formeren NiMH cellen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jacques, 27 apr 2004.

  1. jacques

    jacques Guest

    Weet iemand of en hoe je NIMH cellen kan formateren?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ik doe het altijd wel maar of het zin heb weet ik niet.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Formeren, in de betekenis van 'vormen'. Formatteren doe je de harde schijf op je PC.
     
  4. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Nu dacht ik als IT-er toch redelijk wat te weten, maar hier heb ik nog nooit van gehoord. Misschien een tikfoutje? Hoewel, het lijkt wel één van Ron's favoriete antwoorden te zijn. :lol:

    Hans

    p.s. helaas kan ik ook geen antwoord op de oorspronkelijke vraag geven.
    Ik laad de 1e 3 keer langzaam, daarna gaan ze aan de snellader.
    Behalve mijn zenderaccu, die laad ik met 0,5 C
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Er wordt laden en ontladen bedoeld.
    Help dat bij nimh? Net als bij nicd
    Misschien is het zo wat duidlijker.
     
  6. kris_geusens

    kris_geusens

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Begijnendijk (B)
    de stroom stilaan verhogen bij elke laadbeurt tot je aan een waarde tussen 1.5C en 2C zit, telkens ontladen met de maximale stroom die je kan ontladen met je lader (uiteraard geen kortsluiting maken). Zo doe ik het en zo leven mijn cellen nog steeds, of ze beter zijn, geen idee, maar ik heb het procédé van enkele wedstrijdvliegers in onze club.

    Kris
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dit is al verschillende malen aan de orde geweest op dit forum.

    maar toch nog maar eens opnieuw.

    Nicad's netjes een pakket maken en dan 3x langzaam laden en ontladen (formeren) en daarna zijn de cellen allemaal op hetzelfde niveau.

    Nimh's eerst alle cellen vol laden en zorgen dat ze allemaal op hetzelfde voltage zijn. Daarna een pakket maken en met beleid beginnen met ontladen en laden en dit via een steeds hoger wordend amperage laden, tot maximaal met 3c.

    Lipo's alle cellen vol laden en zorgen dat ze gelijk zijn en dan samen voegen tot het gewenste pakket en gaan gebruiken. max laadstroom 1c.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Theo ik weet ook dat het al aan de orde is geweest.
    Maar ik kan de vraag steller wel enigsinds begrijpen.
    Er staat zoveel over accu's gemeld dat je door de bomen je weet wel.

    :offtopic: Trouwens ik ben er achter gekomen dat het beter is om nicd.
    Voor de eerste keer 48 uur op 100 mah te laden (druppelladen)
    Want de eerste keer had ik het met mijn grote pakket niet gedaan.
    En als hij dan ontlaad zijn ze niet allemaal even vol geweest.
    Met als gevolg dat sommige cellen -0.5 volt waren en waardoor later mijn pakket is afgebrand.
    Dus eerst lang laten druppelladen dan 3 keer laden en ontladen.
    En vliegen maar hier gaat het dus even over nicd :eek:ntopic:

    Maar het leek mij zeker het vermelden waard
     
  9. jacques

    jacques Guest

    Het gaat eigenlijk om een paket NIMH cellen die al een geheugen effect hebben.
     
  10. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Ook een manier voor formeren als je haast hebt en je zelf een pakket samenstelt is eerst alle cellen parallel solderen en dan als 1 hele grote cel wat laden en ontladen. Helemaal leeg en vol niet nodig.
    De cellen nemen dan ook dezelfde spanning aan.

    Methode bedacht door Niek en gebruikt voor 350 mAh GP cellen voor indoor.
    Heel vroeger. 2 jaar geleden voordat we lipo's hadden.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hmmm, het is hier toch geen kruisverhoor mag ik hopen ;) Mijn opmerking was bedoeld als een neutraal geformuleerde correctie voor Jacques, niet sarcastisch, ironisch (ironies?) of afzeikerig bedoeld. Dan had ik wel de juiste emoticons gebruikt.

