FPV vliegen verboden in USA

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door ron van sommeren, 24 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Dan horen winkelbesprekingen er toch ook bij?
    Ik wil graag weten welke winkel betrouwbaar/snel/service levert en welke winkel niet. Of krijgen we dan belangenverstrengeling :rolleyes:?

    Martin
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Probleem is vaak dat een ervaring van 1 persoon niet een goed beeld geeft een winkel. En alleen de negatieve ervaringen zal je hier vinden. Soms kan die info nuttig zijn maar meestal zal een winkel alleen maar worden afgekraakt. Als er echt sprake van oplichting is kan je het prima melden maar dan moet je wel echt zeker zijn. Vaak is het miscommunicatie.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Dat weet Martin7182 heel goed hoor. Aan die laatste opmerking kun je toch wel zien dat dit de zoveelste poging is om een reactie uit te lokken, in de hoop de discussie te doen ontsporen?
     
  4. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Ik weet inderdaad dat de ervaring van 1 persoon geen goed beeld geeft. Maar dat geldt voor alle onderwerpen. En reacties uitlokken doen we allemaal, daarom is deze discussie ook begonnen. Ontsporen is nooit mijn bedoeling. Ik wil alleen open en eerlijk mijn mening geven en die van anderen te weten komen. Daar zie ik geen kwaad in.

    Wel zie ik op dit forum een vrij sterke anti-fpv bias. Iedereen weet dat er bepaalde regels gelden, maar in een technische discussie hoeven die wat mij betreft niet telkens aangehaald te worden. In het niet-fpv gedeelte van het forum hoor je b.v. niet snel over de hoogtebeperking van 300m, maar met fpv is het opeens een grote schande als je iets te hoog zit. Misschien komt het omdat fpv-ers hun prestaties vaak vrij nauwkeurig registreren (met GPS, OSD, camera e.d) en dit ook delen met anderen.

    Martin
     
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Niet met je eens. Er zijn wel mensen die een beetje moe worden van de houding van een groep FPV-ers (iets in de richting van: ik hoef me niet aan de regels te houden, want ik heb er verstand van).
    Het lastige is, dat (veelal) dezelfde personen nogal problemen hebben met het omgaan met kritiek en als reactie hierop nogal kinderachtig gaan reageren of zelfs berichten gaan plaatsen enkel en alleen om een reactie uit te lokken (zeker als er niet of niet snel genoeg op gereageerd wordt). Met als gevolg dat draadjes escaleren en uiteindelijk op slot gaan.
     
  6. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Onbemande luchtvaart is de toekomst, daar kan je niet meer omheen. Zowel voor de particulieren als bedrijven. Of er nu domme dingen mee gedaan worden of niet. Of je voor of tegenstander bent. Probleem is dat het luchtruim geschikt gemaakt moet worden voor beide partijen. Onbemande luchtvaart zal miljarden gaan omzetten en daarmee de mens laten praten naar degene die hem voed.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nee Martin, gewoon informeren, niet uitlokken, al denkt een aantal mensen dat steevast (zoals de waard is ...?). Ik zit echt niet te wachten op de strontkar die ik hier telkens over me heen krijg van the usual suspects (heeee, Engels). Wat mij betreft had hij meteen op slot gemogen.Verdikkie, het is toch van de zotte dat berichten over RC vliegen die wel in de gewone pers staan, juist niet op een modelbouwforum zouden mogen?
    Ik plaats al sinds het begin van dit forum slecht nieuws berichten, dus ruim voor er sprake was van FPV, met pech, ongelukken, verwondingen, doden en slechte PR, en zal dat blijven doen. Maar in het vervolg zal ik meteen na posten in FPV forum, en alleen voor dat subforum, moderatoren meteen vragen de discussie te sluiten, te beginnen met onderhavig draadje. Of ze dat verzoek dan zullen honeren is een tweede, het gaat volledig tegen de idee van forum en discussie in.
     
  8. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Ik neem aan dat je met "dezelfde personen" zowel de eerste als tweede groep bedoelt. Zo ervaar ik het wel tenminste. Maar ja, iedereen heeft nou eenmaal een positieve bias t.o.v. zijn eigen groep (per definitie), dus helemaal eens word je het nooit. Als we dat nou van elkaar accepteren, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Het is allemaal psychologie.

