Glassen van moeilijke hoeken

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Frits37, 3 nov 2018.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Alvast ter voorbereiding op het glassen van mijn Dornier Wal: er zijn wel wat lastige hoeken om te glassen, zoals bijvoorbeeld de 'step' waar haakse hoeken in diverse richtingen gaan. Wat is handiger: het glasdoek in een aantal kleinere delen knippen of zijn er technieken om het doek 'alle kanten op' te plooien waarbij de vorm van de romp / bodem zonder blazen etc. gevolgd wordt? Ik gebruik 25grams doek.
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Als je "keper geweven" glasweefsel gebruikt, dan wordt het volgen van complexere krommingen al makkelijker. Normaal geweven glasweefsel laat zich niet graag in twee richtingen tegelijk krommen (bijvoorbeeld om een bolsegment).
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Wat zou dit zijn?
    IMG_20181103_173133.jpg
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik denk dat dat recht geweven is. Overigens vermoed ik nu dat je met keper geweven glasdoek weer een ander probleem krijgt, want ik zou niet weten waar je dat kunt kopen lichter dan 80 grams. 25 grams keper geweven heb ik nog nooit ergens te koop gezien. Voor een motorkapje geen punt, maar voor je vliegboot lijkt me dat te zwaar worden.
     
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    80 grams lijkt me ook wat zwaar, vooral de epoxy vulling ;-)

    Maar mijn oorspronkelijke vraag staat nog.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De step? Dat scherpe hoekje?
    Takelen met een glasvezelstreng of stukje garen... dus in de hoek op spanning zetten.. en de streng vastzetten om een speld... drupje CA er op draadje is geborgd.. en later wegnemen.
    Glas op glas dat geeft sterkte. Dat de doek dan in patches wordt aangebracht maakt niet uit.
    Dus je lamineert eerst de hak van de step en het deel dat naar achter loopt. En na opstijven en nog pikkerig de hanekam van de step afknippen. Dan ga je het voorstuk glassen. Ook iets overlappend.
    Na uitharden weer de steeksels weg trimmen.
    Verder kan je met cellofaanfolie ook aandrukken. Wel kans ribbels, dus zorgvuldig werken en na harden naschuren.
     
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt voor de tips. Daar kan ik wel wat mee.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Weurt
    Hoi Frits!

    Nou, eindelijk thuis van werk en hoef voorlopog niet meer te reizen. Dat betekend dat ik weer wat meer tijd heb voor de Dornier.
    Ik ben toevallig met precies hetzelfde bezig, en heb zojuist de onderkant-achterkant voorzien van een laagje 46gr glas.
    Het 46gr glas is de variant van Hobbyking en absoluut kl*te. Ik dacht geleerd te hebben van mijn 18gr Hobbyking ellende, maar helaas. Het glas laat zich moeilijk plooien en heeft een vrij open structuur. Het is dan dus ook niet keper glas maar gewoon recht.
    Maar, het is gelukt en zit er strak op. Als dat al lukt met dit glas dan lukt al het andere ook. Ik heb dat gedaan door de achterkant in 1 keer te glassen, maar in te snijden waar de drijver "scherp"wordt. Nu hoef dat dus niet scherp de hoek om.
    Zie rode streep
    [​IMG]

    Verder ben ik begonnen met een rollertje om zo de structuur niet te ver open te wrijven, maar veelal toch verder gegaan met een kwastje. Je kunt het dan mooi aan deppen en de juiste kant op wrijven.
    gewoon een kwestie van beginnen, het is eigenlijk eenvoudiger dan het lijkt.

    Morgen de onderkant romp afmaken en stuur je dan later wat foto's.
    In mijn andere draadje heb ik wat foto's van de huidige staat, vóór het glassen
     
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Merci, dat zijn nuttige tips :)
     

Deel Deze Pagina