futaba T8FG

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jos2 rademaekers, 3 dec 2017.

  1. jos2 rademaekers

    jos2 rademaekers

    Lid geworden:
    26 sep 2006
    Berichten:
    24
    Op wat voor een manier kan ik de gasstand varanderen (gas vol/dicht)?
    Knuppel naar voren is gas dicht ipv open.
    Waar kan ik dat in de software van de zender omzetten?
     
  2. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Servo reverse.
     
  3. jos2 rademaekers

    jos2 rademaekers

    Lid geworden:
    26 sep 2006
    Berichten:
    24
    niet helemaal. De motoren van de drone werken dan niet/niet goed meer.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Wel een beetje vreemd want dat zou toch echt moeten werken.
    Heb je wel het juiste kanaal omgekeerd? Bij Futaba is "het gas" kanaal 3 op de ontvanger. Wanneer dit goed is gegaan heb ik nog een volgende mogelijkheid.
    Heb je mixers op je zender ingesteld? Zo ja dan kan daar het probleem zitten. Vrijwel alle flight controllers voor drones moet je aansturen zonder mixers in de zender. Al het benodigde mixwerk wordt door die flight controller gedaan en dan kunnen de mixers in de zender de zaak in het honderd sturen.
     
  5. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Het is ook wel een Futaba dingetje in vergelijking met andere merken. Het waarom heb ik nooit begrepen.

    Ik ben in bezit van een FC18v3.... en die had dit ook al.
    Ik ben in bezit van eenT10J... en die heeft dit ook.
    Ik ben in bezit van een T14SG... en die heeft het ook.

    Met name met elektro merk je dit goed je moet altijd reversen bij gebruik van een Futaba zender. Geen groot issue valt prima mee te leven. Andere zaken vind ik bij Futaba vervelender.
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2017
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik snap ook niet helemaal waarom dat bij futaba altijd andersom is geweest..

    In een drone/multicopter kun je vaak in de computer nog allerlei zaken aanpassen.
    ligt een beetje aan wat voor apparaat het is. Soms kun je in het apparaat zelfs kanalen of de werking ervan aanpassen/omdraaien.

    stel, hij deed het 100% goed, alleen de throttle stick werkt de verkeerde kant op..
    Throttle curve andersom zetten.
    De throttle curve regelt het gedrag van de stick, zet die andersom, en de knuppel werkt opeens ook andersom.
     
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het ligt er aan wat je bedoelt met 'knuppel naar voren'. Haal je 'm dan naar je toe of duw je 'm van je af?

    Als je op de 'normale' manier gas geeft (vol gas = duwen) moet je inderdaad met servo reverse op kanaal 3 de draairichting van de gasfunctie omdraaien, zoals hierboven al is opgemerkt.

    Als je met getrokken gas vliegt (vol gas = trekken) moet je in het menudeel 'hardware reverse' (H/W reverse) zowel J3 (de gasknuppel) als T3 (de gastrim) op reverse zetten. In dit geval draai je de functie van de gasknuppel om.
     

Deel Deze Pagina