Fokker F-II peanut

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 5 jan 2008.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Deze Fokker F-2 hoop ik te gebruiken bij de internationale indoorwedstrijd in Nijmegen, 15 en 16 maart 2008 (International Indoor Fly-In 2008). Het wordt een peanut, dus de spanwijdte mag maximaal 33 cm zijn. Ik ben uitgegaan van de bouwtekening van Walt Mooney, maar besloot een andere uitvoering te bouwen. Het model van Mooney is gebaseerd op de F-II met BMW IV motor. Later is de veel krachtigere Puma motor gebruikt, en dat is de versie die ik bouw.
    In het Aviodrome staat een replica van de F-II met de Pumamotor, hierop wordt mijn model gebaseerd. Van de oorspronkelijke bouwtekening van Mooney is ondertussen slechts weinig terug te vinden. Uiteindelijk teken ik een nieuwe tekening die op mijn website te downloaden zal zijn.

    De motorkap is gemaakt van 0,8 mm balsa. Hierbij heb ik eerst de zijkanten vastgelijmd aan de romp. Nadat de lijm gedroogd is werd het balsa natgemaakt en gebogen over de spanten. Na het drogen is de overlap weggesneden en de motorkap op de spanten verlijmd. Het gedeelte tussen de twee liggers wordt later deels weggesneden om ruimte te maken voor de enorme uitlaatpijp, die als schoorsteen de rook boven de vleugel wegvoert.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De piloot zat in de buitenlucht, terwijl de vier passagiers in een cabine zaten. Een klein raampje gaf de passagiers zicht naar voren. In het model is het gebogen schot van de cabine gesneden uit licht balsa, de achterzijde is uitgehold.
    [​IMG]

    De complete constructie weegt 2,1 gram. Hier zit echter het landingsgestel en de vleugelstijlen nog niet bij. Dit gewicht is redelijk laag, maar wat belangrijker is is dat het zwaartepunt redelijk ver naar voren ligt. In deze staat balanceert het model op de achterste vleugelligger. Ik hoop dat na het bespannen, toevoegen van de prop en het rubber slechts weinig ballast nodig is om het zwaartepunt goed te krijgen.
    [​IMG]

    Eerst had ik nog geschreven: "De Fokker F-II was het eerst passagierstoestel dat speciaal voor deze taak werd ontworpen" maar dat blijkt niet te kloppen. Het was wel het eerste passagierstoestel dat door Fokker werd ontworpen.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2010
  2. P51d man

    P51d man Guest

    Hoelang heb je daar aan gewerkt??
     
  3. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Hallo.

    Gibt es mehr Informationen über den Indoor-Wettbewerb in Nijmegen? Was wird geflogen und wo ist das?

    Are there more infos about the indoor-competition in Nijmegen? What will be flown, where is it?

    Groetjes
    Willi
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ein moment bitte, die info kommt sofort moglich.
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Al ongeveer twee weken. Begin van de kerstvakantie.
     
  6. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    The contest will be flown in the Jan Massinkhal in Nijmegen. The probable date will be the 15th and 16th of march 2008. The classes that will be flown are F1D,F1M, Scale models, Saint, vintage and indoor trowing models.

    In will be flown in a hall large enough the fly with a few F1M and F1D models. The height of the hall will be around a 8 meters. We will also fly the selection contest for the dutch selection for the WC and EC.

    More information is available at secretaris@nijmeegseluchtvaartclub.nl

    Greetings,

    Bernard
     
  7. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Hallo.

    Bedankt!

