Even voorstellen en meteen een vraag...

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Valerius, 26 nov 2017.

  1. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Haha, dat is niet zo mooi want ik ben redelijk verslavingsgevoelig...

    Erg bedankt voor alle tips en internet linkjes. Ik heb deze pagina zojuist als bladwijzer aangemaakt zodat ik het allemaal gemakkelijk kan terugvinden. Overigens gaat dat toestel in het laatste filpmje zo hard dat zowel ik alswel de camera het niet konden bijhouden.

    Ik ga me met tips van jou en van andere eens goed bezighouden. Er is inderdaad veel moois te koop en ik ben blij te lezen dat zowel het model van Reichart als Simprop op jullie goedkeuring kan rekenen. Die Hawk laten we dan maar voor wat het is...
     
    flymax en jve vinden dit leuk.
  2. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Fijn dat je onze goedkeuring waardeert, maar doe wel vooral wat je zelf wil;). Dat is n.l. het allermooiste van deze hobby: of je nou een thermiekzwever met 2 kanalen of een jet van 8000 euro wil vliegen: het kan allemaal en wat de een geweldig vindt is voor de ander totaal onbegrijpelijk. Maar samen kun je toch bij dezelfde club een leuke dag of middag hebben.
     
    Valerius vindt dit leuk.
  3. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Ha, jij moet eens met mijn vrouw gaan praten...;)

    Zonder gekheid, ik trek mijn eigen plan maar ik ben hier vooral lid geworden om te leren van fouten van anderen zodat ik die niet zelf hoef te maken. Ik hoop dat dat gaat lukken...
     
    flymax vindt dit leuk.
  4. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Nee, daar waag ik mij niet aan: over zenders, vliegtuigen en alles wat daarbij hoort kun je mij van alles vragen. Maar van vrouwen snap ik nog steeds niks, en ik heb er 3 in huis.........:):):)
     
    aurectar en Valerius vinden dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kijk, en ik heb geen vrouw thuis, ja, een vrouwtjesfret maar daar heb ik geen last van.
    En mijn vriendin zegt altijd, doe wat je leuk vind...
    Er zijn trouwens modelbouwwinkels die een apart aankoopbonnetje maken voor de moeders thuis...

    Maar wat Max zegt, bedenk wat je wilt.
    Wil je snel of langzaam vliegen.
    Wil je schaal of fantasie.
    Houtbouw of volglas.

    Veel hangt van je budget af, je kan je geld maar 1 keer uitgeven.
    Bij een normale club is iedereen gelijk, waar je ook mee vliegt.
    Hoewel ik 1 a 2 clubs ken waar het gaat om wie de grootste en duurste heeft.

    Als je naar een sleep of zweeftreffen gaat (waar Max ook vaak is) dan zal je modellen van 50 euro maar ook van 10.000 euro zien.
    Het leuke bij dat soort meetings is dat iedereen elkaar helpt en vrienden is.
    Ook worden er regelmatig voor vriendenprijsjes dingen verkocht.
    Daarom heb ik mijn modellen toen ook binnen dat clubje verkocht.
    Mijn mooiste zwever, de JS1 van Windwings, 7 meter span, heb ik aan Berrie verkocht voor een fractie wat ie gekost heeft.
    Ik weet dat hij zuinig op spullen is en als ik zou willen dan mag ik er ook nog mee vliegen van hem, dat heeft ie al meerdere keren aangeboden.
    De andere modellen zijn ook allemaal in Nederland gebleven, puur omdat ik ze dan nog eens kan zien en ik weet aan wie ik ze verkocht heb.

    Ik wil in ieder geval nog wat tips geven:

    Geloof niet iedereen hier op het forum.
    Er zitten af en toe wat blaaskaken die alles weten maar nog nooit een echt model gevlogen hebben.
    Dat is ook de reden dat je eens naar meeting moet gaan, dan zie je wie wie is.
    Koop meteen een goede zender.
    Probeer zoveel mogelijk kanalen te kopen voor zo min mogelijk geld maar wel van een betrouwbaar merk.
    Koop een goede lader, en goed hoeft niet duur te zijn.
    Wees niet bang om hulp te vragen.
    Domme vragen bestaan niet en iedereen heeft het moeten leren.
    Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

    Plan alvast een weekend vrij:
    27-29 april voor Prowing in Soest in Duitsland.
    Erg mooie modellen, ook te koop, en een mooie vliegshow met hele aparte dingen.
    http://www.prowing.de/nord/index.html

    En nu braaf je schoentje zetten, liedje zingen en een verlanglijstje in je schoen stoppen.


