Even wat info gevraagd over de Elder 40

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Wasp250, 26 jun 2014.

  1. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Sinds afgelopen dinsdag ben ik in het bezit van een bouwkit van de Elder 40 van TopFlite.

    Een heel mooi toestel om te zien, dateert uit de begintijden van vliegtuigen die misschien wel of nooit hebben gevlogen in het echt.

    Ik ben ondertussen even aan het bekijken wat er zoal in de doos zit, en daar zit veel in, alleen ik snap even niet de logische volgorde ervan. Wat de ribben voor de vleugel betreft dat is mij wel duidelijk hoe die gebouwd moet worden.

    Alleen de staart-sectie begrijp ik niet helemaal, en ik mis naar mijn idee ook nog iets in de doos, zoals de stukken voor de elevator (bewegend deel).

    Nu is even mijn vraag, heeft er iemand hier op het forum dit toestel wel eens gebouwd en is er een verslagje hier te vinden. Voor zover ik in de doos kan vinden zijn alle latjes en dergelijke wel aanwezig, maar alles is recht , wat me meer doet denken dat er iets ontbreekt in de doos. Zou ik dan van alles op maat moeten gaan schuren en zagen ?

    ter info, dit is mijn 2e bouwproject, dus veel ervaring heb ik nog niet, maar heb wel wat geleerd van het bouwen van een toestel, een fourstar 40, maar dat was niet zo moeilijk.

    Ik hoor graag van iemand
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Vele jaren geleden heb ik de kleine broer gebouwd. Hij vliegt overigens nog steeds met een 3,5cc Irvine dieseltje. Dit is een echt bouwmodel. Er is veel voorgestanst maar je moet ook het één en ander zelf maken uit de voorraad hout die in de doos zit. Het hoogte en richting roer moet je zelf van wat plankjes maken, je mist hoogstwaarschijnlijk niets.
    Als het goed is zit er een bouwbeschrijving bij waar dat allemaal netjes in wordt uitgelegd. Heb je die niet dan kan je die HIER vinden. Het kostte mij geen twee minuten om dat te vinden.......
     
  3. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Ernst,

    Bedankt voor je reactie. Dat had ik ondertussen wel begrepen dat er sommige onderdelen zelf gezaagd/gesneden moet worden. Ik had eigenlijk verwacht in dit pakket dat de meeste dingen al voor gesneden waren, wat je wel meer tegen komt in andere pakketten.

    Dan zal ik tzt nog even wat extra gereedschap moeten vinden om alles mooi te maken. In ieder geval bedankt voor de download tip van het pdf bestandje. Ik ga er de komende weken of maanden er even goed voor zitten :)
     
  4. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Ik ben gisteravond eens begonnen met het uit pakken van de rompdelen, tot nu toe kloppen de stukjes wel, maar ik zit met het volgende probleem :

    Volgens de handleiding en tekening heeft het eerste gedeelte 6 verschillende stukjes die je aan elkaar moet lijmen. Je zien dan ook gelijk waar de firewall komt te zitten, die dan ook gelijk een downthrust heeft van 2 graden.

    Echter, ik vind de plaatjes en de tekening niet geheel duidelijk welke het eerst moet gelijmd worden, en tevens is het ook zo dat de uitsparingen voor de rompdelen niet gelijk zitten. Als ik die droog in elkaar zet, houd ik ergens een opening over.

    Wellicht zou ik eerst wat foto's moeten plaatsen om het een en ander duidelijk te maken maar tot nu toe vind ik het een beetje onlogische indeling.

    Zal vanavond of morgen wat foto's plaatsen.
     

Deel Deze Pagina