    Willi Schmitz
     
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Om de vleugel de juiste kleur te geven gebruik ik geel tissue dat aan de achterkant wordt bewerkt met pastelkrijt. Hierdoor wordt het minder transparant en kan ik de vleugel meer een houtkleur geven. De vleugel van de FII was namelijk van gelakt triplex. Om de triplex platen na te bootsen heb ik op papier een aantal papieren stroken gelijmd. Hierop leg ik het gele tissue en bewerk het met pastelkrijt. Op de plaatsen waar een richel van papier zit wordt de kleur wat donkerder. Bij het bespannen komt de kant met krijt aan de binnenkant van de vleugel. Tot slot wordt de vleugel gelakt met spanlak. De hele vleugel weegt nu 1,6 gram.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2010
  9. P51d man

    P51d man Guest

    Prachtig, hoe zit het met de rest?
    In welke klasse zou de mustang mee kunnen doen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jan 2008
  10. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Welke rest bedoel je?
    En welke mustang? Als je die van mij bedoeld dan zou ik die als pistachio mee laten doen, dit zijn modellen met een maximale spanwijdte van 8 inch, dus 20 cm. De spanwijdte is net iets te groot, dus dan moet ik de vleugels een paar mm inkorten. Voor pistachio heb ik echter andere plannen, ik wil hiervoor een Koolhoven FK-46 bouwen.
     
  11. P51d man

    P51d man Guest

    niet de vleugel maar de romp
    Mijn mustang, maar dat weet ik al;)
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Romp: uitlaat en motorkap is vrijwel klaar. Tissue moet nog worden gepring om de romp te kunnen bekleden. Ik hoop hier morgen wat mee te kunnen doen. Laatst geprobeerd om tissue voor de staart te printen, maar de kleur was te blauw. Ik moet dus nog wat experimenteren om de kleur goed te krijgen.
     
  13. rlucas

    rlucas

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    51
    Fokker

    Ben benieuwd naar het resultaat!Heb zelf ook wel een sgeexperimenteer met printen op tissue. Leuke techniek om het geheel wat minder transparant te maken was dan weer de tissue met witte krijt achterop te bewerken. Misschien het experimenteren waard...

    Oh ja, scanner doet het weer, zal morgen docu over de koolhovens inscannen.

    Grtz,
    Roel
     
  14. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik zal het printen op tissue eens goed beschrijven op mijn website, dan kunnen anderen dar hun voordeel mee doen. Dan zet ik hier wel een verkorte versie neer. Ik kijk met spanning uit naar de Koolhoven info!
     
  15. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Hi Wout,

    Dat ziet er goed uit dat bouwwerk van je! Dat belooft wat voor de Koolhovens. :D

    Mag ik het volgende even rechtzetten?

    De Fokker F.II was rijkelijk laat voor die titel. Ons aller landgenoot Koolhoven was hem voor ... de B.A.T. F.K.26 'Commercial' had zijn eerste vlucht in april 1919. De Fokker F.II vloog pas in oktober dat jaar.

    Ook eerder dan de Fokker F.II waren de Junkers F.13, de Sablatnig P.III en de 'Lawson Airliner'.

    Er was nog een vliegtuig dat misschien nog net eerder was dan de F.K.26. Dat was de Hawa F10 van de Hannoversche Waggonfabrik. Er is echter geen datum bekend van de eerste vlucht.
     
  17. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    De staartvlakken en de romp zijn met tissue bekleed dat eerst in de inktjetprinter is bedrukt. Hierdoor is elke gewenste kleur te maken, en zijn ook afbeeldingen direkt op het tissue aan te brengen. Om ook het geprinte tissue niet te veel doorschijnend moet zijn wordt ook hier een laagje krijt op de achterkant aangebracht. In plaats van gewoon wit krijt gebruik ik hiervoor poedervormig titaniumdioxide, het pigment dat in de meeste witte verven wordt gebruikt.
    [​IMG]

    De ramen zijn gemaakt van 5 micrometer mylar, dat op de romp is aangebracht voordat de romp met geprint tissue wordt bekleed.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2010
  18. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    De uitlaat is gemaakt van 1,5 mm balsa latjes die rond zijn geschuurd en een beetje papier.
    [​IMG]
    Deze karakteristieke schoorsteen komt in een uitsparing die ik in de motorkap heb gefreesd.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2010
  19. P51d man

    P51d man Guest

    :|
    Prachtig
     
  20. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Het blijft een apparte discipline in het modelbouwwereldje maar wel prachtig om te zien.:D

    Stevo
     

Deel Deze Pagina