    Gert-Jan
     
    jve vindt dit leuk.
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja die f5b toestanden zijn nu niet echt voor beginnende mensen.. die hawk gaat hard, bij ons vliegen ze hem.

    Ziet er wel heel flashy uit en vliegt wel ok maar om te landen.. je krijgt de snelheid er moeilijk uit zonder flaps..

    bij zwevers moet je altijd compromissen maken he..
    Maar er zijn modellen die er wel vrij goed in slagen om zowel thermisch als speed te zijn.

    ik heb in elk geval gelukkig mijn droom model na jaren uitkijken kunnen kopen, de fashionista.

    Screenshot_2017-11-30-08-29-41.png

    Vliegt echt super goed, een toppertje. :)
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2017
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ach, zo hard gaat de Hawk nu ook weer niet.
    Ik heb er regelmatig mensen mee laten vliegen die geen ervaring hadden met snelle zwevers.
    Ze waren altijd verbaasd hoe makkelijk het vloog.
    En de snelheid er niet uitkrijgen?
    Ik gok, bij windstil weer, dat je met een km of 40 per uur binnenkomt.
    Kwestie van de ailerons goed afstellen en omhoog zetten.

    De Fashionista is een mooi model maar kost ook een paar centen.
    NIet iets om meteen op je wenslijstje te zetten,
    Trouwens, dit model is ook een bouwsel uit Tjechie, Roemenie of Bulgarije.
    Veel modellen worden daar gebouwd en dan als "eigen model" op de markt gebracht,
    Wat zoekwerk op internet kan je heel veel geld bestellen, als je direct bij de fabrikant besteld scheelt dat zomaar 20% en vaak ook nog BTW die ze daar als eenmanszaak niet hoeven te betalen.

    Ik zal nog wat linkjes geven van goede fabrikanten uit die landen.
    Je kan daar direct bestellen, korting vragen is een goed nederlands recht, dus gewoon doen.

    Nanmodels.
    Goede F5J (electrozwever) en F3J (zwever) modellen .
    Kunnen in de kleur geleverd worden die jij wil en ze kunnen eventueel op verzoek nog wat dingen aanpassen (romp van kevlar ipv glas en dergelijke.
    http://www.nanmodels.com/

    Mibomodelli:
    Fabrikant in Slovenie.
    Erg mooi gebouwd spul, helaas is hij de laatste jaren wat minder van het korting geven.
    http://mibomodeli.si/trgovina/Airplanes/Mibo

    Heinrich models:
    Fabrikant uit Slowakije
    Bekend van de Stork serie.
    Maar hij is ook de bouwer van de Ariane V11, een ouder F5B model dat voor het dubbele bedrag in Zitserland verkocht wordt als "eigen model".
    http://www.heinrich.sk/index.html

    En als laatste de leukste voor het minste geld.
    Snelle vlieger maar pakt ook goed thermiekbellen en is rustig te landen.
    Doet het prima met kleine motor (500 Watt) en kan tot 1500 Watt met wat beleid.
    De Ion van JPmodels
    Als je groter wilt neem je de Maxion en wil je schaal dan heeft ie nog een mooie ASW28 van 4 meter voor nog geen 600 euro.
    http://www.jpmodels.cz/en/rc-modely-letadel/


    GJ
     
  8. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Dan zal je hawk niet veel vermogen hebben gehad want ze kunnen echt wel hard gaan..

    En duur is de fashionista al helemaal ook niet.. prijs kwaliteit 1 van de goedkoopste elektro 5m zwevers die je (helaas) kon kopen.

    Maar goed GJ je weet het allemaal precies wel dus je zal wel gelijk hebben zeker ;)

    Hij kan trouwens al die modellen goedkoop tweedehands kopen :)

    Zijn wel goede dingen op de markt, je zei zelf dat je alles ook goedkoop hebt weg gedaan.

    Ongelooflijk hoe alles zen waarde verliest.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn Hawk had zo'n 2700-3000 watt, top was 242 km/u.
    Mijn Surprise vloog 375 km/u dat begint iets te worden.
    Ik heb in Duitsland die Speedmannen zien vliegen en ook dat went, 500 km/u is na 2 vluchtjes ook gewoon routine.
    En wat landen betreft, die F5B modellen komen allemaal redelijk hard binnen, mijn laatste wedstrijdmodel kwam met zo'n 35 km minimaal binnen en dan landen op de stip op exact 10 minuten.
    Gewenning.
    Trouwens, als je zou meten, dan zal je zien dat je Fashionista, ook de Windwings Mistral en JS1 ook vrij makkelijk de 200 halen maar ook landen met 30 a 40 km/u.
    Omdat het groter is lijkt het langzamer.

