Funcopter multiplex afstellen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door AMS, 7 feb 2017.

  1. AMS

    AMS

    Lid geworden:
    5 jul 2013
    Berichten:
    14
    Locatie:
    West Brabant
    Heren heli vliegers, maar wel de funcopter.
    Vlieg verschillende heli,s o.a. Blade 200, 300, 450 3d en de 450 x.
    Heb nu een funcopter overgenomen, met de vraag waarom doe je hem weg, was te gemakkelijk
    vliegen kreeg ik als antwoord, beginners heli.
    Zal dan wel aan mij liggen, maar afgesteld krijg ik hem niet, blijft constant met zijn staart heen en weer zwiepen en is dan niet meer onder controle te krijgen.
    Al een en andere gyro op gezet, nog hetzelfde.
    Onze club heeft geen heli/funcopter vliegers.
    Het gaat alleen om de afstelling van heli en gyro.

    Alvast bedankt Ad
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Nu is blade vrij goed in nummertjes voor de zender aangeven in de handleiding..
    Hoeveel heli's heb je afgesteld, waarbij je werkelijk vanaf 0 begonnen bent (dus zonder handleiding)?

    Even om te bepalen wat voor kennis aanwezig zou moeten zijn ;-)

    In principe is wat je hebt op het moment allemaal CP, collective pitch.
    De funcopter (als ik de goede heli in gedachten heb..) is een FP (fixed pitch)
    De basisafstelling daarbij is qua gas gewoon een rechte throttlecurve van gas dicht naar volgas.
    Pitchcurve heb je niet.

    Uit mijn hoofd, in de zender komt het neer op de H1 swash mixer, oftewel alle functies voor zichzelf.

    Grootte van de uitslagen is ff proberen.. kom je vanzelf achter.
    gewoon niet te klein beginnen.

    Qua staart:
    Het is een torque tube aandrijving, als ik de goede heli voor me heb.
    een stalen as van voor naar achter. Veel problemen die je met een losse staartmotor zou krijgen, heb je dan niet.
    Nu is het bij een FP wel een beetje inherent aan het type toestel dat de staart een tik heen en weer gaat als het gas wordt gewijzigd.

    Als het goed is, zou het een kwestie van gain afstellen moeten zijn.
    als de staart langzaam heen en weer gaat, is dit gain omhoog.
    Gaat hij heel snel heen en weer, gain omlaag.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... @Student: heeft al alles geschreven wat van belang is,
    aanvullend van mij:
    vliegen doen ze alle die Blade's als je de handleiding volgt,
    maar het blijven "Fun-copter's"
    en geen super strakke 3D machines !
     
  4. AMS

    AMS

    Lid geworden:
    5 jul 2013
    Berichten:
    14
    Locatie:
    West Brabant
    Dank je wel student,

    Ales wat je als antwoord geeft klopt allemaal en is ook al verschillende keren door mij geprobeerd.
    Staat allemaal in de zender zoals je voorstelde.
    Het is ook niet zo dat de staart een beetje op en neer gaat maar, dat is normaal bij FP, maar hij gaat 90% vanuit de staart naar links en naar rechts.
    Dit gaat zo snel dat je direct tegen moet sturen en dan gaat hij weer vol de andere kant op???
    Ben je te laat of stuur je net niet genoeg maakt hij spontaan een rondje.
    Ben bang dat het iets is met de staart rotor aansturing, wat ????

    Heli-Uwe,

    Wat jij schrijft is geen antwoord op mijn vraag, ik hoef geen 3D heli , de naam funcopter zegt toch al genoeg.

    Bedank Student en Heli-Uwe
     
  5. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Gyro niet verkeerd om? Kun je instellen met een schuifje op de gyro. Had ik de eerste keer ook bij mijn Funcopter. Dan is er niet mee te vliegen. Gelukkig is hij heel crashbestendig.

    Een ander zwak punt is de staartrotor zelf. Check of de tandwielen niet doorslippen op de aandrijfas. Met name aan de achterkant heb je hier heel snel last van. Zo uit mijn hoofd bestaat de staartbuis uit een 6 hoekige buis. Hier zit het huis met de staartrotor omheen geschoven. Ik had vaak dat hier iets ruimte tussen kwam waardoor hij ging doorslippen. Je kunt dit overigens ook horen, hoort een krassend geluid van tandwielen die over elkaar heen lopen.