    Martin

    Edit: Ron, "reacties uitlokken" bedoelde ik niet negatief. Je kunt ook lezen "informeren", "vertellen", "reacties teweegbrengen" etc. Ik gebruikte voor het gemak Micropullers woordkeuze. Het gaat erom dat alles wat je zegt niet voor jezelf is, maar voor anderen om op te reageren. Daar is een forum ook voor lijkt me.
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Het klopt dat fpv'ers zich (meestal) niet aan de regels houden. Die regels verminderen je fpv ervaring enorm. Fpv is een gevoel van vrijheid, bijna echt vliegen. Je wil je dan echt niet druk maken over hoogte beperkingen of spotters. Die wolken lokken en er is niets mooiers dan door de wolken klimmen en erboven vliegen. Afstanden vliegen net zo. Het gaat om de kick en daar horen geen regels bij, of juist wel ;) Dat je van die mensen hebt die je altijd op de regels wijzen boeit me niets, daarvoor heb je de negeerlijst. Dat er mensen gevaarlijk bezig zijn gebeurd met en zonder regels. De meesten kennen niet eens regels. Wat wij forum gebruikers doen heeft dus niets met de probleemgevallen te maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    FPV'ers willen "vrij zijn" en zich niet aan allerlei beperkende regels houden. "Persoonlijke vrijheid" en meer van dat soort kreten.
    Helaas maar dat kan bijna nooit, je bent niet alleen op de wereld. Er zijn een heleboel medemensen om je heen en die willen dat ook. Het vervelende is alleen dat hun "vrijheid" die van jou beperkt en jou "vrijheid" die van hen. We moeten allemaal met elkaar rekening houden.

    Kijk naar het verkeer. Daar zijn strikte regels en snelheidsbeperkingen maar er zijn mensen die menen dat ze zich daar niet aan hoeven te houden. Het is een beperking van hun persoonlijke vrijheid. Ze hebben een stevige auto die makkelijk 200km/uur kan rijden. Die auto heeft een perfecte wegligging en uitstekende remmen, abs, airbags, navigatie en zo nog veel meer. "Ik kan zonder gevaar best 120 rijden op een 80km weg", wordt dan gedacht en dus ook gedaan. En dan krijgen ze een ongemarkeerde politieauto achter zich aan die hen na een paar kilometer aan de kant zet. Oom agent stapt uit en verteld hen dat ze een stevige bekeuring tegemoet kunnen zien omdat ze met een gemiddelde snelheid van 119km/uur, gecorrigeerd, hebben gereden. Dan is de wereld te klein en er wordt verteld dat er toch niets aan de hand is, er is geen verkeer op de weg en niemand is in gevaar geweest. Vaak krijgen de agenten ook nog de nodige verwensing naar het hoofd geslingerd. Na wat heen en weer gepraat kalmeert de "dader" en gaat hij mokkend en met een stevige boete verder. We hebben het vaak genoeg op de TV kunnen zien.
    Op zich heeft die "dader" gelijk, er was op dat moment geen ander verkeer en weinig of geen gevaar voor anderen. Tenminste dat lijkt zo, maar heb je die uitgang van een weide net na een bocht tussen de bomen gezien? Wat als daar nu net een boer met een dikke strontkar uit die weide zou komen om de weg over te steken naar het land aan de overkant? Hij kijkt over de weg en zien niemand komen dus rijdt hij de weg op. Dan komt plotseling die coureur de bocht om zetten met een vaart die niemand daar verwacht. De boer op z'n trekker heeft de auto niet in de gaten en gaat door met de oversteek. De coureur ziet de trekker pas als hij de bocht om komt en trapt in paniek vol op de rem. De abs grijpt in en voorkomt dat de auto gaat slippen en onbestuurbaar wordt. Helaas wordt de remweg wel iets groter maar gelukkig remt de auto toch zo ver af dat hij de strontkar met slechts geringe snelheid raakt. De schade blijft beperkt tot blikschade aan de auto en een lekke band bij de strontkar. Dat had heel anders af kunnen lopen!!!!

    Iets heel anders, vlucht MH17. Iedereen die met die vlucht te maken had was overtuigd dat het veilig was om op een hoogte van 11km over het oorlogsgebied van de oost Oekraïne te vliegen. Er waren andere maatschappijen die daar anders over dachten en niet over dat gebied vliegen.
    Het vliegtuig wordt neergeschoten met een raket en iedereen heeft daar iets over te zeggen. "Ze hadden nooit over oorlogsgebied moeten vliegen" . "Ze hadden zich moeten melden". Dat hadden ze ook gedaan, maar niet bij de separatisten! En er wordt nog meer geroepen.
    De kans dat daar iets gebeurt is heel erg klein, ook nu nog maar pas nadat MH17 is neergeschoten is er een verbod om over dat gebied te vliegen.

    Zo is het ook met fpv vliegen. Er zijn regels gesteld en die zijn er niet voor niets. Die regels worden vaak genoeg grof overtreden omdat..... wel daar hebben het al over gehad. Er gaan al stemmen op om het helemaal te verbieden, ook om een hele rij redenen.
    Waarom toch moet het eerst fout gaan voordat er echt iets aan gedaan wordt? Waarom moeten mensen de regels die er zijn steeds weer aan hun laars lappen en worden dan boos als het dan helemaal onmogelijk wordt gemaakt of er stevige boetes worden uitgedeeld. Er hoeft maar één keer een fpv vliegtuigje "de weg" kwijt te raken en bijvoorbeeld een auto binnen te vliegen. Dan zijn de poppen aan het dansen.
    Er zijn al de nodige vliegtuigjes verdwenen, gelukkig is er nog nooit iets mee gebeurt dat de kranten heeft gehaald, maar als dat gebeurt.....
    Hou je toch aan de regels, zorg dat er iemand bij je is die het vliegtuig in de gaten kan houden. Blijf dus voldoende dicht bij je. Ga niet naar die o zo lokkende wolken toe en ga er zeker niet doorheen vliegen. Als jij een ander vliegtuig raakt zijn de rapen echt gaar. Als daar doden bij vallen kan je het helemaal schudden, wie weet belandt je dan zelfs achter de deur.
    Wanneer op zo'n moment de wetgever gaat ingrijpen zal dat met stevige maatregelen zijn. Het fpv vliegen kan dat helemaal verboden worden behalve voor een kleine groep vergunninghouders die aan zeer strenge regels moeten voldoen. Dan kunnen de hobby fpv'ers hun spullen op zolder leggen want dan mogen ze er niet meer mee vliegen.
    O, en die automobilisten dan? Autorijden wordt toch ook niet verboden? Wel nee, nog niet. Maar het zal me niet verbazen als er een moment gaat komen dat de mensen die zo belachelijk hard rijden hun rijbewijs definitief moeten inleveren. Je kan nu al voor een bepaalde tijd de rijbevoegdheid ontzegd worden. Meestal krijg je dat na drie maanden, een jaar, misschien twee, weer terug. Alleen in heel speciale gevallen kan het definitief ontzegd worden. Dat zal in de toekomst best wel eens meer gaan kunnen gaan gebeuren. Mensen die bijvoorbeeld voor de derde keer op veel te hard rijden worden betrapt mogen dan definitief nooit meer achter het stuur zitten. Wordt dan wel achter het stuur betrapt dan pleeg je een misdaad en kom je achter de deur te zitten.
    Het is een kleine beperking van je vrijheden maar het maakt fpv vliegen wel mogelijk. Wordt er op de manier van nu doorgegaan met het negeren of domweg aan de laars lappen van de regels die er zijn dan kan je straks gewoon helemaal niet meer fpv vliegen, zo simpel is het.
     
  11. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Ernst.. je hebt PB.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2014
  12. neutje

    neutje

    Lid geworden:
    28 jun 2011
    Berichten:
    23
    pffff astenblaft wat een lap met tekst...



     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Wat een vergelijk. Niet elke regel is nuttig of helpt de veiligheid. De regels zijn er voor de domme mensen, en die maken ondanks de regels nog steeds problemen. Ik sta niet boven de wet maar intrepeteer hem wel anders. Veiligheid boven alles maar vrijheid voorop ;) Zoals ik wel vaker zeg, ik zie het meer als richtlijnen... Zolang ze in NL overal een zooitje van maken volg ik mijn eigen weg. Geldt wel voor meer mensen :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  14. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Ik zou me er niet al te druk over maken maar ik vind wel dat je vogelvrij bent als je je niet aan de regels houdt. In het verkeer vind ik het prima als iemand wat te hard rijdt als dat met gezond verstand goed kan. Na verloop van tijd ziet de wetgever zelf ook dat je op bepaalde trajecten eigenlijk best zonder problemen 130km/h kunt rijden. Waren de mensen die daar altijd al 130km/h reden dan zo verschrikkelijk fout? Ik heb het niet over mezelf want ik rij altijd langzamer dan de maximum snelheid omdat ik nooit haast heb en omdat dat minder kost :D

