Gezocht : Tekening voor Startkist zelf te maken

Discussie in 'Tekeningen' gestart door SkyHero, 5 jun 2003.

  1. SkyHero

    SkyHero Guest

    Hallo,
    Ik ben ook pas begonnen met modelvliegen, en nu ben ik opzoek naar een tekening voor een startkist te maken, want ik vind ze een beetje duur om zo te kopen. Of mischien geen tekening maar gewoon waar ik op moet letten, de maten ( er moet een jerrycan van 5 liter op ) en de materialen die ik moet gebruiken.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen tekening, zo moeilijk is het niet om zelf iets te schetsen en te maken, je bent modelbouwer of niet ;), wel een tip: als je een brandstofpomp monteert, plaats hem dan met het pomphuis naar beneden en de motor naar boven. Dan kan er geen brandstof langs de keer-ring in de motor lopen.
     
  3. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Als je zelf je startkist wil ontwerpen:
    -maak een goede lijst van alles wat je in je startkist wilt stoppen. Ikzelf houd mijn zender altijd in zijn eigen koffer; een computerzender, met zijn kwetsbare schakelaartjes die gemakkelijk afbreken, is mij te kwetsbaar om die zomaar in een startkist te stoppen. Voor de rest is alles wat je op het veld nodig denkt te hebben de moeite waard om in je startkist onder te brengen.
    -maak, voordat je aan je startkist begint, een aantal mogelijke indelingen, die uiteindelijk de inwendige maten van je startkist kunnen bepalen. Probeer hem zo compact mogelijk te maken, zodat je hem gemakkelijk in een autokofferbak (of achterop je fiets?) kan meenemen en je er geen breuk aan hoeft te tillen.
    -Het kan handig zijn om een kunststo gereedscgapskoffer (in vele uitvoeringen en maten te verkrijgen bij de bouwmarkt) voor dit doel om te bouwen. Van bijv. 3mm triplex maak je dan een vakken interieur. Je kan natuurlijk ook je koffer zelf van bijv, 6mm multiplex maken, lakken, van handvaten, scharnieren, grendels, enz. voorzien, maar of dat de goedkoopste en lichtste oplossing is....?
     
  4. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ik ben begonnen met meten en rekenen. Welke onderdelen moeten erop? 2,5 liter jerrycan, 12V-7Ah moet erin passen, lade heeft deze afmetingen, startpaneel met pompje... Beetje uittekenen in paint en het dan op 9mm triplex aftekenen.

    [​IMG]

    Later heb ik hem afgewerkt met Formica. Dit was onwijs veel werk, maar hij gaat wel jaaaaren mee. De kopse kanten heb ik afgewerkt met rode buitenbeits. Je kunt hem ook aflakken met Bootlak of elke andere harde kwaliteitslak.

    [​IMG]

    Dit is overigens wel een gangbaar model... Voor mijn zender gebruik ik een aparte koffer.
     
  5. de mijne...

    Hier nog een paar leuke ideetjes van mijn startbox:
    overzicht, let vooral op het plankje waar de zender opstaat! zo'n dure zender zet je toch niet op de grond!:
    [​IMG]
    ...En de plank is tevens ook het deksel...
    [​IMG]
    ...links is een hokje voor de starter en wat gloeiplugdraden in te proppen...Let ook op die gleuf tussen de twee bakken!
    [​IMG]
    ...En zo heb je er 2! De ruggen haken in elkaar:
    [​IMG]

    Ik vind deze bak echt ideaal, ik heb er dan ook erg lang aan getekend! Het feit dat je alle bakken aan elkaar kan zetten is erg handig voor in de auto, er kan niks omvallen :) . Een op het plein haak ik ze uit elkaar, zo heb je 2 bakken die je voor de vleugel van je vliegtuig kan zetten, zo hoef je zelfs geen stokken in de grond te slaan! Tekeningen heb ik niet meer, maar als je echt geinteresseert bent zal ik er eens een cad tekening van maken, want bij mij op het plein waren ze ook geinteresseert in de plans...

    succes ermee,

    Niels
     
  6. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Waar gebruik je een powerpanel?
    Ik moet nog een startkist maken/kopen.
    Welke dingen heb ik nodig/ zijn handig?

    Groeten Laurens
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Powerpanel werkt op 12V en .gebruik je om de felheid van het gloeien van de plug te regelen. Er zit een pompschakelaar op, vol- en leeg-pompen, en een 12V aansluiting voor je startmotor.

    Een startmotor zou ik niet kopen, je ontwikkelt zo geen gevoel voor motoren en bij onoordeelkundig gebruik, sloop je de verbrandingsmotor. Scheelt je ongeveer 70-80€, inclusief benodigde 12V accu.

    Brandstofpomp is ook niet meteen nodig.

    Je plug kun je laten gloeien op een 1.2V NiCd accu i.p.v. powerpanel. Een powerpanel is dus niet echt noodzakelijk.
     