    Het lijkt me nuttig om de correcte term te gebruiken en de onjuiste term niet verder te verspreiden. Erg handig wanneer je een zoekmachine of zoekfunctie gebruikt. Zoeken op 'accu format(t)eren' zal in dit geval niet veel informatie opleveren. Hetzelfde geldt voor het door elkaar gebruiken van de termen mA (stroom) en mAh(capaciteit). Dat overkomt zelfs de besten heb ik wel gezien :twisted:
     
  12. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    NiMh heeft toch juist geen last van een geheugeneffect? Dacht dat dat (los van de hogere capaciteit) HET grote voordeel was van NiMh boven NiCad. Of heb ik iets gemist, neem aan dat je ervaart dat er geheugeneffect plaatsheeft?!
     
  13. jacques

    jacques Guest

    Je hebt gelijk Ron het is “formeren” :oops: , en gezien het feit dat communiceren het delen/overbrengen van informatie is.
    Doen we er goed aan om de juiste termen en grootheden te gebruiken. :teacher:

    Over communiceren gesproken, ben ik de enige die moeite heeft met de communicatie van de Schultze lader 330 of zijn er meer?

    Het is een beetje een interface voor geeks en andere technojunkies. :pc:
    Ik ben nu eindelijk achter hoe ik de instellingen van accu 1 kan veranderen.
    Het lijkt duidelijk in de handleiding aansluiten + en - tegelijk indrukken en daarna - weer loslaten en daarna +.
    Maar wanneer doen we dit alles.
    Ik dacht dat het aansluit verhaal belangrijk was en dat je het net als bij accu 2 tijdens het opstarten moest doen. :?
    Niet dus, het kan altijd. :wink:

    En wanneer gebruikt hij de capaciteit die je instelt voor de afslag?
    Altijd , alleen bij een vaste stroom , alleen bij een programma? :?:

    Het heeft allemaal een hoog "password hack" gehalte voor mij.
    :lol:
     
  14. jacques

    jacques Guest

    @Jaap J.

    Ja, dat verhaal heb ik ook al eens gehoord dat NiMH geen geheugen effect zou hebben.
    Maar NiMH heeft stiekem toch wel een geheugen effect. :wink:

    Het werkt alleen net iets anders als bij Nicd.
    Bij Nicd is het gedeeltelijk ontladen dat de cellen lui maakt, en bij NiMH is het het gedeeltelijk geladen bewaren van de cellen.
    Je zou ze volgens de firma Schulze altijd moeten ontladen.
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    NiMH hebben GEEN geheugen effect en kunnen het beste GELADEN bewaard worden. Omdat de zelfontlading van NiMH cellen groter is dan van NiCad cellen moet je ze ongeveer elke 3 tot 4 maanden normaal laden. Verder kan je ze het beste koel bewaren zo rond de 5 tot 10 graden. Let wel op dat ze goed droog blijven!!!!!!
    Het bovenstaande kan je op de sites van de fabrikanten van NiMH cellen vinden, deze mensen weten volgens mij wel het beste hoe je met hun producten om moet gaan. De firma Schulze geeft hier dus een verkeerd advies!
    Overigens heb ik het al vaker geschreven dat het geheugen effect eigenlijk al jaren niet of nauwelijks meer bestaat, ook niet meer bij NiCad's. Gek genoeg blijft het "geheugeneffect" nog steeds een punt waar over gezeurd wordt.
    Neem eens de moeite en lees nu eens wat de fabrikanten van al die cellen hierover schrijven. Als ik het een jaar of 4 geleden al op het internet kon vinden kunnen jullie dat nu ook. Wat door al die lader fabrikanten wordt gezegd is lang niet altijd waar. Zij willen hun spullen verkopen, dat is hun goed recht. Zij gebruiken de nog steeds alom aanwezige angst voor het geheugeneffect om hun lader aan te prijzen omdat die het geheugeneffect het beste tegen gaat.
    Het is echter heel simpel, NiCad heeft (nog steeds) een heel klein beetje geheugen effect. Dit is echter zo klein dat het vrijwel te verwaarlozen is en als je 1 of 2 keer per jaar je accu helemaal ontlaad en daarna weer oplaad zal je er NOOIT last van hebben.
    NiMH accu's hebben GEEN geheugeneffect!
     
  16. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Ernst,

    De aanbevelingen van de fabrikanten houden geen rekening met de mishandeling die een NiCad of NiMh krijgt bij gebruik als aandrijf accu.