    Er zijn een hoop mooie en goede modellen op de markt, ook gebruikt.
    Voor het goede moet je dan wel in Duitsland zijn of bij BIGGS en dat soort mensen.
    Mijn modellen waren denk ik alles bij elkaar zo'n beetje 15000 euro waard.
    Ik denk dat het nog geen 7 opgebracht heeft maar puur omdat ik het aan bekenden wilde verkopen.
    Als ik ze in Duitsland te koop had gezet dan had ik dat geld er wel voor teruggekregen maar ik gun het dan liever aan mensen waar ik bij een meeting zie dat ze zoveel plezier van het model hebben.
    Dat doet meer dan geld.
    En als ik Raymon, Berrie en nog enkele anderen vraag of ik er mee mag vliegen dan zou dat nog mogen ook.
    Maar mijn hersens doen het niet goed genoeg meer dus dat wil ik die modellen niet aandoen.

    GJ
     
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    En ook leuk en altijd gezellig, ga eens kijken (of meedoen als je al zover bent) met de sleepmeetings in NL. De eerste is al weer op 27 januari bij de Vintage sleepmeeting:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/vintage-glider-group-wintermeeting-2018.255721/
     
    vissermax vindt dit leuk.
  11. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Na een paar dagen druk met andere dingen kon ik vandaag wat actie ondernemen. Ik had W&W modellbau als tip gekregen en daar ben ik vanmiddag langsgegaan om naar een zender te kijken. Aardige gasten daar en ze lieten me een Futaba in mijn prijsklasse zien. Mooi ding en van wat ik begrijp een puike start radio met tien kanalen. Het betreft de T10J en is eventueel ook geschikt voor telemetrie toepassingen. Ontvanger zit erbij, prijs in orde, dus aangeschaft.

    Ondertussen was er tevens een aardige zuiderbuur binnengekomen die ook nog met adviezen begon te strooien. Hij was duidelijk erg ervaren en had net als vele van jullie fancy dingen thuis. ;) Ver van mij bed maar wel erg leuk en gezellig. Ik ben nog lang niet klaar voor 200+ km/u of 7 meter spanwijdte, prachtig mooi om hier op het forum over te lezen maar eerst maar eens starten met lekker vliegen dacht ik zo.

    Ze hadden bij W&W de Multiplex Funray in RR uitvoering op voorraad en daar waren ze erg enthousiast over. Een van de jongens daar beloofde me dat ik dit echt leuker zou vinden dan een MPX Heron dus de Funray aangeschaft. Ik laat die Simplons e.d. maar even voor wat ze zijn, eerst maar eens iets goedkopere modellen laten neerstorten...

    Lipo erbij, laadkabels en uiteraard lijm geschikt voor dat Elapor schuim. Daarnaast zag ik ook nog een kleinere zwever, een Multiplex Funglider, blijkbaar was het een Fun dag. Deze is 1.3 meter span en lijkt mij erg geschikt voor kleinere veldjes in de buurd en voor op vakantie of zo. Met nog een ontvanger en wat andere dingen voor de Funglider erbij een geslaagd bezoek aan W&W modellbau en wat mij betreft de moeite van het rijden waard.

    Wel besloten dit in de 5 december zak te doen dus nog even wachten tot dinsdag...

    Mocht ik een eerste vlucht gehad hebben dan meld ik me weer. Mooi weekend en happy flying!

    Groet,
    Valerius
     
    flymax en jve vinden dit leuk.
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Mooie keuze.
    Veel plezier en check all before flying!!
     
    Valerius vindt dit leuk.
  13. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Goed om te zien dat je een keuze hebt gemaakt, en vanaf dinsdag weer bij de hobby bent!

    Multiplex modellen vliegen erg goed dus daar heb je geen miskoop aan.

    Ik neem aan dat jij je ervaringen nog wel eens in dit draadje deelt als je gevlogen hebt?
     
