Hi all, ik ben bezig een 2-motorige Topflite DC3 in te regelen in mijn Futaba T10CG Er zitten 2 OS FS-30's op en ik heb kanaal 3 en 6 gemixt om beide motoren aan te sturen. Kanaal 3 master, 6 slave Nu volgt 6 niet de volledige weg die 3 wel doet. (end points beide servo's zijn wel hetzelfde) Er staat een offset van 50%, wat moet ik daarmee, deze is niet in te regelen (of hangt deze aan de throttle cut?) De throttle cut werkt alleen op kanaal 3, waar moet ik 6 linken zodat deze ook meegaat? Of werkt dit niet en moet ik het op het veld met de throttle zendertrim doen? Ook heb ik de fail save mode ingesteld (motor uit) bij signaalverlies. Op kanaal 3 gaat deze keurig naar 0 als ik de zender uitzet, kanaal 6 gaat echter naar vol gas (reverse) Is deze om te zetten of moet ik dan de gasservo van 6 omdraaien? Hopelijk kunnen jullie me wat duidelijkheid verschaffen Groeten en dank, Ralf
Ik heb zelf een 10 cg gehad.. Waar je als eerste even naar moet kijken: - Servo menu, het monitoringsmenu. zet je sticks even in de hoek. zet gewoon even alle schakelaars een keer om, draai aan de knoppen. Futaba heeft de rottige eigenschap dat ze standaard wat zaken automatisch op wat knoppen zetten. Dus dan denk je dat het goed zit, maar werkt het niet goed.. en dan blijkt zo'n knop het probleem te zijn. Dat kun je ergens uitzetten, maar kijk eerst of het ook zo is. Kan makkelijk dat kanaal 6 bijvoorbeeld een standaard landingsgestel aansturing heeft. Bij je mix: je hebt het nu op een knop gezet. Lijkt me voor een "standaard" mix, 1 die altijd moet werken, niet handig. Volgens mij kun je ook geen knop invullen, of de stand van de knop op - zetten (geen) Die offset, tussen haakjes staat de waarde die je op het moment werkelijk gebruikt. nu dus niets. Naar mijn idee kon je die offset ook gewoon invullen.. zet trouwens ook je trim even aan. Dat houdt in dat je niet alleen kanaal 3 trimt, maar ook kanaal 6. Throttle cut zou ik ff niet weten... Ik heb nooit 2 motoren aan moeten sturen ;-) Fail safe: ja, die staat vast. dan zou je inderdaad de servo om moeten draaien. Het kan ff rommelen zijn. maar alles wat ik wilde, is el altijd gelukt. Kan ook nog zijn dat je gewoon een ander type mixer moet pakken. ik zie nu throttle - flap staan. Misschien moet je even een vrij programmeerbare pakken. immers, als de zender denkt dat je gas en flap aan het mixen bent, hoeft de flap natuurlijk niet te reageren op de throttle cut of failsafe. dat zijn functies voor gas. niet voor flap. ff ander idee. je kan ook "domweg" een y kabel tussen de gasservo's zetten. moet je alleen zorgen dat beide servo's dezelfde kant op moeten draaien.
Hoi student, dank voor je reactie! Ik ga even met de knoppen rommelen, wellicht is een vrij programmeerbare mixer het antwoord ook met de trim ga ik even kijken wat het doet Y-kabel kan idd altijd nog Dank je wel! Groeten, Ralf
Is de offset niet de waarde de aan de sturknuppel stand hangt. Je kan er op gaan staan, dan de enter toets indrukken en ingedrukt houden . Volgens mij verandert hij dan naar de stand van de knuppel.
Heb hem op een vrije mixer gezet en hij gaat nu wel 100% mee, throttle cut doet nog niets met kanaal 6 Wellicht een ander (hoger) kanaal proberen, daarvoor had ik een ontvanger met meer kanalen nodig, ff wachten tot de post die brengt Had hem nu even op een 8 kanaals ontvanger getest (CH10) Rinie dank voor je input, dat ingedrukt houden ga ik ook nog even proberen Groeten, Ralf
Gaat kanaal 6 mee in je servo monitor? Als hij daar niet mee gaat, zal het ook nooit gebeuren.. Je kan throttle cut ook nog als vliegmodus instellen. Dan zet je de gascurve in “motor uit” op 0, en alle andere vliegmodussen op stationair.
Ik heb de Topflite DC3 manual gedownload en daar staat ook een hele beschrijving, voor degene die het interesseert: Hier maar eens mee aan de slag Groeten, Ralf