  8. SkyHero

    SkyHero Guest

    Dat zijn mooie kisten zeg, maar wat is nou het beste materiaal om te gebruiken? Multiplex ofzo? Oops zag het al 9 mm triplex :)

    [​IMG]
    Wat voor een maten zijn dit dan precies? Bedankt voor de hulp :)
     
  9. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Ik ben het gloeiend eens met Ron betreffende powerpanels. Zodra je een erop aangesloten startmotor aanzet, zakt doorgaans de spanning op de gloeipluguitgang. Gevolg, doordat je zoiets gaat bijregelen heb je een grote kans dat je plug doorbrandt, zodra je de startmotor uitzet. Dit houdt in dat, als je een startmotor gebruikt, je daarvoor beter een aparte 12-volts accu kunt gebruiken.Voor het gloeien van je plug gebruik je dan een aparte 1,2 accu of een 2-volts accu met een snoer van zo'n 2 meter lengte. Haal de connectie met de plug los zodra je de motor meer dan half gas laat draaien! Alhoewel ik vanaf vroeger gewend ben om een motor met de viger aan te slaan, is een zogenaamde "chickenstick", in feite dus gewooneen stevig stokkie, wel zo veilig, zeker voor beginners. Maar onder de juiste,deskundige begeleiding is het starten met een goede startmotor, liefst zoeen met een vertraging (bijv. Kavan) wel zo comfortabel.
     
  10. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Een advies was om zoveel mogelijk met de hand te doen, dus zo min mogelijk onderdelen die electriciteit nodig hebben. Starten doe ik met de hand, kga ook een handpomp kopen.
    Kan ik die inbouwen?

    Verder wil ik nog weten wat voor gereedschappen en reserveonderdelen meemoeten.
    In de winkel zag ik een startkist van ongeveer 40 euro, die leek op die van tigermoth. Hierin kan ik nog later de dingen eventueel inbouwen. Die van Niels Polfliet vind ik mooi, is die duur om te maken, en kan je dat stuk met de powerpanel later maken voor latere vliegtuigen? En wat is de inhoud van de jerrycan met brandstof?

    Groeten Laurens
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    laurens het spaart meer geld uit om in 1 keer een mooi startpaneel te kopen.. Met brandstof pomp. Meestal kun je een handpomp er niet inbouwen vanwege de hoogte met brandstof aan zuigen.
    Als reserve onderdelen zou ik een extra propje mee nemen met spinner, gloeiplug (liefst 2 verschillende), schroevendraaiersetje, tangetje en wat lijm..
    althans dat heb ik er in
     
  12. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    En kan zo'n electrische in- en uitpompen?

    Groeten Laurens
     
  13. SkyHero

    SkyHero Guest

  14. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
  15. SkyHero

    SkyHero Guest

    Startmotor ook, alleen vervang je dan die klemmen door banaan pluggen, die je dan op je paneel kunt aansluiten.
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Op een manier snap ik de meeste "beginners" hier niet meer. Alles moet goedkoop en voor alles moet gespaard worden maar jullie geven wel onnodig geld uit aan een startmotor en een powerpanel en eventueel meerdere andere dure zaken. Laat om te beginnen al deze dure en in het begin onnodige dingen eens achterwege en leer de motoren kennen door ze met de hand (wel een rubber vingerbeschermer gebruiken) of met een chickenstick te starten.

    Koop een kleine 2 volts accu van 5 Ampere en een klem voor op de gleiplug en je kan jaren vooruit.

    Als start (gereedschaps) kist voldoet al heel snel een klein gereedschapskistje van de Curver of al die andere merken. Wil je iets meer dan haal je zo eentje waar je ook nog op kan zitten.
     
  17. SkyHero

    SkyHero Guest

    Als iemand zn vinger bijna door terugslag verliest nee dan geef ik toch liever wat meer uit aan een startmotor. :wink:
     
  18. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Je motor wordt er niet beter van... Op een gegeven moment krijg je gevoel voor je motortje en is starten geen enkel probleem, zelfs in de winter!

    Je vinger raak je niet kwijt, ook niet bij het terugslaan van de motor (heb je 'm verzopen..) Maar goed.. We hebben de startvinger en de 'chickenstick'. Laatste is het goedkoopst... Stokje of stukje PVC met tape eromheen gewikkeld.

    Oplossing toch?


    @ Laurens..

    Formuleer je vragen eens beter zodat je niet elke keer opnieuw een berichtje hoeft te posten. We beschikken hier overigens ook over een chatbox...
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maar de eerste het best, je wilt immers gevoel voor de motor ontwikkelen...
    Het allerbeste is starten met je blote vingers, maar omdat de meeste leerlingen hun props niet bot schuren hoe vaak je het ze ook vertelt, ben ik daar maar van af gestapt.
    De meeste mensen primen hun motor niet of onjuist en ja, dan zit je je een ongeluk te zwengelen. Of je krijgt klappen...
    De beweging van hand en arm luisteren ook nogal nauw en wat me opvalt is dat je sommigen het de ene week uitvoerig uitlegt en demonstreert , de week erna lijkt het alsof ze dat compleet vergeten zijn.
    Een startmotor is een prachtig stuk gereedschap voor motoren die het bijna gehad hebben en voor goed starten te weinig compressie over hebben, maar voor een redelijk goed 4 cc-tje absolute overkill.
     
  20. SkyHero

    SkyHero Guest

    :offtopic:
    Zullen we weer ff ontopic gaan :wink:
     

Deel Deze Pagina