Even voorstellen en meteen een vraag...

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Valerius, 26 nov 2017.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Je mag er bij Multiplex van uitgaan dat bij gebruik van een Multiplex zender/ontvanger combinatie het direkt werkt.
    Dat het met een andere niet direkt werkt, en er wat ingesteld moet worden, is begrijpelijk.
     
  2. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Eens, en kan ik mee leven. Wat ik echter minder begrijp is dat de handleiding twee bladzijdes informatie geeft over de meegeleverde motor en mogelijke combinaties met verschillende propellers en met geen woord rept over het kalibreren van de ESC voor een goede werking met andere zenders. Het gaat hier om een vrijwel kant en klaar vliegtuig van ca. €150,- welke door minder ervaren “piloten” zal worden gekocht die waarschijnlijk niet allemaal een Multiplex zender in bezit hebben.

    Verder overigens meer dan tevreden. Voor het geld is het een erg leuk vliegtuig waar je op veel plekken mee uit de voeten kan. De gebruikte materialen, servo’s en afwerking zijn volgens mij meer dan prima.
     
    ron van sommeren en Rick NL vinden dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan heb je regelaars die niet zo gevoelig zijn rond de eindpunten of goed programmeerbare regelaars.
    Of.. ze gaan niet helemaal volgas of op de rem.
    Bij normale modellen zal je dat niet zo erg merken maar bij hoge vermogens en grote props en harde rem zal je merken dat hij soms wel en soms niet goed remt, ook de T14.

    Valerius, waarschijnlijk is het een commerciele insteek van Multiplex.
    Ze moeten zorgen dat alles werkt met hun keuze aan spullen, dus MPX zenders.
    Dat jij een Futaba hebt hebben ze niks mee te maken, dan zoek je het zelf maar uit.
    Met wat geluk heb je het niet in de gaten, staat de regelaar steeds op 90% gas en fikt ie uit.
    Dan kunnen ze weer een nieuwe regelaar verkopen.
    Bij modelbouw bestaat garantie niet, altijd je eigen schuld.

    Over calibreren.. wat je doet is geen calibreren.
    Je leert de regelaar in.
    Als je hem aanzet weet hij dat 1,5 mS de middenstand is.
    De"gas-dicht" stand ligt ergens rond de 1 mS maar dat is bepaald in de database in de software.
    Soms is hij 1,1 mS maar hij kan ook zomaar 0,8 mS zijn.
    Als hij die waarde niet haalt dan zal de rem niet aanspreken.
    Volgas hetzelfde.
    Normaal zou het ergens rond de 2mS zijn maar het kan dus ook 1,9 mS zijn maar ook 2.1 mS.
    Als hij dat niet ziet gaat ie niet volgas.

    Nou kan het zijn dat je zender/ontvanger bij normale instellingen (100%) net die pulstijd niet geeft, dus vandaar dat we hem een beetje helpen door hem in te leren op 90% en dan daarna op 110% te zetten.
    Het is niet altijd nodig maar het is een goed werkend trucje.

    GJ
     
    J.B vindt dit leuk.
  4. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Vanmiddag, tussen de sneeuwbuien door, de Funglider uitgeprobeerd met de tip van @max z en de extra instellng van @GJVO. Dus de regelaar ingeregeld met endpoint op 90% en daarna ingesteld op 110%.

    De FG ging als een raket omhoog!:thumbsup: Maar ik vermoed dat het weer hier ook een rol in speelde. Oostenwind kracht 5 met vlagen is iets teveel voor de FG, op een gegeven moment vloog ik, zonder gas, zelfs achteruit... Om echt een goed beeld te krijgen zal ik op herhaling moeten met rustiger weer, liefst een zonnetje erbij.

    Met andere woorden, probleem van weinig vermogen lijkt te zijn opgelost. De FG is een meer dan leuk toestel maar kan met hardere wind (kracht 4 of meer denk ik) eigenlijk niet lekker worden gevlogen. Daar kan ik dan wellicht de MPX Funray voor gebruiken waar ik nu mee aan de slag ga.

    All, bedankt voor het meedenken en de tips! :worship:
     
    jve vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat lood in het zwaartepunt leggen, 100 a 200 gram moet kunnen bij die wind.
    Dan steekt ie wel tegen de wind in.

    Maar gelukkig, alles werkt nu naar behoren.
    Op naar de zomer...

    GJ
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Regelaar = ESC (en eigenlijk regelt je regelaar niets, hij stelt).
    Door een servo op de (normaliter) ESC ontvanger-uitgang aan te sluiten, kun je zien of bij sturen de servo volledige uitslag maakt. Doet de servo dat niet, dan zijn er mixers en/of beperkingen (in de zender) op die ontvangeruitgang actief.

    Een percentage kan verwarring wekken. Accu's worden geladen tot een bepaalde (storage)spanning. Accu's, fysica en chemie 'voelen' geen percentages.

    Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days.
    Will save you, and us :D, a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions :(
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools

    And please, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter.
    It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup.
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2017
    Valerius vindt dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK Ron,

    Ik heb altijd voltages aangehouden maar hier op het forum praten ze liever over percentages.
    Maar het bewaren van lipo's moet op ongeveer 3,8 Volt per cel gebeuren.