    Valerius vindt dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat was dus een duur dagje!
    Maar je bent wel meteen goed bezig.
    De mannen van W&W zullen je geen rotzooi aansmeren en ze zijn gelukkig ook zo, als ze het niet weten dan zeggen ze het of vragen het aan een klant die het wel kan weten.
    Nu wachten tot de goedheiligman komt... de volgende avond lekker plakken en dan vliegen!
    Doe dat wel onder begeleiding van iemand die goed kan vliegen.
    Bij de club in Kampen zitten een hoop goede vliegers die veel zweven (met een mooi clubhuis).
    En vliegclub Ede zitten ook veel goede vliegers alleen is het beleid daar dat je in Ede moet wonen om daar lid te mogen worden.
    Ik weet zeker dat als je even een oproep doet hier dat er zich mensen melden om je te helpen.
    Laat wel weten hoe je vliegt, dus gas links of gas rechts.

    Grts Gert-Jan
     
  15. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Zeer zeker, ben zelf best benieuwd...:rolleyes:

    Zal echter eerst wat tijd moeten investeren in het leren kennen en programmeren van de zender. Maar volgens mij valt de moeilijkheidsgraad best nog mee met deze zender.
     
  16. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Dat geloof ik ook. Aardige en nette gasten. Ik denk dat ik eerst start met een paar trimvluchten met de Funglider. Als ik me weer senang voel met vliegen zal ik de Funray uitproberen.

    Wellicht kom ik inderdaad nog met een hulpvraag. Het lijkt me handig om, met name voor de eerste vluchten met de Funray, met best wat DR en Expo te vliegen. Ik vlieg zelf met mode 2, dus gas links en aileron en hoogte rechts.

    Mooi weekend!
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dual Rate op een schakelaar zetten, dan kan je dat, als je uitslagen te groot zijn, snel terugbrengen.
    Expo zo zetten dat ie alleen rond het middenpunt wat rustiger wordt maar het model moet nog wel "aan de knuppel" hangen.

    Veel plezier met je setje!!

    Gert-Jan
     
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ja, en om maar meteen te proberen, gasknuppel programmeren op de flaps en gas op n slider (weet niet of die n een T10 zitten), daardoor kun je gedoseerd remmend landen. Voor n motorzwever met flaps is dat wel prettig vliegen (Funray).
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    jve vindt dit leuk.
  20. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Gisteren en vandaag aan de slag gegaan met de spulletjes. Kleine teleurstelling bij het controleren van de Funglider, de staart bleek half afgebroken en de bevestiging van het richtingsroer was ook redelijk los gekomen. Typisch gevalletje transportschade;

    7233CF67-84EC-4808-9CA7-806C6444F033.jpeg

    Gelukkig had ik de juiste lijm gekocht dus kon ik dit snel verhelpen. Twee servo’s liggen redelijk open en bloot in het vliegtuig dus hiervoor heb ik een klein plastic transparant plaatje gemaakt om ervoor te zorgen dat de servo’s ongehinderd hun werk kunnen doen. Ontvanger geplaatst, vleugels en hoogte roer gemonteerd en klaar.

    Aan de Futaba zender moet ik erg wennen. Qua gebruiksvriendelijkhied vind ik Spektrum een stuk gemakkelijker. Uiteindelijk had ik dit ook voor elkaar en kon ik vanmiddag tussen de buien door een klein trimvluchtje maken met de FG.

    Nieuwe lipo erin, laatste check en de lucht in. Driekwart gas en een kleine handbeweging was bij mijn vliegtuigen meestal meer dan voldoende maar niet bij de FG. Vol gas en werpen bleek net voldoende. Tjonge wat heeft dit vliegtuig weinig vermogen. Ik doe vast iets verkeerd maar weet even niet wat. Wellicht moet ik de endpoints voor de motor maximaal (meer als 100%) zetten, wellicht de ESC calibreren? Heeft een van jullie een idee?

    Filmpjes van de FG laten zien dat het toestel even een verticale vlucht zou moeten kunnen maken maar ik kom nauwelijks de hoogte in... Afgezien van het weinige vermogen vloog de FG verder helemaal prima maar na 10 min. kreeg ik toch wat koude handen.

    Wellicht een mooie tijd om de Funray in elkaar te zetten en wat harder te gaan vliegen...

    Oja, bij de radio zaten wat kabels extra in de doos. Het lijkt mij dat ik aan de adapter en het laadkabeltje voldoende heb om de accu in de zender op te laden toch? Geen idee waar de tweede uitgang op de adapter voor is trouwens, de handleiding is hier ook niet geheel duidelijk in.

    20123D9C-DC2C-41FB-8195-429658CDF405.jpeg

    Alvast bedankt voor de tips en een mooi weekend!
     

Deel Deze Pagina