    Zo is het ook met fpv vliegen. Een beetje gezond verstand helpt meer dan alle regeltjes bij elkaar. Maar dat gezonde verstand moet je wel hebben dus. Over kansen hebben we het helemaal maar niet. In de statistieken komt rc-vliegen, laat staan fpv-vliegen niet voor. Je kunt je beter druk maken om ganzen op Schiphol.

    Martin
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Dus jij hebt een IQ wat beduidend boven het landelijk gemiddelde ligt:confused:
    Doet me aan een bepaald iemand denken... "Ik ben ingenieur en heb ervoor geleerd!" Dat refreintje kennen we hier al een tijdje.

    Elke politieman en/of jurist aan wie jij gaat vertellen dat wetten "richtlijnen" zijn, veegt de vloer met je aan.

    In de lap tekst die Ernst neerzet staat, meteen in het begin de essentie:

    Dáár gaat het om. Een vlieger die willens en wetens de Regeling Modelvliegen aan z'n laars lapt, een modelschipper en/of rijder die op de 35 mHz vaart of rijdt, is egoïstisch bezig. "Ikke, ikke, ikke, en de rest kan stikken!"
    Met als risico dat er op een gegeven moment een ongeluk gebeurd. Doordat de vlieger te hoog vliegt of boven aaneengesloten bebouwing of doordat een modelvliegtuig plotseling onbestuurbaar wordt omdat een schipper/rijder wél op de hoogte is van de regeling m.b.t. de 35 mHz maar te belazerd is om een andere zender aan te schaffen.

    Als de bevolkingsdichtheid in Nederland net zo hoog zou zijn als op de Zuidpool, was er weinig aan het handje. Maar we wonen nu eenmaal met 17 miljoen mensen op een postzegel. Als je dat leefbaar wilt houden, ontkom je niet aan regels en het handhaven ervan.

    Dus, Tadango:
    "Veiligheid boven alles maar vrijheid voorop" is niets anders dan:
    "Veiligheid boven alles maar MIJN vrijheid voorop. de vrijheid van de rest interesseert me geen...." (vul maar een zelfstandig naamwoord naar keuze in)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Toch jammer dat op dit sub-forum inmiddels vrijwel geen enkele relevante kennis of ervaring meer wordt gedeeld.
    En dat terwijl op dit gebied de ontwikkelingen snel gaan en interessant zijn.

    Inmiddels is het niveau hier vrijwel vervallen tot wat het "auto-forum" zo rond 2006 was.

    Zonde en compleet nutteloos!
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    @Roel, gezond verstand en IQ hebben niet zoveel met elkaar te maken. Zolang je het gevaar maar herkend en er naar handeld heb je gezond verstand. Dat je geen ingenieur kan worden (heb die titel wel....) zegt niets. En het gaat niet om MIJN vrijheid maar op die van iedere FPVer. Daarom zeiken we niet over regels maar over verkeerde spullen. We helpen elkaar de toestellen betrouwbaar te maken want dat is veilig. Als iemand afstanden of hoogte wil vliegen dan helpen we met de juiste adviezen zodat hij weer veilig benden komt en goed beeld heeft. Als je meteen gaat zeiken van dat mag niet bereik je juist het tegenovergestelde van wat je wilt, ze proberen het toch wel. God zij dank is er een echt forum voor fpv ipv die zielige zooitje.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    En de rest van de modelbouwers kan dus gewoon aan het gas? Is essentie exact hetzelfde. Fijne instelling.

    Nou, wat let je dan nog om je heil voor 100% dáár te zoeken, in plaats van hier te lopen griepen?
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Het is hier zo gezellig :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  20. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Nu ik eens het genoegen heb om hier van buiten naar te kijken besef ik me pas wat voor 'n zinloze discussie dit is.

    Deze twee partijen gaan het nooit met elkaar eens worden. Maar desalniettemin succes gewenst mannen!

    *kruipt terug naar waar ie vandaan kwam*
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina