ff voorstellen + T-Rex 450 Pro FOTO'S

Bart83

verslagschrijvers
Hallo helivliegers/bouwers

ik ben Bart , ik doe al modelbouw sinds de basis school voornamelijk vliegtuigen.
Ik ben begonnen met werpzwevers doorgegaan met 2 kanaals hellingzweven en uiteindelijk motor vliegen.
Door mijn druk leven ( gezin 2 kinderen , beroeps militair ) heb ik helaas geen tijd om bij een
club te vliegen dus ik moet het van het wild vliegen hebben.
De modelbouw heefd helaas het laatse jaar stil gelegen na de crash van mijn Seabee

robbe-seabee

Maar gelukkig ben ik weer aangestoken door het virus doordat ik laats op mijn werk
" de oude " hier van het forum met zijn heli heb gezien .

http://www.modelbouwforum.nl/threads/heli-piloot-heli-gevraagd.119199

Ik heb al een eerder een heli gehad en gevlogen , een walkera hm46
maar nu wil ik het wat serieuzer aanpakken.
Ik ben al veel aan het oefenen op de sim ( real flight G4.5 ) en dat gaat goed .
En ik heb na veel lezen op het internet een keuze kunnen maken uit de vele helicopters ,
het is een Align T-Rex 450 Pro geworden .
Ik zal hier op het forum zo nu en dan foto's en berichten plaatsen van mijn vorderingen
( als er behoefte aan is ) , en zal ook regelmatig vragen stellen aangezien de heli techniek
redelijk nieuw voor mij is.
Ik heb alle filmpjes over de bouw van de Trex door finelessbob gekeken en dit is erg handig denk ik .

Uploaded with ImageShack.us

de zender + lader had ik al van de vliegtuigen gelukkig , de lipo die ik heb gekocht is een
Hyperion CX G3 3S 2500 Mah heefd iemand ervaringen met deze accu ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk Bart!
Ook een goede heli uitgekozen.
Deze hobby werkt vrij aanstekelijk, ben benieuwd naar je vorderingen!.

Ahum , heb ik weer : ik ben de rotorkop uit elkaar aan het halen om alles te checken op
loctite en vet en wat denk je geen loctite op de boutjes van de bladhouders , trustbearings helemaal droog maar goed 1 van de trustbearings mist een kogeltje .

dat wordt ff mailen denk voor lagertje , kunnen ze gelijk een pitch cauge meesturen want die heb ik ook nog niet .

Bij align moet je eigenlijk alle vooraf in elkaar gezette onderdelen even uit elkaar halen..

Je komt nl wel eens geen locktite tegen, ook wel eens veel te veel en ook wel eens dat het gewoon heel los in elkaar zit
Dat er ook werkelijk iets kapot is hoor je niet heel vaak...

Succes met de bouw!

succes met je nieuwe aanwinst.
heb er zelf ook 2 x trex 450 pro beiden FBL met Beastx die vliegen super, je zal er geen spijt van krijgen want het blijft één van de beste in zijn klasse.

bedankt voor alle reacties ,

ik heb een vraag , hoe strak moeten de tailblades er in ? en is het nodig om de hoofdrotorbladen te balanceren ?

strak genoeg dat ze geen zijwaardse speling hebben, en los genoeg dat je ze nog makkelijk kan verdraaien.
de staartrotor moet ze d.m.v. centrifugaal kracht vrij uit kunnen werpen (balans).

Normaal zijn 450 hoofdbladen (325 mm) redelijk in balans en is het effect vrij klein (ik balanceerde ze nooit).
Mocht je problemen krijgen kan je ze altijd nog balanceren.

Je hoofdbladen zo strak zetten dat als je de heli rustig op zijn kant draait, de bladen strak in het verlengde van de heli blijven staan.
Dan de heli op zijn kant 1 keer schudden, en de bladen moeten gelijktijdig en even ver wegzakken.

Grt,
Eric

ok bedank ,

maar mijn tailblades zitten zelfs zonder bout/moer er in al behoorlijk strak , maar als ik de rotor laat draaien staan ze daarna wel mooi recht.
Is dit goed of is het beter om mijn tailbladegrips wat te buigen zodat de bladen
losser zitten?

