Gelcoat

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Bastiaan, 24 mrt 2004.

  1. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    heeft iemand een idee of dit te spuiten is zodat je een egale laag gelcoat op je mal kan aanbrengen?

    zo ja.. moet je dit verdunnen? en met wat?
     
  2. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik weet wel dat je zwabberlak (de witte laag die ongeveer op alle kunststof zweefvliegtuigen zit) kunt spuiten. Je moet het dan wel verdunnen, dat doen wij met aceton.

    Groeten Halmar
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    zwabberlak :?:
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    ja dat is een tweecomponentenlak die in de grote zweverij op de vliegtuigen zit.

    Groeten Halmar
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En die wordt met een zwabber opgebracht :)?
     
  7. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    sorry ik weet niet hoe je het precies schrijft, maar wat uitspraak betreft het het zo. ik zal komend weekend even kijken.

    Groeten Halmar
     
  8. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    aceton? als ik dat gebruik voor gelcoat. dan blijft er niets over. aceton is meer een schoonmaak middel. gelcoat is op basis van polyester. ik zou het kunnen verdunnen met thinner. maar zou ik het dan nog kunnen spuiten?
     
  9. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Kijk eens op de site van "BacuPlast" hier vind je onder "Polyesterharze" -> "Oberflächenharz-Systeme" speciale verdunners voor gel-coats..... (zijn ook gewoon te krijgen bij de erkende polyester handel)
     
  10. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    thnx.. ik bel morgen de lokale polyesterboer.. kijken offie wat van dat spul heeft.
     
  11. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    Hoi medebouwers,

    Gelcoat kan je verdunnen met aceton of met styreen dit is beiden gelijk.
    Alleen is aceton brandgevaarlijker en styreen stinkt meer.
    Ikzelf gebruik voor het spuiten van polyester gelcoat aceton en verdun de gelcoat tot max 100%.
    Aceton word wel iets moeilijker verkrijgbaar daar het veel gebruikt word tijdens de fabricage van XTC tabletten.
    De zwabberlak zoals te lezen staat in eerdere antwoorden is gewoon UP vorgelat,een polyester gelcoat die een zeer goede hechting geeft met epoxy.
    Deze is ook zeer flexibel en heeft een hoge uv resistentie.
    het woord zwabbellak komt uit een duitse verbastering van polijsten,de moderne mandraagende zwevers worden nadat ze gespoten zijn met UP met enorm veel arbeid tot hoogglans gepolijst.
    Groeten ruud
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ruud, dank je voor je uitleg
     
  13. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    eeeuh dat wil zeggen dat je bv 100 ml gelcoat met 100ml aceton mengt?
     
  14. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    Hoi,

    Helemaal juist ik doe dit alleen bij vleugels en stabilo,s dus waar ik een zeer laag gewicht wil en de kans op beschadigingen klein is.
    De te spuiten laagdikte is dan erg dun zodat het niet al te veel kan hebben.
    Op rompen verdun ik 15 to 25% daar deze meer te verduren hebben en later nog eens gepolijst kunnen worden.
    Let wel op dat je zuivere aceton gebruikt en geen spoel aceton.
    groeten ruud
     
  15. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Staat meestal op het flesje:

    "Aceton, chemisch zuiver"

    Overigens zijn gelcoats in 2 uitvoeringen te verkrijgen:

    Handkwaliteit (dik)
    Spuitkwaliteit (dun)

    De spuitkwaliteit is op basis van een onverdikte polyesterhars (polyesterharsen worden dik gemaakt om met de hand te kunnen verwerken)

    Wat gebeurt er als je gaat verdunnen: Het percentage pigmenten in je mengsel neemt af. Hierdoor kan het voorkomen dat je gelcoat niet helemaal dekkend meer is.

    Voor wat betreft het verdunnen van handkwaliteit gelcoat, zijn er idd zoals Ruud zegt twee systemen:

    Aceton
    Styreen

    Aceton moet uit de gelcoat dampen. Het is erg vluchtig, dus dat gaat wel. Nadeel is dat de aceton welke nog uit de gelcoat moet dampen, als de gelcoat al aan het harden is, de gelcoat enigzins poreus kan maken.
    Als je gaat spuiten, houdt dan behoorlijke afstand tussen spuit en object, zodat de meeste aceton al uitdampt voor de gelcoat de mal raakt.

    Styreen heeft een betere verdunnende werking dan aceton, en reageert mee in de polymerisatie. Het hoeft dus niet uit te dampen. (40-50% van polyesterhars bestaat uit styreen). Je kan dus dichter bij de mal spuiten. het is ook minder vluchtig, maar als je aan het spuiten gaat, steek dan toch maar geen sigaret op.

    Styreen en aceton zijn in het algemeen wel verkrijgbaar bij de polyester-zaak.
    Kan je aan spuitgelcoat komen, gebruik dit dan. Het wordt echter meestal niet in kleine hoeveelheden verkocht.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dus zwaarder?
     
  17. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Styreen is iets zwaarder, maar vooral de dampspanning ligt hoger.

    Overigens is het wel een goedje waar je maar een paar PPM van nodig hebt om het te ruiken.
     
  18. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    super bedankt .

    nu kan ik voor mijn zeilboot gewoon een dunne laag gelcoat aanbrengen en een geleidelijke laag. = zo licht mogelijk.

    thnx
     
  19. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    De bedoeling van gelcoat is dat het vrij dik moet zijn, om te voorkomen dat het teveel naar onderen in de mal zakt. Men kan het vrij eenvoudig zelf samenstellen met gel en pigment. Beide componenten zijn bij polyester verwerkende bedrijven verkrijgbaar. Eventueel kan men het iets verdunnen met styreen. De mal moet eerst goed worden verwarmd met een föhn, met bijenwas goed worden glad gemaakt en tenslotte met PVA (polyvinyl alcohol) worden ingesmeerd om het lossen te vergemakkelijken. Hierna kan de gelcoat worden aangebracht met een gewone tamponeer kwast die vervolgens weer met aceton kan worden gereinigd. Wel steeds kleine hoeveelheden van de gelcoat met verharder aanmaken zodat altijd voldoende in reserve over blijft wat dezelfde kleur heeft voor een eventuele tweede laag.

    Groetjes Hans.

    Ps. Pigmenten zijn in 2 variatie's leverbaar, als poeder of als pasta.
     
  20. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    Hoi,

    De gelcoat hoeft zeker niet altijd dik te zijn,als ik hem spuit wil ik juist dat hij dun is.
    En zoals met verf spuiten je moet niet zo een dikke laag opbrengen dat hij gaat zakken.
    Ik zelf gebruik geen pva meer daar dit soms mis gaat en ik ook niet kan afplakken in de mal.
    Zeker bij polyester zijn er genoeg wassen die zeer goed lossen zonder pva(b.v pat 921).
    groeten ruud
     

Deel Deze Pagina