ESC programma / CCW prop

Discussie in 'Model elektronica' gestart door B3rnard, 17 apr 2018.

Tags:
  1. B3rnard

    B3rnard

    Lid geworden:
    30 jul 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Den Haag
    Mannen,
    Ik ben ten einde raad. In mijn Multiplex Kranich zit een Kontronik KIRA, met (waarschijnlijk) een oudere Jeti Model ESC.
    Van de week test gedraaid, alles top. Prop is een RF 16x10, die CW hoort te draaien (vanuit cockpit kijkend).

    Ik heb denk ik iets gedaan met rx binden, zonder echt in ESC programma te komen, waardoor de motor nu in CCW modus draait. Wist niet wat me overkwam, kist ging duwen ipv trekken.

    Hele middag naar programma gezocht voor ESC. Uiteindelijk standaard riedel afgeedraaid: Tx met volgas, power erop, bevstiging dmv pieptonen dat ESC in programmeer modus zit - 5 niveaus (5 x 1 toon, 5 x 2 tonen, 5 x 3 tonen, etc). Alles geprobeerd, maar de draairichting niet kunnen omdraaien. Wat heb ik gedaan om de prop van CW naar CCW te krijgen?? Plus ik weet niet waar ik nu zit in mijn programma. Al contact opgenomen met Jeti voor een ESC programmeer kaart, maar dat duurt.
    Ik weet niet eens welke ESC het precies is.
    Iemand suggesties? @Ernst Grundmann redder in nood? Dank jullie voor meedenken. Berend.
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Als het een brushless motor (met 3 draden) is, kun je toch twee van de drie draden omwisselen? Hij draait dan de andere kant op.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Twee van de drie draden naar de motor omwisselen zorgt er in ieder geval voor dat de motor weer de goede kant uit draait. Maar dan is er nog geen verklaring waarom het fout is gegaan...
     
  4. B3rnard

    B3rnard

    Lid geworden:
    30 jul 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Den Haag
    Klopt, maar dat is echt mijn allerlaatste oplossing. Ik vind het te bizar dat ik iets gedaan heb in volgorde van binden, stroom erop, stroom eraf, gas wellicht net niet helemaal dicht, OF IETS VAN DIEN AARD, dat ik opeens een CCW prop heb.
    Kan er met mijn verstand niet bij! Maakt me ook pis chagerijnig, met mooie weer m'n hele vrije dag aan bureau en internet gezeten.
    Maar wel bedankt voor meedenken, gewaardeerd.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Hierbij gevoegd scans van de handleiding van een Jeti (Hacker) ESC waarbij de draairichting van de motor via de sotware-instellingen is te wijzigen. Misschien werkt het bij jou ESC op dezelfde manier. Is in ieder geval het proberen waard.

    Mochten de scans onvoldoende leesbaar zijn, stuur me dan via een PM je mailadres. Dan stuur ik je de scans in een veel hogere resolutie.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • img055.jpg
      img055.jpg
      Bestandsgrootte:
      299,9 KB
      Weergaven:
      114
    • img056.jpg
      img056.jpg
      Bestandsgrootte:
      244 KB
      Weergaven:
      98
    Laatst bewerkt: 17 apr 2018
  6. B3rnard

    B3rnard

    Lid geworden:
    30 jul 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Den Haag
    Dank Nico. Ik dacht dat we 'm hadden, en dat ik gewoon te snel was gestopt na de timing modes... Maar helaas ga ik echt van 5 x 1, naar 5 x 2, 5 x 3, 5 x 4 en 5 x 5 piepjes van gelijke lengte, en dan weer terug naar begin.

    Ik ga maar gewoon lekker 2 draden omdraaien, en hopen dat het nooit meer gebeurd. Nogmaals dank, en mooi kistje wordt dat hoor, die Sky Skooter.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Weet je zeker dat je de draairichting softwarematig kunt omkeren bij deze regelaar? In de beschrijving die N.P.S. laat zien staat heel duidelijk dat deze functie alleen beschikbaar is bij de MASTER regelaars.
    Heb je de motor los gehad van de regelaar? Zo ja dan is het niet ondenkbaar dat je twee draden hebt omgewisseld bij het weer aansluiten. Wissel gewoon twee draden om dat is veruit het simpelste en de kans dat de draairichting "uit zichzelf" zal omkeert is zeeeeer klein. Onmogelijk is het niet maar wel heel erg zeer onwaarschijnlijk. ;)
     
  8. B3rnard

    B3rnard

    Lid geworden:
    30 jul 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Den Haag
    Dag Ernst,
    Ik heb inmiddels de preciese ESC gevonden (de ESC heeft nog heel klein stukje sticker, maar net genoeg om internet plaatjes af te struinen), het is een HiModel Fly Pro serie. Uiteindelijk ook de ESC programma modus gevonden, inderdaad 5 series van biepjes, opeenlopend van 1 to 5 piepjes.
    Lang verhaal kort, het kan niet. Wel met een kaart, maar die zijn niet meer te krijgen.
    Dus dan zo de draden maar omdraaien.
    Rest de vraag - HOE oh HOE kon het? Ik heb de kist nl. werkend gehad, omdat in de kamer van mijn vrouw de schilderijen naar beneden kwamen van de wind. Dikke grijns, goed vasthouden en trekken als wat. Connectors zijn XT60, kan ook maar op 1 manier.
    Ik weet alleen nog dat net daarvoor, bij aansluiten, de KIRA 1 keer een tikje gaf. Ik denk dat dat het moment was van reversal. Exacte scenario of volgorde van vastmaken etc. niet meer in hoofd.
    Heb alle scenarios herhaald vanavond, maar helaas. Mijn collega's zouden dit grijnzend een 'undesired electrical transient' noemen, en ik ga dus je advies ter harte nemen. Fijne avond en dankjewel voor meekijken.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Kromme Volten? Aardstralen? Kruipstromen? Lekstromen? Eddy's? Flux concentraties? Een bitje omgevallen? En verzin zo nog een paar dingen...... Ik ben bang dat je daar nooit met zekerheid achter zal komen. :rolleyes::rolleyes:
     

Deel Deze Pagina