Gelcoat

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Bastiaan, 24 mrt 2004.

  1. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    hallo,

    ik heb een vraagje ik ga een nieuwe boot maken uit mijn mal en ik wou graag willen weten hoe je twee kleuren gelcoat in de mal kan doen zonder dat deze uitlopen of moet ik dan een nieuwe mal maken?
    :D :D

    groetjes Robert :wink:
     
  2. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    volgens mij is dat heel makkelijk. je kunt gewoon datgene afplakken wat je in de andere kleur wil doen. dan de 1e kleur doen en dan het afgeplakte deel de tape erafhalen en dat in de gelcoat smeren(spuiten :)) de naad vult zich als het goed gewoon goed aan en echt prima aan elkaar.
     
  3. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    Hoi ,

    helemaal juist alleen gaat afplakken alleen met een goede was dus zonder pva.
    want deze komt anders mee met het afplak tape.
    groeten ruud
     
  4. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Als je met 2 kleuren wilt werken, gebruik dan bijvoorbeeld een "witte was" of "bijenwas". (is ook het meest gebruikte)

    Als je wassen met meer lossing gebruikt, dan wil plakband niet meer in je mal plakken. Vraag naar een was waaroverheen je PVA kan zetten, hier kan je ook plakband op zetten.

    Belangrijk: Maak vooraf een testje. Styreen (polyester dus) is een ontzettend goed oplosmiddel voor allerhande materialen, dus ook voor de lijm van plakband..... Het is dus even zoeken naar een bestendige plakband. Druk deze goed aan, zodat de gelcoat er niet onder kruipt. Dit vermindert ook de kans op oplossen van de lijm.

    Gebruik de voorgeschreven hoeveelheid verharder in je gelcoat. Het is de bedoeling dat dit in ongeveer 20 minuten uithardt.

    Trek na aanbrengen van de gelcoat voorzichtig de plakband uit de mal. Mocht er een beetje gelcoat op het deel van de mal terecht komen waar de andere kleur komt, poets dit dan weg met een doekje waarop je wat lossingswas hebt gedaan. Hierna weer goed uitpoetsen, desnoods na 30 minuten nogmaals lossingswas aanbrengen, als je het niet vertrouwt.

    Je kan dus gewoon je normale set mallen gebruiken. als we het even bij boten houden: Veel botenfabrikanten hebben in de mal wel een afwijkende kleur bies in de mal, tpv de waterlijn. Dit maakt het makkelijker de onderkant van de boot al tijdens productie van meer beschermende coatings te voorzien, of van waterlijn biezen.
     
  5. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Pas wel op! met het aanbrengen van een lossingsmiddel nadat de gelcoat is aangebracht. Voorkom vooral dat het de eerste laag overlapt, omdat de lagen glasmat hierna niet meer op de coat hechten en er daarna bij de minste aanraking hele stukken kleurlaag kunnen afspringen. Over het spuiten met gelcoat bestaan nogal wat misverstanden. Een gelcoat laag is wat anders dan een kleur laag. Gel, de naam zegt het al, is een dikke substantie en lijkt op vaseline in een pot, dus het is onmogelijk om dit te spuiten. Het is belangrijk dat de gelcoat een dikke laag vormt om minder kans te hebben op beschadigingen. Een gespoten kleurlaag is flinterdun en zal de kans op beschadigingen vele malen groter maken.

    Groetjes Hans.
     
  6. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    Hoi medebouwers,

    @ hans De "kleurlaag"zoals je hem noemt en die ik spuit is gewoon gelcoat die ik verdun.
    Als ik lang genoeg spuit op een plaats dan zit er ook een dikke laag.
    De spuit die ik hiervoor gebruik is een HVLP type met een nozzle van 1,6mm
    hierdoor is het mogenlijk om zeer dikke "gelcoat"te spuiten.
    de reden waarom ik spuit is dat ik in een dunnere laag een egale dekking bereik.
    En je kan hem inderdaad flinterdun spuiten,maar dit is niet direct verbonden aan het spuiten het kan ook dik.
    Waar ik voor een tijd hebt gewerkt daar bouwden we ook diverse soorten kano,s en motorsloepen.
    Ook deze werden met de spuit voorzien van een laag gelcoat.
    groeten ruud
     
  7. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    ik ga deze week mijn mal spuiten met gelcoat.. ff kijken hoe het werkt. ik zal ook ff wat fototjes posten hier.
     
  8. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Een reden om gelcoat redelijk dik aan te brengen, is de doorharding van de gelcoat. Veel gelcoats willen nog wel eens slecht doorharden, wanneer deze in een te dunne laag gespoten zijn. Ga je er dan weer verder op werken met polyesterhars, dan zal de styreen de nog slecht uitgeharde laag gelcoat aantasten, en kan je het fenomeen "alligatoring" krijgen: alligatorhuid of olifanthuid. de oplossing kan dan zijn om iets meer versneller in de gelcoat toe te voegen, iets meer verharder, of dikker te spuiten / rollen / kwasten.

    Een reden om te spuiten is idd dat het met een kwast moeilijk is een egale laag aan te brengen. Een gespoten laag is altijd veel mooier en egaler.

    Als je je zorgen maakt om beschadigingen, die later zichtbaar worden: pigmenteer de lamineerhars dan ook met dezelfde kleur als de gelcoat. Wanneer je nu een kras vaart / vliegt / rijdt, dan valt deze veel minder op, omdat de achterliggende laag dezelfde kleur heeft. Werkt overigens ook bij spuitwerk met lak....
     
  9. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    Vanmiddag de boot gespoten met gelcoat.

    eerst aceton gehaald. of ik heb me op laten lichten. of het is gewoon duur.
    10€ voor een liter. ik denk het eerste.

    maar goed. compressor aan. gelcoat aanmaken en spuiten maar.

    [​IMG]
    [​IMG]

    te weinig aangemaakt om een lekkere eerste laag aan te brengen.
    maar wat zie ik. ik krijg kraters. dat heeft te maken met oppervlakte spanning. hmm ja. maar ff laten drogen en uitharden.

    [​IMG]

    na een uur heb ik de 2e laag erop aangebracht en die heb ik veel dikker gespoten en de kraters zijn dichtgevloeid maar nog niet super.

    [​IMG]

    ik laat het voorlopig zo. aan het eind van de dag ga ik de matten erop aanbrengen denk ik.

    [​IMG]
     
  10. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Die "fisheyes" zouden ook door de toegepaste lossingsmiddelen kunnen komen. Maak je er niet te druk om.
     
  11. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    hmm dat zou wel kunnen indd. nooit eerder last van gehad. maar het zit nu wel iig dicht... hoe lang moet ik wachten tot ik de polyester erop kan smeren?
    ik ga het vanmiddag niet meer doen. ik ga me met andere dingen bezig houden.
     
  12. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    hoi,

    De kraters kunnen komen door het niet volledig uitpoetsen van de was.
    Of er is ergens siliconen vandaan gekomen.
    wat ook mogenlijk is is water uit je compressor als daar geen vochtafscheider tussen zit.
    groeten ruud
     
  13. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    hmmm okay. thanx. dus ik zal volgende keer mijn wax ff goed nakijken na het uitsmeren. want ik denk niet dat het aan de compressor ligt.. is een profi ding. (weliswaar geleend)
     
  14. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    vervolg

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Die witte plekken op je dek, dat is toch geen lucht he?
     
  16. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    eeeuh lijkt zo. maar heb alle belletjes er zorgvuldig uitgehaald. wat je ziet is wat verfresten aan de binnenkant die van de mal afkwamen. en aan de bovenkant is het glasvezel niet helemaal bedekt geweest met polyesterhars. maar hij is wel stevig zo.. ik denk alleen dat ik wel nog een 3e laag eroverheen moet zetten. het is nu redelijk makkelijk om hem te torderen. ik wil hem gaan verstevingen door middel van hout mee te lamineren.
     

Deel Deze Pagina