    Een derde optie is dat de staartrotorbladen zelf doorslippen. Wanneer je de staartrotorbladen goed bekijkt zie je dat daar een inbusboutje in het blad zit. Die drukt op de as. Deze ging ook vaak losser waardoor het blad ging doorslippen wanneer er meer kracht op kwam (dus bij sturen of correcties door de gyro). Dit geeft ook het door jouw beschreven beeld.
     
  6. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Heb indertijd de Funcopter aangeschaft als voorloper van mij Trex600. Die vond ik toch iets te kostbaar om het helivliegen mee te leren. De Funcopter vliegt best leuk. Qua staart redelijk strak. Het lastigste is dat hij slechter gaat sturen wanneer het toerental naar beneden gaat. Logisch natuurlijk bij een Fixed Pitch heli. Vanuit een wat hogere hoover terugzakken naar de grond is lastig. Dit omdat het toerental naar beneden moet en hij dan slecht bestuurbaar wordt. Wanneer je dan met een CP heli gaat vliegen weet je niet wat je overkomt, zo stabiel. Grote voordeel van de Funcopter is de crashbestendigheid waardoor je sneller dingen durft te proberen en dus sneller leert.
     
  7. AMS

    AMS

    Lid geworden:
    5 jul 2013
    Berichten:
    14
    Locatie:
    West Brabant
    Heer jdejager,

    Denk dat je gelijk hebt met staart rotor de inbusbouten zitten regelmatig los, daardoor gaat volgens mij bij het snel tegen sturen van de staart de inbusjes verschuiven en krijg je een ineens een andere instelhoek waardoor hij weer de andere kant op gaat.
    Geen beste constructie van multiplex.

    De andere opties die je aanhaalde zijn inderdaad allemaal al voorgekomen.
    Bedank.

    Vriendelijke groet Ad
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    eventjes 1 ding tegelijk ;-)

    Een fp is best "redelijk strak"te krijgen.
    vergelijken met een cp blijft het een stap omlaag...

    Maar het hoort echt niet zo te zijn dat jij tegen moet sturen.
    even uitgaande van een windstille omgeving.

    Nu ken ik de funcopter niet intiem.
    Maar bij alle gyro's die ik heb gezien, zitten er minimaal deze opties op:
    gain
    gain wordt regelmatig vanuit de zender bestuurt. heel soms bij fp's ook wel eens met een potmeter (schroefje) op het printplaatje
    Als dat niet goed staat, zal de staart van links naar rechts heen en weer gaan slaan.
    te laag, wordt de staart heel zompig, ongevoelig, traag.
    Te hoog, en hij gaat snel heen en weer slaan (ook wel "hunt" genoemd)
    Normaal is dat ook het enigste wat dat beinvloed

    staart omhoog en omlaag heeft niets met de staart te maken (al klinkt dat raar)
    dit is een teken van een te laag toerental.
    bij fp's zie je dit alleen als je vlot omlaag komt, en dus de rotor stevig afremt.

    reverse
    Dit is de correctierichting van de gyro.
    Dit is iets anders dan de richting die jij op stuurt.
    Staat deze verkeerd om, ziet de gyro een afwijking, en gaat verkeerdom corigeren (en maakt het dus erger)
    dit ziet hij, corrigeert, en maakt het dus weer erger.
    Stuur je handmatig recht, ziet de gyro dat even als 0.
    maar jij stuurt wat verder/schiet door, gyro corrigeert, verkeerd, dus gaat de staart weer andersom mis.

    Dit lijkt mij een ZEER grote kanshebber voor je uitdaging.

    revo/sens/wordt wel eens anders genoemd
    wordt bij FP's nog wel eens als draaipotmeter op de printplaat gezet.
    dit beinvloed de verhouding staart/gas.
    dus veel gas, meer staart om te compenseren.
    weinig gas, minder staart.
    Als die fout staat, zie je dat een heli in hoover graag 1 kant op trekt. Dat moet je dan zelf corrigeren.
    laat je los, gaat hij weer vrolijk dezelfde kant op.

    Dus niet jouw verhaal.

    limit
    formaat van de totale uitslag. hij mag de servo niet vast laten lopen op het eind van zijn slag.
    maar hij moet wel heel dicht in de buurt zitten van maximaal.
    zo niet, heb je kans dat hij te weinig kan corrigeren.
    niet jouw probleem, als ik je zo hoor.


    Hardware:
    Schroefjes in alu moet je met wat lock tite borgen.
    komen ze niet meer losgelopen.
    Het kan zijn dat multiplex dit expres "slippend" heeft gemaakt, omdat de funcopter voor beginners is bedoeld.
    zo'n asje van voor naar achter breekt tandwielen/assen af als dit een klap krijgt.
    dus als de staartbladen de grond raken, slippen ze nu door op de as ipv de tandwielen/as te breken.
    Gewoon vastzetten zoals bedoelt.

    Qua speling, tenzij je een halve centimeter speling hebt, ben ik daar niet zo bang voor.
    een fp is niet zo zuiver op de staart.
    een beetje speling merk je dan ook niet echt.
    al helemaal niet zodanig dat het spannend wordt om te vliegen.
    laat staan dat je zelf de staart moet corrigeren.

    FP's zijn geen cp's.. maar bij windstil weer kun je heel makkelijk een zeer rustige heli hebben..
    bij wat wind ook, maar dan wil het wel eens een tikkie rommelen.
    gewoon opletten dat je gasrespons een tikkie vertraagd is.
    en niet teveel tegelijk doen (dalen, draaien, meteen neus omhoog). gewoon 1 ding tegelijk. vinden ze veel prettiger
     
  9. AMS

    AMS

    Lid geworden:
    5 jul 2013
    Berichten:
    14
    Locatie:
    West Brabant
    Heer jdejager,

    Opgelost, u had het bij het goede eind.
    Inderdaad de inbusjes verschoven telkens omdat ik te vlug moest tegen sturen dat was iets te veel voor ze.
    De oplossing, waar de inbusjes op het koper asje drukken een kleine inkeping gemaakt zodat ze niet meer kunnen verschuiven.
    Nog even alles fijn afstellen en dan ga ik er weer voor.

    Nogmaals bedankt en vriendelijke groet Ad
     
  10. AMS

    AMS

    Lid geworden:
    5 jul 2013
    Berichten:
    14
    Locatie:
    West Brabant
    Student,

    Ook bedankt voor je duidelijke uiteenzetting.
    Ik geloof, dat wat ik vorige post als oplossing gebruik, net zoals je zegt misschien wel met opzet is gedaan door multiplex, kan ik indenken.
    Maar als ze te makelijk gaan verschuiven bij een snelle stuurcorrectie dan kom je van de regen in drup.

    Nogmaals bedankt vriendelijke groet Ad
     
  11. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Die van mij verschoven ook te snel. Ze zitten in het kunststof getapt van de staartrotor bladen en dat is wat aan de slappe kant waardoor je ze niet echt vast kan zetten. Zal inderdaad vast zijn om de boel heel te houden maar na een paar keer een wat hardere aanraking slipt hij steeds door bij normaal vliegen. En check ook echt even je gyro richting (te veranderen met het schuifje op de gyro). Als die verkeerd staat is er niet mee te vliegen. Kun je simpel op tafel even proberen door de heli plotseling te draaien en kijken of hij de goede kant op corrigeert.
    Maar net zoals Student zegt, ze vliegen best wel goed.
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... ik hoop dat je veel plezier mee vind ! @AMS:

    wat ik in post #3 bedoelde:
    stap voor stap de fout zoeken,
    dus handleiding, en als het nog niet werkt,
    ... heb je nu zelf uitgevonden, prima !
     
  13. AMS

    AMS

    Lid geworden:
    5 jul 2013
    Berichten:
    14
    Locatie:
    West Brabant
    Klopt wat je zegt, maar veel handleiding op 2 instellingen op de zender na, zit er niet bij.
    Zelf uitzoeken duurt even wat langer, maar hulp van andere funcoper/heli vliegers is mooi meegenomen.
    Gr. Ad
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina