgen bied ik ook aan om in opdracht prive of club projecten te snijden.
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.641
    Locatie:
    Utrecht
    Helder.

    Grappig: mijn voeding voor de draadwarmte (geregeld door GMFC) is een oude ringkerntrafo die ik nog ergens had liggen, een dikke gelijkrichter, een dikke Elco, en dat is het volgens mij. En tot nu toe nog nooit iets van fluctuatie opgemerkt. De maatafwijkingen lagen altijd onder de 0,06 mm (met schuifmaat gemeten).
     
  9. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    Dirk,
    ik vind 0.06mm op een 0.14 draad afwijking behoorlijk wat als ik eerlijk ben dat is 1/3 zowat. Dat zou bij mij inhouden dat delen of niet passen of veel te los zitten en dat is onwerkbaar voor mij. maar goed ik begrijp dat jij voor een voeding kiest die je voorhanden had. Voor mij was het iets anders. Ik heb een snijmachine laten bouwen en daar was een voeding bij inbegrepen en deze ging keer op keer terug omdat het snij resultaat niet strak was. Toen maar na diverse wissels zelf een voeding aangeschaft van BK en ja die ...piep... dingen zijn erg kostbaar maar sinds die tijd heb ik een constante kerf. Voor mij gaat het bij productie werk om het verschil of ik een pallet met schuim kan verkopen of kan verschroten natuurlijk dus dan is een voeding binnen een pallet terugverdient.
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.641
    Locatie:
    Utrecht
    Mijn snij-afwijking is anders van aard.
    Als ik een 10% dik profiel snij van stel koorde 200 mm, kreeg ik het voor elkaar om ook daadwerkelijk een 20,00 mm dik profiel te verkrijgen. Alleen de koorde was dan geen 200 mm maar 197 of zoiets, en bij 400 mm koorde was het zo'n 397mm. Niet relatief dus.

    Ik heb daar heel lang aan zitten sleutelen. Heb het gezocht in onnauwkeurige schroefspindels, etc. etc. Maar het verschil bleef.
    Als ik daarentegen twee rechthoekige zwaluwstaartverbindinge sneed, waren die exact aan de maat, en ze pasten perfect op elkaar en ook volgens de schuifmaat klopte het.

    Mijn conclusie was uiteindelijk dat er een fysische oorzaak voor was: Je snijdt door een kerf te creëren. Het smeltproces stopt omdat het omliggende schuim de warmte afvoert nadat de draad is gepasseerd. Dat afvoeren gaat moeilijker als de hoeveelheid schuim erg weinig wordt (bij de dunne achterlijst dus). Daar is de kerf dus groter. Assymmetrisch! Alleen aan de profielkant.
    Sindsdien heb ik mijn kerf zo afgesteld dat een gemiddeld zo'n 0,06 mm te dik is. Dan is de koorde nog maar 1 mm te kort. Een acceptabel compromis in mijn ogen.
     
  11. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    Dirk, dat is duidelijk idd. in mijn geval houd de software rekening met dat soort factoren waardoor het over de hele lengte er goed uitkomt. ook niet onbelangrijk is om er voor te zorgen dat je de goede kant op snijd. veel mensen vergeten nog wel eens dat als je een stuk vleugel los snijd uit een blok dat het op een gegeven moment valt omdat er een kerf omheen zit. Ik tune altijd in en uitloop zo dat vallen geen effect heeft op het gesneden profiel.
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.641
    Locatie:
    Utrecht
    Waarom snij jij met 0,01 mm nauwkeurigheid? Het snijoppervlak heeft altijd al een onregelmatig relief met minstens 0,05 mm aan hoogte veschillen. De variatie in dikte en lengte verschilt al meer bij temperatuurverschillen van 5 à 10 gr C (zomer/winter, mooi/slecht weer)...
     
  13. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    ik zij 0.05 tot .1 mm nauwkeurigheid voor de duidelijkheid en dat is de repeterende nauwkeurigheid welke ik met snijwerk behaal.
    en natuurlijk meet je wel bij een zelfde temperatuur want het uitzettingscoëfficiënt meenemen heeft niet zo veel nut.
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.641
    Locatie:
    Utrecht
    Zo bedoel ik dat ook niet. Maar waarom iets maken met een hogere nauwkeurigheid dan wat er gebeurt als je bij warm resp. koud weer grotere verschillen in de maatvoering krijgt?
     
  15. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    natuurlijk zet alles uit en krimpt bij verschillende temperaturen maar sinds het hele vliegtuig van EPP is word hij in zijn geheel groter/ kleiner en passingen blijven zodoende passingen.
     

Deel Deze Pagina