Als ze goed uitslaan zou ik het zo laten.
buigen kan je beter nooit doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
HIJ heeft gevlogen !!!

na lang proberen en een raar probleem eindelijk alles in orde.
Eerst de rotor op toeren laten komen en telkens stotterde de motor en schudde de staart heen en weer , ik snapte er nix van.
Alle bedrading maar eens na gekeken , de ontvanger verplaatst ( zo ver van de regelaar als mogelijk ) en nog steeds het zelfde.
Toen de programering van de regelaar maar eens gecontroleerd en ja hoor de timing stond verkeerd , regelaar opnieuw geprogrammeerd en nu doet hij het goed.
ik heb alleen nog wel een paar vragen:

- Is het raadzaam om de governor mode te programmeren of Swash/throtte mixing op de zender ?

- in Gain mode draaid de heli naar links ( met de neus ) maar in HH blijfd hij stil klopt dit?

- Ik heb de blade tracking gecontroleerd met een stickertje op de 1 van de bladen maar ik zie geen hoogte verschil tijdens draaien, hoe doen jullie dit ?

- en de staart trilt lichtjes gyro gevoeligheid veranderen geeft geen verrschil lijkt door het trainer gear te komen , kan dit ?

HIJ heeft gevlogen !!!

na lang proberen en een raar probleem eindelijk alles in orde.
Eerst de rotor op toeren laten komen en telkens stotterde de motor en schudde de staart heen en weer , ik snapte er nix van.
Alle bedrading maar eens na gekeken , de ontvanger verplaatst ( zo ver van de regelaar als mogelijk ) en nog steeds het zelfde.
Toen de programering van de regelaar maar eens gecontroleerd en ja hoor de timing stond verkeerd , regelaar opnieuw geprogrammeerd en nu doet hij het goed.
ik heb alleen nog wel een paar vragen:

- Is het raadzaam om de governor mode te programmeren of Swash/throtte mixing op de zender ?

- in Gain mode draaid de heli naar links ( met de neus ) maar in HH blijfd hij stil klopt dit?

- Ik heb de blade tracking gecontroleerd met een stickertje op de 1 van de bladen maar ik zie geen hoogte verschil tijdens draaien, hoe doen jullie dit ?

- en de staart trilt lichtjes gyro gevoeligheid veranderen geeft geen verrschil lijkt door het trainer gear te komen , kan dit ?

Gefeliciteerd! :)
Ik zou de governormode niet gebruiken met de align regelaar, krijg je vast problemen met de staart.
Swash throttle mixing heb ik ook nog nooit gebruikt.

In normal i.p.v. HH vlieg je praktisch nooit met een gyro.
Het betekent dat je hem mechanisch nog wat beter zou kunnen stellen zodat hij in normal ook stil blijft hangen.
Maar is niet noodzakelijk als je toch in HH vliegt.

Als je geen hoogte verschil ziet tussen de bladen dan tracken ze dus goed.
En hoef je er niets aan te verstellen.
Mocht het wel nodig zijn, dan stel je het gemarkeerde blad door een slag aan de bovenste pitchlink te geven.
Is het gemarkeerde blad hoger, dan zorg je dat de pitch hoek van dat blad minder wordt.
Schiet hij erdoorheen naar onder.
Dan draai je link terug naar waar hij stond en stel je de onderste pitchlink (onder dezelfde mixer) een slag.
De verhouding van de bovenste en onderste pitchlink is meestal 1:2.

Een trainingskruis kan gaan resoneren en een effect hebben op de staart.
Probeer anders eens wat te spelen met je throttle curve (iets hoger toerental)
Zodra je de heli rustig neer kan zetten en redelijk op 1 plek kan hoveren zou ik hem eraf halen.

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
HIJ heeft gevlogen !!!
Mooi man!

Beide, nee, governor op align esc is niet goed te noemen, en swash.th mixing ga je in hoveren alleen maar last van ondervinden.

Dat heet rate mode, en ja, dit klopt, altijd in HH mode vliegen.

Als je geen hoogteverschil ziet, heb je geen tracking;)

Nee, als de tail aan het schudden gaat, staat vermoedelijk de gain te hoog.

Zo iets?;)

Back