FW Ta152 H1 Bouwverslag (1/5, Andersen)

Hoewel de bouw nu al ruim 2 maanden onderweg is, wil ik graag de bouw van mn Ta152 delen. In ruil daarvoor graag tips, tricks en adviezen ;)

Om bij het begin te beginnen:
Bij toeval kwam ik langs deze website: David Andersen Designs, Plans & Downloads
Met goede gedetaileerde bouwtekeningen van een Ta152H (en gratis te gebruiken)
ta152.jpg

3view.jpg

Nu was ik al een tijdje opzoek naar een 1/5 bouwproject, dus deze moest het worden.
Na een bezoekje aan de printshop kom je thuis met een aantal gigantische rollen papier, en kan de pret beginnen.

Nu moet ik bekennen dat ik niet van elke stap foto;s heb gemaakt. Vaak zag ik na een paar dagen de camera weer liggen: "Owja, foto's maken...."
toch heb ik er een leuk aantal.

Met de vleugel was ik al een aardig eind toen ik de camera weer zag liggen.
Beide vleugelhelften worden hier even grofweg bij elkaar gehouden, de flaps en ailerons zijn er even opgespeld voor het zicht:
TA152H_1.jpg

TA152H_2.jpg

Zo was ik ook met de romp al een heel eind. Deze ligt hier losjes op vleugel. Ook stabilo en elevator zijn er los ingeschoven. Wederom dus alles even grofweg op elkaar gezet om de moed erin te houden:
TA152H_3.jpg

TA152H_4.jpg

Voor het gevoel van grote: de meetlat is 60 cm. Spanwijdte wordt 2m60

Aangezien er in de vleugel 7 servo's komen (2x aileron, 4x flap, 1x landing gear) Heb ik rietjes gebruikt om makkelijk bedrading door te kunnen voeren en het netjes te houden. (verder loopt er ook nog het een en ander voor verlichting)
TA152H_5.jpg

Kort maar krachtig: Rudder.
TA152H_6.jpg

TA152H_7.jpg

Toen kwam er een pakje uit de VS met mn landingsgestel van Century Jets:
TA152H_8.jpg

prachtig staaltje techniek
TA152H_9.jpg

En ingebouwd:
TA152H_10.jpg

Volgens mij ben ik gezegend als modelbouwer met een lieve vriendin die het hartstikke gezellig vind dat ik in de woonkamer bouw :D
Zoals hier te zien, de mooie lijnen worden ook goed zichtbaar.
In de tussentijd zijn de 2 vleugelhelften 1 geworden, en is het een best lastig handelbaar ding geworden :P
TA152H_11.jpg

TA152H_12.jpg

Beplanking van de vleugel:
TA152H_13.jpg

TA152H_14.jpg

En nu komt station Utrecht in zicht en moet ik dus helaas aan het werk, ik zal proberen later vandaag nog een update te geven.

hoe stijf is je vleugel? Dat indekken tussen die twee stoelen ziet er eng uit wat mij betreft!

Je bouwt overigens wel lekker snel! Dit resultaat binnen 2 maanden vanaf tekening vind ik best goed.

Volgens mij ben ik gezegend als modelbouwer met een lieve vriendin die het hartstikke gezellig vind dat ik in de woonkamer bouw

Dat kun je wel stellen, ja. :p

Maar: wacht maar tot er kindjes komen, dan piept ze wel anders! ;)

Enne, complimenten voor de bouw.

Ziet er erg netjes uit allemaal!

En geabonneerd.

jan.

Update

En hier komt dan de beloofde update. Net weer thuis van werk, en veel te veel muziek in mn hoofd om te gaan slapen.

