Even voorstellen en meteen een vraag...

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Valerius, 26 nov 2017.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    • Prop achterstevoren? Zeer beroerd rendement.
      Bolle kant altijd, dus ook bij een pusher vliegtuig, in vliegrichting, vlakke kant naar achteren.
    • Wat voor uitslagen heeft een servo indien aangesloten op gas-kanaal? Regelaar aansluiten op ander kanaal voor de broodnodige voeding door BEC.
    • Dan is er nog iets dat bij Futaba gas-kanaal reverse moet, maar het waarom is mij nog niet duidelijk.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2017
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    @ Ron ea.
    Bij vrijwel alle merken is het signaal van de gasknuppel zo dat bij gas dicht een korte puls van ~ 1 msec wordt uitgestuurd. Voor Electronische regelaars (ESC's) is dit fijn omdat bij uitval van het zendersignaal de motor uit gaat. Volgas geeft dan een pulslengte van ~2 msec.
    Bij de Futaba zenders wordt normaal bij gas dicht de lange puls uitgestuurd en moet je daarom voor vrijwel alle ESC's de uitslag van het gas signaal reversen.
    De fail-safe functie van korte puls=gasdicht was vroegen met simpele regelaar electronica belangrijk. Met modernere ESC's met microprocessor is een intelligentere failsafe ingeprogrammeerd.

    @ Valerius,
    Ten eerste is het zo dat er heel veel vliegtuigfilmpjes worden getoond van toestellen die met véél meer vermogen worden uitgerust dan standaard in de kit worden geleverd of aangegeven. Ook fabrieks promo filmpjes worden vaak gevlogen met op zijn minst de 'tuning' versies van hun kits.

    Wanneer je echt 'veel' te weinig vermogen hebt kan het aan diverse zaken liggen.
    1. Heb je een accu met het juiste aantal cellen en voldoende stroomcapaciteit (C waarde)?
    2. Is je accu goed geladen?
    3. Is je motor de juiste qua maat en Kv?
    4. Gebruik je de juiste propeller bij de motor, accu en regelaar? Niet te klein én niet te groot?
    5. Gebruik je de goede regelaar?
    6. Is je regelaar goed geprogrammeerd? Denk hierbij op zijn minst aan: timing, de start en stop standen en de rem.

    Als je alles zelf kan moet je hiermee een eind komen, zo niet moet je hulp inroepen.Indien je die hulp via het forum wilt krijgen is het verstandig dat je in een hulpvraag informatie geeft over al de hierboven genoemde punten.
     
    ron van sommeren en jve vinden dit leuk.
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wellicht handig wanneer je het type er bij zet.
    Mijn Futaba zender stickuitslag wordt namelijk bepaald door hoe de steker van de potmeter op de print wordt gestoken. Hoef je helemaal niets te "reversen".
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Volgens mij worden (werden?) alle Futaba's uitgeleverd met gas dicht = ~1 msec.
    1. Je kan de invloed van de knuppel richting met de stekker wijzigen. Gas dicht naar voren t.o.v. gas dicht naar achteren (de input vóór alle mixers etc.).
    2. Je kan de pulslengte bij gas dicht of open wijzigen door servo reverse (de output na alle mixers etc).

    Dit zij twee wezenlijk andere acties in geval dat er van de gas stand afhankelijke mixingen en/of schakelaars gebruikt worden.
     
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    En welk type heb je zelf?;)
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Eentje die nog op stoom gaat. :D
    Een F14.
     
  7. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Bedankt. Dat was ook mijn eerste gedachte. Zowel vooraf als naderhand gecontroleerd en volgens mij zit deze goed. Wordt overigens af fabriek zo geleverd en hoef je dus niet te monteren. Prop draait tegen de klok in (vanaf voorzijde) en ziet er zo uit;

    0B190C77-AE9D-4911-ABC7-65A32D7DE555.jpeg

    In alle eerlijkheid begrijp ik deze nog niet helemaal. Regelaar is dacht ik een ESC en servo. In ieder geval loopt er vanaf de regelaar een kabeltje naar mijn ontvanger (kanaal 3 is bij mij gas). Wat ik me afvraag is of het uit maakt als ik de “uitslag” (endpoint servo/regelaar) verhoog van 100% naar bijvoorbeeld 135%...?

    1. Thnx! Tja, de eerste vlucht heb ik met een HK turnigy lipo gemaakt die ik nog had liggen. Volgens mij 20c en dat zou net voldoende moeten zijn. Overigens heb ik bij thuiskomst een andere lipo geprobeerd en die leek icm 135% gas endpoint meer vermogen te leveren. Ik heb nieuwe accu’s liggen en er komen er nog een paar binnen maar daarvan moet ik de aansluitingen nog omsolderen. De bovenste op de foto heb ik gebruikt maar wellicht is deze een beetje lui of zo...

    37FB55B6-6916-44D5-8F25-EA9936C76F0F.jpeg

    2. Yep, gebalanceerd en wel.

    3,4,5, en 6. Het betreft een RR versie van Multiplex. Alles kant en klaar. Ik ga er, wellicht ten onrechte, van uit dat alles goed op elkaar is afgestemd... Dit is de binnezijde;

    515393B7-8693-42AB-88BE-E6C80607C908.jpeg

    In mijn geval betreft het de Futaba T10J. Deze;

    8FBFC27B-171F-4FC3-8979-B61D21BD61C9.jpeg


    Bedankt voor het meedenken allen. Ik ga in ieder geval een andere (frissere) lipo voor vlucht 2 gebruiken. En de endpoints van de zender aanpassen van 100% naar 135%. Dat laatste zal wel niet veel helpen maar vast ook geen kwaad kunnen... hoop ik:cool:

    07D515A4-BFFA-4BED-8C3A-C8828B5C257E.jpeg

    EC823760-B9CF-4A88-A92D-ACD4AE644C8A.jpeg
     
  8. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Valerius, je moet de ESC leren wat volgas en stop is, zie de gebruiksaanwijzing van je regelaar. Ontvanger aansluiten met zender op volgas (100%), piepjesconcert, gas naar stop(-100%) etc.

    Max.
     
    Valerius vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zet bij inleren van je regelaar je zender op 90% uitslag en als ie ingeleerd is op 110.
    En wat Rick zegt, bij Futaba werkt het andersom als bij anderen, gas dicht zou bij een een Graupner dan gas open zijn.
    Je moet dus het gas kanaal reversen (goed nederlands woord).
    En hoe oud zijn je lipo's en hoe zijn ze opgeslagen.
    Als ze vol weggelegd zijn voor een paar maanden dan is de fut eruit.
    Altijd 85% geladen wegleggen en nooit vol of leeg.

    GJ
     
  10. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Toptip! Dit lees ik door en ga ik mee aan de slag. Bedankt voor het directe linkje met de handleiding, zeer gewaardeerd! Ik meld me als ik het voor elkaar heb.

    Neem ik mee met bovenstaande. :thumbsup:

    Dat dus. Ik heb drie nieuwe binnen en er komen er nog een paar. Ik moet nog even de aansluiting over solderen maar ik vermoed inderdaad dat ik de oudere lipo’s kan weggooien...
     
  11. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Hi Max, bedankt voor de tip. Ik heb dit binnen uitgeprobeerd met de tip van GJ;

    Het lijkt er inderdaad op dat dit het probleem was. Ik heb, gezien het weer alhier, nog geen mogelijkheid gehad om het echt uit te proberen maar zo los uit de hand lijkt de motor behoorlijk meer vermogen te leveren. Vreemd dat deze ESC calibratie niet in de handleiding van het vliegtuig stond...

    Als het weer het toelaat zal ik testen en laten weten hoe of wat.

    Mooie avond en groet,
    Valerius
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vroeger zaten er ledjes op regelaars, als ie dan volgas stond brandde een ledje.
    Soms kregen we het ledje niet brandend en dan probeer je eens wat.
    En bij F5B deed de rem het soms niet zo goed, dat is hetzelfde idee.
    Vandaar dat na wat uitproberen en dergelijk we op deze oplossing kwamen.
    Ervaring heet dat..

    GJ
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    De ene regelaar is de andere niet, maar ik vind het wel vreemd dat je, nadat je de regelaar met een bepaalde maximum stand van de zender gekalibreerd hebt, tóch nog de uitslagen moet vergroten om e.e.a. goed te laten functioneren.

    Max.
     
  14. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    jve en Valerius vinden dit leuk.
  15. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Eens!

    Hé bedankt! Daar staat best handige informatie in. :)
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het hoeft niet maar de kans dat je je regelaar sloopt omdat hij niet volgas gaat is aanwezig.

    En niet elke zender heeft dezelfde pulstijden, dus beter safe than sorry.

    GJ
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Dat klopt, maar daarom kalibreer je de esc juist op die pulstijden (bij 100% dus).

    Max.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar als de regelaar hogere of lagere pulstijden wil zien dan moet je wel he...
    De regelaar wil een bepaalde afstand tussen open en dicht zien.
    Echt calibreren doe je hem niet, je leert hem je standen en daar moet ie het mee doen.
    Als dat verschil tussen open en dicht te klein is dan gaat ie de fout in.

    De enige zender die echt altijd op 100% kan staan is Jeti, die heeft echt een belachelijk bereik in pulstijd.
     
  19. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    We duiken wel wat diep de materie in voor iemand die zich 79 berichten geleden zich heeft voorgesteld. Een bijwerking van het forum zeg maar......
    Interessant, dat wel, alleen wordt het er voor een beginner niet makkelijker van.
     
    Valerius vindt dit leuk.
  20. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Nou heb mijn Futaba T14SG nog nooit op kanaal 3 van de 100 % gehad zowel naar de "plus" als na de "min" kant . En dan praat ik over 20 plus toestellen allemaal elektro.
    Dus enige nuance kan geen kwaad Gert Jan. :)
     

Deel Deze Pagina