    Ok, geen geheugen effect, maar het is algemeen bekent dat een NiCad het beste presteert als hij direct van de snellader komt.
    NiMh moeten het liefst een beetje warm zijn.
    Voor hoge stromen blijkt vers van de lader het best in de praktijk.

    Niet allemaal onzin dus, maar ervaringen door een andere toepassing.

    Waarschijlijk bedoeld Jacques trouwens dat zijn NiMh cellen uit balans zijn.

    Elk probleem met accu's wordt vaak ten onrechte met het niet uit te roeien begrip "geheugen effect" aangeduid denk ik.
     
  17. jacques

    jacques Guest

    Mwah :? , hoe je het noemt weet ik niet maar ze gaan steeds minder lang mee. :p
    Iets gaat er dus niet goed na een aantal keren opladen. :wink:

    Misschien dat het zo duidelijker is.
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    ALLE accu's hebben een bepaalde levensduur. Meestal wordt door de fabrikanten een vrij hoog aantal cyli opgegeven. Vaak wordt er gesteld dat je de cellen 500 keer kunt opladen en ontladen. Sommige fabrikanten stellen het zelfs op 1000 keer. Deze getallen zullen best kloppen maar ze worden alleen gehaald onder de meest ideale (laboratorium) omstandigheden. Omdat de cellen door ons modelbouwers bijna altijd "mishandeld" worden zullen ze bij ons deze levensduur nooit halen.
    Dit betekend dus dat bij elke laad en ontlaad cyclus de cellen minder worden. Hoe zwaarder de belasting en hoe sneller het opladen gebeurt des te korter de levensduur van de cellen zal zijn.
    Echt heel zwaar belaste cellen zullen misschien maar 50 keer opgeladen en ontladen kunnen worden. Daarna werken ze nog wel maar de capaciteid is dramatisch minder en de interne weerstand is veel hoger geworden. Dit is dus niets meer of minder dan slijtage! Als ze te slecht worden moet je nieuwe kopen.
    Nu zijn er natuurlijk fabrikanten die cellen produceren die veel beter tegen deze "mishandeling" kunnen dan andere cellen. Dat houdt in dat je dus op zoek moet gaan naar de juiste cellen voor jou toepassing. Er is hier op het forum al veel geschreven over welke cellen voor welke toepassing. Meestal is dit "ervaringswijsheid", op zich prima maar niet per definitie juist. Zo is er ook een heleboel theoretische wijsheid, ook dat is niet per definitie niet altijd juist. Dat is nu net het mooie van dit forum dat we hier veel met elkaar kunnen uitwisselen, zo komen we allemaal verder.

    Harold schrijft al dat de ervaring is dat Nicad's het beste presteren direct van de lader. Die ervaring heb ik ook en ik ben het dus met hem eens. Ook wat hij over de NiMH schrijft komt overeen met mijn ervaring, maar dat doet niets af aan wat ik eerder schreef. NiMH accu's moet je opgeladen bewaren en het liefst koel, tussen de 5 en 10 graden. Onder deze omstandigheden houden ze het best de lading vast en gaan ze het langst mee. Het nadeel is nu dat ze minder goed presteren als ze koud zijn. Vrijwel niemand zal dus zijn NiMH accu's koel bewaren juist om deze reden.
    Toch zullen je NiMH accu's langer mee gaan als je ze koel bewaard als je ze langere tijd niet gebruikt. Als je in de zomer niet met electro vliegt, vaart of rijdt (of juist in de winter niet) dan kan je je NiMH accu dus het best opgeladen en koel bewaren en hem elke 3 maanden normaal opladen.
     
  19. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Re: Formateren/formeren/vormen???

    Even een tussen/nabrander:

    volgens mij is de juiste term voor dit weer 'ont-geheugeneffecten' toch 'cycle'?
    Hierbij wordt de akku 3x ontladen (met maximale ontlaad C) en 4x geladen (met 1/3 tot 1/2 C).
    Werkte bij mij tot dusver optimaal.

    Jos.
     
  20. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Om het beestje bij de juiste naam te noemen, en verwarring in het vervolg te voorkomen heb ik in de forum titel het woord 'formateren' vervangen door 'formeren'.
     

Deel Deze Pagina