Om maar met de deur in huis te vallen met een foto
vleugel is nu aan 1 kant ingedekt, en dus gaan we de luchtleidingen trekken:
TA152H_15.jpg

Met de airvalve:
TA152H_17.jpg

Veel servo's betekend veel draadjes, dus maar een 25pins sub-D connector.
(en nog steeds past het net niet, aangezien ik ook een airspeed sensor van Eagletree in de vleugel heb.
TA152H_16.jpg

Hier even een namaak wiel op maat om te kijken of het in de vleugel past, nuja, net niet dus :/
In ieder geval fijn dat ik dat nu al weet, aangezien ik ze nog moet bestellen. Ach, over een paar dagen is het weer payday :-D
TA152H_18.jpg

En hieronder sluit ik af met de 2 laatste foto;s tot nu toe, van de uitslag van de elevator. zowel naar boven, als naar beneden. Ruim genoeg volgens de instructies

TA152H_19.jpg

TA152H_20.jpg

Om even op een vraag van jitze in te gaan:
Ja, de vleugel is zo stijf als een plank, ook zonder de beplanking. Nu moet ik zeggen dat ik het wel met een reden zo beplankd (d of t??) heb, aan gezien ik net niet genoeg dihedral heb. Beetje vaag, beide helften wel symetrisch, de mal klopt, mn tafel is recht, 3x gechecked voor, tijdens en na het lijmen, en toch klopt het niet?? In ieder geval, nu zijn de vleugelpunten 4mm te laag qua wat de tekeningen voorschrijven.
De wash-out daarentegen, klopt wel. Dat was een grotere angst voor me.

Qua motorisatie en servo;s etc
Geen idee, er wordt van alles geopperd op fora, variërend van 6s tot 12s
Mijn streefgewicht is 9kg (hoewel ik hoop op 8,5)
Op dit moment zit ik aan de 2,2, maar mis ook nog een hoop ruwbouw en alle electronica etc
Iemand (onderbouwde) suggesties? Schaal vliegen, met een beetje extra als ik een keer iets aan load mee wil nemen.

servo's: ailerons, flaps: HS-225MG Mighty Mini 6x
elevator en rudder ben ik nog niet over uit. Ideeën??
Alles gaat via een powerbox: PowerBox Systems
De droom in ieder geval... Ik wel zo'n soort oplossing nodig, aangezien ik al 4 servo;s kwijt ben voor mn flaps...

Nu had ik al gezegd af te sluiten, maar ik wil nog even iets delen, namelijk mn geweldige (verborgen) aansturing van alle roeren.
Dit om lelijke roerhoorns te voorkomen.
Voor mn ailerons heb ik dit idee gevonden:
hiddenlinkageidea1.jpg

hiddenlinkageidea2.jpg

Zie ook dit topic hierover: wrijving-carbon-op-carbon
De test opstelling is gemaakt, ik hoop zaterdag even een fototje te kunnen schieten. (als ik het niet vergeet :p)

Voor mn rudder had ik zelf iets bedacht, maar achteraf bleek iemand me voor te zijn. (weer iets waar je trots op bent aan duigen... ;))
Ook hier moet ik nog foto;s van maken, maar diegene die me voor was heeft een mooie website: Rotary Aileron and Flap Drivers
Fototjes komen nog, maar ik verzeker jullie: het werkt te gek: soepel en spelingsvrij

En tot slot @ Jan:
Hou op over kindjes :p
laat ik het zo zeggen, zij wil heel graag, maar ik ben te veel weg, en vind me zelf daar nog iets te jong voor. Maar goed, wat niet is, kan nog komen.
Maar dan ben ik geloof ik mn hobby kamertje kwijt als babykamer.
(jaja, ik heb een hobbykamertje. Maar dit project is er iets te groot voor zeg maar...)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

mooie keuze. Zelf heb ik een TF FW190D met een Century Jet schaal onderstel, werkt goed en ik vindt CJM betere retracts maakt dan Robart. Pas wel op met de 'verborgen' roer aansturing dat je niet te veel speling hebt rond de nul (het laatste wat je nodig hebt is een kans op flutter). Veel succes en bouwplezier.

Groetjes, Edwin

Hoi,

mooie keuze. Zelf heb ik een TF FW190D met een Century Jet schaal onderstel, werkt goed en ik vindt CJM betere retracts maakt dan Robart. Pas wel op met de 'verborgen' roer aansturing dat je niet te veel speling hebt rond de nul (het laatste wat je nodig hebt is een kans op flutter). Veel succes en bouwplezier.

