Even voorstellen.

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door VonPaulus, 5 nov 2016.

  1. VonPaulus

    VonPaulus

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rhoon
    Ik ben Paul Stolk en 61 jaren jong.
    Mijn hele leven al werkzaam in de zeescheepvaart,maar dan wel op kantoor,hoofdzakelijk inkoop.
    Gewerkt voor Nedlloyd/PONL/Maersk/Van Oord/Boskalis,nu dan voor een kleine reder tot aan mijn pensioen.
    Mijn hobby is eigenlijk het sparen van Marklin treinen in schaal H0 (1/87).
    Echter,ik loop al heel lang met de gedachte rond eens een mooie Cutty Sark te bouwen,gewoon omdat het zo een beroemd schip was.
    Dit schip zonder motoraandrijving voer rond 1870 met thee van China naar Engeland.
    Daarom de stoute schoenen aangetrokken en er gelijk maar twee gekocht,1 van Airfix in schaal 1/130 en 1 van Revell in schaal 1/140
    Later dan nog het ultieme model in plastic,Revell in schaal 1/96,schijnt rond deze tijd opnieuw in de handel te komen,kost dan wel rond de Euro 150.-.
    Van de grote rivaal Thermoplye zijn trouwens ook mooie modellen te koop.
    Deze kits hebben 1 ding gemeen:ze zijn niet gemakkelijk,hoofdzakelijk door het gecompliceerde touwwerk.
    Ook de zeilen vragen aandacht,waarschijnlijk is het beter de plastic zeilen uit de kits te vervangen door setjes met stoffen zeilen.
    Waarschijnlijk eindigt de Airfix met kale masten en de Revell met zeilen,we zien wel.
    Wellicht zijn er ook beslag setjes van messing te koop om al het plastic te verdoezelen?
    Het kan zijn dat er forumleden zijn die al eens een Cutty Sark hebben gebouwd en daar tevreden over waren,dan hoor ik graag wat de valkuilen zijn.
    Trouwens,op Marktplaats en Ebay valt mij op dat er met de schaalaanduiding maar wat aangerommeld wordt.
    Adverteerders zeggen maar wat,schaal 1/220 wordt zomaar schaal 1/96 genoemd,kwalijk.
    Anyway,dank voor jullie aandacht en bouw lekker verder dit weekeinde!
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2016
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi schip! De schaal van een model is nog wel eens verwarrend, maar hoe groter het getal - hoe kleiner het model.

    De echte Cutty Sark is (volgens Wikipedia) 85 meter lang (plus een beetje), dus bij schaal 1 op 96 zou het model 88 cm lang zijn, en bij schaal 1 op 220 dan 39 cm (afgerond). Is nogal een verschil.

    Als je ze in het plastic dan af hebt zou dit je ultieme uitdaging moeten worden:

    bb564_cutty_sark_lg.jpg
    Volledige houtbouw. Deze is van het merk Billing Boats in schaal 1 op 75 ofwel ca. 115 cm lang.

    http://www.sjaakshobbyshop.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=2_51&products_id=2170
     
    VonPaulus vindt dit leuk.
  3. VonPaulus

    VonPaulus

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rhoon
    Hans,inderdaad erg mooi!
    Wat ik van de Revell 1/96 gezien heb was erg indrukwekkend,deze kits bestonden al begin jaren zestig en worden steeds opnieuw uitgebracht,moet er wel een mooie vitrine omheen om schade en stof te voorkomen.

    http://www.oldmodelkits.com/index.php?detail=20126
     
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuke site die je noemt! Daar zitten een paar mooie (antieke) bouwdozen tussen. Die zou je haast kopen om te bewaren - niet om te bouwen. Ik heb een hoop van dat soort dingen gebouwd in de jaren 70.

    Over het touwwerk - er bestaan diverse modelbouwboeken die informatie geven over hoe de tuigage aangebracht hoort te worden. Ik kan alleen niet helemaal inschatten hoe dit bij de kleinere plastic modellen gaat. Bij alle plastic zeilschepen die ik heb gebouwd was de tuigage nog helemaal niet zo fijn uitgewerkt (maar ik praat dan over de periode 1970-1974).
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2016
    VonPaulus vindt dit leuk.
  5. VonPaulus

    VonPaulus

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rhoon
    Hans,ja inderdaad sommige bouwdozen zijn te mooi om te verprutsen.
    Zo heb ik al jaren een Airfix B-17 Flying Fortress A bit O'Lace liggen die door een professional gebouwd moet worden.
    In mijn jeugd natuurlijk ontelbare vliegtuigen gebouwd maar dat was maar zozo,naden niet opgevuld etc.
    Dus dat moet beter kunnen,wie o wie?
    Airfix en Monogram waren toch wel mijn merken,Aurora was wel grappig,leek nergens op maar daarom juist zo leuk.
    Het prachtige boek Airfix Box Art is in mijn bezit,de muziek is van Vangelis.

     
    TIMBERWOLF en pietsan vinden dit leuk.
  6. VonPaulus

    VonPaulus

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rhoon
     
  7. VonPaulus

    VonPaulus

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rhoon
    Voor liefhebbers van schepen die over de oceanen hebben gevaren of nog steeds varen is dit misschien wel een leuk filmpje voor de zondag.
    Weinig mensen beseffen dat wij op een waterplaneet leven en dat de meeste spullen in de winkels over de oceanen zijn aangevoerd.
    Onvoorstelbaar dat men met schepen als de Batavia of Cutty Sark dit geweld heeft ervaren,dat ging ook niet altijd goed.
    Tip: zet het scherm groot,kwaliteit op HD,en geluid hoger.

     
    hgb1967 vindt dit leuk.
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Hmmm - mooi en niet mooi. Mijn oudste zoon is bijna afgestudeerd op de zevaartschool en gaat binnenkort weer voor een half jaar de zee op. Dan wil je niet alijd weten wat voor weer en omstandigheden hij heeft.
     
  9. VonPaulus

    VonPaulus

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rhoon
    Hans,not to worry,schepen zijn tegenwoordig zo groot dat het comfortabel varen is.
    Ik ben in 1974 direkt van school in een kantoorbaan gevallen,toevallig was dat een scheepvaartmaatschappij (Nedlloyd).
    Als ik het over zou kunnen doen zou ik zeevarend officier worden!
    Je ziet iets van de wereld,je draagt verantwoordelijkheid,je verdient goed,en als je het varen zat bent liggen mooie managementbanen op je te wachten.
    Een zeevarend kollega van mij is later hoofd TD van een patatfabriek geworden!
    De meeste officieren worden later op kantoor hoofd TD of Fleet Manager,goed salaris,iedere avond thuis.
    Mijn transformatie van knaap naar man vond in 1976 plaats in militaire dienst,heeft mij goed gedaan.
    Zo kan een poosje naar zee ook geen kwaad.

    Wie wil dit nou niet:

     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Die Revell Cutty Sark is zo moeilijk niet, die heb ik zelfs al gebouwd toen ik nog op de basisschool zat. Gewoon een kwestie van goed het boekje volgen. Aanradertje is om alle delen te schilderen vóór je ze op het model vastlijmt, anders is het moeilijker om de kleuren netjes aan te brengen zonder weer over andere delen heen te schilderen. En voor de zeilen goed je tijd nemen, want dat zijn er nogal wat.
     
    VonPaulus vindt dit leuk.
  11. VonPaulus

    VonPaulus

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rhoon
    Mijn eerste indruk is dat de passing van de twee romphelften slecht is,die van de Airfix versie trouwens ook,had toch beter gekund met betere pasnokken,kleine moeite toch?
    Van de Revell zijn al een paar staanders van de reling voorop afgebroken,gewoon een inpakfout in de fabriek,slordig!
    Van beide versies vind ik de zeilen zeer matig,een grote tegenvaller.
    Nu weet ik na al die jaren weer wat plastic bouwkits zijn,slordige kwaliteit geeft slordig eindresultaat.
    Ik ga gewoon bouwen en anders volgend jaar de 1/75 versie van Billing Boats proberen.
     
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Is een veel gehoorde klacht - slecht passende delen. Het heeft naar ik begrepen heb te maken met het slijten van de mallen door het spuitgietproces. De eerste series gaan perfect, maar naarmate de mal ouder wordt wordt de pasvorm ook steeds slechter.

    Maar ik wil je wel waarschuwen: wanneer je aan houtbouw begint en het krijgt je te pakken, dan wil je nooit anders meer.:):)

    De Cutty Sark wordt als houtbouwpakket door meerdere fabrikanten gemaakt (http://www.sjaakshobbyshop.nl/index...=&subsearch_categories_id=&keyword=cutty+sark) waarbij die van Billing Boats nog redelijk betaalbaar is, en fatsoenlijk van kwaliteit.
     
    VonPaulus vindt dit leuk.
  13. VonPaulus

    VonPaulus

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rhoon
    Hans,de Billing Boats versie is wel mijn favoriet!
    Wat een prachtige zeilen!
    Dus als Sinterklaas mij genadig is................

    De Revell en Airfix kits van vliegtuigen zijn berucht,als de mallen wat ouder worden lijken de modellen nergens meer op,schandalig om zoiets nog te verkopen,heb een keer een Revell 1/72 versie van Focke Wulf Fw-190 gekocht die zo de bak in kon,wat een troep!

    En dan heb ik mijn treinen nog,heb van Marklin nog minstens twee locomotieven nodig (nou ja),de 39205 (BR 01.5 DDR) en de
    39230 (BR 23).
    En ik weet het,dat is ook een afwijking.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2016
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Off topic.... Ik heb wel een mooie Focke Wulf hangen - schaal 1 op 16 - balsahout.

    IMAG1750.jpg
     
    VonPaulus vindt dit leuk.
  15. VonPaulus

    VonPaulus

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rhoon
    En ook nog een Hawker Hurricane en een Junkers Ju-87 Stuka?
     
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja:) De Messerschmitt ME 109 zie je niet op de foto, en de Spitfire moet een keer overnieuw gemaakt worden.
    Nog op de plank een B17, een Mustang P51 en een F4U Corsair. Alles 1 op 16. (Guillow modellen, behalve de Hurricane - die is scratch). Zo wil ik ook de Me 262 nog als scratch model maken
    En ik wil nog een Sopwith Camel vliegend maken. Pffff.:hammer:
     
    VonPaulus, TIMBERWOLF en pietsan vinden dit leuk.
  17. VonPaulus

    VonPaulus

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rhoon
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat is zeker geen verkeerde afwijking...;)
     
    VonPaulus vindt dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Met Dordt in stoom rijden dit soort locs bij ons achter voorbij - werkelijk gaaf!
     
    hgb1967 en VonPaulus vinden dit leuk.
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakte stoom treinen
     
    VonPaulus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina