F1 startlicht

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Roelof, 4 sep 2013.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    [​IMG]

    OK, niet geheel een auto bouwverslag maar wel auto gerelateerd.
    Vandaag zijn alle bestellingen de deur uit gedaan, de planning is om op 6 oktober op de club een demo te geven van een werkend systeem.

    De club werkt nog met een vrij oud gebouwde startlicht welke de nodige kuren vertoond. Er moet dus een nieuwe komen.
    In de zoektocht naar hoe een echte F1 startlicht werkte kwam ik op een bouwkitje uit:

    race start LED cluster controller



    Helaas is dit 1 van de weinige kits bij hun waarvan ze de HEX code niet vrij geven en moet je de geprogrammeerde PIC processor bij hun kopen. De hele kit kost maar 19 pond en met verzendkosten 5 pond extra, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Je kunt wel je wensen qua timings programmeren of doorgeven zodat de processor al bij hun geheel naar je wensen geconfigureerd wordt.

    De wens was ook om LED verlichting te gebruiken maar dat is lastig in zonlicht, zeker bij een beperkt budget. een enkele LED stoplicht van een goede kwaliteit kan al tot enkele honderden euro's oplopen.
    De door hun gebruikte LED spots heb ik even een exemplaar aangeschaft, toevallig had de Conrad ze. Maar ja, ik had al een email conversatie met hun gehad en ze gaven toe dat in het zonlicht er weinig te zien is. Met een beetje snuffelen bij de Conrad kwam ik bij deze uit: Linear High-Power-LED Kingbright KAS-4805SEL1S/5 Rood 75 lm 130 ° 4,8 cm / 15 LED's in de Conrad online shop
    Als er iets licht geeft en betaalbaar is is dit het wel (kijk alleen niet wat de groene versie aan licht geeft en kost...)
    Deze LED strips werken op 500mA max, de test was nog op 350mA dus ik verwacht er nog meer van.
    Om de oppervlakte te vullen zullen er 2 vlak naast elkaar gezet worden voor 1 lamp, 10 strips zijn er dan nodig.

    De uitgangen van het printje kunnen deze ledstrips niet aansturen, 1A per kanaal is te groot. Een print met een aantal vermogenstransistoren met nette schroefaansluitingen zal het signaal gaan versterken.

    Het mooie van deze kit is dat na de aftelprocedure er een variabele tijd is waarin het startsignaal wordt opgewekt. Het startsignaal zal aan een 105dB sirene gekoppelt worden maar zal ook op de AUX ingang van de AMB decoder gekoppelt worden waarmee de wedstrijdleider alleen nog maar een drukknop hoeft los te laten en aftelt van 10 naar 3 om de auto's neer te zetten, de rest doet deze kit vol automatisch. Met een simpele memorecorder zou je zelfs het aftellen kunnen automatiseren.

    Het geheel wordt op een aluminium plaat gemonteerd omdat de LED's en de transistoren koeling nodig hebben.

    In de komende weken meer.....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Hmm, had je dit niet vrij eenvoudig met een arduino en een printje met solid state relais kunnen maken?

    [​IMG]
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Mooi SS relais module maar de LED's zijn 12v DC dus is geen optie. De kit heeft namelijk ook nog een PWM helderheidsregeling en met de BD244 torren en wat weerstanden ben ik nog eens de helft goedkoper ;)

    Een Aduino.... om eerlijk te zijn staat de starterskit in de winkelwagen dus ik heb nog wat te leren, ook dan weer maken de kosten niet veel uit. Ik had ook de losse PIC met programma voor 5 pond kunnen kopen.
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Arduino is bij uitstek geschikt voor dit soort knutselprojectjes, van dat startersetje ga je denk ik nog een hoop plezier beleven. Het is misschien niet zo goedkoop als werken met losse onderdelen, maar dat maak je weer goed met de tijd die je bespaart en het feit dat de diverse onderdelen makkelijk uitwisselbaar zijn (hoewel dat minder van belang is als e.e.a. bedoeld is voor de hobby)
     
  5. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Ziet er goed uit Roelof, kan dit systeem aan de huidige timing worden toegevoegd zodat ook het geluids signaal blijft voor de start? Op deze manier hoeft de wedstrijdleiding niet meer af te tellen van 10 tot 4. Ben benieuwd!!! :D
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Het geluidssignaal wordt dan zeker vanuit de computer geregeld?

    De AMB decoder heeft een 25p D-sub connector waarop een extern startsignaal toe te voegen is (zie manuals van de RC3 decoder). Ik had begrepen dat MyRCM de aftelprocedure en auto-start kent maar wij hebben geen MyRCM....
    Zoals ik aangaf zal het startsignaal ook hierin verwerkt worden middels een sirene en het aftellen zal de wedstrijdleiding moeten doen. Persoonlijk ben ik ook een voorstander dat niet alles geautomatiseerd wordt want het is voor de WL sneller ingrijpen als het fout gaat en ook weten wat te doen wanneer het niet goed gaat.

    De start is overigens ook weer te onderbreken met dezelfde knop en blijft het startlicht gewoon met een appart lichtpatroon wachten totdat je weer de knop indrukt waarmee de start weer opnieuw begint.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    En toen was er het nodige binnen....

    De onderdelen voor de stuurtrappen voor de LED's en andere signalen.
    [​IMG]

    7 LED's en een signaalgever
    [​IMG]
    3 LED's gaan nog nageleverd worden, hier ligt nu 100 euro aan LED's

    En het kitje welke prima afgeleverd wordt:
    [​IMG]
     
  8. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Mooi soldeerklusje, ben benieuwd naar het resultaat !!
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Het kitje is zo gedaan. De andere print is nog niet af maar het meeste zit erop.

    [​IMG]

    6 stuurtrappen die ieder 12 volt tot max 6A kunnen schakelen. 5 daarvan zijn voorzien van de juiste weerstanden voor de LED's en de 6e zal een geluidssignaal schakelen met parallel daaraan het startsignaal voor de AMB decoder.

    Niet dat ik zoveel stroom ga verwerken. Per kanaal gaat het maar om 1A. De kosten voor de componenten is het niet om zo ver overgedimensioneerd te werken, het brengt alleen wat degelijkheid in het systeem waardoor het een lange tijd mee moet kunnen gaan.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Schema van de buffer print, simpeler kan haast niet:

    [​IMG]
     
  11. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Ben benieuwd naar het resultaat
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Even een plankje gescoord en even de boel tegenaan geschroefd. In dit geval nog maar 1 ledstripje per lamp maar het gaan er 2 worden.

    Een 3-tal starts waarbij je het het moment van uit gaan na het oplichten van de 5e lamp een variable tijd kent.
    De 3e start werd met dezelfde button onderbroken en houdt het patroon van 3 lampen vast. Weer de knop indrukken doet de boel resetten en weer indrukken doet de start opnieuw beginnen.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Het startsignaal naar de computer wordt met onze software uit de AMB decoder gehaald welke een speciale poort heeft voor dergelijke signaaltjes. De kans bestaat dat er ook een computer met RCM aangesloten wordt, vreemd genoeg kent RCM niet de optie om via de AUX poort van de AMB decoder het startsignaal te pakken.

    Nu had ik begrepen dat RCM met F5 of een muisklik gestart kan worden. Met stapels aan afgedankte USB toetsenborden maar even bij 1 de electronica eruit gesloopt en uitgezocht welke 2 spoortjes verantwoordelijk zijn voor de F5 toets.

    Even een testopstelling met een drukknopje:

    [​IMG]

    En inderdaad met een online keyboard tester licht de F5 toets op. Nu kan ik dat in een kastje gooien met een dezelfde plug en kan het stoplicht ook RCM starten.
     
  14. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Slim gedaan met die F5 startknop, mooie oplossing. Electronisch is het nu zo goed als af begrijp ik, dus kan er begonnen worden met de bouw / constructie van het startlicht, ben benieuwd. Ziet er allemaal goed uit !!
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Inderdaad is het electronisch af, ik moet alleen nog de F5 interface verder verwerken maar dat zal niet meer zijn dan een optocoupler en een CD4066.

    De sponsor is bereid om een behuizing te maken, eventueel in het zwart geannodiseerd en dan is het inbouwen en bekabelen.....
     
  16. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Goed bezig Roelof
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Ondertussen ook van RC-paradise de opdracht gekregen voor een startlicht maar die wil de versie met de lampen aan het begin van dit topic. Hier is geen extra bufferprint nodig en zal dus meer rechtoe-rechtaan worden. Omdat het om een indoor electro baan gaat zal het geluidssignaal een kleine piëzo buzzer worden.

    Wel gaat hij MyRCM gebruiken en komt weer de F5 key om de hoek kijken. Ik heb het verhaal wat verder in een schema gezet:

    [​IMG]

    De interface kent zo een dezelfde input als de AMB decoder en zal via een electronisch relais de toetsdruk maken.

    Het keyboardprintje komt uit een standaard HP keyboard:

    [​IMG]
     
  18. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Het kost even een toetsenbordje, maar dan werkt het wel allemaal. Mooi werk Roelof !! :thumbsup:
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Zo, tijd hier niet geweest maar niet stilgezeten. Ondertussen zijn de spullen voor de 2e ook binnen, die gaat op LED spotjes lopen zoals in de openingspost. Alleen met mijn domme hoofd de piëzo zoemer vergeten dus wordt dat een nabestellinkje.

    Maar ik ben nog even bezig geweest met de F5 interface. Een 2sec lange toetsdruk kan de toetsaanslag op repeat gooien en ik weet niet wat er dan gebeurd. Een pulsverkorter moest er tussen en zoals berekend zal de toetsaanslag een halve seconde worden.

    [​IMG]

    In de tekening ook even een ruwe bedradingschema opgezet voor op standaard gaatjesprint.
     
  20. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl

Deel Deze Pagina