Groetjes, Edwin
Dit is mn eerste set retracts, dus ik heb geen idee eigenlijk...

Heb je daarbij de standaard airvalve, of de "deluxe" Nu knalt mn landingsgestel in en uit. Met een rotgang, niet echt schaal.
Ik heb bij mn ouders een goede CNC draaibank en freesbank staan, en ben van plan dit: RC Landing Gear - RC Model Aircraft Kits - RC Scale Pilots - RC Scale Cockpits - RC Landing Gear - RC Model Aircraft Kits - RC Scale Pilots - RC Scale Cockpits - RC Retracts - RC Airplanes - RC Jet Kits - Rotating Retracts - RC Scale Pilots - na te maken, maar dan met een iets handigere indeling. Die zij verkopen past bij mij niet goed.
Ik weet alleen niet of er iets van een ringetje intern achter de stelschroefjes zitten?

Over speling rond nul, voor zover ik nu kan oordelen met losse scharnieren zit er geen speling op de aansturing.

In plaats van een nieuwe airvalve te maken, wielcollars over de slangen schuiven en de met het imbusschroefje kun je restrictie afstellen van de slang.

Edwin

Update

Well, chaoot als ik ben, ben ik weer een stuk opgeschoten, maar op sommige punten heb ik vergeten foto;s te maken.

In ieder geval, een week geleden kreeg ik een pakje uit Duitsland met 8x HS 225MG
Deze voor de ailerons, flaps, elevator en 1 spare.
Ik zie iedereen de kabels ervan verlengen, ik heb ervoor gekozen om de servo;s open te schroeven, en langere draden direct op het printje te solderen. Dit omdat het in mijn ogen toch weer een zwakke schakel minder is.
(+ uiteraard minder gewicht, ookal zal het 3 gram schelen)

Verder zijn er wielen binnen gekomen, een maatje te klein helaas, maargoed, het ziet er toch meteen een stuk beter uit.

Maargoed, genoeg gebabbeld: FOTO'S!!!

Om de moed erin te houden maar eens romp en vleugel op elkaar gelegd. Stapeltje boeken onder de vleugel, en het het lijkt net echt :-D
TA152H_21.jpg

TA152H_22.jpg

Staartwiel
(let verder niet op het touwtje wat bovenlangs loopt, dat is een hulplijntje voor tijdens het bouwen)
TA152H_23.jpg

De komende 3 foto;s laten een zien hoe mn aileron-sturing nu precies werkt.
(zie eerdere post voor details)
TA152H_24.jpg

TA152H_25.jpg

TA152H_26.jpg

Nu zeggen filmpjes natuurlijk meer dan foto's, dus ook maar een filmpje op utube.
[URL="
- Hidden linkage aileron Ta 152H (1/5)[/URL]

Dit omdat ik beloofd had foto's te maken van mn testopstelling. (vergeten dus..)
Slijtage valt erg mee, na een nachtje wapperen zag het er nog goed uit.
Verder zit er geen speling op rond het center :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Weet je wat mooie wielen zijn voor deze kist? Smooth contour wheels van williams brothers, heb ze zelf onder mijn focke wulf zitten en zien er geweldig uit, plus ze zijn mooi smal en geven dus minder weerstand en passen ook makkelijker in een vleugel!

Update

Ja daar zijn we weer.
Het is koud, er ligt sneeuw, van mn baas moet ik minder werken door een overschot aan overuren, dus: BOUWEN :D

Zoals jullie begrijpen, ik ben weer lekker aan de gang geweest.
Wat is er allemaal gebeurd sinds de vorige update:

• flapservo's zijn ingebouwd (HS 225mg) 4x
  • airspeedsensor is vastgeplakt in de vleugel
  • landinggear is getweaked, zodat het goed _rustig_ open en dicht gaat
    (met dank aan Edwin voor de tip van de wielcollars)
  • hierna heb ik de vleugel omgedraait, leeggeklopt en met perslucht bewerkt
    dit omdat ik geen zin had in houtsnippers in mn vleugel
  • onderkant ingedekt
  • schuren
  • plamuren
  • schuren
  • plamuren
  • schuren
  • etc
  • verder maar eens gekeken of de romp een beetje op de vleugel wil passen.