    En een ESC is een Electronic Speed Control, een ding waar draden uitkomen en als je geluk hebt er ook nog een ledje gaat branden als je volgas geeft.
    Met een servo kan je dingen zichtbaar maken, de middenstand en dan links en rechtsom.
    Soms gaan er spontaan mixers werken bij een bepaalde modelkeuze.
    Je kan dat zichtbaar maken met een servo.

    Er zijn allerlei dingetjes te koop zodat je kan zien wat je pulstijd is en vaak kan je daar ook servo's mee testen.
    Echt nodig is het niet.
    Als je echt doorgaat met elektrovliegen en je gaat met grotere vermogens werken dan is de aanschaf van een Unilog aan te bevelen.
    Je kan daar de stroom, spanning, hoogte, snelheid, temperatuur maar ook de pulstijd naar de regelaar mee zien, dat logt ie en kan je na een dag vliegen allemaal uitlezen.
    Je kan het zelfs realtime zien met telemetrie.

    https://www.sm-modellbau.de/UniLog-2

    Maar dat is voor later.

    GJ
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hier ligt een schone taak voor ons/de residente forum-elektrotechneuten.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ach, als je dan echt exact alles gaat opsommen haken mensen af.
    Dan moet je ook zeggen dat de lipo's opgeslagen moeten worden bij 18-20 graden.
    En ze kopen nog steeds metertjes die percentages aangeven terwijl je beter een universeelmeter van 5 euro kan kopen, daar heb je meer aan.
    Ik geef het langzaam op, er wordt zoveel onzin geschreven en ik kan dan beter mijn energie in mijn gezondheid steken, of in een andere hobby.

    GJ
     
  10. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Eens, gezondheid is het meest belangrijk!

    Niet eens, ik heb, in ieder geval tot op heden;), best veel aan je tips gehad...
     
  11. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Haha :)
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nog een versterker te bouwen, een delta model glad maken en mallen van maken, een speedmodel bouwen en afmallen.
    Oh ja, en gitaar leren spelen...

    En tips, die kan ik altijd wel geven of ik weet wel iemand die het beter weet dan ik.
    Ron is de database voor alle relevante linkjes.

    GJ
     
  13. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Kleine update;

    De eerste crash is een feit. Om een of andere reden leek het mij een uitstekend idee om op z’n kop te vliegen en dat ging even best lekker. Toen er bomen in de buurt kwamen wist ik het even niet meer en deed ik het gas uit. Fout! Vleugel van de Funglider gebroken en de bovenzijde van de romp ook.

    Gelukkig had ik ook Zacki Elapor lijm gekocht en dat blijkt wonder spul. Na 5 minuten zag je er vrijwel niets meer van. Daarna nog een paar vluchten gehad en ik moet zeggen dat met de juiste trim de Funglider echt een heel erg leuk en fijn toestel is. De Funray laat ik nog even voor wat het is, te mooi en duur voor nu...

    Wel heb ik van Multiplex een Extra 300S besteld om de nog wat trage duimen en bovenkamer te oefenen. Geen zwever maar toch het vermelden alhier waard dacht ik zo...

    CF1EDDC1-5DFF-4AD7-B5AB-70C04AC46BBE.jpeg

    Plaatje toch?

    Hoop voor iedereen dat het snel weer beter vliegweer wordt.

    Groet,
    Valerius
     
    flymax vindt dit leuk.
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Zweeft ie goed? ;):D
     
    Valerius vindt dit leuk.
  15. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Utreg toch? ;):cool:
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Zou ik wel het landingsgestel en prop er af halen maar dan zal het heus lol geven op een duin:p
     
    Valerius en DirkSchipper vinden dit leuk.
  17. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Haha...;)

    Gisteren de Extra 300 ontvangen en zojuist in elkaar gezet. Ik laat alles maar even zitten en ga er gewoon mee vliegen. Ik moet wel zeggen dat Multiplex voor het geld erg fijne spullen levert. Pasvorm is erg goed, het foam “voelt” goed en zoals eerder aangegeven laat dit foam zich ook prima lijmen. Uitstekend beginners materiaal dus...

    Morgen maar eens proberen.

    Mooie avond en groet,
    Valerius
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En toch ben ik er nog steeds voor om bij elk modelvliegveld een ton met thinner neer te zetten en je niet eerder mag vliegen dan dat het toestel de "thinnertest" gedaan heeft.
    Ik heb iets tegen dat vliegende verpakkingsmateriaal.

    GJ
     
    Valerius vindt dit leuk.
  19. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Tja.........toch zij er heel wat mensen succesvol modelvlieger geworden dankzij dat schuim.
     
    Valerius en easy vinden dit leuk.
  20. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Euhm.. ik weet niet of je het weet maar we zijn bijna 2018 he....
    Schuim is zeer goed voor beginners en gevorderden ook trouwens.

    Niet iedereen vliegt wedstrijden, misschien doen sommige dit wel gewoon omdat ze het leuk vinden ook he..

    Schuim heli is wel geen succes maar (vergeef me de uitspraak) een "stom" vliegtuig kan je perfect van schuim maken.


    Beetje mee gaan met je tijd kan geen kwaad ;)
     
    Valerius vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina