fc-18 plus zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door truckbouwer, 28 okt 2017.

  1. truckbouwer

    truckbouwer

    Lid geworden:
    13 jan 2015
    Berichten:
    85
    wie heeft er nog een fc-18 plus futaba handleiding of weet waar precies de aansluitingen in de zender moeten komen van div schakelaartjes.
    tis net effe anders dan een fc16 en f14 want hier heb ik per kanaal stekker 5 pennen ipv 3
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als je de zender ondersteboven voor je hebt liggen met de antenne naar boven vind je rechts op de print de kanalen 5 t/m 8. De nummers staan er bij. De stekkers in het midden van de print zijn voor mix schakelaars. Een Duitstalige handleiding en een Nederlandstalige tekstvertaling daarvan (handleiding zonder plaatjes) kan ik je wel per mail toesturen als je me via een conversatie je e-mail adres stuurt.
     
  3. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    @Corrien.

    hallo jan.

    kan ik bij jou misschien de folie over de druktoetsen van deze zender laten vervangen ?
    is bij mijn zender eigenlijk wel nodig
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Helaas, de toetsenfolie heb ik niet meer voorradig.
     
  5. truckbouwer

    truckbouwer

    Lid geworden:
    13 jan 2015
    Berichten:
    85
    dus als ik het goed begrijp heeft de fc-18plus niet de 8 vrij kiesbare kanalen dei de fc-16 wel heeft en ook heeft de fc 18plus maar 1 multi aansl terwijl de fc16 er 2 heeft.
    is daar evt wel de mogenlijkhied toe?
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bij de FC18 zijn de kanalen 1 t/m 4 standaard bezet door de stuurknuppels en zijn de kanalen 5 t/m 8 vrij. Eventueel kun je m.b.v. menu 21 de functieposities wisselen, maar dat heeft alleen zin als je een ontvanger met minder dan 8 kanalen gebruikt. Je kunt dan bijvoorbeeld op een 6-kanaals ontvanger de gevers 1 (stuur) en 3 (gas) op hun plaats laten en de gevers 5 t/m 8 toewijzen aan de kanalen 2, 4, 5 en 6.

    Multiswitches kun je toewijzen aan de kanalen 5 t/m 8. Omdat er slechts twee optie-plaatsen in de zenderbehuizing aanwezig zijn passen er maar twee in. De voedingsaansluiting van de eerste multiswitch zit rechts naast de mix-schakelaars, de voedingsaansluiting van de 2e zit op de print van de eerste, zoals dat ook in de F14 en FC16 zit. De enkelpolige draad komt rechtstreeks op één van de kanalen 5 t/m 8. Er zijn dus geen aparte multi ingangen. Bij pcm-gebruik moet je ook nog m.b.v. menu 27 de multiswitches toewijzen, bij ppm gebruik is dit niet nodig.

    Bij de schuifkanalen van de FC16 is er in de middenaansluiting een weerstand opgenomen. Bij de FC18 ontbreekt deze. Officiëel is dit bij de schakelkanalen ook zo. Als je een FC16 schuifkanaal in een FC18 plaatst krijg je slechts kleine uitslagen. Omgekeerd, als je een FC18 schuifkanaal in een FC16 plaatst werkt de schuif alleen in een klein stukje van het middengebied. De servo staat dan al snel in een eindpositie en beweegt niet verder.

    Voor niet-vliegtuig toepassingen kun je m.b.v. menu 13 je modelgeheugens het beste op 'standaard' (std) zetten. Je hebt dan geen last van onbedoelde mixers. Bijvoorbeeld bij módeltype 'moto' zijn de kanalen 1 en 7 met elkaar gemixed (met een differentiatie van 50%). Als er eerder een ander mixtype was gekozen worden de instellingen daarvan gereset en begin je met een schone lei.
     
  7. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    jammer.
     
  8. truckbouwer

    truckbouwer

    Lid geworden:
    13 jan 2015
    Berichten:
    85
    j aj aj hhm das een hand vol info zeker wat de multi switchen betreft die ik toch ga gebruiken.
    zou je mij de info willen toe mailen als je daar nog iets van hebt want ik wil de zender gaan ombouwen naar jeti duplex 2,4 GHZ een multiswitch en wat schakelaars
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Tekst selecteren en kopiëren en naar je zelf mailen, zo doe ik het vaak.
    Maar eigenlijk is het niet nodig want de informatie blijft gewoon op het forum leesbaar.
    Je e-mail adres kun je beter weghalen, voor de spamrobots het vinden.
     
  10. truckbouwer

    truckbouwer

    Lid geworden:
    13 jan 2015
    Berichten:
    85
     
  11. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Eeeeuh, ik weet niet wat je nu nog vraagt. De handleiding heb ik naar je gemaild en de tekst van posting #6 blijft hier op het forum nog wel wat jaren staan.
     
  12. truckbouwer

    truckbouwer

    Lid geworden:
    13 jan 2015
    Berichten:
    85
    sorry corrien maar de tekst heb ik helaas nog niet voorbij zien komen en om gezeur te voorkomen heb ik het mail adres laten verwijderen.
    ik heb inmiddels al wel de zender in menu 13 op std gezet maar nu nog zien dat ik er dus een multi swich module op krijg en wat schakelaars en dan ombouwen naar jeti duplex
     
  13. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Truckbouwer, heb je dit nog gedaan?
     

Deel Deze Pagina