awel, foto's:

TA152H_27.jpg

Hier dus het resultaat van het indekken, de onderkant is met 2,5mm ingedekt, de bovenkant 2mm
De onderkant zou eigenlijk ook met 2mm moeten, maar het is onmogelijk om nog fatsoenlijk balsa te kopen in regio Den Haag :confused::confused:
Alleen nog maar hardhout zeg maar.
Maargoed, het meerendeel schuur je toch weer weg ;)
TA152H_28.jpg

TA152H_29.jpg

TA152H_30.jpg

Deze foto;s zijn dus na ongeveer 2 uur schuren, en 2 keer plamuren met hobbylite filler

TA152H_31.jpg

TA152H_32.jpg

Awel, hierboven zie je een tijdelijke setup om eens te kijken of alleen een beetje recht boven elkaar wil passen, dwz vleugel en romp.
deze speld is precies in het midden, touwtje naar beneden met gewicht eraan (lijmklem, geen mooi schietlood, misschien eens draaien bij mn pa)
En 2 touwtjes naar links en rechts:
TA152H_32.jpg

TA152H_33.jpg

TA152H_34.jpg

Het slangetje wat je naar buiten ziet komen is voor de pitotube.
Volgens de documentatie zit hij daar ook in het echt, zelfs de afmetingen kloppen.

TA152H_35.jpg

Aangezien R0 (centerrib) niet meer zichtbaar is heb ik een draadje over de vleugel gespannen, precies over het midden. Het zit vast met 3 drupjes CA

TA152H_36.jpg

Dit een foto door de romp, schuin van voren. Je ziet het rode draadje over de vleugel, en net achter de 2e stringer van links zie je de stringer van de staart, die ook (als het goed is) precies recht in het midder ligt.
TA152H_37.jpg

En nog 1 maar creatief met draad, lijmklemmen en spelden.

Well, that's all folks :D

Nog wel een paar vragen.

Ik heb in mn vleugel al 2 pennen zitten, echter in de spant nog geen gaten. Achteraf had ik beter kunnen wachten met de pennen vastlijmen in mn vleugel, eerst romp en vleugel uitlijnen, dan 2 gaten boren, pennen erdoor en klaar.
Maargoed, die pennen zitten dus erg degelijk vast in de vleugel, en er moeten nog 2 gaten op de juiste plaats in de spant. Hoe doe ik dit het makkelijkst, het aftekenen dan, iets met stempel inkt oid :confused::confused:

Ik begin erg door mn voorraad hout heen te raken. De houtloods hier in den haag heeft alleen nog maar hardhout, en de eigenaar zegt dat het nog wel even duurt voordat er weer fatsoenlijk balsa komt. H&H modelbouw in Gouda heb ik al leeggekocht en is maar wat blij van het hout af te zijn.
Quartel heeft ook niet veel meer van goede kwaliteit.
Waar haal ik nu nog balsa??

Ik ben van plan zowel de vleugel en romp te glassen. Wat is het handigste: nu de vleugel babyhuidje-glad schuren en plamuren, of nu grofweg ok, en na het glassen te schuren en plamuren?

Ik was altijd van foliën, glassen is nog een magisch iets voor me. Als versteviging wel glasmat gebruikt, maar altijd op plekken waar het niet zo netjes uit hoefde te zien...

bestellen bij een firma in waalwijk! die heeft zat en goede kwaliteit.
Ik mag hier denk ik niet de naam van die firma vermelden, even googlelen dus!

succes met de bouw

De laatste keer dat ik daar was was 1,5maand geleden ofzo. Van veel diktes waren nog maar heel weinig lichte plankjes, de rest was ook allemaal 'hard'hout.
Het echte lichte balsa is schaars op het moment.

Ik zal daar eerdaags een langs gaan. Iemand ervaringen met via internet bestellen in het buitenland?
Je weet niet wat je krijgt, dat is mn grootste bezwaar, dus niet meer met een kritische blik kopen

Back